2010–2019
Het werkt uitstekend!
Oktober 2015


Het werkt uitstekend!

Ik bid dat we ons zullen concentreren op ‘de eenvoud die in Christus is’ en ons door zijn genade laten dragen en verheffen.

Geliefde broeders en zusters, vrienden en vriendinnen, ik ben blij dat ik vandaag bij u ben. De aanblik van drie lege plekken hier op het podium stemt ons treurig. We missen president Packer, ouderling Perry en ouderling Scott. We hebben hen lief en bidden voor het welzijn van hun families.

In dit conferentieweekend zullen wij het voorrecht hebben om aan drie mannen steun te verlenen die door de Heer geroepen zijn om in het Quorum der Twaalf Apostelen plaats te nemen.

Laten wij om kracht voor hen bidden in hun heilige apostolische bediening.

Werkt het evangelie voor u?

Onlangs zag ik een citaat dat me tot nadenken stemde. Het luidde als volgt: ‘Vertel iemand dat er triljoenen sterren in het universum zijn, en hij zal u geloven. Vertel hem dat er natte verf op de muur zit en hij zal er toch even aan zitten om het te controleren.’

Zijn we allemaal niet een beetje zo? Na een recente medische behandeling legden mijn zeer kundige artsen uit wat ik moest doen om te genezen. Maar eerst moest ik opnieuw onder ogen zien wat ik allang had moeten weten: ik ben geen geduldige patiënt.

Ik besloot dan ook om het genezingsproces te versnellen door zelf op internet te gaan zoeken. Ik verwachtte denk ik op feiten te stuiten die mijn artsen niet paraat hadden of voor mij verborgen wilden houden.

Het duurde even voor ik de ironie inzag van wat ik aan het doen was. Uiteraard is zaken voor onszelf uitpluizen geen slecht idee. Maar ik schoof de kennis waarop ik kon vertrouwen aan de kant en werd aangetrokken tot de vaak bizarre beweringen die op internet de ronde doen.

Soms kan de waarheid gewoon te direct, te duidelijk en te simpel voor ons zijn om die volledig op waarde te schatten. We zetten liever onze ervaring en kennis van de waarheid aan de kant op zoek naar informatie die mysterieuzer of ingewikkelder is. Hopelijk komen we er dan achter dat we het ongrijpbare najagen en zaken nastreven die weinig inhoud of waarde hebben.

Dat geldt ook voor geestelijke waarheid: hoe weten we dat we ons op het juiste pad bevinden?

Eén manier is de juiste vragen stellen — vragen waarmee we kunnen bepalen of we de goede kant uit gaan en of iets voor ons werkt. Vragen als:

‘Leid ik een zinvol leven?’

‘Geloof ik in God?’

‘Geloof ik dat God mij kent en van mij houdt?’

‘Geloof ik dat God mijn gebeden hoort en verhoort?’

‘Ben ik werkelijk gelukkig?’

‘Brengen mijn inspanningen me tot de hoogste spirituele doelen en waarden in het leven?’

Gedreven door diepzinnige vragen over het doel van het leven hebben vele mensen en gezinnen over de hele wereld naar waarheid gezocht. Die zoektocht heeft ze vaak naar De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en het herstelde evangelie geleid.

Ik denk dat wij er als kerkleden ook baat bij zouden hebben als wij onszelf van tijd tot tijd de vraag stellen: heb ik baat bij mijn kerkleven? Brengt het mij dichter tot Christus? Vallen mij en mijn gezin de vrede en vreugde ten deel die het evangelie ons beloofd?’

Alma stelde vergelijkbare vragen aan kerkleden in Zarahemla toen hij vroeg: ‘Hebt gij die machtige verandering in uw hart ondervonden? [En] kunt gij nu zo gestemd zijn?’1 Dergelijke overdenkingen kunnen onze dagelijkse verrichtingen weer op één lijn met het goddelijke heilsplan brengen.

Veel leden zullen met een warm gevoel antwoorden dat hun kerkleven uitstekend voor hen werkt. Zij zullen getuigen dat ze in tijden van armoede of voorspoed, in plezierige of moeilijke perioden veel voldoening, gemoedsrust en vreugde vinden vanwege hun toewijding aan de Heer en hun liefdevolle werk in de kerk. Dagelijks ontmoet ik kerkleden die stralen van vreugde en die in woord en daad laten zien dat hun leven onmetelijk door het herstelde evangelie van Jezus Christus verrijkt wordt.

