2010–2019
Uw volgende stap
Oktober 2015


Uw volgende stap

Uw liefdevolle hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, nodigen u uit om uw volgende stap voorwaarts naar Hen te zetten. Wacht er niet mee. Zet die stap nu.

Onlangs, in een bijeenkomst met geweldige heiligen der laatste dagen, zonk de moed zonk mij in de schoenen. Iemand stelde de vraag: ‘Wie verlangt ernaar om weer bij onze hemelse Vader te wonen?’ Iedereen stak de hand op. De volgende vraag was: ‘Wie heeft er vertrouwen in dat dat ook zal gebeuren?’ Verdrietig en verrassend genoeg stak bijna niemand zijn hand op.

Als we een hiaat zien tussen wie we nu zijn en wie we willen worden, zijn velen in de verleiding om het geloof en de hoop maar op te geven.1

Omdat ‘niets wat onrein is, […] bij God [kan] wonen’,2 zullen we van zonde moeten worden gereinigd3 en worden geheiligd.4 Als we dat alleen moesten doen, zou niemand van ons dat lukken. Maar we staan er niet alleen voor. In feite zijn we nooit alleen.

We hebben hemelse hulp dankzij Jezus Christus en zijn verzoening.5 De Heiland heeft gezegd: ‘Indien gij geloof in Mij hebt, zult gij macht hebben om alles te doen wat Ik raadzaam acht.’6 Als er geloof wordt geoefend, groeit het.

Laten we drie beginselen overwegen die ons van dienst kunnen zijn op onze reis terug naar onze Vader in de hemel.

Als een kind worden

Onze jongste kleinzoon illustreert het eerste beginsel. Nadat hij geleerd had om te kruipen en te staan, was hij zover om te leren lopen. Bij de eerste paar pogingen viel en huilde hij, met een blik van: ‘Dat ga ik nooit, maar dan ook nooit meer doen! Ik blijf gewoon kruipen.’

Toen hij struikelde en viel, vonden zijn liefdevolle ouders niet dat hij een hopeloos geval was of dat hij nooit zou leren lopen. In plaats daarvan staken ze hun handen naar hem uit en riepen hem, en met zijn ogen op hen gericht, probeerde hij nogmaals naar hen toe te lopen.

Liefdevolle ouders staan altijd klaar met uitgestrekte armen om zelfs de kleinste stap in de juiste richting toe te juichen. Ze weten dat onze bereidheid om het keer op keer te proberen tot vooruitgang en succes zal leiden.

De Heiland predikte dat we als een klein kind moeten worden om het koninkrijk van God te kunnen beërven.7 Daarom is het eerste beginsel, geestelijk gesproken, dat we moeten doen wat we als kinderen deden.8

Met de nederigheid en bereidheid van een kind moeten we ons op onze Vader in de hemel en onze Heiland concentreren en nooit de hoop opgeven, ook niet als we vallen. Onze liefdevolle hemelse Vader verheugt zich in elke gelovige stap, en als we vallen, verheugt Hij zich in alles wat we doen om weer op te staan en het opnieuw te proberen.

In geloof handelen

Het tweede beginsel wordt geïllustreerd door twee getrouwe heiligen, die beiden heel erg graag een eeuwige metgezel wilden vinden. Beiden zetten diepgelovige stappen.

Joeri, een Russische heilige der laatste dagen, bracht het offer om voor een lange reis naar de tempel te sparen en die te ondernemen. In de trein viel zijn oog op een mooie vrouw met een stralend gezicht en hij kreeg het gevoel dat hij haar over het evangelie moest vertellen. Omdat hij niet wist hoe hij het moest aanpakken, begon hij in het Boek van Mormon te lezen, in de hoop dat dat haar zou opvallen.

Joeri wist niet dat de vrouw, Marija, al een heilige der laatste dagen was. Omdat zij op haar beurt niet wist dat Joeri ook lid van de kerk was, en na het gevoel te hebben gekregen dat ze hem over het evangelie moest vertellen, begon Marija ook in het Boek van Mormon te lezen, in de hoop dat dat hem zou opvallen.

Toen zij op hetzelfde moment opkeken, waren Joeri en Marija verbijsterd dat ze beiden het Boek van Mormon in hun hand hadden — en ja, ze werden verliefd en lieten zich in de tempel aan elkaar verzegelen. Tegenwoordig dragen Joeri en Marija Koetepov uit Voronezj (Rusland), nu ze eeuwige partners zijn, veel bij aan de opbouw van de kerk in Rusland.

De nadruk ligt hier niet alleen op de bereidheid van dit paar om in geloof te handelen. Het gaat hier ook over een tweede beginsel: de Heer vult onze bereidheid om in geloof te handelen meer dan evenredig aan. Onze bereidheid om een stap te zetten, wordt niet alleen beloond, maar overtroffen door de zegeningen die de Heer beloofd heeft.

