2010–2019
“En utvalgt seer vil jeg oppreise”
Oktober 2016


“En utvalgt seer vil jeg oppreise”

Fordi Joseph var en profet, har vi mer enn et vindu inn til himmelen – selve evighetens døråpning er åpen for oss.

Da Moroni kom til Joseph Smith, advarte han og sa at Josephs “navn skulle nevnes for godt og ondt blant alle nasjoner”.1 Vi har sett oppfyllelsen av denne profetien. I krigen mellom godt og ondt har evangeliets gjengivelse gjennom profeten Joseph Smith både inspirert de troende som følger ham, og samtidig provosert motstandere som kjemper voldsomt mot Sions sak og mot Joseph selv. Denne kampen er ikke noe nytt. Den begynte like etter at den unge Joseph gikk inn i Den hellige lund, og fortsetter i dag med enda større synlighet på Internett.

Herren selv erklærte til Joseph Smith:

“Jordens ender skal spørre etter ditt navn, og dårer skal spotte deg, og helvete skal rase mot deg,

mens de rene av hjertet og de vise og de edle og de dydige stadig skal søke råd og myndighet og velsignelser fra din hånd.”2

I dag vil jeg bære mitt vitnesbyrd for alle som ønsker en bedre forståelse av den hellige misjon som Joseph Smith jr., gjenopprettelsens profet, utførte.

Vi trenger ikke være redde for å vitne om Josephs misjon som profet, seer og åpenbarer, for Herren har alltid virket gjennom profeter.3 På grunn av sannhetene som ble gjengitt gjennom Joseph Smith, vet vi mye mer om vår himmelske Fader og vår Frelser Jesus Kristus. Vi kjenner til deres guddommelige egenskaper, deres forhold til hverandre og til oss, og den store forløsningsplanen som lar oss vende tilbake til deres nærhet.

President Brigham Young erklærte følgende om Joseph: “Det ble bestemt i evighetens råd, lenge før jordens grunnvoll ble lagt, at han skulle være mannen i denne verdens siste evangelieutdeling som skulle bringe Guds ord ut til folket og motta fylden av Guds Sønns prestedømmes nøkler og makt. Herren hadde sitt blikk på ham … [for han] ble forutordinert i evigheten til å presidere over denne siste evangelieutdeling.”4

Som forberedelse til dette store arbeidet, ble Joseph Smith født inn i en kjærlig familie som opplevde mange av livets daglige byrder og prøvelser. Da Joseph begynte å modnes, var hans følelser overfor Gud dype og ofte intense,5 men han ble forvirret av motstridende religiøse oppfatninger som ble undervist av datidens forkynnere. Heldigvis lot ikke den unge Joseph spørsmålene lamme sin tro. Han søkte svar i Bibelen og fant dette rådet: “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den.”6

Joseph fortalte: “Aldri har et skriftsted gått så rett til hjertet på noe menneske som tilfellet da var med meg. Det syntes å trenge inn i mitt hjertes innerste med stor kraft. Om og om igjen overveide jeg det.”7

Med enkel tro handlet Joseph ifølge disse åndelige følelsene. Han fant et avsondret sted, knelte ned og “begynte å oppsende [sitt] hjertes ønsker til Gud”.8 Det ligger stor kraft i Josephs beskrivelse av det som skjedde:

“Jeg så en lysstøtte rett over mitt hode, klarere enn solen, stige ned inntil den hvilte på meg

… Da lyset hvilte på meg, så jeg to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!9

Joseph Smith så Gud den evige Fader og Jesus Kristus, verdens Frelser og Forløser. Dette var Josephs første syn. I årene som fulgte, oversatte Joseph Mormons bok ved Guds gave og kraft. Mange andre himmelske personer besøkte ham for å gjengi sannheter og myndighet som hadde vært tapt i århundrer. Disse guddommelige tilkjennegivelsene til Joseph Smith åpnet himmelens sluser og evighetens herligheter for oss. Josephs liv står som et vitnesbyrd om at hvis noen av oss mangler visdom, kan vi be til Gud i tro og motta svar – noen ganger av himmelske personer, men oftere ved Den hellige ånds kraft, som taler til oss gjennom inspirerte tanker og følelser.10 Det er gjennom Den hellige ånd at vi kan “vite sannheten i alle ting”.11

For mange av oss begynner et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith når vi leser Mormons bok. Første gang jeg leste Mormons bok fra perm til perm, var jeg en ung elev i Morgenseminar. Med min livlige og gutteaktige fantasi, bestemte jeg meg for å lese som om jeg var Joseph Smith og oppdaget sannhetene i Mormons bok for aller første gang. Det hadde så stor innflytelse på mitt liv at jeg fremdeles leser Mormons bok på den måten. Jeg synes ofte at dette styrker min takknemlighet for profeten Joseph og for de sannheter som er gjengitt i denne dyrebare boken.

