2010–2019
Det fungerar utmärkt!
Oktober 2015


Det fungerar utmärkt!

Jag ber att vi ska fokusera på ”enkelheten som är i Kristus” och låta hans nåd lyfta och bära oss.

Mina älskade bröder och systrar, mina kära vänner, det är en glädje att få vara med er i dag. Vi är sorgsna över att se tre tomma platser här på förhöjningen. Vi saknar president Packer, äldste Perry och äldste Scott. Vi älskar dem och ber för deras familjer.

Under den här konferenshelgen får vi förmånen att stödja de tre som av Herren kallats att ta deras plats i de tolv apostlarnas kvorum.

Våra böner å deras vägnar kommer att stärka dem då de bär apostlaskapets heliga mantel.

Fungerar evangeliet för dig?

För inte så länge sedan såg jag ett citat som fick mig att stanna upp och tänka till. Det lät så här: ”Om du säger till en man att det finns biljoner stjärnor i universum så tror han på dig. Om du säger till honom att en vägg är nymålad så känner han på den bara för att vara säker.”

Är vi inte alla lite på det viset? Efter ett medicinskt ingrepp nyligen förklarade mina mycket kompetenta läkare vad jag behövde göra för att läka ordentligt. Men först behövde jag återupptäcka någonting som jag länge borde ha vetat: Jag är ingen tålmodig patient.

Alltså beslöt jag mig för att påskynda läkningsprocessen genom att företa egna efterforskningar på nätet. Jag antar att jag förväntade mig att hitta sanning som mina läkare inte kände till eller hade försökt undanhålla mig.

Det tog ett tag innan jag insåg det ironiska i mina förehavanden. Att göra egna efterforskningar är så klart ingen dålig idé. Men jag förbisåg tillförlitlig sanning och drogs istället mot internets ofta svindlande påståenden.

Ibland kan sanningen verka för okomplicerad, uppenbar eller enkel för att vi ska uppskatta dess stora värde fullt ut. Så vi åsidosätter det vi upplevt och vet är sant för att söka efter mer gåtfulla eller komplicerade lösningar. Så småningom kanske vi lär oss att när vi jagar efter skuggor så strävar vi efter sådant som saknar substans och värde.

När det gäller andlig sanning, hur kan vi veta att vi är på rätt väg?

Ett sätt är genom att ställa rätta frågor, sådana frågor som hjälper oss att begrunda vår utveckling och utvärdera hur väl något fungerar för oss. Frågor som:

”Har mitt liv en mening?”

”Tror jag på Gud?”

”Tror jag på att han känner och älskar mig?”

”Tror jag på att han hör och besvarar mina böner?”

”Är jag verkligt lycklig?”

”Leder mina ansträngningar mot livets främsta andliga mål och värderingar?”

Djupgående frågeställningar om meningen med livet har fått många enskilda och familjer runtom i världen att söka efter sanningen. Det sökandet har ofta lett dem till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och det återställda evangeliet.

Jag tror att vi som medlemmar i kyrkan också har nytta av att då och då fråga oss själva: ”Fungerar min upplevelse i kyrkan för mig? För den mig närmare Kristus? Välsignar den mig och min familj med den frid och glädje som evangeliet utlovar?”

Alma ställde liknande frågor till kyrkans medlemmar i Zarahemla när han undrade: ”Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan? … [Och] har ni den känslan nu?”1 Sådan eftertanke kan hjälpa oss att ändra vårt fokus eller anpassa våra dagliga ansträngningar efter den gudomliga frälsningsplanen.

Många medlemmar kommer med stor värme att svara att deras upplevelse som medlemmar i kyrkan fungerar mycket väl för dem. De kommer att vittna om att i tider av fattigdom eller välstånd, oavsett om det som händer är behagligt eller smärtsamt, finner de stor mening, frid och lycka i livet genom sin hängivenhet mot Herren och sitt trogna tjänande i kyrkan. Varje dag möter jag medlemmar i kyrkan som är fyllda av strålande glädje och som i ord och handling visar att deras liv gränslöst berikas av Jesu Kristi återställda evangelium.

