2010–2019
Mitt hjärta begrundar dem ständigt
Oktober 2015


Mitt hjärta begrundar dem ständigt

Jag hoppas uppriktigt att du väljer att begrunda Guds ord på ett mer omfattande och djupt sätt.

Till yrket är jag investerare. Till trosbekännelsen är jag Jesu Kristi, Guds Sons, lärjunge.1 I min affärsverksamhet begagnar jag sunda ekonomiska principer. För att leva enligt min tro strävar jag efter att följa andliga principer som hjälper mig att bli mer lik Frälsaren.

Inbjudningar ger välsignelser

Många av de personliga belöningar jag fått i livet, har kommit till följd av att någon inbjudit mig att utföra en svår uppgift. I den andan vill jag ge er alla två uppmaningar. Den första ger ekonomiska resultat. Den andra uppmaningen ger andliga resultat. Båda uppmaningarna, om de accepteras, kräver disciplinerad ansträngning under en längre tid för att ge skörd.

Den första uppmaningen

Den första uppmaningen är enkel: Jag uppmanar dig att spara pengar varje vecka. Hur mycket du sparar har inte så stor betydelse; det är upp till dig. När du utvecklar en vana att spara, gagnar det dig själv. Och du kan även få möjlighet att hjälpa andra ekonomiskt, tack vare din flit. Föreställ dig det positiva resultatet av att spara pengar varje vecka i sex månader, ett år, 10 år eller mer. Små ansträngningar under en längre period kan ge betydande resultat.2

Den andra uppmaningen

Min andra uppmaning skiljer sig markant från och är mycket viktigare än den första. Det är följande: Jag uppmanar dig att ”begrundera”3 en vers i skrifterna varje vecka. Ordet begrundera finner du inte i ordboken, men det har funnit en plats i mitt hjärta. Så vad innebär det att begrundera? Jag skulle vilja säga att det är en kombination av 80 procent omfattande begrundan och 20 procent memorera.

Det finns två enkla steg:

För det första: Välj en vers i skrifterna varje vecka och placera den där du kan se den varje dag.

För det andra: Läs eller tänk på versen flera gånger varje dag och begrunda betydelsen av orden och nyckelfraser under veckan.

Föreställ dig de upplyftande resultaten av att göra det här varje vecka i sex månader, ett år, 10 år eller mer.

När du gör den här ansträngningen märker du att din andlighet ökar. Du kan också undervisa och lyfta dem du älskar på ett mer meningsfullt sätt.

Bild
Snorkling

Om du väljer att begrundera varje vecka, kanske du känner dig lite som en person som har tyckt om snorkling tidigare, men som nu bestämt sig för att pröva sportdykning. Med det beslutet får du en djupare förståelse av evangeliets principer och nya andliga perspektiv välsignar ditt liv.

Bild
Sportdykning

När du reflekterar över din valda vers varje vecka, skrivs ord och fraser ner i ditt hjärta.4 Orden och fraserna skrivs också i ditt sinne. Med andra ord sker memoreringen enkelt och naturligt. Men det främsta målet för begrundering är att skapa en upplyftande plats dit ditt sinne kan gå – en plats som håller dig nära Herrens Ande.

Frälsaren sa: ”Samla ständigt livets ord i era sinnen.”5 Begrundering är ett enkelt och uppbyggande sätt att göra just det.

Jag tror att Nephi var en begrunderare. Han sa: ”Min själ gläds åt skrifterna, och mitt hjärta begrundar dem [ständigt], och jag skriver dem till lärdom och nytta för mina barn.”6 Han tänkte på sina barn när han begrundade och skrev skrifterna. Hur kan din familj gagnas av att du ständigt strävar efter att fylla ditt sinne med Guds ord?

Min vers

Nyligen begrunderade jag Alma 5:16. Där står det: ”Jag säger er: Kan ni föreställa er att ni hör Herrens röst säga till er på den dagen: Kom till mig ni välsignade, ty se, era gärningar har varit rättfärdighetens gärningar på jorden?”

