2010–2019
Ditt neste skritt
Oktober 2015


Ditt neste skritt

Din kjærlige himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus inviterer deg til å ta ditt neste skritt mot dem. Ikke vent. Ta det nå.

Jeg ble svært skuffet under et møte med flotte siste-dagers-hellige nylig. Følgende spørsmål ble stilt: “Hvem ønsker å få være sammen med vår himmelske Fader igjen?” Alle hender føk i været. Neste spørsmål var: “Hvem tror at dere vil klare det?” Dessverre og forbausende nok, forsvant de fleste hendene ned igjen.

Når vi ser avstand mellom den vi er nå og den vi ønsker å bli, blir mange av oss fristet til å velge å miste troen og håpet.1

Fordi “intet urent kan bo hos Gud”,2 må vi bli renset for synd for å kunne være hos ham igjen3 og bli helliggjort.4 Hvis vi måtte gjøre dette alene ville ingen av oss klare det. Men vi er ikke alene. Faktisk er vi aldri alene.

Vi har himmelens hjelp på grunn av Jesus Kristus og hans forsoning.5 Frelseren sa: “Hvis dere har tro på meg, skal dere ha kraft til å gjøre alt jeg anser for nødvendig.”6 Når det utøves tro, vokser troen.

La oss sammen overveie tre prinsipper som vil hjelpe oss på vår reise tilbake til vår Fader i himmelen.

Bli som et barn

Vårt yngste barnebarn illustrerer evangeliets første prinsipp. Etter å ha lært å krabbe og deretter stå, var han klar til å prøve å gå. Under de første forsøkene falt han, gråt, og ga oss et blikk som sa: “Jeg vil aldri – noensinne – prøve det igjen! Jeg skal bare fortsette å krabbe.”

Når han snublet og falt, følte ikke hans kjærlige foreldre at det ikke var håp for ham eller at han aldri ville gå. I stedet rakte de ut armene og ropte på ham, og med blikket festet på dem, prøvde han igjen å bevege seg mot deres kjærlige omfavnelse.

Kjærlige foreldre er alltid klare med utstrakte armer for å møte selv våre minste skritt i riktig retning. De vet at vår villighet til å prøve og prøve igjen fører til fremgang og suksess.

Frelseren sa at for å arve Guds rike, må vi bli som et lite barn.7 Åndelig sett er altså det første prinsippet at vi trenger å gjøre det vi gjorde som barn.8

Med barnlig ydmykhet og villighet til å fokusere på vår himmelske Fader og vår Frelser, tar vi skritt mot dem, og gir aldri opp håpet, selv om vi faller. Vår kjærlige himmelske Fader fryder seg over hvert eneste skritt i trofasthet, og hvis vi faller, fryder han seg over enhver innsats for å reise oss og prøve på nytt.

Handle i tro

Et annet prinsipp illustreres av to trofaste hellige, hver med et inderlig ønske om å finne en evig ledsager. Begge tok ydmykt trosfylte skritt.

Yuri, en russisk siste-dagers-hellig, ofret og sparte for å foreta en lang reise til templet. På toget la han merke til en vakker kvinne med en strålende fremtoning, og han følte at han skulle dele evangeliet med henne. Han kom ikke på noe annet å gjøre, så han begynte å lese i Mormons bok i håp om at hun ville legge merke til det.

Yuri var ikke klar over at kvinnen, Mariya, allerede var en siste-dagers-hellig. Uten å vite at Yuri også var medlem, fulgte Mariya en tilskyndelse om å dele evangeliet med ham, og begynte å lese i Mormons bok i håp om at han ville legge merke til det.

Da de kikket opp samtidig, ble Yuri og Mariya forbauset over å se Mormons bok i den andres hender – og ja, etter å ha forelsket seg, ble de beseglet i templet. I dag bidrar Yuri og Mariya Kutepov Voronezj fra Russland, som evige ledsagere, betydelig til Kirkens vekst i Russland.

Det viktige her er ikke bare dette parets villighet til å handle i tro. Det handler også om et annet prinsipp – at Herren gjør mer enn det tilsvarende av vår villighet til å handle i tro. Vår villighet til å ta et skritt blir ikke bare møtt. Det blir overgått med Herrens lovede velsignelser.

