2010–2019
Valg
April 2016


Valg

Måtte vi alltid velge det vanskeligere rette istedenfor det lettere gale.

Brødre og søstre, før jeg begynner mitt formelle budskap i dag, vil jeg bekjentgjøre fire nye templer som i kommende måneder og år vil bli bygget på følgende steder: Quito, Ecuador; Harare, Zimbabwe; Belém, Brasil og et tempel nummer to i Lima, Peru.

Da jeg ble medlem av De tolv apostlers quorum i 1963, var det 12 templer i drift i hele Kirken. Etter innvielsen av Provo sentrum tempel for to uker siden, er det nå 150 templer i drift på verdensbasis. Vi er så takknemlige for de velsignelser vi mottar i disse hellige hus.

Brødre og søstre, jeg er takknemlig for muligheten til å dele noen tanker med dere i dag.

I det siste har jeg tenkt på valg. Det har blitt sagt at historien dreier om små hengsler. Det gjør også menneskenes liv. Valgene vi tar, bestemmer vår fremtid.

Da vi forlot vår førjordiske tilværelse og trådte inn i jordelivet, fikk vi med oss handlefrihetens gave. Vårt mål er å oppnå celestial herlighet, og valgene vi gjør, vil i stor grad avgjøre hvorvidt vi når vårt mål.

De fleste av dere er kjent med Alice i Lewis Carrolls klassiske roman Alice i Eventyrland. Dere husker at hun kommer til et veiskille med to stier. Begge fører videre, men i motsatte retninger. Mens hun overveier hvilken vei hun skal gå, møter hun en katt, og Alice spør den: “Hvilken sti skal jeg ta?”

Katten svarer: “Det kommer an på hvor du vil hen. Hvis du ikke vet hvor du vil, spiller det egentlig ingen rolle hvilken sti du tar.”1

I motsetning til Alice, vet vi hvor vi vil, og det spiller en rolle hvilken vei vi tar, for veien vi følger i dette liv, fører til vårt mål i det neste liv.

Måtte vi velge å bygge opp i oss selv en storartet og sterk tro som vil være vårt mest effektive forsvar mot Satans planer – ekte tro, den slags tro som vil holde oss oppe og styrke vårt ønske om å velge det rette. Uten en slik tro kommer vi ingensteds. Med den kan vi nå våre mål.

Selv om det er viktig at vi velger med omhu, vil vi noen ganger gjøre dumme valg. Omvendelsens gave, som vår Frelser har gitt oss, gjør oss i stand til å korrigere vår kurs, slik at vi kan vende tilbake til den vei som vil føre oss til den celestiale herlighet vi søker.

Måtte vi ha mot til å utfordre det som er populært. Måtte vi alltid velge det vanskeligere rette istedenfor det lettere gale.

Når vi tenker på de valgene vi gjør hver dag – om vi skal foreta det ene eller det andre valget – hvis vi velger Kristus, vi vil ha gjort det rette valget.

Måtte vi gjøre det. Det er min inderlige og ydmyke bønn i Jesu Kristi, vår Herre og Frelsers navn. Amen.

Note

  1. Tilpasset fra Lewis Carroll, Alice i eventyrland (1898), 89.