2010–2019
De genezende zalf van vergeving
April 2016


De genezende zalf van vergeving

Vergeving is een prachtig beginsel van genezing. We hoeven niet twee keer het slachtoffer te zijn. We kunnen vergeven.

Alles wat van God afkomstig is, omvat liefde, licht en waarheid. Maar als mens leven we in een gevallen wereld, soms vol duisternis en verwarring. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er fouten gemaakt worden, dat er onrecht plaatsvindt en dat er wordt gezondigd. Daarom is er geen ziel op aarde die niet op een of ander moment het slachtoffer wordt van iemands onachtzaamheid, schadelijke gedrag of zonde. Dat is iets waar niemand aan ontkomt.

Gelukkig heeft God, met liefde en barmhartigheid voor zijn kinderen, een weg bereid waardoor wij deze soms roerige levenservaringen het hoofd kunnen bieden. Hij heeft iedereen die het slachtoffer van andermans misdaden wordt, een uitweg gegeven. Hij heeft ons geleerd dat we kunnen vergeven! Hoewel we wellicht één keer het slachtoffer zijn, hoeven we niet een tweede keer een slachtoffer te worden door de laste van haat, verbittering, pijn, haatdragendheid of zelfs wraakzucht te dragen. We kunnen vergeven, en we kunnen vrij zijn!

Toen ik vele jaren geleden een tuinhek aan het repareren was, kreeg ik een splinter in mijn vinger. Ik probeerde de splinter te verwijderen, en ik dacht dat het gelukt was. Maar dat was niet zo. Na verloop van tijd groeide mijn vel over de splinter heen en kreeg ik een knobbel op mijn vinger. Het was vervelend en het deed soms pijn.

Jaren later besloot ik eindelijk actie te ondernemen. Ik deed eenvoudigweg wat zalf op de knobbel en plakte er een pleister op. Dat deed ik herhaaldelijk. U kunt zich mijn verbazing voorstellen toen ik op een dag de pleister verwijderde en zag dat de splinter uit mijn vinger was gekomen.

De zalf had de huid verzacht en had een uitweg gecreëerd voor de splinter die me zoveel jaar pijn had bezorgd. Toen de splinter eenmaal verwijderd was, genas de vinger snel. En tot op de dag van vandaag is er geen enkel teken van letsel te bekennen.

Op soortgelijke wijze koestert een genadeloos hart zoveel onnodig leed. Als we de genezende zalf van de verzoening van de Heiland toepassen, zal Hij ons hart verzachten en ons helpen veranderen. Hij kan de verwonde ziel genezen (zie Jakob 2:8).

Ik ben ervan overtuigd dat de meesten van ons wel willen vergeven, maar dat we het erg moeilijk vinden. Als ons onrecht wordt aangedaan, zeggen we misschien te snel: ‘Die persoon heeft iets verkeerd gedaan. Hij heeft straf verdiend. Hoe staat het anders met gerechtigheid?’ Ten onrechte denken we dat als we vergeven, de gerechtigheid op de een of andere manier tekort wordt gedaan en dat iemand straf ontloopt.

Dat is zeker niet het geval. God zal een eerlijke straf uitdelen, want de barmhartigheid kan de gerechtigheid niet beroven (zie Alma 42:25). God verzekert ons liefdevol: ‘Laat het oordeel alleen aan Mij over, want het komt Mij toe, en Ik zal vergelden. [Maar laat] vrede […] met u [zijn]’ (LV 82:23). De profeet Jakob uit het Boek van Mormon belooft dat God ‘u in uw ellende [zal] vertroosten, en Hij zal uw zaak bepleiten en gerechtigheid doen neerkomen op hen die uw vernietiging zoeken’ (Jakob 3:1).

Als we als slachtoffer getrouw blijven, kunnen we troost putten uit de kennis dat God ons zal compenseren voor elke ongerechtigheid die ons is aangedaan. Ouderling Joseph B. Wirthlin heeft gezegd: ‘De Heer compenseert zijn getrouwe kinderen voor elk verlies. […] Elke traan zal uiteindelijk honderdvoudig worden vergoed met tranen van vreugde en dankbaarheid.’1

Als we ons best doen om anderen te vergeven, mogen we niet vergeten dat we allemaal geestelijk groeien, maar dat iedereen zich op een ander niveau bevindt. Hoewel het gemakkelijk is om de groei van het stoffelijk lichaam waar te nemen, is het moeilijk om onze geestelijke groei te zien.

Een belangrijk aspect van vergeving is anderen proberen te zien zoals God ze ziet. God opent soms de sluier en zegent ons met de gave om het hart, de ziel en de geest te zien van iemand die ons heeft gekwetst. Dat inzicht kan zelfs tot grote liefde voor die persoon leiden.