Onze hemelse Vader en onze Heiland willen ons maar wat graag zegenen. Zij vragen per slot van rekening maar een tiende deel terug van waar Zij ons mee gezegend hebben en beloven daarna de vensters van de hemel te openen!9

Wanneer wij bereidwillig met geloof in Jezus Christus handelen en de volgende stap zetten, in het bijzonder een minder prettige stap die verandering of bekering vergt, worden we met kracht gezegend.10

Ik getuig dat de Heer ons naar en door onze volgende stappen zal leiden. Hij zal onze inspanningen ruimschoots met zijn kracht aanvullen als we bereid zijn het te blijven proberen, ons te bekeren en met geloof in onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, voorwaarts te gaan.

Er worden niet alleen geestelijke gaven beloofd aan hen die God liefhebben en al zijn geboden in acht nemen, maar gelukkig ook aan hen ‘die ernaar stre[ven] dat te doen’.11 Wie blijven streven en proberen, zullen kracht krijgen.

Twee essentiële wegwijzers die we wekelijks op onze reis naar onze Vader in de hemel tegenkomen, zijn het eeuwigdurende verbond van de verordening van het avondmaal en onze sabbatheiliging. President Russell M. Nelson heeft ons in de vorige algemene conferentie geleerd dat de sabbat een gave van de Heer aan ons is. Onze toegewijde wekelijkse inachtneming van de sabbat is ons teken aan de Heer dat we Hem liefhebben.12

Elke sabbat getuigen we dat we bereid zijn om zijn naam ‘op [ons] te nemen en Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden’.13 In ruil voor ons bekeerlijke hart en onze toewijding, hernieuwt de Heer de beloofde vergeving van zonden en stelt Hij ons in staat om ‘zijn Geest altijd bij [ons te] hebben’.14 De invloed van de Heilige Geest verbetert, sterkt, onderwijst en leidt ons.

Als we de Heiland elke sabbat indachtig zijn en, ons hart geven door middel van die twee belangrijke wegwijzers, worden onze inspanningen ruimschoots aangevuld door de zegeningen die Hij belooft. Hij belooft ons dat ons de volheid van de aarde toekomt als we de sabbat heiligen.15

Het pad terug naar onze Vader in de hemel voert naar het huis van de Heer, waar we gezegend worden met heilsverordeningen voor onszelf en voor onze overleden dierbaren. President Boyd K. Packer heeft verklaard dat de ‘verordeningen en verbonden onze geloofsbrieven voor toelating in [Gods] tegenwoordigheid zijn.’16 Ik bid dat we altijd een tempelaanbeveling waardig zijn en die geregeld gebruiken om in de tempel te dienen.

De natuurlijke mens overwinnen

Het derde beginsel is dit: we moeten ons verzetten tegen de neiging van de natuurlijke mens om iets uit te stellen of op te geven.17

Op onze reis langs het verbondspad maken we fouten, en niet slechts één keer. Sommigen onder ons kampen met gewoonten of verslavingen waar we machteloos tegenover staan. Maar geloof in onze hemelse Vader en in Jezus Christus is een handelings- en machtsbeginsel.18 Als we bereid zijn te handelen, ontvangen wij de kracht om ons te bekeren en te veranderen.

We falen alleen als we er niet in slagen om nog een gelovige stap voorwaarts te zetten. We zullen niet, we kunnen niet, falen als we een getrouw span met de Heiland vormen, want Hij heeft nooit gefaald en zal ons niet in de steek laten!

Beloofde zegeningen

Ik beloof u dat elke gelovige stap kan rekenen op hulp uit de hemel. Hemelse leiding volgt als we tot onze hemelse Vader bidden, op onze Heiland vertrouwen en Hem volgen, en naar de Heilige Geest luisteren. We krijgen kracht op grond van het zoenoffer van Jezus Christus.19 Genezing en vergeving vloeien voort uit Gods genade.20 Wijsheid en geduld vallen ons ten deel als we op de timing van de Heer vertrouwen. Als we Gods levende profeet, president Thomas S. Monson, volgen, zullen we beschermd worden.

U bent geschapen ‘opdat [u] vreugde zul[t] hebben’,21 de vreugde die u zult voelen als u waardig naar uw hemelse Vader en de Heiland terugkeert en hun hartelijke omhelzing ervaart.

Ik getuig van deze absolute waarheden. Uw liefdevolle hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, leven. Zij kennen u. Zij hebben u lief. Zij vragen u liefdevol de volgende stap naar Hen te zetten. Wacht er niet mee. Zet die stap nu. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.