2010–2019
Seuraava askeleenne
Lokakuu 2015


Seuraava askeleenne

Rakastava taivaallinen Isänne ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus kutsuvat teitä astumaan seuraavan askeleenne Heitä kohti. Älkää odottako. Astukaa askel nyt.

Sydäntäni särki hiljattain eräässä kokouksessa hienojen myöhempien aikojen pyhien kanssa. Siellä kysyttiin: ”Ketkä haluavat palata asumaan taivaallisen Isän luokse?” Jokainen käsi nousi. Seuraava kysymys kuului: ”Ketkä teistä uskovat onnistuvansa siinä?” Valitettavasti ja yllättäen monet kädet laskeutuivat alas.

Kun havaitsemme kuilun sen välillä, mitä olemme nyt, ja sen, miksi haluamme tulla, monet meistä ovat vaarassa menettää uskonsa ja toivonsa.1

Koska ”mikään epäpuhdas [ei] voi asua Jumalan luona”2, niin jotta voimme palata Hänen luokseen, meidät täytyy puhdistaa synnistä3 ja pyhittää4. Jos meidän olisi tehtävä tämä yksin, kukaan meistä ei onnistuisi siinä. Mutta me emme ole yksin. Itse asiassa me emme ole koskaan yksin.

Me saamme apua taivaasta Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa ansiosta.5 Vapahtaja on sanonut: ”Jos teillä on usko minuun, teillä on voima tehdä kaikki, minkä minä näen hyväksi.”6 Kun uskoa käytetään, se vahvistuu.

Tarkastelkaamme yhdessä kolmea periaatetta, jotka auttavat meitä matkallamme takaisin taivaallisen Isämme luokse.

Tulkaa lapsen kaltaisiksi

Nuorin lastenlapsemme havainnollistaa ensimmäistä periaatetta. Opittuaan konttaamaan ja sitten seisomaan hän oli valmis kokeilemaan kävelemistä. Ensimmäisillä yrityksillään hän kaatui ja itki ja hänen ilmeensä tuntui sanovan: ”En enää koskaan – koskaan – yritä tätä uudelleen! Minä vain jatkan konttaamista.”

Kun pienokainen epäonnistui ja kaatui, hänen rakastavat vanhempansa eivät pitäneet häntä toivottomana tapauksena eivätkä ajatelleet, ettei hän koskaan oppisi kävelemään. Sen sijaan he ojensivat käsivartensa kutsuen häntä, ja heihin katsoen hän yritti uudelleen mennä kohti rakastavaa syliä.

Rakastavat vanhemmat ovat ojennettuine käsivarsineen aina iloisia pienimmistäkin askeleistamme oikeaan suuntaan. He tietävät, että halumme yrittää ja yrittää uudelleen johtaa edistymiseen ja onnistumiseen.

Vapahtaja opetti, että periäksemme Jumalan valtakunnan meidän on tultava pienen lapsen kaltaisiksi.7 Niinpä hengellisessä mielessä ensimmäinen periaate on, että meidän on tehtävä sitä, mitä teimme lapsina.8

Kun kohdistamme huomiomme lapselle ominaisella nöyryydellä ja halukkuudella Isäämme taivaassa ja Vapahtajaamme, me otamme askelia Heitä kohti luopumatta koskaan toivosta, vaikka epäonnistummekin. Rakastava taivaallinen Isämme iloitsee aivan jokaisesta uskollisesta askeleesta, ja jos kaadumme, Hän iloitsee jokaisesta yrityksestä nousta taas ylös ja yrittää uudelleen.

Toimikaa uskossa

Toista periaatetta havainnollistavat kaksi uskollista pyhää, joista kumpikin oli hyvin halukas löytämään iankaikkisen kumppanin. Kumpikin otti rukoillen uskontäyteisiä askelia.

Juri, venäläinen myöhempien aikojen pyhä, teki uhrauksia ja säästi rahaa matkustaakseen pitkän matkan temppeliin. Junassa hän huomasi kauniin naisen, jolla oli säteilevä olemus, ja hänestä tuntui, että hänen pitäisi kertoa naiselle evankeliumista. Tietämättä mitä muutakaan voisi tehdä, hän alkoi lukea omaa Mormonin kirjaansa toivoen, että nainen huomaisi.

Juri ei tiennyt, että nainen, Marija, oli jo myöhempien aikojen pyhä. Tietämättä, että Jurikin oli jäsen, ja noudattaen saamaansa innoitusta kertoa hänelle evankeliumista myös Marija alkoi lukea omaa Mormonin kirjaansa toivoen, että Juri huomaisi.

No, kun Juri ja Marija samanaikaisesti kohottivat katseensa, he hämmästyivät huomatessaan Mormonin kirjan toinen toisensa käsissä – ja niin, heidän rakastuttuaan heidät sinetöitiin temppelissä. Nykyään Juri ja Marija Kutepov, toinen toisensa iankaikkisina kumppaneina, vaikuttavat Voronežissa Venäjällä merkittävästi kirkon kasvuun omassa maassaan.

Kyse ei ole ainoastaan tämän pariskunnan halukkuudesta toimia uskossa. Kyse on myös toisesta periaatteesta – Herra siunaa meitä ylenpalttisesti halukkuudestamme toimia uskossa. Herran lupaamat siunaukset eivät ainoastaan vastaa halukkuuttamme astua askel; ne ylittävät sen.

