2010–2019
Minä nostan esiin valitun näkijän
Lokakuu 2016


Minä nostan esiin valitun näkijän

Koska Joseph oli profeetta, meillä on enemmän kuin ikkuna taivaaseen – meille on jopa avoinna ovi, joka vie iankaikkisuuksiin.

Kun Moroni ilmestyi ensimmäisen kerran Joseph Smithille, hän varoitti, että Josephin nimeä ”tultaisiin mainitsemaan hyvällä ja pahalla kaikkien kansakuntien – – keskuudessa”1. Me olemme nähneet tuon profetian täyttyvän. Hyvän ja pahan välisessä sodassa profeetta Joseph Smithin kautta tapahtunut evankeliumin palautus on sekä innoittanut uskovia, jotka seuraavat häntä, että myös ärsyttänyt vastustajia, jotka taistelevat raivoisasti Siionin asiaa ja Josephia itseään vastaan. Tämä taistelu ei ole uutta. Se alkoi pian sen jälkeen kun nuori Joseph oli mennyt pyhään lehtoon, ja se jatkuu tänään yhä näkyvämpänä internetissä.

Herra itse julisti Joseph Smithille:

”Maan ääret tulevat kysymään nimeäsi, ja hullut tulevat pilkkaamaan sinua, ja helvetti tulee raivoamaan sinua vastaan;

kun taas puhdassydämiset ja viisaat ja jalot ja hyveelliset etsivät alati neuvoa ja valtuutta ja siunauksia sinun kätesi alla.”2

Tänään lausun todistukseni kaikille, jotka pyrkivät ymmärtämään paremmin palautuksen profeetan, Joseph Smith nuoremman, pyhää tehtävää.

Meidän ei tarvitse arkailla todistaa Josephin tehtävästä profeettana, näkijänä ja ilmoituksensaajana, sillä Herra on aina toiminut profeettojen välityksellä.3 Joseph Smithin kautta palautettujen totuuksien ansiosta me tiedämme paljon enemmän taivaallisesta Isästämme ja Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Me tiedämme Heidän jumalallisista ominaisuuksistaan, Heidän suhteestaan toisiinsa ja meihin sekä suuresta lunastussuunnitelmasta, joka sallii meidän palata Heidän luokseen.

Presidentti Brigham Young julisti Josephista: ”Jo kauan ennen kuin maan perustukset laskettiin, iankaikkisuuden neuvostoissa säädettiin, että [hän] olisi se mies, joka tämän maailman viimeisellä taloudenhoitokaudella toisi esiin Jumalan sanan ihmisille ja saisi Jumalan Pojan pappeuden avainten ja voiman täyteyden. Herran silmät valvoivat häntä – –, [sillä hänet] asetettiin ennalta jo iankaikkisuudessa johtamaan tätä viimeistä taloudenhoitokautta.”4

Valmistautumisena tähän suureen työhön Joseph Smith syntyi rakastavaan perheeseen, joka koki monia jokapäiväisen elämän kuormia ja koettelemuksia. Josephin alkaessa varttua hänen tunteensa Jumalaa kohtaan olivat ”syvällisiä ja usein kipeitä”5, ja silti hänen aikansa saarnaajien opettamat ristiriitaiset uskonnolliset ajatukset hämmensivät häntä. Onneksi nuori Joseph ei antanut kysymystensä lannistaa uskoaan. Hän etsi vastauksia Raamatusta ja löysi tämän neuvon: ”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.”6

Joseph muisteli: ”Milloinkaan ei mikään kirjoitusten kohta ole tullut voimallisemmin ihmissydämeen kuin tämä silloin minun sydämeeni. Se tuntui käyvän hyvin voimakkaana sydämeni jokaiseen tunteeseen. Mietin sitä yhä uudestaan.”7

Koska Josephilla oli vilpitön usko, hän päätti toimia noiden hengellisten tuntemusten mukaan. Hän löysi syrjäisen paikan, polvistui maahan ja alkoi esittää sydämensä toiveita Jumalalle.8 Josephin kuvauksessa siitä, mitä tapahtui, on suurta voimaa:

”Minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.

– – Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani.Kuule häntä!”9

Joseph Smith näki Jumalan, iankaikkisen Isän, ja Jeesuksen Kristuksen, maailman Vapahtajan ja Lunastajan. Se oli Josephin ensimmäinen näky. Seuraavina vuosina Joseph käänsi Mormonin kirjan Jumalan lahjan ja voiman avulla. Hänen luonaan kävi lukuisia muita taivaallisia olentoja palauttamassa totuuksia ja valtuutta, jotka olivat olleet kadoksissa vuosisatoja. Nämä Joseph Smithin saamat jumalalliset yhteydenotot avasivat taivaan ikkunat ja iankaikkisuuden kirkkaudet meidän näkyviimme. Josephin elämä on todistuksena siitä, että jos joltakulta meistä puuttuu viisautta, me voimme pyytää Jumalalta uskossa ja saada vastauksia – joskus taivaallisilta olennoilta mutta useammin Pyhän Hengen voimalla, joka puhuu meille innoitettujen ajatusten ja tunteiden välityksellä.10 Juuri Pyhän Hengen avulla me voimme ”tietää totuuden kaikesta”11.

Monille meistä todistus profeetta Joseph Smithistä saa alkunsa, kun luemme Mormonin kirjaa. Minä luin Mormonin kirjan ensimmäisen kerran kannesta kanteen, kun olin nuori aamuseminaarin oppilas. Poikamaisen eloisan mielikuvitukseni turvin minä päätin lukea niin kuin olisin Joseph Smith, joka löytää Mormonin kirjasta totuuksia aivan ensimmäistä kertaa. Sillä oli sellainen vaikutus elämääni, että luen Mormonin kirjaa edelleen samalla tavalla. Huomaan usein, että kun teen niin, arvostukseni profeetta Josephia ja tässä kallisarvoisessa kirjassa palautettuja totuuksia kohtaan syvenee.

Kuvitelkaa esimerkiksi, mitä Joseph tunsi kääntäessään kohtia kasteesta syntien anteeksisaamiseksi. Josephilla, jota oli kielletty liittymästä mihinkään silloisista kirkoista, oli luonnollisesti kysymyksiä tästä pelastavasta toimituksesta. Hänen kysymyksensä johtivat hänet jälleen kerran rukoilemaan, ja tuo rukous johti siihen, että Johannes Kastaja tuli ja palautti Aaronin pappeuden sekä valtuuden kastaa.12

Tai pohtikaa, miltä Josephista on mahtanut tuntua, kun hän sai ensimmäisen kerran tietää, että Jeesus Kristus oli käynyt ihmisten luona läntisellä pallonpuoliskolla – että Hän oli opettanut heitä, rukoillut heidän puolestaan, parantanut heidän sairaansa, siunannut heidän lapsensa, antanut pappeuden valtuuden sekä siunannut ja antanut heille sakramentin.13 Se, mitä Joseph oppi Kristuksen muinaisen kirkon toimituksista ja organisaatiosta, valmisti häntä auttamaan myöhemmin Herraa tuon saman kirkon palauttamisessa maan päälle, vaikka hän ei tätä ehkä siinä vaiheessa ymmärtänytkään.

Mormonin kirjan kääntämisen aikana Joseph ja hänen vaimonsa Emma surivat poikavauvansa kuolemaa. Siihen aikaan saarnaajat opettivat yleisesti, että lapset, jotka kuolivat kastamattomina, olisivat ikuisesti tuomittuja. Tämä mielessä kuvitelkaa, miltä Josephista on varmasti tuntunut, kun hän käänsi nämä profeetta Mormonin sanat: ”Eivätkä heidän pienet lapsensa tarvitse parannusta eivätkä kastetta. – – [Sillä] pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa maailman perustamisesta asti.”14

Ehkäpä hätkähdyttävin kohta Mormonin kirjassa nuorelle Josephille on saattanut olla 2. Nefin kirjan 3. luku. Tässä luvussa on muinainen profetia ”valitusta näkijästä”, jonka Herra nostaisi myöhempinä aikoina – näkijästä nimeltä Joseph, joka nimettäisiin isänsä mukaan. Tätä tulevaa profeettaa tultaisiin ”pitämään suuressa arvossa”, ja hän tekisi kansalleen ”suuriarvoisen” työn. Hän olisi ”suuri niin kuin Mooses”, ja hänelle annettaisiin voima tuoda esiin Jumalan sanaa.15 Miettikää, miltä Joseph Smithistä on varmasti tuntunut, kun hän tajusi, että tämä profetia oli hänestä! Hän ei ollut vain kääntämässä historiaa. Hän oli kääntämässä näkyä viimeisistä päivistä, Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ihmeellisestä palautuksesta – ja hän, Joseph itse, auttaisi sen toteutuksessa!

