2010–2019
Minun sydämeni pohdiskelee sitä alati
Lokakuu 2015


Minun sydämeni pohdiskelee sitä alati

Rukoilen vilpittömästi, että päätätte pohtia Jumalan sanoja laajemmalla ja syvemmällä tavalla.

Olen ammatiltani sijoittaja. Olen uskoltani Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, opetuslapsi.1 Työelämässäni noudatan järkeviä talouselämän periaatteita. Kun elän uskoni mukaan, pyrin noudattamaan hengellisiä periaatteita, jotka auttavat minua tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaiseksi.

Kutsuminen tuo siunauksia

Monet niistä henkilökohtaisista palkinnoista, joita olen elämässä saanut, ovat tulleet siksi, että joku on kutsunut minut tekemään jonkin vaikean tehtävän. Siinä hengessä haluaisin esittää teille jokaiselle kaksi kutsua. Ensimmäisellä on taloudellisia seurauksia. Toisen kutsun seuraukset ovat hengellisiä. Kummankin kutsun vastaanottaminen vaatii kurinalaista työtä pitkän ajan kuluessa, jotta voi korjata sen tuomat palkinnot.

Ensimmäinen kutsu

Ensimmäinen kutsu on yksinkertainen: kutsun teitä säästämään rahaa joka viikko. Summa, jonka säästätte, ei ole erityisen tärkeä. Se on teistä kiinni. Kun omaksutte tavan säästää, siitä on teille hyötyä henkilökohtaisesti. Ja ahkeruutenne seurauksena saatatte myös saada tilaisuuksia auttaa muita taloudellisesti. Kuvitelkaa sitä myönteistä tulosta, kun olette säästäneet rahaa viikoittain puoli vuotta, vuoden, kymmenen vuotta tai enemmän. Ajan kuluessa jatkuvasti tehdyt pienet teot voivat tuottaa merkittäviä tuloksia.2

Toinen kutsu

Toinen kutsuni on melko erilainen kuin ensimmäinen ja paljon sitä tärkeämpi. Se on tämä: kutsun teidät ”pohdistelemaan”3 yhtä pyhien kirjoitusten jaetta joka viikko. Sanaa pohdistella ei löydy sanakirjasta, mutta se on saanut sijan sydämessäni. Mitä pohdisteleminen siis tarkoittaa? Sanoisin, että se on yhdistelmä, jossa 80 prosenttia on syvällistä pohdiskelemista ja 20 prosenttia on ulkoa opettelemista.

Siihen on kaksi yksinkertaista vaihetta:

Ensiksi, valitkaa joka viikko yksi pyhien kirjoitusten jae ja pankaa se paikkaan, josta näette sen joka päivä.

Toiseksi, lukekaa jae tai miettikää sitä useita kertoja joka päivä ja pohdiskelkaa sen sanojen ja keskeisten ilmausten merkitystä koko viikon ajan.

Kuvitelkaa, mitä kohottavia tuloksia saatte tämän tekemisestä viikoittain puolen vuoden, vuoden, kymmenen vuoden ajan tai vielä pidempään.

Kun näin ponnistelette, tunnette suurempaa hengellisyyttä. Pystytte myös opettamaan ja kohottamaan rakastamianne ihmisiä merkityksellisemmin tavoin.

Kuva
Snorklaamista

Jos päätätte pohdistella viikoittain, saatatte tuntea, että olette vähän sen henkilön kaltainen, joka on nauttinut aiemmin snorklaamisesta mutta on nyt päättänyt kokeilla laitesukellusta. Tuon päätöksen myötä saatte syvemmän ymmärryksen evankeliumin periaatteista ja uudet hengelliset näkökulmat siunaavat elämäänne.

Kuva
Laitesukellusta

Kun kunkin viikon ajan mietitte valitsemaanne jaetta, sen sanat ja ilmaukset kirjoitetaan sydämeenne.4 Sanat ja ilmaukset kirjoitetaan myös mieleenne. Toisin sanoen ulkoa oppiminen tapahtuu helposti ja luontevasti. Mutta pohdistelemisen ensisijainen tavoite on tarjota ajatuksillenne kohottava paikka, jonne hakeutua – paikka, joka pitää teidät lähellä Herran Henkeä.

