2010–2019
Vreugdevol leven met Christus als middelpunt
Oktober 2015


Vreugdevol leven met Christus als middelpunt

We moeten Christus het precieze middelpunt van ons leven maken om ware vreugde en gemoedsrust te vinden.

In deze wereld wordt overal veel druk uitgeoefend op goede mensen om hun rechtschapen normen te verlagen of volledig op te geven. Maar ondanks het kwaad en de verleidingen om ons heen kunnen we ware vreugde vinden als we Christus het middelpunt van ons leven maken.

Als we van Christus en zijn evangelie het middelpunt van ons leven maken, krijgen we een evenwichtig en gelukkig leven, zoals uit de volgende voorbeelden blijkt.

Ouderling Taiichi Aoba van de Zeventig, die in een bergdorpje in het Japanse Shikoku woont, was gevraagd om tijdens een jeugdconferentie les te geven. ‘Staat op heilige plaatsen’ was het thema van de conferentie. Nadat hij over het thema had nagedacht, besloot ouderling Aoba om zijn beroep als leermiddel te gebruiken. Hij is pottenbakker.

Afbeelding
Ouderling Aoba leert jongeren pottenbakken

Ouderling Aoba vertelt dat de jongeren die hij lesgaf veel belangstelling toonden toen ze zagen dat hij op bijna magische wijze de klei met zijn handen tot borden, kommen en bekers kon transformeren. Na zijn demonstratie vroeg hij hen of zij een poging wilden wagen. Ze staken allemaal hun hand op.

Ouderling Aoba liet verscheidene jongeren naar voren komen om het te proberen. Na zijn demonstratie veronderstelden ze dat het vrij makkelijk zou zijn. Maar geen van hen was in staat om zelfs maar een eenvoudige kom te maken. Ze zeiden: ‘Het lukt niet!’ ‘Waarom is het zo lastig?’ ‘Dit is erg moeilijk.’ Deze opmerkingen waren te horen terwijl de klei door het lokaal vloog.

Hij vroeg de jongeren waarom ze er zoveel moeite mee hadden. Ze gaven verschillende antwoorden: ‘Ik heb geen enkele ervaring’, ‘Ik heb het nooit geleerd’, of ‘Ik heb er geen talent voor’. Als je naar de resultaten keek, waren al hun antwoorden waar. Maar de belangrijkste reden van hun falen was dat ze hun klei niet precies in het midden van de schijf hadden gezet. De jongeren dachten dat ze de klei in het midden hadden gezet, maar vanuit het oogpunt van een vakman gezien, stond de klei niet precies in het midden. Toen zei hij tegen hen: ‘Laten we het nog een keer proberen.’

Afbeelding
Ouderling Aoba aan het pottenbakken

Deze keer plaatste ouderling Aoba de klei precies in het midden van de schijf. Hij draaide de schijf en maakte een holte in het midden van de klei. Verscheidene jongeren probeerden het opnieuw. Deze keer begon iedereen te klappen en zei: ‘Gaaf, het schudt niet’, ‘Ik denk dat het lukt’, of ‘Het is me gelukt’. Natuurlijk was de vorm niet perfect, maar het resultaat was veel beter dan bij de eerste poging. De reden van hun succes was dat de klei precies in het midden van de schijf was geplaatst.

De huidige wereld is met de pottenbakkersschijf te vergelijken, en de draaisnelheid van die schijf neemt toe. Net als de klei op de pottenbakkersschijf moeten wij ook in het midden worden geplaatst. Onze kern, het middelpunt van ons leven, moet Jezus Christus en zijn evangelie zijn. Christus het middelpunt van ons leven maken, houdt in dat we over Jezus Christus en zijn evangelie leren en dan zijn voorbeeld volgen en zijn geboden nauwkeurig onderhouden.