Nyt, melkein 200 vuotta myöhemmin, on helppoa nähdä, kuinka tämä profetia on täyttynyt. Me tiedämme niistä suurista asioista, joita Joseph sai aikaan Herran profeettana. Mutta muistakaa, että kun Joseph käänsi tämän profetian, hän oli tehnyt vain hieman siitä, mitä profeetat olivat ennustaneet. Hän oli yhä nuori mies, vähän yli 20-vuotias. Kirkkoa ei ollut vielä perustettu. Ei ollut seurakuntia, ei lähetyssaarnaajia eikä temppeleitä. Tuskin kukaan oli kuullut Joseph Smithistä, ja jotkut niistä, jotka olivat, vastustivat häntä aktiivisesti. Katsokaa nyt sitä suurta työtä, jonka Herra toi esiin palvelijansa Josephin välityksellä tähän kohdistuneesta vastustuksesta huolimatta. Eikö tämän profetian täyttyminen olekin vakuuttava todiste Joseph Smithin profeetallisesta kutsumuksesta?

Kaikkia niitä, jotka ehkä kyseenalaistavat todistuksensa Joseph Smithistä tai jotka kamppailevat hänen elämäänsä ja tehtäväänsä koskevien virheellisten, harhaanjohtavien tai pintapuolisten tietojen kanssa, minä kehotan pohtimaan hedelmiä – niitä monia siunauksia, jotka olemme saaneet Joseph Smithin, palautuksen profeetan, ihmeenomaisen tehtävän ansiosta.

Koska Joseph oli profeetta, ilmoitukset ja profeetat eivät ole enää menneisyyttä. Ihmeiden aika – näkyjen, parantamisten ja enkelien palveluksen aika – ei ole päättynyt.16

Koska Joseph oli profeetta, jokainen meistä voi päästä osalliseksi pyhän pappeuden voimasta ja siunauksista, kuten kasteesta, Pyhän Hengen lahjasta ja sakramentista.

Koska Joseph oli profeetta, meillä on temppelin siunaukset ja toimitukset, jotka sitovat meidät Jumalaan, tekevät meistä Hänen kansansa ja ilmaisevat meille ”jumalisuuden voiman” tehden mahdolliseksi jonakin päivänä ”nähdä Jumalan, [tosiaankin] Isän, [kasvot] ja elää”.17

Koska Joseph oli profeetta, me tiedämme, että avioliitto ja perhe ovat olennainen osa Jumalan suunnitelmaa meidän onneksemme. Me tiedämme, että temppelitoimitusten ja -liittojen kautta meidän vaalitut perhesuhteemme voivat kestää iankaikkisesti.

Koska Joseph oli profeetta, meillä on enemmän kuin ikkuna taivaaseen – meille on jopa avoinna ovi, joka vie iankaikkisuuksiin. Me voimme tuntea ”ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka [hän on] lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen”18. Iankaikkinen elämä voi olla meidän.

Ennen kaikkea, koska Joseph oli profeetta, meillä on vahvistus toisensa perään, todistus toisensa perään, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja maailman Vapahtaja. Meillä on katkeamaton ketju Jeesuksen Kristuksen erityistodistajia, kuten nykyinen profeettamme, presidentti Thomas S. Monson, neuvonantajat ensimmäisessä presidenttikunnassa ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet. Heidän todistukseensa minä lisään oman nöyrän mutta varman todistukseni: Jeesus Kristus elää ja johtaa kirkkoaan. Joseph Smith oli ja on palautuksen profeetta. Jumalan pappeus ja valtuus ovat jälleen maan päällä. Rukoukseni on, että julistaisimme pelottomasti todistustamme ja kiitollisuuttamme tästä suurenmoisesta Herran profeetasta, näkijästä ja ilmoituksensaajasta. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.