2010–2019
Den hellige ånd
April 2016


Den hellige ånd

Jeg vil uttrykke min kjærlighet og takknemlighet til vår himmelske Fader for Den hellige ånd, som han åpenbarer sin vilje og støtter oss gjennom.

Mine kjære brødre og søstre, jeg taler i dag som en Herrens tjener, men også som oldefar. Til dere og til mine kjære etterkommere vil jeg undervise og bære vitnesbyrd om Den hellige ånds bemerkelsesverdige gave.

Jeg begynner med å takke for Kristi lys, som er gitt “til hvert menneske som kommer til verden”.1 Alle har nytte av dette hellige lyset. Det er “i alt og gjennom alt”2, og det gir oss mulighet til å skjelne mellom rett og galt.3

Men Den hellige ånd er noe annet enn Kristi lys. Han er det tredje medlemmet av Guddommen, en adskilt ånd i persons skikkelse med hellige ansvarsoppgaver, og er ett i hensikt med Faderen og Sønnen.4

Som medlemmer av Kirken kan vi oppleve å bli ledsaget av Den hellige ånd hele tiden. Gjennom det gjengitte prestedømme blir vi døpt ved nedsenkning til syndenes forlatelse og deretter bekreftet som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. I denne ordinansen får vi Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse av prestedømsbærere.5 Deretter kan vi motta og beholde Den hellige ånds veiledning ved alltid å minnes Frelseren, holde hans bud, omvende oss fra våre synder og ta verdig del i nadverden på sabbatsdagen.

Den hellige ånd gir personlig åpenbaring for å hjelpe oss å ta viktige beslutninger om slike ting som utdannelse, misjon, karriere, ekteskap, barn, hvor vi skal bo med familien og så videre. I slike saker forventer vår himmelske Fader at vi bruker vår handlefrihet, studerer situasjonen i vårt sinn ifølge evangeliets prinsipper, og fremlegger en avgjørelse for ham i bønn.

Personlig åpenbaring er viktig, men det er bare en del av Den hellige ånds arbeid. Slik Skriftene bekrefter, vitner Den hellige ånd også om Frelseren og Gud Faderen.6 Han lærer oss “rikets fredelige ting”7 og får oss til å “være rike på håp”.8 Han “leder [oss] til å gjøre godt… [og] til å dømme rettferdig”.9 Han gir “enhver … en [åndelig] gave … for at alle kan ha nytte av det.”10 Han “gir [oss] kunnskap”11 og vil “minne [oss] om alt”.12 Ved Den hellige ånd kan vi “bli helliggjort”13 og motta en “forlatelse for [våre] synder”.14 Han er “Talsmannen”, den samme som ble “lovet [Frelserens] disipler”.15

La meg minne oss alle om at Den hellige ånd ikke er gitt for å kontrollere oss. Noen av oss søker uklokt Den hellige ånds veiledning for hver minste lille beslutning. Dette bagatelliserer hans hellige funksjon. Den hellige ånd respekterer handlefrihetens prinsipp. Han taler mildt til vårt sinn og vårt hjerte om mange viktige ting.16

Hver enkelt av oss kan føle Den hellige ånds innflytelse forskjellig. Hans tilskyndelser vil bli følt i forskjellig grad av intensitet i tråd med våre individuelle behov og omstendigheter.

I disse siste dager bekrefter vi at bare profeten kan motta åpenbaring gjennom Den hellige ånd for hele Kirken. Noen glemmer dette, som da Aron og Miriam prøvde å overtale Moses til å være enig med dem. Men Herren underviste dem og oss. Han sa:

“Når det gjelder en profet som dere, så gir jeg, Herren, meg til kjenne for ham…

Munn til munn taler jeg med ham.”17

Noen ganger frister Satan oss med falske forestillinger som vi kan forveksle med Den hellige ånd. Jeg vitner om at trofasthet i å adlyde budene og å holde våre pakter vil beskytte oss mot å bli bedratt. Gjennom Den hellige ånd vil vi være i stand til å skjelne de falske profeter som forfekter en lære som er menneskebud.18

Når vi mottar Den hellige ånds inspirasjon for oss selv, er det klokt å huske at vi ikke kan motta åpenbaring for andre. Jeg vet om en ung mann som fortalte en ung kvinne: “Jeg har hatt en drøm om at du skal bli min hustru.” Den unge kvinnen tenkte på denne påstanden og svarte: “Når jeg får den samme drømmen, skal jeg komme og snakke med deg.”

Vi kan alle bli fristet til å la våre personlige ønsker overvinne Den hellige ånds veiledning. Profeten Joseph Smith ba inntrengende vår himmelske Fader om tillatelse til å låne bort de første 116 sidene av Mormons bok til Martin Harris. Joseph syntes det var en god idé. Til å begynne med ga ikke Den hellige ånd ham bekreftende følelser. Til slutt lot Herren Joseph låne ut sidene likevel. Martin Harris mistet dem. En stund holdt Herren tilbake profetens evne til å oversette, og Joseph fikk en smertefull, men verdifull lærdom som formet resten av hans tjeneste.