Men jag ser också att vissa har en mindre meningsfull upplevelse – som känner att deras medlemskap i kyrkan ibland inte motsvarar deras förväntningar.

Det gör mig ledsen eftersom jag personligen har upplevt hur evangeliet kan vederkvicka och förnya anden – hur det kan fylla hjärtat med hopp och sinnet med ljus. Jag har själv sett hur frukterna av Jesu Kristi välsignade evangelium kan förändra liv, från medelmåttiga och dystra till enastående och storslagna.

Men varför tycks det fungera bättre för vissa än för andra? Vad är skillnaden mellan dem vars upplevelse i kyrkan fyller deras själar med den återlösande kärlekens musik2 och de som känner att någonting saknas?

När jag begrundat dessa frågor har en flod av tankar kommit till mig. I dag vill jag dela med mig av två.

Förenkla

För det första: Gör vi vårt lärjungeskap för komplicerat?

Detta vackra evangelium är så enkelt att ett barn kan förstå det och samtidigt så djupsinnigt och komplext att det krävs ett helt liv – till och med en evighet – av studier och upptäckter för att helt förstå det.

Men ibland tar vi den vackra lilja som är Guds sanning och förgyller den med lager på lager av människors goda idéer, program och förväntningar. Var och en kan i sig själv vara användbar och lämplig för en viss tidpunkt och omständighet, men när de läggs ovanpå varandra kan de bilda ett berg av avlagringar som blir så tjockt och tungt att vi riskerar att förlora ur sikte den fina blomma som vi en gång älskade så högt.

Därför måste vi som ledare noga skydda kyrkan och evangeliet i dess renhet och enkelhet och undvika att lägga onödiga bördor på våra medlemmar.

Och som medlemmar i kyrkan måste vi alla göra en medveten ansträngning att lägga vår tid och energi på det som verkligen betyder något, samtidigt som vi stärker våra medmänniskor och bygger upp Guds rike.

En syster och lärare i Hjälpföreningen var känd för att förbereda oklanderliga lektioner. En gång bestämde hon sig för att göra ett vackert lapptäcke som skulle passa perfekt som bakgrund till temat för hennes lektion. Men livet kom emellan: barn behövde hämtas från skolan, en granne behövde hjälp att flytta, maken fick feber och en vän kände sig ensam. Lektionsdagen närmade sig och lapptäcket var inte färdigt. Natten före lektionen sov hon inte mycket, då hon arbetade hela natten på lapptäcket.

Nästa dag var hon utmattad och kunde knappt samla tankarna, men hon ställde sig modigt upp och höll sin lektion.

Och lapptäcket var häpnadsväckande: stygnen var perfekta, färgerna klara och mönstret invecklat. Och i mitten fanns ett enda ord som stolt återgav lektionens tema: ”Förenkla.”

Bröder och systrar, det behöver inte vara komplicerat att leva efter evangeliet.

Det är faktiskt väldigt enkelt. Det kan beskrivas så här:

  • När vi lyssnar till Guds ord med uppriktigt uppsåt får det oss att tro på Gud och lita på hans löften.3

  • Ju mer vi litar på Gud, desto mer fylls våra hjärtan med kärlek till honom och varandra.

  • Eftersom vi älskar Gud, vill vi följa honom och anpassa våra handlingar efter hans ord.

  • Eftersom vi älskar Gud vill vi tjäna honom. Vi vill välsigna andra och hjälpa de fattiga och behövande.

  • Ju mer vi vandrar längs denna lärjungeskapets stig, desto mer önskar vi lära Guds ord.

Och så fortsätter det. Varje steg leder till nästa och fyller oss med ständigt växande tro, hopp och kärlek.

Det är fantastiskt enkelt och fungerar fantastiskt väl.

Bröder och systrar, om ni någonsin känner att evangeliet inte fungerar särskilt väl för er, så ta ett steg tillbaka, rannsaka ert liv från ett högre plan och förenkla ert förhållningssätt till lärjungeskapet. Fokusera på evangeliets grundläggande lära, principer och tillämpningar. Jag lovar att Gud välsignar och vägleder er på vägen mot ett meningsfullt liv, och evangeliet kommer definitivt att fungera bättre för er.