I slutet av veckan är detta vad som till slut hade skrivits i mitt sinne: Föreställ dig att du hör Herrens röst säga: ”Kom till mig ni välsignade, ty se, era gärningar har varit rättfärdighetens gärningar” (Alma 5:16).

Som ni ser memorerade jag inte hela versen ordagrant. Men, jag begrundade gång på gång kärnämnena i versen och vart det stod. Men den bästa delen av processen var att jag hade en högre plats dit mitt sinne kunde gå. Hela veckan föreställde jag mig Frälsaren säga uppmuntrande ord till mig. Den bilden berörde mitt hjärta och inspirerade mig till att vilja göra ”rättfärdighetens gärningar”. Det är det som kan hända när vi ”vänder oss till Kristus i varje tanke”7.

Vi måste göra motstånd

Du kanske frågar: ”Varför ska jag göra det här?” Jag skulle svara att vi lever i en tid av ständigt växande ondska. Vi kan inte bara acceptera status quo och matas med fula ord och syndiga synintryck, så gott som vart vi än vänder oss, och inte göra något i gengäld. Vi måste göra motstånd. När sinnet är fyllt av upplyftande tankar och bilder, när vi ”alltid minns honom”8, finns det inget utrymme för orenhet och skräp.

I Mormons bok uppmanar Jesus Kristus alla att ”begrunda det som [han] har sagt”9. Se på begrundering som ett tillägg till dina egna och familjens skriftstudier, men låt det aldrig bli en ersättning. Begrundering är lite som att lägga till en ny långtidsverkande vitamin till din nuvarande andliga diet.

Det är för svårt

Du kanske säger: ”Begrundering låter alldeles för svårt för mig.” Bli inte avskräckt. Svårt kan vara nyttigt. Kristus uppmanar oss att göra många svåra saker, eftersom han vet att vi välsignas av våra ansträngningar.10

Bild
Skrifterna på mobilen

En av våra unga grannar hittade ett enkelt sätt att begrundera. Han sätter sitt skriftställe för veckan som mobilens bakgrundsbild. En annan idé som du kan testa är att dela din vers med ett syskon, ett barn eller en vän. Min fru Julie och jag hjälper varandra. Vi väljer våra verser varje söndag. Hon sätter sin på kylskåpet. Jag sätter min i bilen. Vi delar sedan tankar om våra verser under veckan. Vi tycker också om att samtala om verserna med våra barn. När vi gör det, tycks det göra dem mer bekväma med att dela sina tankar om Guds ord, med oss.

Bild
Syster Durrant sätter upp ett skriftställe på kylskåpet
Bild
Broder Durrant lägger skriftstället i sin pickup

Julie och jag är också med i en nätgrupp där familjemedlemmar, vänner och missionärer kan berätta om sitt skriftställe varje vecka, och ibland lägga till en tanke eller ett vittnesbörd. Att vara med i en grupp gör det lättare att vara konsekvent. Min dotter, som är i gymnasieåldern, och en grupp av hennes vänner använder sociala medier och sms för att dela skriftställen med varandra.

Bild
Ung kvinna delar ett skriftställe på sociala medier

Tveka inte att inkludera människor med andra trosuppfattningar i era grupper. De söker också efter sätt att höja nivån på sina tankar och att känna sig närmare Gud.

Vad ger det?

Bild
Syster Durrant studerar skrifterna

Så, vad ger det? Julie och jag har begrunderat en vers i veckan i över tre år nu. Vi började med att sätta upp ett tjugoårigt mål. Hon sa till mig nyligen: ”När du först uppmanade mig att begrundera ett skriftställe varje vecka i 20 år, undrade jag om jag ens skulle klara det i en månad. Det tvivlar jag inte på längre. Det är otroligt hur roligt det har varit att sätta ett skriftställe på kylskåpet varje vecka, och bara genom att begrundera det varje gång jag ser det, lyfter det min ande.”