De profeet Jesaja heeft gezegd: ‘Maar nu, Heere, U bent onze Vader! Wij zijn het leem en U bent onze Pottenbakker: wij zijn allen het werk van uw handen.’1

Als Jezus Christus het middelpunt van ons leven is, kan Hij ons vormen tot de persoon die wij moeten zijn om bij Hem en onze hemelse Vader in het celestiale koninkrijk terug te keren. De vreugde die we ervaren, is rechtstreeks verbonden met de mate waarin de leringen, het voorbeeld en het zoenoffer van Jezus Christus het middelpunt zijn.

Broeders en zusters, ik ben in een familie met meerdere generaties kerkleden geboren. Dus de zegeningen en de vreugde van het evangelie van Jezus Christus waren als grondslag van onze gezinscultuur in ons dagelijks leven verweven. Pas toen ik als jongeman op voltijdzending was, besefte ik wat een ongelooflijk positieve invloed de volheid van het evangelie van Jezus Christus had op de mensen die nog nooit eerder die zegeningen hadden ervaren. In Mattheüs staat duidelijk wat bekeerlingen doormaken als ze het evangelie van Jezus Christus aanvaarden: ‘Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een schat, in de akker verborgen, die iemand vond en verborg; en van blijdschap daarover gaat hij heen en verkoopt alles wat hij heeft, en koopt die akker.’2

Ik wil graag een voorbeeld uit het Boek van Mormon met u doornemen waaruit blijkt wat een bekeerling wilde betalen om de vreugde te vinden die voortvloeit uit het vinden van de schat die Jezus in zijn gelijkenis van de schat in de akker noemt.

U weet vast nog wel dat in Alma 20 staat beschreven dat Ammon en Lamoni naar de stad Middoni reisden om Ammons broer Aäron uit de gevangenis te bevrijden. Onderweg kwamen zij Lamoni’s vader, koning van alle Lamanieten, tegen.

De koning was erg ontstemd over het feit dat Lamoni meereisde met Ammon, een Nephitische zendeling, die hij als vijand beschouwde. Hij vond dat zijn zoon een groot feest had moeten bijwonen dat hij voor zijn zoons en zijn volk had georganiseerd. De Lamanitische koning was zo boos dat hij zijn zoon Lamoni de opdracht gaf om Ammon met zijn zwaard te doden. Toen Lamoni dat weigerde, trok de koning zijn zwaard om zijn eigen zoon wegens ongehoorzaamheid te doden. Maar Ammon kwam tussenbeide en redde Lamoni’s leven. Hij overmande de koning en had hem kunnen doden.

In deze levensbedreigende situatie zei de koning tegen Ammon: ‘Indien gij mij spaart, zal ik u alles geven wat gij maar vragen wilt, tot zelfs de helft van het koninkrijk.’3

De koning was bereid de helft van zijn koninkrijk op te geven om zijn eigen leven te redden. De koning moet uitermate verbaasd zijn geweest toen Ammon alleen vroeg om zijn broer Aäron en zijn metgezellen uit de gevangenis vrij te laten en om Lamoni, de zoon van de koning, zijn koninkrijk te laten behouden.

Door deze ontmoeting werd Ammons broer Aäron later uit de gevangenis in Middoni vrijgelaten. Na zijn vrijlating werd hij geïnspireerd om naar de plek te reizen waar de koning het land regeerde. Aäron werd aan de koning voorgesteld en kreeg de kans om hem in de beginselen van het evangelie van Jezus Christus te onderrichten, waaronder het grote plan van verlossing. De koning werd enorm geïnspireerd door de leringen van Aäron.

De reactie van de koning op de leringen van Aäron staat in Alma 22:15: ‘En het geschiedde, nadat Aäron hem deze dingen had uitgelegd, dat de koning zeide: Wat moet ik doen om dat eeuwige leven, waarover gij hebt gesproken, te verkrijgen? Ja, wat moet ik doen om uit God te worden geboren, zodat deze goddeloze geest uit mijn borst wordt weggerukt, en om zijn Geest te ontvangen, zodat ik met vreugde word vervuld en ten laatsten dage niet word verworpen? Zie, zeide hij, ik zal alles wat ik bezit opgeven, ja, ik zal afstand doen van mijn koninkrijk om die grote vreugde te kunnen ontvangen.’