Vår himmelske Fader og vår Frelser er ivrige etter å velsigne oss. De ber oss tross alt bare om en tiendedel av det de velsigner oss med, og lover deretter at himmelens sluser vil bli åpnet!9

Hver gang vi villig handler i tro på Jesus Kristus og tar et nytt skritt, spesielt et ubehagelig skritt som krever forandring eller omvendelse, blir vi velsignet med styrke.10

Jeg vitner om at Herren vil lede oss til – og gjennom – våre neste skritt. Han vil gjøre mer enn det tilsvarende av vår innsats med sin kraft hvis vi vil fortsette å prøve, omvende oss og gå fremover med tro på vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus.

Åndelige gaver loves ikke bare dem som elsker Gud og holder alle hans bud, men heldigvis også dem av oss som “søker å gjøre det”.11 Styrke gis til dem som fortsetter å søke og fortsetter å prøve.

To viktige ukentlige skilt som markerer vår reise tilbake til vår Fader i himmelen, er den evigvarende pakt knyttet til nadverdens ordinans og vår overholdelse av sabbatsdagen. President Russell M. Nelson sa på forrige generalkonferanse at sabbaten er Herrens gave til oss. Vår trofaste ukentlige overholdelse av sabbaten er vårt tegn til Herren på at vi elsker ham.12

Hver sabbatsdag vitner vi om at vi er “villige til å påta oss hans navn, alltid minnes ham og holde hans bud.”13 I bytte mot vårt angrende hjerte og vårt løfte, fornyer Herren den lovede tilgivelse for synd, og hjelper oss å “alltid ha hans ånd hos [oss]”.14 Den hellige ånds innflytelse forbedrer, styrker, underviser og veileder oss.

Hvis vi hver sabbat vender vårt hjerte til Frelseren ved disse to viktige skiltene og minnes ham, blir igjen vår innsats mer enn oppveiet av Herrens lovede velsignelser. Vi er lovet at hvis vi trofast overholder sabbatsdagen, vil jordens fylde bli vår.15

Veien tilbake til vår himmelske Fader fører til Herrens hus, der vi blir velsignet med å motta frelsende ordinanser for oss selv og våre avdøde slektninger og venner. President Boyd K. Packer sa at “ordinanser og pakter er vårt anbefalingsbrev for å komme inn i Guds nærhet”.16 Jeg ber om at vi alltid må være verdige og bruke vår tempelanbefaling til regelmessig tjeneste.

Overvinn det naturlige mennesket

Et tredje prinsipp er dette: Vi må motvirke det naturlige menneskes tendens til å utsette eller gi opp.17

Når vi går fremover på paktens vei, vil vi gjøre feil, noen flere ganger. Noen av oss strever med adferd eller avhengighet vi føler oss maktesløse til å overvinne. Men tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus er et handlingens og kraftens prinsipp.18 Hvis vi er villige til å handle, vil vi bli velsignet med styrke til å omvende oss og styrke til å forandre oss.

Vi vil bare svikte hvis vi unnlater å ta et nytt trofast skritt fremover. Vi vil ikke, og vi kan ikke mislykkes hvis vi trofast trekker i åk med Frelseren – han som aldri har og aldri vil svikte oss!

Lovede velsignelser

Jeg lover at hvert eneste trosfylte skritt vil bli møtt med hjelp fra himmelen. Veiledning vil komme når vi ber til vår himmelske Fader, stoler på vår Frelser og følger ham, og lytter til Den hellige ånd. Styrke vil komme på grunn av Jesu Kristi sonoffer.19 Helbredelse og tilgivelse vil komme på grunn av Guds nåde.20 Visdom og tålmodighet vil komme ved å stole på Herrens tidsplan. Beskyttelse vil komme ved å følge Guds levende profet, president Thomas S. Monson.

Dere ble skapt “for å kunne ha glede”,21 den glede dere vil føle når dere verdig vender tilbake til deres himmelske Fader og Frelseren, og trer inn i deres varme omfavnelse.

Jeg bærer vitnesbyrd om disse absolutte sannheter. Deres kjærlige himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus lever. De kjenner dere. De elsker dere. De oppfordrer dere kjærlig til å ta neste skritt mot dem. Ikke vent. Ta det nå. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.