Vapahtaja on sanonut: ”Kootkaa mieleenne alati elämän sanoja.”5 Pohdisteleminen on yksinkertainen ja valistava tapa tehdä juuri niin.

Uskon, että Nefi oli pohdistelija. Hän sanoi: ”Minun sieluni iloitsee kirjoituksista, ja minun sydämeni pohdiskelee niitä [alati] ja kirjoittaa niitä lasteni opiksi ja hyödyksi.”6 Hän ajatteli lapsiaan pohdiskellessaan ja kirjoittaessaan pyhiä kirjoituksia. Kuinka omalle perheellenne saattaisi olla hyötyä siitä, jos te pyritte alati täyttämään mielenne Jumalan sanoilla?

Oma jakeeni

Viime aikoina pohdistelin jaetta Alma 5:16. Siinä sanotaan: ”Minä sanon teille: Voitteko kuvitella kuulevanne Herran äänen sanovan teille sinä päivänä: Tulkaa minun luokseni, te siunatut, sillä katso, teidän tekonne ovat olleet vanhurskauden tekoja maan päällä?”

Viikon lopulla mieleeni päätyivät kirjoitettuina nämä sanat: Kuvittele kuulevasi Herran äänen sanovan: ”Tulkaa minun luokseni, te siunatut, sillä katso, teidän tekonne ovat olleet vanhurskauden tekoja” (Alma 5:16).

Kuten huomaatte, en opetellut ulkoa koko jaetta sanasta sanaan. Pohdin kuitenkin yhä uudelleen jakeen avainkohtia ja sitä, mistä löydän sen. Mutta paras osa prosessia oli, että ajatuksillani oli korkeampi paikka, jonne hakeutua. Koko viikon ajan kuvittelin mielessäni Vapahtajan sanovan minulle rohkaisevia sanoja. Tuo mielikuva kosketti sydäntäni ja toimi minulle innoituksena, niin että sain halun tehdä ”vanhurskauden tekoja”. Niin voi tapahtua, kun me katsomme Kristukseen jokaisessa ajatuksessa.7

Meidän täytyy taistella vastaan

Saatatte kysyä: ”Miksi minun pitäisi tehdä niin?” Vastaisin, että me elämme alati leviävän pahuuden aikaa. Me emme voi vain hyväksyä nykytilaa ja saada korvat täyteen rumia sanoja ja silmät täyteen synnillisiä kuvia miltei kaikkialla, minne käännymme, ja olla reagoimatta siihen mitenkään. Meidän täytyy taistella vastaan. Kun mielemme on täynnä kohottavia ajatuksia ja kuvia, kun me muistamme Hänet aina8, tilaa ei jää saastalle eikä roskalle.

Mormonin kirjassa Jeesus Kristus kutsuu kaikkia pohdiskelemaan sitä, mitä Hän on sanonut.9 Pitäkää pohdistelemista lisänä henkilökohtaiseen ja perheenne yhteiseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen, mutta älkää koskaan antako sen korvata sitä. Pohdisteleminen on kuin lisäisitte uuden hitaasti liukenevan vitamiinin tämänhetkiseen hengelliseen ruokavalioonne.

Se on liian vaikeaa

Saatatte sanoa: ”Pohdisteleminen kuulostaa minusta liian vaikealta.” Älkää luovuttako. Vaikea voi olla hyvää. Kristus kutsuu meitä tekemään monia vaikeita asioita, koska Hän tietää, että meitä siunataan ponnistelujemme johdosta.10