In de Schriften staat dat Gods liefde voor zijn kinderen volmaakt is. Hij weet wat voor positief potentieel zij in zich hebben, ongeacht hun verleden. Het is duidelijk dat er geen agressiever of hardvochtiger vijand van de volgelingen van Jezus Christus was dan Saulus uit Tarsus. Maar toen God Saulus licht en waarheid toonde, werd hij de meest toegewijde, enthousiaste en onverschrokken discipel van de Heiland. Saulus werd de apostel Paulus. Zijn leven is een prachtig voorbeeld dat God mensen niet alleen in hun huidige staat zien, maar ook hoe ze kunnen worden. We kennen allemaal wel mensen die op Saulus lijken, maar die in potentie een Paulus zijn. Kunt u zich voorstellen hoe ons gezin, onze gemeenschap en de wereld zouden veranderen als we allemaal ons best deden om anderen te zien zoals God ze ziet?

Te vaak kijken we naar een overtreder zoals we naar een ijsberg kijken. We zien alleen het gedeelte dat boven het water uitsteekt. We weten niet wat er allemaal gaande is in iemands leven. We kennen hun verleden niet; we weten niet waar ze moeite mee hebben; we weten niet hoeveel pijn ze lijden. Broeders en zusters, begrijp me niet verkeerd. Vergeven is niet door de vingers zien. We praten slecht gedrag niet goed, en we geven niemand toestemming om ons slecht te behandelen omdat ze moeite, pijn of zwakheden hebben. Maar we kunnen meer begrip en gemoedsrust krijgen als we een breder perspectief hebben.

Mensen die geestelijk minder volwassen zijn, kunnen ernstige fouten begaan — maar niemand van ons mag gedefinieerd worden aan de hand van het slechtste wat we ooit gedaan hebben. God is de volmaakte rechter. Hij ziet ook wat er zich onder het wateroppervlak bevindt. Hij weet alles en ziet alles (zie 2 Nephi 2:24). Hij heeft gezegd: ‘Ik, de Heer, zal vergeven wie Ik vergeven wil, maar van u wordt het vereist alle mensen te vergeven’ (LV 64:10).

Toen Christus ten onrechte beschuldigd werd, en vervolgens wreedaardig werd mishandeld, geslagen en aan het kruis gehangen, zei Hij: ‘Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen’ (Lukas 23:34).

Door onze kortzichtigheid vinden we het soms makkelijk om ons te storen aan anderen die anders dan wij handelen of denken. We kunnen onverdraagzaam zijn als iemand een ander sportteam aanmoedigt of een andere politieke of geloofsovertuiging heeft.

President Russell M. Nelson heeft ons deze verstandige raad gegeven: ‘Als we naar mensen met andere godsdienstige of politieke overtuigingen luisteren, kan dat tot verdraagzaamheid en kennis leiden.’2

In het Boek van Mormon wordt over een tijd gesproken waarin ‘het volk der kerk zich in de hoogmoed van hun ogen begon te verheffen en […] elkaar begonnen te minachten en diegenen begonnen te vervolgen die niet naar hun wil en welbehagen geloofden’ (Alma 4:8). Laten we bedenken dat God niet naar de kleur van het sportshirt of de politieke partij kijkt. Maar, zoals Ammon heeft gezegd: ‘[God] ziet op alle mensenkinderen neer; en Hij kent alle gedachten en overleggingen van het hart’ (Alma 18:32). Broeders en zusters, laten we in de wedstrijden van het leven bij winst genadig zijn voor onze concurrenten. En bij verlies eveneens. Want als we elkaar genadig behandelen, zal genade op de laatste dag ons deel zijn.

En hoewel we allemaal weleens het slachtoffer van andermans zonden zijn, zijn we ook weleens de zondaar. We schieten allemaal tekort en hebben genade, barmhartigheid en vergeving nodig. We mogen niet vergeten dat vergeving van onze eigen zonden en overtredingen afhankelijk is van hoe wij anderen vergeven. De Heiland heeft gezegd:

‘Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.

‘Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven’ (Mattheüs 6:14–15).

Van alles wat de Heiland in het Onzevader, wat opmerkelijk kort is, had kunnen zeggen, is het opvallend dat Hij deze woorden koos: ‘En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven’ (Mattheüs 6:12; zie ook 3 Nephi 13:11).

Vergeving is precies de reden dat God zijn Zoon heeft gestuurd. Laten we ons dus verheugen in zijn offerande om ons allen te genezen. De verzoening van de Heiland is niet alleen voor wie zich moeten bekeren, maar ook voor wie vergeving nodig hebben. Als u het moeilijk vindt om anderen of zelfs uzelf te vergeven, vraag God dan om hulp. Vergeving is een prachtig beginsel van genezing. We hoeven niet twee keer het slachtoffer te zijn. We kunnen vergeven.

Ik getuig van Gods eeuwige liefde en geduld voor al zijn kinderen, en van zijn verlangen dat wij elkaar liefhebben zoals Hij ons liefheeft (zie Johannes 15:9, 12). Als we dat doen, doorbreken we de duisternis van deze wereld en ontvangen we de heerlijkheid en pracht van zijn hemelse koninkrijk. Dan zijn we vrij. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Joseph B. Wirthlin, ‘Wat er ook gebeurt, geniet ervan’, Liahona, november 2008, 28.

  2. Russell M. Nelson, ‘Listen to Learn’, Ensign, mei 1991, p. 23.