Den hellige ånd står sentralt i gjenopprettelsen. Med hensyn til da han leste Jakobs brev 1:5 som gutt, fortalte profeten Joseph: “Aldri har et skriftsted gått så rett til hjertet på noe menneske som tilfellet da var med meg.”19 Kraften som Joseph Smith beskrev, var Den hellige ånds innflytelse. Som følge av dette gikk Joseph inn i et skogholt nær sitt hjem og knelte ned for å be til Gud. Det første syn som fulgte, var virkelig storslagent og fantastisk. Men veien til dette personlige besøket av Faderen og Sønnen begynte med en tilskyndelse fra Den hellige ånd om å be.

De åpenbarte sannheter i det gjengitte evangelium kom ved det mønsteret å søke i bønn og deretter motta og følge Den hellige ånds tilskyndelser. Overvei disse eksemplene: Oversettelsen av Mormons bok, gjengivelsen av prestedømmet og dets ordinanser, fra og med dåpen, samt organiseringen av Kirken – bare for å nevne noen. Jeg vitner om at åpenbaring i dag kommer fra Herren til Det første presidentskap og De tolv ifølge dette samme hellige mønster. Dette er det samme hellige mønster som åpner for personlig åpenbaring.

Vi berømmer alle som har fulgt Den hellige ånd for å motta det gjengitte evangelium, heriblant Joseph Smiths egne familiemedlemmer. Da den unge Joseph fortalte sin far om Moronis besøk, mottok hans far selv et bekreftende vitnesbyrd. Umiddelbart ble Joseph fritatt for sine ansvarsoppgaver på gården, og oppfordret til å følge engelens rettledning.

La oss som foreldre og ledere gjøre det samme. La oss oppmuntre våre barn og andre til å følge i Den hellige ånds veiledning. Når vi gjør det, la oss selv følge Den hellige ånds eksempel, og lede ved mildhet, ydmykhet, vennlighet, langmodighet og oppriktig kjærlighet.20

Den hellige ånd er et middel for Guds arbeid i familier og over hele Kirken. Med denne forståelsen vil jeg gjerne dele noen personlige eksempler på Den hellige ånd i mitt eget liv og min tjeneste i Kirken. Jeg gir dem som et personlig vitnesbyrd om at Den hellige ånd velsigner oss alle.

For mange år siden planla søster Hales og jeg å invitere noen av mine arbeidskolleger til en spesiell middag hjemme hos oss. På vei hjem fra kontoret fikk jeg en tilskyndelse om å stoppe innom en enke som jeg var hjemmelærer for. Da jeg banket på kvinnens dør, sa hun: “Jeg har bedt om at du måtte komme.” Hvor kom den tilskyndelsen fra? Den hellige ånd.

Jeg presiderte en gang ved en stavskonferanse etter en alvorlig sykdom. For å spare energi, planla jeg å forlate kirkesalen umiddelbart etter prestedømmets lederskapsmøte. Men etter avslutningsbønnen sa Den hellige ånd sa til meg: “Hvor skal du?” Jeg ble inspirert til å håndhilse på alle da de forlot rommet. Da én ung eldste kom frem, ble jeg tilskyndet til å gi ham et spesielt budskap. Han så ned, og jeg ventet på at blikket hans skulle komme opp og møte mitt, og jeg var i stand til å si: “Be til vår himmelske Fader, lytt til Den hellige ånd, følg tilskyndelsene du mottar, og alt vil ordne seg i livet ditt.” Senere fortalte stavspresidenten meg at den unge mannen nettopp hadde kommet hjem fra misjon før tiden. Stavspresidenten, som fulgte en tydelig tilskyndelse, hadde lovet den unge mannens far at hvis han tok sin sønn med til prestedømsmøtet, ville eldste Hales snakke med ham. Hvorfor stoppet jeg for å håndhilse på alle? Hvorfor stoppet jeg opp for å snakke med denne spesielle unge mannen? Hva var kilden til mine råd? Det er enkelt: Den hellige ånd.

Tidlig i 2005 ble jeg veiledet til å forberede en generalkonferansetale om eldre misjonærektepar. Etter konferansen fortalte en mann: “Da vi lyttet til konferansen… grep Herrens ånd umiddelbart min sjel… Det var ingen tvil om budskapet til meg og min kjære. Vi skulle reise på misjon, og tiden var inne. Da jeg så på min hustru, skjønte jeg at hun hadde fått de samme tilskyndelsene fra Ånden.”21 Hva hadde ført til dette sterke samtidige svaret? Den hellige ånd.

Til mine egne etterkommere og alle som kan høre min røst, vil jeg bære mitt vitnesbyrd om den personlige åpenbaring og konstante strøm av daglig veiledning, advarsler, oppmuntring, styrke, åndelig renselse, trøst og fred som har kommet til vår familie gjennom Den hellige ånd. Gjennom Den hellige ånd opplever vi Kristi “store og milde barmhjertighet”22 og mirakler som ikke opphører.23

Jeg bærer mitt spesielle vitnesbyrd om at Frelseren lever. Jeg vil uttrykke min kjærlighet og takknemlighet til vår himmelske Fader for Den hellige ånd, som han åpenbarer sin vilje og støtter oss gjennom. I Jesu Kristi navn. Amen.