Kuva
Pyhien kirjoitusten kohta puhelimessa

Eräs nuori naapurimme löysi yksinkertaisen tavan pohdistella. Hän asettaa viikoittaisen pyhien kirjoitusten kohtansa puhelimensa taustakuvaksi. Toinen ajatus, jota voisitte kokeilla, on kertoa jakeestanne sisarukselle, lapselle tai ystävälle. Vaimoni Julie ja minä autamme toisiamme. Me valitsemme jakeemme joka sunnuntai. Hän panee omansa jääkaapin oveen. Minä panen omani autooni. Sitten me jaamme ajatuksia jakeistamme viikon aikana. Meistä on myös mukavaa keskustella jakeistamme lastemme kanssa. Kun teemme niin, heille tuntuu sen ansiosta olevan mukavampaa kertoa meille omia ajatuksiaan Jumalan sanasta.

Kuva
Sisar Durrant kiinnittämässä pyhien kirjoitusten kohtaa jääkaappiin
Kuva
Veli Durrant kiinnittämässä pyhien kirjoitusten kohtaa autoon

Julie ja minä kuulumme myös verkkoryhmään, jossa sukulaiset, ystävät ja lähetyssaarnaajat voivat kertoa, mikä on heidän pyhien kirjoitusten kohtansa kullakin viikolla, ja toisinaan sisällyttää siihen liittyvän ajatuksen tai todistuksen. Tuohon ryhmään kuulumisen ansiosta johdonmukaisuus on helpompaa. Lukioikäinen tyttäreni ja joukko hänen ystäviään käyttävät sosiaalista mediaa ja tekstiviestejä pyhien kirjoitusten kohtien jakamiseen toistensa kanssa.

Kuva
Nuori nainen jakaa pyhien kirjoitusten kohdan sosiaalisessa mediassa

Älkää epäröikö ottaa mukaan ryhmiinne muihin uskontokuntiin kuuluvia ihmisiä. Hekin etsivät tapoja kohottaa ajatuksiaan ja tuntea olevansa lähempänä Jumalaa.

Mitä ovat hyödyt?

Kuva
Sisar Durrant tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Mitä siis ovat hyödyt? Julie ja minä olemme pohdistelleet yhtä jaetta viikossa nyt yli kolmen vuoden ajan. Alkuun asetimme 20 vuoden tavoitteen. Hän sanoi minulle äskettäin: ”Kun alkuun kutsuit minut pohdistelemaan yhtä pyhien kirjoitusten kohtaa joka viikko 20 vuoden ajan, mietin, pystyisinkö tekemään sitä kuukauden ajan. Enää minulla ei ole niitä epäilyksiä. En saata uskoa, kuinka hauskaa on ollut panna yksi pyhien kirjoitusten jae jääkaapin oveen joka viikko, ja mielialani kohoaa, kun vain pohdistelen sitä joka kerta sen nähdessäni.”

Pohdisteltuaan kuuden viikon ajan eräs sisar Texasista Yhdysvalloista sanoi: ”Minun todistukseni on vahvistunut, – – ja olen tuntenut olevani lähempänä taivaallista Isääni. – – Minusta on ihanaa, kuinka Jumalan sana muuttaa minua paremmaksi.”

Eräs teini-ikäinen ystävä kirjoitti: ”Olen todella nauttinut siitä, että olen pystynyt [pohdistelemaan], koska se on auttanut minua keskittymään asioihin, jotka tosiaankin ovat tärkeitä.”

Yksi lähetyssaarnaajistamme sanoi näin: ”Olen pohdistellut yhtä jaetta joka viikko kesäkuusta 2014 saakka, ja rakastan sitä. – – Näistä pyhien kirjoitusten kohdista on tullut kuin ystäviä, joihin voin turvata hädän hetkinä.”

Omalla kohdallani tunnen Hengen täydemmin, kun pohdistelen viikoittain. Rakkauteni pyhiä kirjoituksia kohtaan on lisääntynyt myös sen johdosta, että olen antanut hyveen kaunistaa ajatuksiani lakkaamatta.11

Harkitkaa tätä kutsua ja Nefin esittämää loistavaa siunausta: ”Jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.”12 ”Kristuksen sanalla kestitsemisen” hengessä pohdisteleminen on kuin maistaisi herkullista ruokaa ja sitten pureskelisi sitä hyvin, hyvin hitaasti, jotta voi täysin nauttia siitä.

