2010–2019
Keuzes
April 2016


Keuzes

Mogen we blijven kiezen voor de moeilijkere, maar betere keuze, in plaats van de makkelijkere, verkeerde.

Broeders en zusters, vóór ik aan mijn toespraak begin, wil ik vier nieuwe tempels aankondigen die de komende maanden en jaren op de volgende locaties gebouwd worden: Quito (Ecuador), Harare (Zimbabwe), Belém (Brazilië) en een tweede tempel in Lima (Peru).

Toen ik in 1963 lid van het Quorum der Twaalf Apostelen werd, had de kerk twaalf tempels in bedrijf. De Provo City Centertempel is twee weken geleden ingewijd, waardoor er nu wereldwijd 150 tempels in bedrijf zijn. We zijn zo dankbaar voor de zegeningen die we in die heilige huizen ontvangen.

Broeders en zusters, ik ben dankbaar dat ik u vanochtend kan toespreken.

Ik heb de laatste tijd nagedacht over keuzes. Er wordt gezegd dat de poort van de geschiedenis op kleine scharnieren draait, en dat geldt ook voor het leven van de mens. Onze keuzes bepalen onze bestemming.

Toen we het voorsterfelijk bestaan verlieten en naar de aarde kwamen, namen we de gave van keuzevrijheid mee. Ons doel is de celestiale heerlijkheid beërven en onze keuzes bepalen grotendeels of we dat doel bereiken.

De meesten onder u kennen Lewis Carrolls klassieker De avonturen van Alice in Wonderland. U zult zich herinneren dat ze bij een kruising komt waar twee paden vóór haar liggen. Elk strekt zich voor haar uit, maar in tegenovergestelde richting. Terwijl ze zich afvraagt welk pad ze moet nemen, ontmoet ze de Kollumer kat, en Alice vraagt hem: ‘Welk pad zal ik volgen?’

De kat antwoordt: ‘Dat hangt ervan af waar je naartoe wilt. Als je niet weet waar je naartoe wilt, maakt het niet uit welk pad je neemt.’1

In tegenstelling tot Alice weten wij wél waar we naartoe willen, en het maakt wel degelijk uit waar we naartoe gaan, want het pad dat we in dit leven bewandelen, leidt naar onze bestemming in het hiernamaals.

Mogen we een groot en krachtig geloof ontwikkelen dat onze doeltreffendste verdediging tegen de plannen van de tegenstander is — écht geloof, het soort geloof dat ons staande houdt en ons verlangen om het goede te kiezen versterkt. Zonder dergelijk geloof gaan we nergens heen. Maar mét dat geloof kunnen we onze doelen bereiken.

Hoewel het noodzakelijk is dat we verstandig kiezen, maken we soms domme keuzes. De gave van bekering van de Heiland stelt ons in staat om onze koers te wijzigen, zodat we weer het pad bewandelen dat naar de door ons begeerde celestiale heerlijkheid leidt.

Mogen we de moed blijven opbrengen om niet met de meute mee te doen. Mogen we blijven kiezen voor de moeilijkere, maar betere keuze, in plaats van de makkelijkere, verkeerde.

Als we bij het afwegen van onze dagelijkse beslissingen — het kiezen tussen de ene of de andere mogelijkheid — voor Christus kiezen, maken we de juiste keuze.

Dat wij dat altijd zullen doen, is mijn oprecht en nederig gebed. In de naam van onze Heer en Heiland, Jezus Christus. Amen.

Noot

  1. Aangepast uit Lewis Carroll, Alice’s Adventures in Wonderland (1898), 89.