Efter att ha begrunderat i sex veckor sa en syster från Texas, USA: ”Mitt vittnesbörd har stärkts, … och jag har känt mig närmare min himmelske Fader. … Jag älskar hur Guds ord förändrar mig till det bättre.”

En tonårig vän skrev: ”Jag har verkligen tyckt om att kunna [begrundera], eftersom det har hjälpt mig att fokusera på sådant som faktiskt är viktigt.”

En av våra missionärer berättade följande: ”Jag har begrunderat en vers varje vecka sedan juni 2014, och jag älskar det. … De här skriftställena har blivit som vänner som jag kan lita på i nödens stund.”

Vad mig beträffar känner jag Anden tydligare när jag begrunderar varje vecka. Min kärlek till skrifterna har också ökat som en följd av att jag strävar efter att” ständigt pryda mina tankar med dygd”11.

Tänk på denna uppmaning och enastående välsignelse som Nephi delade: ”Om ni alltså strävar framåt, mättar er med Kristi ord och håller ut intill änden, se, så säger Fadern: Ni skall få evigt liv.”12 I en anda av att ”mätta sig med Kristi ord” är begrundering som att ta en bit läcker mat och sedan tugga mycket, mycket långsamt för att njuta av den till fullo.

Bild
En kvinna njuter av en sallad

Vilken vers har du?

Är du villig att begrundera en vers i skrifterna varje vecka under resten av månaden? Under resten av året? Kanske längre? Julie och jag uppmanade alla våra tappra missionärer i Texasmissionen Dallas att begrundera med oss i 20 år. Vi passerar mållinjen tillsammans om sjutton korta år. Då sätter vi upp nya mål för att lyfta våra tankar och föra oss närmare Kristus.

Du får gärna kolla hur det går för oss genom att fråga: ”Vilken vers har du?” Men om du gör det, var beredd att dela ditt skriftställe i gengäld. Vi upplyfts båda av vårt utbyte.

Kan du föreställa dig hur ditt liv och din familjs liv kommer att förändras om du skriver ett nytt skriftställe i ditt hjärta och sinne varje vecka under de närmaste månaderna eller åren eller längre?

Jesus Kristus är vårt föredöme

Jesus Kristus måste ha utvecklat en kärlek till skrifterna i unga år. Han måste ha läst och begrundat skrifterna som ett litet barn för att kunna ha meningsfulla diskussioner med de visa lärarna i templet vid tolv års ålder.13 Han påbörjade sin mission vid 30 års ålder,14 och han hänvisade till skrifterna tidigt och ofta under hela sin verksamhet.15 Kan vi inte lugnt säga att Jesus tillbringade minst 20 år med att studera och begrunda skrifterna, som en del av sin missionsförberedelse? Finns det något du behöver göra i dag, för att förbereda dig andligt för framtida möjligheter att undervisa och välsigna din familj och andra?

Utöva din tro och gör det

För att återknyta hoppas jag att du bestämmer dig för att spara pengar varje vecka. Utöva din tro, disciplinera dig och gör det. Jag hoppas också uppriktigt att du väljer att begrunda Guds ord på ett mer omfattande och djupt sätt varje vecka. Utöva din tro, disciplinera dig och gör det.

Till skillnad från min första pengasparande uppmaning, blir all behållning av min andra själafrälsande uppmaning din för evigt – fri från denna världens rost och mal.16

Äldste D. Todd Christofferson gav detta tydliga råd och löfte: ”Studera skrifterna noggrant och medvetet. Begrunda och be om dem. Skrifterna är uppenbarelse, och de leder till mer uppenbarelse.”17

Sammanfattning

Jag lovar att du inte kommer ångra att du skriver ett skriftställe i ditt sinne och hjärta varje vecka. Du får då en känsla av ständigt andligt syfte, beskydd och kraft.

Kom ihåg Jesu Kristi ord när han sa: ”Gör det som ni har sett mig göra.”18 Må vi till fullo tillämpa hans ord i våra liv, är min bön i Jesu Kristi namn, amen.