Maar ik besef ook dat sommigen minder voldoening uit hun kerkleven putten — dat zij voelen dat hun lidmaatschap in de kerk soms niet helemaal is waarop ze gehoopt hadden.

Dat doet mij verdriet, omdat ik uit eigen ervaring weet hoe het evangelie iemands geest kan verkwikken en opladen — hoe het ons hart met hoop en ons verstand met licht kan vullen. Ik weet voor mijzelf hoe de vruchten van het evangelie van Jezus Christus een gewoon en troosteloos leven in een buitengewoon en subliem leven kunnen veranderen.

Maar waarom lijkt het voor sommige mensen beter te werken dan voor andere? Wat is het verschil tussen mensen die het gevoel hebben dat hun ziel in de kerk vervuld wordt met liederen der verlossende liefde2 en mensen die voelen dat er iets ontbreekt?

Toen ik die vragen overpeinsde, schoten mij veel suggesties te binnen. Ik wil er vandaag twee noemen.

Houd het eenvoudig

Ten eerste: maken we ons discipelschap te gecompliceerd?

Dit prachtige evangelie is zo eenvoudig dat een kind het kan begrijpen, en toch zo diepzinnig en complex dat het een heel leven — zelfs een eeuwigheid — aan studie en ontdekking vergt om het volledig te begrijpen.

Maar soms nemen we de prachtige lelie van Gods waarheid en bedekken die laag voor laag met door mensen bedachte goede ideeën, programma’s en verwachtingen. Elk op zich kan voor een bepaalde tijd en omstandigheid nuttig en gepast zijn. Maar als ze op elkaar gestapeld worden, kan er zo’n dikke en zware laag bezinksel ontstaan dat we de fraaie bloem waar we eerst zo van hielden uit het oog dreigen te verliezen.

Als leiders moeten we de puurheid en duidelijkheid van de kerk en het evangelie dan ook strikt beschermen. We moeten onze leden evenmin met onnodige lasten opzadelen.

En als lid van de kerk moeten wij ons, niemand uitgezonderd, bewust inspannen om onze energie en tijd in dingen steken die er echt toedoen, terwijl we onze medemens verheffen en het koninkrijk van God opbouwen.

Een leerkracht in de ZHV bereidde altijd lessen voor waar niets op aan te merken viel. Ze besloot een keer een prachtige quilt te maken die als perfecte achtergrond voor het thema van haar les zou dienen. Maar er kwam van alles tussen — kinderen die van school opgehaald moesten worden, buren die hulp bij de verhuizing nodig hadden, een echtgenoot die koorts had en een vriendin die zich eenzaam voelde. De dag van de les kwam eraan en de quilt was nog niet af. Uiteindelijk kreeg ze de nacht vóór haar les niet veel slaap, omdat de quilt moest en zou afkomen.

De volgende dag was ze uitgeput en kon ze haar gedachten amper ordenen, maar ze sloeg zich dapper door de les heen.

En de quilt was oogstrelend — de steken waren perfect, de kleuren levendig en het ontwerp verfijnd. En in het midden van dat alles stonden drie woorden die het thema van haar les kracht bijzetten: ‘Houd het eenvoudig.’

Broeders en zusters, het evangelie naleven hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Het zou als volgt omschreven kunnen worden:

  • Met een oprechte bedoeling naar het woord van God luisteren, leidt tot geloof in God en vertrouwen in zijn beloften.3

  • Hoe meer we op God vertrouwen, hoe meer ons hart met liefde voor Hem en voor elkaar vervuld wordt.

  • Door onze liefde voor God willen we Hem volgen en voegen we onze daden naar zijn woord.

  • Omdat we God liefhebben, willen we Hem dienen; we willen anderen tot zegen zijn en de armen en hulpbehoevenden de helpende hand toesteken.

  • Hoe meer we dit pad van het discipelschap bewandelen, hoe meer kennis we van het woord van God willen opdoen.

En zo gaat dat voort. Elke stap leidt tot de volgende en vervult ons met steeds meer geloof, hoop en liefde.

Het is geweldig eenvoudig, en het werkt uitstekend.

Broeders en zusters, als u ooit vindt dat het evangelie niet goed voor u werkt, vraag ik u pas op de plaats te maken, uw leven vanuit een hoger niveau te bezien en uw benadering van het discipelschap te vereenvoudigen. Concentreer u op de fundamentele leerstellingen, beginselen en toepassingen van het evangelie. Ik beloof u dat God u zal leiden en zegenen op uw pad naar een leven dat voldoening geeft, en dat het evangelie echt beter voor u zal werken.

