2010–2019
Oändlig är kärleken
Oktober 2015


Oändlig är kärleken

Mitt vittnesbörd om Jesus Kristus har byggts av många speciella upplevelser som har låtit mig förstå hans stora kärlek till var och en av oss.

Mina kära bröder och systrar över hela världen, jag är väldigt tacksam att första presidentskapet har inbjudit mig att bära mitt ödmjuka vittnesbörd denna sabbatsdag. Orden i en av mina favorithymner i kyrkan beskriver mina känslor just nu:

Oändlig är kärleken Jesus förunnar mig.

Jag kan ej förstå all den nåd han förkunnar mig.

Förundrad jag är, att han nedsteg från himlens sfär,

att rädda min själ, som så stolt och så självisk är,

och skänka mig kärlek, jag ovärdig ej förstod.

Att giva förlossning för min skull han göt sitt blod.

O vilken kärlek stor, himmelsk kärlek stor!1

För några dagar sedan hade jag förmånen att träffa första presidentskapet och ta emot detta kall från vår käre profet, president Thomas S. Monson. Jag vill vittna för er om den kraft och kärlek med vilken president Monson sa till mig: ”Detta kall kommer från Herren Jesus Kristus.”

Jag är överväldigad och djupt skakad när jag begrundar betydelsen av de orden som så ömt uttalades av vår kärleksfulle profet. President Monson, president Eyring, president Uchtdorf, jag älskar er och kommer tjäna Herren och er av hela mitt hjärta, själ, sinne och styrka.

O, vad jag har älskat president Boyd K. Packer, äldste L. Tom Perry och äldste Richard G. Scott. Jag saknar dem så. Jag är välsignad som har blivit upplärd och undervisad vid dessa älskade bröders fötter. På intet vis kommer jag kunna följa i deras fotspår, ändå är det en ära att få stå fast på deras axlar och föra vidare Herrens verk.

När jag tänker på dem som gjort mig till den jag är, tänker jag först och främst på min rara, osjälviska, eviga livskamrat Melanie. Under årens lopp har hon hjälpt till att forma mig som en krukmakares lera, till en mer polerad Kristi lärjunge. Hennes kärlek och stöd, och stödet från våra fem barn, deras makar och våra 24 barnbarn, håller mig uppe. Min kära familj: Jag älskar er.

Liksom Nephi fordom har jag blivit född av goda föräldrar i evangeliet, och de i sin tur av goda föräldrar, sex generationer bakåt. Mina tidigaste förfäder som blev medlemmar i kyrkan kom från England och Danmark. Dessa tidiga pionjärer gav allt för att leva efter Jesu Kristi evangelium och lämna ett arv till sina efterkommande att följa. Jag är så tacksam för en släkt som i flera generationer varit sista dagars heliga, och jag vet att detta är ett värdigt mål för oss alla att sträva mot.

Många andra har bidragit till att förbereda mitt liv för detta nya ämbete. Bland annat mina barndomsvänner och släktingar, tidiga ledare, lärare och livslånga mentorer. Jag måste också nämna dem i min tidiga mission till de östra staterna och våra älskade missionärer från Norra New York-missionen. Jag är ytterst tacksam till alla er som har influerat och format mitt liv.

Jag har älskat att tjäna med mina bröder i de sjuttio. I 15 år har jag varit i ett av de bästa kvorumen och mest kärleksfulla brödraskapen i kyrkan. Tack, mina kära medtjänare. Nu ser jag fram emot att tillhöra ett nytt kvorum. President Russell M. Nelson: Jag hyser djup kärlek till dig och varje medlem i de tolv apostlarnas kvorum.

Syster Rasband och jag har haft förmånen att besöka medlemmar vid många uppdrag i församlingar och missioner runt om i världen. Vi älskar kyrkans medlemmar överallt överallt. Er tro har stärkt vår tro, era vittnesbörd har främjat våra vittnesbörd.

Om jag skulle ge ett litet budskap till er idag, vore det detta: Herren har sagt: ”Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.”2 Jag är övertygad om att det inte finns något val, någon synd eller felsteg som ni eller någon annan kan göra som förändrar hans kärlek till er och dem. Det betyder inte att han ursäktar eller förespråkar syndigt uppträdande – det gör han inte – men det betyder att vi bör sträcka ut en hand till våra medmänniskor för att kärleksfullt inbjuda, övertyga, tjäna och rädda. Jesus Kristus såg inte till människors etnicitet, rang, eller omständigheter när han lärde dem denna djupa sanning.

Jag har många gånger fått frågan om när jag fick mitt vittnesbörd.

Jag kan inte minnas att jag någon gång inte trott på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Jag har älskat dem sedan jag lärde mig om dem i min änglalika mors knä, när hon läste skrifterna och evangelieberättelser. Den tidiga tron har nu vuxit till kunskap och ett vittnesbörd om en kärleksfull himmelsk Fader som hör och besvarar våra böner. Mitt vittnesbörd om Jesus Kristus har byggts av många speciella upplevelser som har låtit mig förstå hans stora kärlek till var och en av oss.

Jag är tacksam för vår Frälsares försoning och vill liksom Alma ropa ut det som med Guds basun.3 Jag vet att Joseph Smith är Guds återställelses profet och att Mormons bok är Guds ord. Jag vet att Thomas S. Monson är Guds sanne tjänare och profet på jorden idag.

När vi följer vår profet är det min bön att vi kan ha kristuslik kärlek i våra hjärtan gentemot andra och att vi blir ett levande vittnesbörd och sannerligen kan stå förundrade över ”kärleken Jesus förunnar [oss}.” Må vi alla kunna säga ”O vilken kärlek stor.” I Jesu Kristi namn. Amen

Slutnoter

  1. ”Oändlig är kärleken”, Psalmer, nr 125.

  2. Se King James Bible, John 13:34.

  3. Se Alma 29:1.