2010–2019
God staat aan het roer
Oktober 2015


God staat aan het roer

Geboden en verbonden zijn onschatbare waarheden en leerstellingen die we in het oude schip Zion, waarop God aan het roer staat, aantreffen.

Tijdens de algemene oktoberconferentie van vorig jaar heb ik de luisteraars uitgenodigd om de raad van Brigham Young om aan boord van het oude schip Zion te blijven, dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is, op te volgen en zich met beide handen vast te houden.1 Het doet mij goed dat sommige familieleden en anderen hebben geluisterd, en zij hebben mij sindsdien deze vraag gesteld: ‘Wat is er in het oude schip Zion waaraan we ons vast kunnen klampen?’ Ik herinnerde hen aan de woorden van president Young: ‘We zijn aan boord van het oude schip Zion. […] [God] staat aan het roer en blijft daar. […] Hij geeft bevelen, leiding en aanwijzingen. Als de mensen onvoorwaardelijk op hun God vertrouwen en hun verbonden en hun God nimmer verzaken, zal Hij ons de juiste weg wijzen.’2

Natuurlijk hebben onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus het oude schip Zion met duidelijke en eenvoudige waarheden toegerust, waardoor wij op de onstuimige wateren van ons sterfelijk leven op koers kunnen blijven. Hier volgen er een paar.

De Kerk van Jezus Christus is altijd door levende profeten en apostelen geleid. Hoewel ze sterfelijk en onderhevig aan menselijke onvolkomenheid zijn, worden de dienstknechten van de Heer geïnspireerd om ons te helpen met het vermijden van hindernissen die geestelijk levensbedreigend zijn en veilig door het sterfelijk leven naar onze hemelse eindbestemming varen.

Ik heb bijna veertig jaar nauw met de profeten en apostelen, de andere algemene autoriteiten en de leidinggevenden van hulporganisaties samengewerkt en ik heb met eigen ogen gezien dat zij door zowel stille inspiratie als diepgaande openbaring tot actie overgingen. Hoewel ze volmaakt noch onfeilbaar zijn, hebben die goede mannen en vrouwen het werk van de Heer, zoals Hij dat heeft aangeven, vol toewijding voorwaarts geleid.

Laat er geen misverstand over bestaan: de Heer leidt zijn kerk door middel van levende profeten en apostelen. Zo heeft Hij zijn werk altijd gedaan. De Heiland heeft gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand hem ontvangt die Ik zal zenden, ontvangt hij Mij.’3 We kunnen Christus niet van zijn dienstknechten scheiden. Zonder zijn eerste apostelen zouden we geen ooggetuigenverslag van veel van zijn leringen, zijn bediening, zijn lijden in de hof van Gethsémané en zijn dood aan het kruis hebben. Zonder hun getuigenis zouden we geen apostolisch getuigenis van het lege graf en de opstanding hebben.

Hij droeg die eerste apostelen op:

‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest,

‘hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.’4

Die opdracht is in onze tijd opnieuw gegeven, toen de Heer Joseph Smith riep om de kerk te herstellen, met geordende apostelen die zijn evangelie voor de laatste keer voor zijn wederkomst verkondigen.

De wereld heeft er moeite mee om levende profeten en apostelen te aanvaarden, en dat is altijd zo geweest, maar het is van essentieel belang om de verzoening en de leringen van Jezus Christus goed te begrijpen en alle zegeningen van het priesterschap te ontvangen, die Hij heeft gegeven aan hen die Hij geroepen heeft.

Te veel mensen denken dat kerkleiders en -leden volmaakt of bijna volmaakt behoren te zijn. Ze vergeten dat de genade van de Heer voldoende is om zijn werk door middel van stervelingen uit te voeren. Onze leiders hebben de beste bedoelingen, maar soms maken we fouten. Niet alleen in de kerk worden fouten gemaakt, want hetzelfde gebeurt tussen vrienden, buren, collega’s, en zelfs tussen huwelijkspartners en familieleden.

Naar menselijke zwakheden in anderen zoeken, is vrij gemakkelijk. Maar we begaan een ernstige vergissing als we alleen elkaars fouten opmerken en niet inzien dat God zijn werk verricht door middel van hen die Hij heeft geroepen.