Börja där du är

Mitt andra förslag är: Börja där du är.

Ibland känner vi oss missmodiga för att vi inte är ”mer” av någonting – mer andliga, respekterade, intelligenta, friska, rika, trevliga eller kapabla. Det är naturligtvis inget fel med att vilja förbättra sig. Gud skapade oss för tillväxt och utveckling. Men kom ihåg att våra svagheter kan hjälpa oss att bli mer ödmjuka och vända oss till Kristus, som ”gör så att det svaga blir starkt”4. Satan, å andra sidan, utnyttjar våra svagheter till den grad att vi avskräcks från att ens försöka.

Jag har lärt mig att vi inte behöver vara ”mer” av någonting för att börja bli den person som Gud avsåg att vi skulle bli.

Gud tar dig som du är just nu och börjar arbeta med dig. Allt du behöver är ett villigt hjärta, en önskan att tro och tillit till Herren.

Gideon såg sig själv som en fattig lantbrukare, den ringaste i sin fars hus. Men Gud såg honom som en tapper stridsman.5

När Samuel utsåg Saul till kung, försökte Saul säga emot. Saul var från en av de minsta stammarna i Israels hus. Hur kunde han bli kung?6 Men Gud såg honom som ”en ståtlig ung man”7.

Även den store profeten Mose kände sig vid en tidpunkt så överväldigad och modfälld att han ville ge upp och dö.8 Men Gud gav inte upp om Mose.

Mina kära bröder och systrar, om vi bara ser på oss själva genom våra jordiska ögon kanske vi inte ser oss själva som tillräckliga. Men vår himmelske Fader ser oss som vi verkligen är och som den vi kan bli. Han ser oss som sina söner och döttrar, som varelser av evigt ljus med oändlig potential och med en gudomlig bestämmelse.9

Frälsarens offer öppnade frälsningens dörr så att alla kan återvända till Gud. Hans nåd ”är tillräcklig för alla människor som ödmjukar sig inför [honom]”10. Hans nåd är den möjliggörande kraft som låter oss inträda i Guds frälsningsriken. Tack vare hans nåd kommer vi alla att uppstå och frälsas i ett härlighetsrike.

Även det lägsta härlighetsriket – det telestiala riket – ”övergår allt förstånd”11, och oräkneliga människor kommer att ärva denna frälsning.12

Men Frälsarens nåd kan göra så mycket mer för oss. Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga strävar vi mot någonting ofattbart mycket större. Mot upphöjelse i det celestiala riket. Mot evigt liv i vår himmelske Faders närhet. Mot den största av Guds gåvor.13 I det celestiala riket tar vi emot ”av hans fullhet och av hans härlighet”14. Ja, allt vad vår Fader har ska ges till oss.15

Upphöjelse är vårt mål. Lärjungeskapet är vår resa.

Då du utövar en smula tro och påbörjar din färd som en fridsam efterföljare till vår Herre Jesus Kristus, förvandlas ditt hjärta.16 Hela ditt väsen fylls med ljus.17

Gud hjälper dig att bli någonting större än du någonsin trott var möjligt. Och du upptäcker att Jesu Kristi evangelium verkligen fungerar i ditt liv. Det fungerar.

Det fungerar!

Bröder och systrar, kära vänner, jag ber att vi ska fokusera på ”enkelheten som är i Kristus”18 och låta hans nåd lyfta och bära oss under vår resa från där vi är nu till vår härliga framtid i vår Faders närhet.

Under tiden kan vi, när någon frågar ”hur fungerar det för dig att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga?” svara med stolthet, i all ödmjukhet och med stor glädje: ”Det fungerar utmärkt! Tackar som frågar! Vill du veta mer?”

Detta är mitt hopp, min bön, mitt vittnesbörd och min välsignelse, i Jesu Kristi namn, amen.