2010-2019
Jeres næste skridt
Oktober 2015


Jeres næste skridt

Jeres kærlige himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus … indbyder jer … til at tage jeres næste skridt mod dem. Vent ikke. Tag det nu.

Mit hjerte sank i brystet ved et møde for nylig med vidunderlige sidste dages hellige. Spørgsmålet, der blev stillet, lød: »Hvem ønsker at bo hos vor himmelske Fader igen?« Alle hænder røg op. Det næste spørgsmål lød: »Hvem tror, at det vil lykkes for jer?« Desværre røg de fleste hænder ned igen.

Når vi opdager forskellen på, hvem vi er nu, og hvem vi ønsker at blive, fristes mange til at miste troen og håbet.1

Eftersom »intet urent kan bo hos Gud«,2 må vi for at bo hos ham igen nødvendigvis blive renset for synd3 og helliggjort.4 Hvis vi skulle gøre dette alene, ville ingen af os klare det. Men vi er ikke alene. Faktisk er vi aldrig alene.

Vi har himlens hjælp på grund af Jesus Kristus og hans forsoning.5 Frelseren sagde: »Hvis I har tro på mig, skal I have magt til at gøre hvad som helst, jeg anser for tjenligt.«6 Når tro udøves, vokser den.

Lad os sammen overveje tre principper, der vil hjælpe os på vores rejse tilbage til vor Fader i Himlen.

Bliv som et barn

Vores yngste barnebarn illustrerer det første princip. Da han havde lært at kravle og derefter at stå op, var han parat til at prøve at gå. I de første forsøg faldt han, græd og gav os et blik, som sagde: »Jeg vil aldrig nogensinde prøve det igen! Jeg bliver bare ved med at kravle.«

Da han snublede, troede hans kærlige forældre ikke, at han var håbløs, eller at han aldrig ville gå. I stedet rakte de deres arme ud, mens de kaldte på ham, og med øjnene rettet mod dem prøvede han igen at bevæge sig hen mod deres kærlige arme.

Kærlige forældre står altid rede med udstrakte arme til at byde velkommen selv ved vores mindste skridt i den rigtige retning. De ved, at vores villighed til at prøve igen og igen vil føre til fremgang og succes.

Frelseren lærte os, at vi for at arve Guds rige må blive som et lille barn.7 Så åndeligt talt går det første princip på, at vi må gøre, som vi gjorde som børn.8

Med barnlig ydmyghed og villighed til at fokusere på vor Fader i Himlen og vor Frelser tager vi skridt mod dem og giver aldrig op, selv når vi falder. Vores kærlige himmelske Fader glæder sig over hvert eneste trofaste skridt, og hvis vi falder, så glæder han sig over enhver indsats for at komme op og prøve igen.

Handl med tro

Det andet princip bliver illustreret af to trofaste hellige, begge med et stort ønske om at finde en evig partner. Begge tog bønsomt nogle skridt i tro.

Juri, en russisk sidste dages hellig, ydede ofre og sparede op for at tage på en lang rejse til templet. På toget lagde han mærke til en smuk kvinde med et smukt smil og følte, at han skulle fortælle hende om evangeliet. Da han ikke vidste, hvad han ellers skulle gøre, begyndte han at læse i Mormons Bog og håbede, at hun ville bemærke det.

Juri vidste ikke, at kvinden, Marija, allerede var sidste dages hellig. Marija vidste ikke, at Juri også var medlem, og fulgte en tilskyndelse til at fortælle ham om evangeliet, så hun begyndte også at læse i Mormons Bog i håb om, at han ville bemærke det.

Men da Juri og Marija så op samtidigt, blev de forbløffede over at se Mormons Bog i den andens hænder – og ja, efter de var blevet forelsket, blev de beseglet i templet. I dag bidrager Juri og Marija Kutepov fra Voronezh i Rusland som evige partnere væsentligt til Kirkens vækst i Rusland.

Her ligger vægten ikke blot på dette pars villighed til at handle i tro. Det handler også om et andet princip – Herren mere end matcher vores villighed til at handle i tro. Vores villighed til at tage et skridt bliver ikke kun mødt – det overgås – af hans lovede velsignelser.

