2010–2019
Jeg står helt forundret
Oktober 2015


Jeg står helt forundret

Mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus har blitt bygget av mange spesielle erfaringer der har jeg lært å kjenne hans store kjærlighet til hver enkelt av oss.

Mine kjære brødre og søstre over hele verden, jeg er svært takknemlig for at Det første presidentskap inviterte meg til å bære mitt ydmyke vitnesbyrd denne sabbatsdagen. Ordene i en siste-dagers-hellig salme beskriver det jeg føler nå:

Jeg står helt forundret på grunn av den kjærlighet

som Jesus meg tilbyr tross all min uverdighet…

Jeg undrer på hvorfor han kom fra sin trone ned

og tilbød meg frihet og frelse og evig fred,

at han ville ofre på meg av sin kjærlighet,

så jeg kunne frelses og gledes i evighet…

Å, hvilken glede stor for hver sjel som tror!1

For noen dager siden hadde jeg det store privilegiet å møte Det første presidentskap og motta dette kallet fra vår kjære profet, president Thomas S. Monson. Jeg vil vitne for alle om den styrke og kjærlighet president Monson hadde da han sa: “Dette kallet kommer fra vår Herre Jesus Kristus.”

Jeg blir overveldet og rystet til mitt innerste når jeg tenker på viktigheten og betydningen av disse ordene som vår kjærlige profet uttalte så ømhjertet. President Monson, president Eyring og president Uchtdorf, jeg er glad i dere og vil tjene Herren og dere av hele mitt hjerte, og av all makt, sinn og styrke.

Jeg har vært så glad i president Boyd K. Packer, eldste L. Tom Perry og eldste Richard G. Scott. Jeg savner dem inderlig. Jeg er velsignet med å ha fått opplæring og undervisning av disse kjære brødrene. Jeg er på ingen måte i stand til å gå i deres sko, men det er en ære å stå rakt på deres skuldre og fortsette i Herrens tjeneste.

Når jeg tenker på dem som har bidratt til å gjøre meg til den jeg er, tenker jeg på min skjønne og uselviske evige ledsager, Melanie. I årenes løp har hun bidratt til å forme meg som pottemakerens leire til en bedre Jesu Kristi disippel. Kjærlighet og støtte fra henne og våre 5 barn, deres ektefeller og våre 24 barnebarn, styrker meg. Min kjære familie, jeg er glad i dere.

Som Nephi i fordums tid, ble jeg født av gode foreldre i evangeliet, og de ble født av gode foreldre i seks generasjoner før det. Mine tidligste forfedre som sluttet seg til Kirken, var fra England og Danmark. Disse tidlige pionerene ga alt for Jesu Kristi evangelium, og etterlater seg en arv som deres etterkommere kan følge. Jeg er så takknemlig for en siste-dagers-hellig familie med flere generasjoner, og jeg vet at dette er et verdig mål for oss alle å strekke oss etter.

Mange andre har bidratt til å forberede meg til dette nye kallet. De omfatter mine barndomsvenner, min familie, tidlige ledere, lærere og veiledere gjennom hele livet. Jeg må ta med dem fra min første misjon til de østlige delstatene og våre kjære misjonærer fra New York New York nord misjon. Til de mange som har påvirket og formet mitt liv, er jeg dypt takknemlig.

Jeg har elsket å virke sammen med mine brødre i De sytti. I 15 år har jeg vært i et av de beste quorumene og kjærligste brorskapene i Kirken. Takk, mine kjære medtjenere. Nå ser jeg frem til å tilhøre et nytt quorum. President Russell M. Nelson, jeg er inderlig glad i deg og alle medlemmer av De tolv apostlers quorum.

Søster Rasband og jeg har blitt velsignet med å få besøke medlemmer i løpet av mange oppdrag i forsamlinger og misjoner over hele verden. Vi elsker de siste-dagers-hellige overalt! Deres tro har styrket vår tro, deres vitnesbyrd har utvidet vårt vitnesbyrd.

Hvis jeg kan gi dere ett lite budskap i dag, må det være dette: Herren har sagt: “Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre.”2 Jeg tror ikke det finnes noe valg, noen synd eller noen feil som dere eller noen kan gjøre, som vil forandre hans kjærlighet til dere eller dem. Det betyr ikke at han unnskylder eller oppmuntrer til syndig adferd – det er jeg sikker på at han ikke gjør – men det betyr at vi skal strekke oss ut til våre medmennesker i kjærlighet for å invitere, overtale, tjene og redde. Jesus Kristus så forbi menneskers etnisitet, rang og omstendigheter for å lære dem denne dype sannheten.

Jeg har blitt spurt mange ganger om når jeg mottok mitt vitnesbyrd.

Jeg kan ikke huske å ikke ha trodd på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg har elsket dem siden jeg lærte om dem av min engleaktige mor, som leste fra Skriftene og historier fra evangeliet. Denne tidlige troen har nå vokst til kunnskap og vitnesbyrd om en kjærlig himmelsk Fader som hører og besvarer våre bønner. Mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus har blitt bygget av mange spesielle erfaringer der har jeg lært å kjenne hans store kjærlighet til hver enkelt av oss.

Jeg er takknemlig for Frelserens forsoning, og ønsker i likhet med Alma å rope det ut med Guds basun.3 Jeg vet at Joseph Smith er gjenopprettelsens profet og at Mormons bok er Guds ord. Jeg vet at president Thomas S. Monson er Guds sanne tjener og profet på jorden i dag.

Når vi følger vår profet, ber jeg om at vi må føle nestekjærlighet overfor andre, og at vi må bli et levende vitne, og virkelig stå “helt forundret på grunn av den kjærlighet som Jesus [oss] tilbyr”. Måtte det være en “glede stor for [dere og meg]”. I Jesu Kristi navn. Amen.