Begin waar u bent

Mijn tweede suggestie is: begin waar u bent.

We zijn soms ontmoedigd omdat we ‘meer’ van iets wensen — meer geestelijkheid, respect, intelligentie, gezondheid, rijkdom, vriendelijkheid of capaciteiten. Uiteraard is er niets mis met ons willen verbeteren. God heeft ons geschapen om te groeien en vooruitgang te maken. En bedenk dat onze zwakheden ons nederig kunnen stemmen en ons tot Christus kunnen brengen, die ‘zwakke dingen sterk [kan] laten worden’.4 Satan, aan de andere kant, maakt gebruik van onze zwakheden om ons het gevoel te geven dat niets helpt.

Ik ben er achtergekomen dat we niet eerst ergens ‘meer’ van hoeven te hebben om aan de persoon te gaan werken die God voor ogen heeft.

God neemt u zoals u op dit moment bent en gaat met u aan de slag. Alles wat u nodig hebt, is een gewillig hart, het verlangen om te geloven en vertrouwen in de Heer.

Gideon zag zichzelf als arme boer, de jongste in zijn familie. Maar God zag hem als een strijdbare held.5

Toen Samuel Saul als koning koos, probeerde Saul hem dat uit het hoofd te praten. Saul behoorde tot een van de geringste stammen van het huis van Israël. Hoe kon hij koning zijn?6 Maar God zag hem als ‘jong en knap’.7

Zelfs de grote profeet Mozes voelde zich op een gegeven moment zo overrompeld en ontmoedigd dat hij het wilde opgeven en sterven.8 Maar God liet Mozes daar niet mee wegkomen.

Lieve broeders en zusters, als wij alleen met menselijke ogen naar onszelf kijken, zien we misschien dat we niet goed genoeg zijn. Maar onze hemelse Vader ziet in ons wie we werkelijk zijn en wie we kunnen worden. Hij ziet ons als zijn zoons en dochters, als personen van eeuwig licht met eeuwigdurend potentieel en met een goddelijke bestemming.9

Het offer van de Heiland heeft de deur van heil voor allen geopend om naar God terug te keren. Zijn ‘genade is genoeg voor alle[n] die zich voor [Gods] aangezicht verootmoedigen’.10 Zijn genade is de instaatstellende kracht die toegang geeft tot Gods koninkrijken van heil. Dankzij zijn genade zullen wij allemaal opstaan en in een koninkrijk van heerlijkheid behouden worden.

Zelfs het laagste koninkrijk van heerlijkheid, het telestiale koninkrijk, gaat ‘alle begrip te boven’11 en ontelbare mensen zullen dat heil deelachtig worden.12

Maar de genade van de Heiland kan veel meer voor ons doen. Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen streven wij naar iets onvoorstelbaar veel groters. En dat is de verhoging in het celestiale koninkrijk. Dat is het eeuwig leven in de tegenwoordigheid van onze Vader in de hemel. Dat is de grootste gave van God.13 In het celestiale koninkrijk ontvangen we ‘van zijn volheid en van zijn heerlijkheid’.14 Ja, alles wat de Vader heeft, zal ons gegeven worden.15

De verhoging is ons doel; het discipelschap is onze reis ernaartoe.

Als u een beetje geloof oefent en het pad als vreedzame volgeling van onze Heer Jezus Christus gaat bewandelen, zal uw hart veranderen.16 Uw hele wezen zal met licht vervuld worden.17

God zal u helpen om een beter mens te worden dan u ooit voor mogelijk hield. En u zult merken dat het evangelie van Jezus Christus inderdaad in uw leven werkt. Het werkt.

Het werkt!

Broeders en zusters, beste vrienden, ik bid dat we ons zullen concentreren op ‘de eenvoud die in Christus is’,18 en dat we ons op onze reis door zijn genade laten verheffen en ons van onze huidige positie naar onze heerlijke bestemming in onze Vaders tegenwoordigheid laten dragen.

Als iemand ons vraagt: ‘Hoe werkt het voor u om lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te zijn?’, zullen we met trots, in alle nederigheid, en met grote vreugde kunnen zeggen: ‘Het werkt uitstekend! Bedankt dat u het vraagt! Wilt u er meer over weten?’

Dat is mijn hoop, mijn gebed, mijn getuigenis en mijn zegen in de naam van Jezus Christus. Amen.