Ons richten op de wijze waarop de Heer zijn gekozen leiders inspireert en de heiligen ertoe beweegt om, ondanks hun menselijke trekjes, opmerkelijke en buitengewone dingen te doen, is een van de manieren waarop we aan het evangelie van Jezus Christus vasthouden en veilig aan boord van het oude schip Zion blijven.

Een tweede waarheid is de leer van het heilsplan. God heeft de kerk door middel van de profeet Joseph Smith het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden en veel andere leringen gegeven. Zij bevatten kennis van het heilsplan, wat een routekaart is van waar we vandaan zijn gekomen, wat ons doel hier op aarde is en waar we na onze dood heengaan. Het plan voorziet ons ook van een uniek, eeuwig inzicht, namelijk dat we Gods geestkinderen zijn. Door ons begrip van wie onze hemelse Vader is en welke band we met Hem en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, hebben, zullen we hun geboden aanvaarden en verbonden met Hen sluiten, die ons terug naar hun eeuwige tegenwoordigheid zullen leiden.

Elke keer als ik een pasgeboren baby vasthoud, denk ik: wie ben jij, kleintje? Wat word jij door de verzoening van Christus?

We stellen onszelf ook zulke bespiegelende vragen als een dierbare sterft: waar is hij? Wat ziet en ervaart hij? Gaat het leven verder? Welke band zullen we met onze dierbaren in de grote wereld van de geesten der doden hebben?

Onze familie heeft daar twee kleindochters, Sara en Emily, en een kleinzoon, Nathan. Elke keer dat er een kleinkind overleed, hielden wij als familie ons stevig aan de evangeliewaarheden vast. Onze vragen werden door de verzoening van de Heiland met troost en geruststelling beantwoord. Hoewel we onze kleinkinderen missen, weten we dat ze leven en dat we ze weer zullen zien. En we zijn in moeilijke tijden in ons eigen leven of in de familie heel dankbaar voor dat geestelijke inzicht.

Een andere kernwaarheid in de kerk is dat onze hemelse Vader Adam en Eva met een verheven doel heeft geschapen. Het was hun taak — en vervolgens de taak van hun nageslacht — om sterfelijke lichamen voor de geestkinderen van God te scheppen, zodat ze het sterfelijk leven konden meemaken. Langs die weg stuurt onze hemelse Vader zijn geestkinderen naar de aarde om door de ervaringen van dit aardse leven te leren en groeien. Omdat God zijn kinderen liefheeft, stuurt Hij hemelse boodschappers en apostelen om ze over de belangrijke rol van Jezus Christus als onze Heiland te leren.

Door de eeuwen heen hebben profeten hun plicht vervuld door de mensen voor de gevaren die hun bedreigden te waarschuwen. De apostelen van de Heer hebben de plicht om te waken over hen die antwoorden op levensvragen zoeken, hen te waarschuwen en de hand te reiken.

Twintig jaar geleden hebben het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ uitgegeven. We hebben dat geïnspireerde document op deze manier afgesloten: ‘Wij waarschuwen degenen die het verbond van huwelijkstrouw schenden, hun partner of kinderen misbruiken, of hun taken in het gezin niet nakomen, dat zij op een dag aan God rekenschap moeten afleggen. Verder waarschuwen wij ervoor dat het verval van het gezin de rampen voor personen, gemeenschappen en volken tot gevolg zal hebben die de profeten van vroeger en nu voorzegd hebben.’5

Als apostelen bevestigen wij die plechtige waarschuwing nu weer. Bedenk alstublieft dat geboden en verbonden onschatbare waarheden en leerstellingen zijn, die we in het oude schip Zion, waarop God aan het roer staat, aantreffen.