Kuva
Nainen nautiskelemassa salaattia

Mikä on teidän jakeenne?

Ryhdyttekö pohdistelemaan yhtä pyhien kirjoitusten jaetta joka viikko tämän loppukuukauden ajan? Tämän loppuvuoden ajan? Ehkäpä kauemmin? Julie ja minä kutsuimme kaikki uskolliset Dallasin lähetyskentän lähetyssaarnaajat Texasissa pohdistelemaan kanssamme 20 vuoden ajan. Ylitämme yhdessä tuon kalkkiviivan 17 lyhyessä vuodessa. Sitten aiomme asettaa uuden tavoitteen kohottaaksemme ajatuksiamme ja päästäksemme lähemmäksi Kristusta.

Te voitte tarkistaa tilanteemme kysymällä: ”Mikä on sinun jakeesi?” Mutta jos teette sen, olkaa vuorostanne valmiit kertomaan oma pyhien kirjoitusten jakeenne. Kumpikin meistä ylentyy ajatustenvaihtomme johdosta.

Voitteko kuvitella, kuinka oma elämänne ja perheenne elämä muuttuu, jos kirjoitatte uuden pyhien kirjoitusten jakeen sydämeenne ja mieleenne joka viikko muutaman seuraavan kuukauden tai vuoden ajan tai kauemmin?

Jeesus Kristus on esimerkkimme

Jeesus Kristus on varmastikin oppinut rakastamaan pyhiä kirjoituksia jo pienenä. Hän on varmastikin lukenut ja pohtinut pyhiä kirjoituksia jo lapsena, koska Hän kävi merkityksellisiä keskusteluja temppelissä viisaiden oppineiden kanssa 12-vuotiaana.13 Hän aloitti tehtävänsä 30-vuotiaana14, ja Hän viittasi pyhiin kirjoituksiin varhain ja usein koko palvelutyönsä ajan.15 Emmekö voikin varmuudella sanoa, että Jeesus käytti ainakin 20 vuotta pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja pohtimiseen valmistautuessaan tehtäväänsä? Onko jotakin sellaista, mitä teidän pitää tehdä tänään valmistautuaksenne hengellisesti tuleviin tilaisuuksiinne opettaa ja siunata perhettänne ja muita?

Osoittakaa uskoanne ja tehkää se

Kertauksena toivon, että päätätte säästää rahaa joka viikko. Osoittakaa uskoanne, harjoittakaa itsekuria ja tehkää se. Rukoilen myös vilpittömästi, että päätätte pohtia Jumalan sanoja laajemmalla ja syvemmällä tavalla joka viikko. Osoittakaa uskoanne, harjoittakaa itsekuria ja tehkää se.

Toisin kuin ensimmäisestä kutsustani säästää rahaa, kaikki hyödyt toisesta kutsustani pelastaa sielu te saatte pitää ikuisesti – vailla tämän maailman koin ja ruosteen tuhoja.16

Vanhin D. Todd Christofferson on antanut tämän selkeän neuvon ja lupauksen: ”Tutkikaa pyhiä kirjoituksia huolellisesti, mietiskellen. Pohtikaa ja rukoilkaa niiden tähden. Pyhät kirjoitukset ovat ilmoitusta, ja ne tuovat lisää ilmoitusta.”17

Lopuksi

Lupaan, ettette kadu sitä, että kirjoitatte jonkin pyhien kirjoitusten jakeen mieleenne ja sydämeenne joka viikko. Tulette kokemaan tunteen jatkuvasta hengellisestä tarkoituksesta, varjeluksesta ja voimasta.

Muistakaa Jeesuksen Kristuksen sanat, kun Hän sanoi: ”Tehkää sitä, mitä olette nähneet minun tekevän.”18 Rukoilen, että me toteuttaisimme täysin Hänen sanojaan elämässämme. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.