Het is opmerkelijk dat de Lamanitische koning eerst zijn halve koninkrijk wilde opgeven om zijn eigen leven te redden, en nu was hij bereid zijn hele koninkrijk op te geven om de vreugde te ontvangen die voortkomt uit het begrijpen, aanvaarden en naleven van het evangelie van Jezus Christus.

Mijn vrouw, Nancy, is ook een bekeerlinge. Ze heeft in de loop der jaren vaak tegen me gezegd hoeveel vreugde ze heeft ontvangen sinds ze het evangelie van Jezus Christus heeft gevonden, aanvaard en naleeft. Dit heeft mijn vrouw over haar ervaring verteld:

‘Als jongvolwassene van begin twintig was ik op een punt in mijn leven aangekomen dat ik wist dat ik iets moest veranderen om gelukkig te worden. Ik voelde dat ik zonder doel en richting ronddoolde. Ik wist niet wat ik moest doen. Ik had altijd geweten dat onze hemelse Vader bestond. Af en toe had ik weleens gebeden en gevoeld dat Hij naar me luisterde.

‘Toen ik op zoek ging, bezocht ik veel verschillende kerken. Maar ik ondervond altijd dezelfde gevoelens en ontmoediging. Ik voel me bijzonder gezegend omdat mijn gebed om een doel en richting in mijn leven te vinden uiteindelijk verhoord werd toen ik het evangelie van Jezus Christus vond. Voor het eerst voelde ik dat ik een doel had, en het plan van geluk heeft me ware vreugde gegeven.’

Uit een ander verhaal in het Boek van Mormon blijkt dat we, als Christus het middelpunt van ons leven is, met vreugde vervuld kunnen worden, ook als we door ongelooflijke tegenspoed omringd worden.

Nadat de profeet Lehi in 600 v.C. met zijn gezin Jeruzalem had verlaten, doolden ze zo’n acht jaar in de wildernis rond totdat ze uiteindelijk bij de kust in het land Overvloed aankwamen. Nephi beschrijft hun beproeving in de wildernis als volgt: ‘Wij [hadden] veel leed en moeilijkheden ondervonden, ja, zelfs zovele dat wij ze niet alle kunnen opschrijven.’4

Toen ze in het land Overvloed woonden, kreeg Nephi van de Heer de opdracht om een schip te bouwen waarmee ze de oceaan naar het beloofde land zouden oversteken. Toen ze in het beloofde land waren aangekomen, waren er nog steeds veel conflicten tussen de mensen die Christus het middelpunt van hun leven maakten en de ongelovigen die het voorbeeld van Laman en Lemuël volgden. Uiteindelijk was het risico op geweld tussen de twee groepen zo groot dat Nephi en zij die de leringen van God volgden zich afscheidden en voor hun veiligheid de wildernis in vluchtten. Op dat moment, zo’n dertig jaar nadat Lehi en zijn gezin Jeruzalem hadden verlaten, doet Nephi een verrassende uitspraak, vooral omdat hij in de Schriften de vele beproevingen en moeilijkheden had opgeschreven die ze zo lang hadden moeten verduren. Hij zei: ‘En het geschiedde dat wij een leven van geluk leidden.’5 Ondanks hun beproevingen waren ze in staat om gelukkig te leven, omdat ze zich op Christus en zijn evangelie concentreerden.

Broeders en zusters, net als de klei op de pottenbakkersschijf, moeten we Christus het precieze middelpunt van ons leven maken om ware vreugde en gemoedsrust te vinden. De voorbeelden van de Lamanitische koning; van mijn vrouw, Nancy; en van het Nephitische volk bekrachtigen dat ware beginsel.

Ik geef u mijn getuigenis dat ook wij die gemoedsrust, dat geluk en die ware vreugde kunnen vinden als we Christus het middelpunt van ons leven maken. In de naam van Jezus Christus. Amen.