2010–2019
Øyne til å se eller ører til å høre med
Oktober 2015


Øyne til å se eller ører til å høre med

Hvis vi vil se hen til Kristus og åpne våre øyne og våre ører, vil Den hellige ånd velsigne oss med å kunne se vår Herre Jesus Kristus virke i vårt liv.

Under sitt jordiske virke utførte Jesus så mektige mirakler i form av helbredelse, og underviste med så stor myndighet og kraft at skriftstedet sier: “Ryktet om ham kom ut over hele Syria … og store folkemengder fulgte ham.”1

Noen av dem som så ham helbrede og hørte ham undervise, forkastet ham. Andre fulgte ham en stund, men så gjorde de det ikke lenger.2 Herren Jesus Kristus var der foran dem, men de forsto ikke hvem han egentlig var. De var blinde, og de valgte å vende seg bort. Jesus sa om dem:

“Jeg kom til mitt eget, men mine egne tok ikke imot meg.”3

“Med ørene hører de tungt, og sine øyne har de lukket til.”4

Det var imidlertid mange menn og kvinner, heriblant hans trofaste apostler, som innrettet livet sitt etter ham. Selv om de strevde med verdslige distraksjoner, med forvirring rundt det han underviste, og med frykt, trodde de på ham, og de elsket ham og fulgte ham.

Om dem sa Jesus: “Salige er deres øyne fordi de ser, og deres ører fordi de hører.”5

Like før sin lidelse i Getsemane og på Golgata ga Jesus sine disipler dette bemerkelsesverdige løftet: “Den som tror på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør. Og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til min Far.”6

Jesus oppfylte dette løftet. Fra og med pinsedagen ble Jesu disipler velsignet med dåpen med ild og Den hellige ånd.7 Ved deres tro på Kristus, omvendelse og lydighet ble Den hellige ånd deres ledsager, og det forandret deres hjerte og velsignet dem med et varig vitnesbyrd om sannheten.

Disse gavene og velsignelsene styrket Herrens disipler. Selv om tiden de levde i var farlig og forvirrende, mottok de den åndelige gaven øyne å se med og ører å høre med. Ved Den hellige ånds kraft begynte de å se sannheten om ting som de virkelig er, spesielt om vår Herre Jesus Kristus og hans verk blant dem.8 Den hellige ånd opplyste deres forstand, og de hørte Herrens røst klarere. Jesu Kristi evangelium sank dypt ned i deres hjerte.9 De var standhaftige og lydige.10 De forkynte evangeliet med frimodighet og kraft, og bygget opp Guds rike.11 De gledet seg i vår Herre Jesus Kristus.

Vi har mye til felles med de trofaste menn og kvinner i tidens midte. Vi lever også i en tid da Herren Jesus Kristus utfører mirakler blant oss – herunder å helbrede syke, rense oss fra synd, forandre vårt hjerte og muliggjøre frelse for Guds barn på begge sider av sløret. I vår tid har vi også levende profeter og apostler, prestedømmets kraft, åndelige gaver og de himmelske velsignelser som de frelsende ordinanser er.

Vår tid er en farlig tid – en tid med stor ugudelighet og fristelse, en tid med forvirring og uro. I disse farlige tider har Herrens profet på jorden, president Thomas S. Monson, kalt oss til å redde de sårede i Ånden,12 til å stå frem for sannheten med mot,13 og til å bygge opp Guds rike.14 Uansett hvilken grad av åndelighet, tro eller lydighet vi nå har, vil det ikke være tilstrekkelig for det arbeid som ligger foran oss. Vi trenger større åndelig lys og kraft. Vi trenger øyne som kan se klarere hvordan Frelseren virker i vårt liv, og ører til å høre hans røst dypere i vårt hjerte.

Denne fantastiske velsignelsen kommer når vi åpner vårt hjerte og mottar,15 virkelig mottar vår Herre Jesus Kristus, hans lære og hans kirke i vårt liv. Vi behøver ikke å være fullkomne, men vi trenger å være gode og å bli stadig bedre. Vi må prøve å etterleve evangeliets enkle og tydelige sannheter. Hvis vi påtar oss Kristi navn og handler i tro på ham for å omvende oss fra våre synder, holde hans bud og alltid minnes ham, vil vi motta Den hellige ånds veiledning ved Jesu Kristi barmhjertighet og nåde.