Vor himmelske Fader og vor Frelser er ivrige efter at velsigne os. De beder trods alt kun om en tiendedel af det, de velsigner os med, og lover derefter, at himlens vinduer vil åbnes!9

Hver gang vi villigt handler med tro på Jesus Kristus og tager endnu et skridt, især et ubehageligt skridt, som kræver forandring eller omvendelse, bliver vi velsignet med styrke.10

Jeg vidner om, at Herren vil vejlede os til – og igennem – vores næste skridt. Han vil mere end matche vores indsats med sin kraft, hvis vi er villige til at blive ved med at prøve, omvende os og gå fremad med tro på vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

Åndelige gaver er ikke blot lovet dem, som elsker Gud og holder alle hans befalinger, men heldigvis også dem, »der bestræber sig på at gøre dette«.11 Styrke skænkes til dem, som bliver ved med at forsøge.

To afgørende ugentlige vejskilte, som markerer vores rejse til vor Fader i Himlen, er den vedvarende pagt i forbindelse med nadverordinancen og vores overholdelse af sabbatten. Præsident Russell M. Nelsons underviste os ved sidste generalkonference i, at sabbatten er Herrens gave til os. Vores hengivne, ugentlige overholdelse af sabbatten er vores tegn til Herren på, at vi elsker ham.12

Hver sabbatsdag vidner vi om, at vi er »villige til at påtage sig din Søns navn og altid erindre ham og holde hans befalinger«.13 Til gengæld for vores omvendte hjerte og vores forpligtelse fornyer Herren den lovede forladelse af synd og gør os i stand til altid at »have hans Ånd hos [os].«14 Helligåndens påvirkning forbedrer, styrker, underviser og vejleder os.

Hvis vi, når vi hver sabbatsdag erindrer Frelseren, vender vores hjerte til ham ved hjælp af disse to vigtige vejskilte, bliver vores indsats igen mere end matchet af hans lovede velsignelser. Vi er blevet lovet, at med hengiven overholdelse af sabbatsdagen vil jordens fylde være vores.15

Vejen tilbage til vor Fader i Himlen fører os til Herrens hus, hvor vi bliver velsignet ved at modtage frelsende ordinancer for os selv og vore afdøde kære. Præsident Boyd K. Packer fortalte, at »ordinancer og pagter bliver vores adgangstegn« til Guds nærhed.16 Jeg beder til, at vi hver især altid må være værdige til og bruge vores tempelanbefaling til at tjene regelmæssigt.

Overvind det naturlige menneske

Et tredje princip er dette: Vi må modvirke det naturlige menneskes tendens til at udsætte eller give op.17

Mens vi går fremad på pagtens sti, vil vi begå fejl og nogle flere gange. Nogle af os kæmper med adfærdsproblemer eller afhængighed, som vi føler os hjælpeløse over for. Men tro på vor himmelske Fader og på Jesus Kristus er et princip, der bygger på handling og kraft.18 Hvis vi er villige til at handle, vil vi blive givet styrke til at omvende og forandre os.

Vi fejler kun, hvis vi fejler i at tage endnu et skridt fremad i tro. Vi vil ikke fejle, hvis vi trofast går i spand med Frelseren – han, som aldrig fejlede, og som aldrig vil svigte os!

Forjættelser

Jeg lover, at hvert eneste skridt i tro vil blive mødt med hjælp fra himlen. Vejledning kommer, når vi beder til vor himmelske Fader, stoler på Frelseren og følger ham og lytter til Helligånden. Styrke kommer på grund af Jesu Kristi sonoffer.19 Helbredelse og tilgivelse kommer på grund af Guds nåde.20 Visdom og tålmodighed kommer ved at stole på Herrens tidsplan for os. Beskyttelse kommer ved at følge Guds levende profet, præsident Thomas S. Monson.

I blev skabt, »for at [I] kunne nyde glæde«,21 glæde, som I vil opleve, når I værdigt vender tilbage til jeres himmelske Fader og Frelser og træder ind i deres varme omfavnelse.

Jeg vidner om disse absolutte sandheder. Jeres kærlige himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, lever. De kender jer. De elsker jer. De indbyder jer kærligt til at tage jeres næste skridt mod dem. Vent ikke. Tag det nu. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.