Nog een belangrijke leer om ons aan vast te houden, is het eren van de sabbatdag. Daardoor blijven we onbevlekt van de wereld, krijgen we lichamelijke rust en knappen we geestelijk op, doordat we de Vader en de Zoon elke zondag aanbidden.6 Als we ons in de sabbatdag verheugen, is dat een teken van onze liefde voor Hen.7

In het kader van onze inspanningen om de sabbat tot een verlustiging te maken, hebben we plaatselijke leiders en kerkleden gevraagd om in gedachte te houden dat de avondmaalsdienst van de Heer is en op zijn leringen gegrond moet zijn. Bij de bediening van de verordening van het avondmaal hernieuwen we onze verbonden, bevestigen we onze liefde voor de Heiland opnieuw en gedenken zijn offer en verzoening.

Diezelfde geest van aanbidding moet in onze maandelijkse vasten-en-getuigenisdiensten voelbaar zijn. Tijdens die avondmaalsdienst geven leden kort uiting aan hun dankbaarheid, liefde en waardering voor onze hemelse Vader, Jezus Christus en het herstelde evangelie, en getuigen daar persoonlijk van. In de vasten-en-getuigenisdienst wisselen we korte, inspirerende gedachten uit en geven plechtig getuigenis. Uw getuigenis dient niet de vorm van een toespraak aan te nemen.

Jonge kinderen dienen het geven van getuigenis in het jeugdwerk en thuis op de gezinsavond te oefenen, totdat ze de belangrijke betekenis van een getuigenis begrijpen.

De recente nadruk op de noodzaak om de sabbat tot een verlustiging te maken, is een direct gevolg van inspiratie van de Heer aan de leiders van de kerk. Enkele weken vóór elke avondmaalsdienst assisteren leden van de wijkraad de bisschap door de geplande muziek en onderwerpen door te nemen.

We worden allemaal gezegend als de sabbat thuis en in de kerk vol liefde voor de Heer is. Als onze kinderen in de wegen van de Heer worden onderwezen, leren ze de Geest voelen en naar Hem luisteren. We zullen er allemaal naar verlangen elke zondag naar de kerk te gaan om van het avondmaal te nemen als we de Geest van de Heer voelen. En allen, jong en oud, die zware lasten dragen, zullen de geestelijke stichting en troost voelen die voortvloeien uit een sabbatdag die gewijd is aan nadenken over onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus.

Gelukkig is Christus altijd nabij. Hij wacht en is gewillig ons te helpen als wij om hulp bidden en gewillig zijn om ons te bekeren en tot Hem te komen.

Laten we over die paar waarheden die op het oude schip Zion voorhanden zijn nadenken, en laten we dan aan boord blijven en bedenken dat een schip per definitie een voertuig is met het doel om ons naar een bestemming te brengen.

De bestemming van ons schip zijn de volle zegeningen van het evangelie, het koninkrijk der hemelen, de celestiale heerlijkheid en de tegenwoordigheid van God!

Gods plan wordt uitgevoerd. Hij staat aan het roer en zijn grote, krachtige schip vaart naar het heil en de verhoging. Bedenk dat we daar niet kunnen komen door uit de boot te springen en er zelf naartoe te zwemmen.

De verhoging is het doel van deze sterfelijke reis en niemand komt daar zonder het evangelie van Jezus Christus: zijn verzoening, de verordeningen en de leidende leer en beginselen die we in de kerk aantreffen.

In de kerk leren we de werken van God kennen en accepteren we de genade van de Heer Jezus Christus die ons redt. In de kerk doen we de beloften en sluiten de verbonden van eeuwige gezinnen, die ons paspoort naar de verhoging worden. De kerk heeft de macht van het priesterschap die ons door de onvoorspelbare wateren van het sterfelijk leven voortstuwt.

Laten we dankbaar zijn voor het prachtige oude schip Zion, want zonder dat schip drijven we stuurloos rond, alleen en machteloos, zonder roeispaan of roer meegevoerd, op de kolkende stroming van de wind en golven van de tegenstander meegesleurd.

Houd u stevig vast, broeders en zusters, en vaar met dit heerlijke schip, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, mee, want we zullen onze eeuwige bestemming bereiken. Dat is mijn getuigenis en gebed voor ons allen in de naam van Hem naar wie het oude schip Zion is genoemd, onze Heer en Heiland, Jezus Christus. Amen.