Enkel lydighet bringer Herrens Ånd inn i vårt hjerte. I vårt hjem ber vi i tro, og gransker Skriftene og holder sabbatsdagen hellig. I våre møtehus tar vi del i nadverden og gir hellige løfter til vår himmelske Fader i Kristi navn. I hellige templer deltar vi i hellige ordinanser på vegne av våre brødre og søstre på den andre siden av sløret. I vår familie og i våre oppgaver fra Herren hjelper vi andre, letter deres byrder og innbyr dem til å komme til Kristus.

Brødre og søstre, jeg vet at hvis vi gjør disse tingene, vil Den hellige ånd komme! Vi vil vokse åndelig og få erfaring med Den hellige ånd, og han vil være vår ledsager. Hvis vi vil se hen til Kristus og åpne våre øyne og våre ører, vil Den hellige ånd velsigne oss så vi kan se Herren Jesus Kristus virke i vårt liv, og styrke vår tro på ham med bekreftelser og bevis. Stadig oftere vil vi se alle våre brødre og søstre slik Gud ser dem, med kjærlighet og medfølelse. Vi vil høre Frelserens røst i Skriftene, i Åndens hvisken og i levende profeters ord.16 Vi vil se Guds kraft hvile på hans profet og alle ledere i hans sanne og levende kirke, og vi vil vite med sikkerhet at dette er Guds hellige verk.17 Vi vil se og forstå oss selv og verden rundt oss slik Frelseren gjør. Vi vil få det apostelen Paulus kalte “Kristi sinn”.18 Vi vil ha øyne å se med og ører å høre med, og vi vil bygge opp Guds rike.

Livet kan være vanskelig, forvirrende, smertefullt og nedslående. Jeg bærer vitnesbyrd om at ved hjelp av Den hellige ånds veiledning vil lyset av Jesu Kristi evangelium skjære gjennom forvirringen, smerten og mørket. Enten den kommer i en bemerkelsesverdig bølge eller i en mild strøm, vil denne strålende åndelige kraften gi helbredende kjærlighet og trøst til den angrende og sårede sjel, fortrenge mørke med sannhetens lys, og fordrive motløshet med håp i Kristus. Vi vil se disse velsignelsene komme, og vi vil vite ved Åndens vitnesbyrd at det er vår Herre Jesus Kristus som virker i vårt liv. Våre byrder vil virkelig bli “oppslukt i gleden over [vår Forløser]”.19

En opplevelse min mor og far hadde for mange år siden, illustrerer viktigheten av og kraften i øyne å se med og ører å høre med. I 1982 ble mine foreldre kalt til å tjene i Filippinene Davao misjon. Da mor åpnet brevet og så hvor de var kalt, utbrøt hun til far: “Nei! Du må ringe dem og si at vi ikke kan dra til Filippinene. De vet at du har astma.” Far hadde hatt astma i mange år, og mor var svært bekymret for ham.

Noen netter senere vekket mor far ca klokken 02.30. Hun sa: “Merlin, hørte du den stemmen?”

“Nei, jeg har ikke hørt noen stemme.”

“Jeg har hørt den samme stemmen tre ganger i natt, som sier: “Hvorfor er du bekymret? Vet du ikke at jeg vet at han har astma? Jeg vil ta vare på ham, og jeg vil ta vare på deg. Gjør dere klar til å tjene på Filippinene.’”

Bilde
Merlin og Helen Clark

Mor og far tjenestegjorde på Filippinene, og hadde en fantastisk opplevelse. Den hellige ånd var deres ledsager, og de ble velsignet og beskyttet. Far hadde aldri noe problem med astmaen sin. Han var førsterådgiver i misjonspresidentskapet, og han og mor underviste hundrevis av misjonærer og tusenvis av trofaste siste-dagers-hellige som forberedelse til å opprette menigheter og staver på øya Mindanao. De ble velsignet med øyne å se med og ører å høre med.

Brødre og søstre, jeg bærer vitnesbyrd om Jesus Kristus. Jeg vet at han lever. Han er vår Frelser og Forløser. Jeg vet at hvis vi mottar ham i vårt liv og etterlever de enkle og tydelige sannhetene i hans evangelium, vil vi nyte godt av Den hellige ånds veiledning. Vi vil ha den dyrebare gaven øyne å se med og ører å høre med. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.