Taivaallinen Isä ja Vapahtajamme ovat innokkaita siunaamaan meitä. Loppujen lopuksi He pyytävät vain kymmenesosaa siitä, millä He siunaavat meitä, ja lupaavat sitten, että taivaan ikkunat avautuvat!9

Aina kun me olemme halukkaita toimimaan uskossa Jeesukseen Kristukseen ja astumme taas askeleen, varsinkin epävarman askeleen, joka edellyttää muutosta tai parannusta, meitä siunataan voimalla.10

Todistan, että Herra opastaa meitä kohti seuraavia askelia – ja myös niiden yli. Hän siunaa meitä ponnisteluissamme ylenpalttisesti voimallaan, jos haluamme edelleen yrittää, tehdä parannusta ja kulkea eteenpäin uskossa taivaalliseen Isäämme ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

Hengellisiä lahjoja ei luvata vain niille, jotka rakastavat Jumalaa ja pitävät kaikki Hänen käskynsä, vaan onneksi myös niille meistä, jotka ”[pyrkivät] tekemään niin”11. Voimaa annetaan niille, jotka pyrkivät ja yrittävät edelleen.

Kaksi tärkeää viikoittaista tienviittaa matkallamme takaisin Isämme luokse taivaaseen ovat sakramenttitoimituksen ikuinen liitto ja lepopäivän viettomme. Presidentti Russell M. Nelson opetti meille viime yleiskonferenssissa, että lepopäivä on Herran lahja meille. Harras viikoittainen lepopäivän viettomme on meidän merkkimme Herralle siitä, että rakastamme Häntä.12

Jokaisena lepopäivänä me todistamme, että olemme halukkaita ottamaan päällemme Hänen nimensä ja ”muistamaan hänet aina ja pitämään hänen käskynsä”13. Vastalahjaksi katuvasta sydämestämme ja sitoutumisestamme Herra uudistaa lupauksensa syntien anteeksiannosta ja antaa Henkensä olla aina meidän kanssamme.14 Pyhän Hengen vaikutus parantaa, vahvistaa, opettaa ja johdattaa meitä.

Jos muistamme Vapahtajan joka lepopäivä ja käännämme sydämemme Hänen puoleensa näiden kahden tärkeän tienviitan kohdalla, Herra siunaa meitä ponnisteluistamme jälleen ylenpalttisesti lupaamillaan siunauksilla. Meille luvataan, että kun vietämme lepopäivää hartaasti, maan täyteys on meidän.15

Polku takaisin Isämme luokse taivaaseen johtaa Herran huoneeseen, jossa meitä siunataan pelastavilla toimituksilla itsemme ja edesmenneiden rakkaidemme puolesta. Presidentti Boyd K. Packer on opettanut, että ”toimituksista ja liitoista tulee valtakirjoja, joilla pääsemme [Jumalan kasvojen] eteen”16. Rukoilen, että meistä jokainen olisi aina kelvollinen ja käyttäisi temppelisuositustaan palvellakseen säännöllisesti.

Luonnollisen ihmisen voittaminen

Kolmas periaate on tämä: meidän on voitettava luonnollisen ihmisen taipumus viivytellä, lykätä tai luovuttaa.17

Kun etenemme liittopolulla, me teemme virheitä, joitakin useaan kertaan. Jotkut meistä ponnistelevat sellaisten käyttäytymismallien tai riippuvuuksien kanssa, jotka tuntuvat mahdottomilta voittaa. Mutta usko taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen on toiminnan ja voiman periaate.18 Jos olemme halukkaita toimimaan, meitä siunataan voimalla tehdä parannus ja voimalla muuttua.

Me epäonnistumme ainoastaan, jos emme astu seuraavaa askelta eteenpäin. Me emme epäonnistu, emme voi epäonnistua, jos otamme uskollisesti harteillemme Vapahtajan ikeen – Hänen, joka ei ole koskaan epäonnistunut eikä anna meidän epäonnistua!

Luvatut siunaukset

Lupaan, että jokainen uskontäyteinen askel tuo mukanaan apua taivaasta. Johdatusta tulee, kun rukoilemme taivaallista Isäämme, turvaamme Vapahtajaamme ja seuraamme Häntä sekä kuuntelemme Pyhää Henkeä. Voimaa tulee Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin ansiosta.19 Parantumista ja anteeksiantoa tulee Jumalan armosta.20 Viisautta ja kärsivällisyyttä tulee luottamuksesta Herran ajoitukseen meidän kohdallamme. Varjelusta tulee Jumalan elävän profeetan, presidentti Thomas S. Monsonin seuraamisesta.

Teidät on luotu, jotta teillä ”voisi olla ilo”21 – ilo, jota tunnette, kun palaatte kelvollisina taivaallisen Isänne ja Vapahtajanne luokse ja astutte Heidän lämpimään syleilyynsä.

Todistan näistä ehdottomista totuuksista. Teidän taivaallinen Isänne ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus elävät. He tuntevat teidät. He rakastavat teitä. Rakastaen He kutsuvat teitä astumaan seuraavan askeleenne Heitä kohti. Älkää odottako. Astukaa askel nyt. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.