Forestill dere for eksempel Josephs følelser da han oversatte skriftsteder om dåp til syndenes forlatelse. Joseph, som hadde fått beskjed om ikke å slutte seg til noen av de eksisterende kirkesamfunn, hadde naturligvis spørsmål angående denne frelsende ordinansen. Spørsmålene hans fikk ham nok en gang til å be, og denne bønnen førte til et besøk av døperen Johannes, som gjenga Det aronske prestedømme og myndigheten til å døpe.12

Eller tenk hva Joseph kan ha følt da han for første gang fikk vite at Jesus Kristus besøkte folk på den vestlige halvkule – at han underviste dem, ba for dem, helbredet de syke, velsignet deres barn, overdro prestedømsmyndighet, og forrettet nadverden for dem.13 Joseph skjønte det kanskje ikke den gangen, men det han lærte om ordinansene og organiseringen av Kristi opprinnelige kirke, forberedte ham til senere å hjelpe Herren å gjenopprette den samme kirken på jorden.

Under oversettelsen av Mormons bok sørget Joseph og hans hustru Emma over sin nyfødte sønns bortgang. På den tiden sa predikanter vanligvis at barn som døde uten dåp, ville være fordømt for evig. Med dette i tankene, tenk hva Joseph må ha følt da han oversatte disse ordene fra profeten Mormon: “Små barn trenger hverken omvendelse eller dåp … [For] små barn er levende i Kristus helt fra verdens grunnvoll ble lagt.”14

Kanskje det mest imponerende skriftstedet i Mormons bok for den unge Joseph kan ha vært tredje kapittel av 2 Nephi. Dette kapitlet inneholder en oldtidsprofeti om en “utvalgt seer” som Herren skulle oppreise i de siste dager – en seer som skulle hete Joseph, oppkalt etter sin far. Denne fremtidige profeten ville være “høyt aktet” og skulle utføre et arbeid “av stor verdi” for sitt folk. Han skulle “være stor som Moses” og få makt til å frembringe Guds ord.15 Tenk hva Joseph Smith må ha følt da han innså at denne profetien handlet om ham! Han oversatte ikke bare historie. Han oversatte et syn om de siste dager, om den mirakuløse gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium – og Joseph selv skulle bidra til å oppfylle det!

I dag, nesten 200 år senere, er det lett å se hvordan denne profetien har blitt oppfylt. Vi vet om de store tingene Joseph utrettet som Herrens profet. Men husk at da Joseph oversatte denne profetien, hadde han gjort få av de tingene profetene forutsa. Han var fortsatt en ung mann i begynnelsen av 20-årene. Kirken hadde ennå ikke blitt organisert. Det var ingen menigheter eller grener, ingen misjonærer og ingen templer. Nesten ingen hadde hørt om Joseph Smith, og noen av dem som hadde det, motarbeidet ham aktivt. Se nå på det store arbeidet som Herren har utført ved sin tjener Josephs hånd, til tross for motstanden mot ham. Er ikke oppfyllelsen av denne profetien et sterkt bevis på Joseph Smiths profetiske kall?

Alle som måtte tvile på sitt vitnesbyrd om Joseph Smith eller sliter med feilaktig, villedende eller overfladisk informasjon om hans liv og virke, vil jeg oppfordre til å overveie fruktene – de mange velsignelsene som har kommet til oss på grunn av den mirakuløse misjon som Joseph Smith, gjenopprettelsens profet, utførte.

Fordi Joseph var en profet, er ikke lenger åpenbaringer og profeter noe som hører fortiden til. Miraklenes tid – med syner, helbredelse og englers betjening – har ikke opphørt.16

Fordi Joseph var en profet, har hver av oss tilgang til det hellige prestedømmes kraft og velsignelser, herunder dåp, Den hellige ånd og nadverden.

Fordi Joseph var en profet, har vi templets velsignelser og ordinanser, som knytter oss til Gud, gjør oss til hans folk og tilkjennegir for oss “guddommelighetens kraft”, noe som gjør det mulig en dag å “se Guds, ja, Faderens åsyn og leve”.17

Fordi Joseph var en profet, vet vi at ekteskap og familie er en avgjørende del av Guds plan for vår lykke. Vi vet at ved hjelp av templets ordinanser og pakter kan våre dyrebare familieforhold vare evig.

Fordi Joseph var en profet, har vi mer enn et vindu inn til himmelen – selve evighetens døråpning er åpen for oss. Vi kan kjenne “den eneste sanne Gud, og ham [han] utsendte, Jesus Kristus”.18 Evig liv kan bli vårt.

Og ikke minst, fordi Joseph var en profet, har vi vitne på vitne, vitnesbyrd på vitnesbyrd om at Jesus Kristus er Guds Sønn og verdens Frelser. Vi har en ubrutt kjede av spesielle vitner om Jesus Kristus, blant dem vår profet i dag, president Thomas S. Monson, rådgiverne i Det første presidentskap og medlemmene av De tolv apostlers quorum. Til deres vitnesbyrd tilføyer jeg mitt ydmyke, men sikre vitnesbyrd: Jesus Kristus lever og leder sin kirke. Joseph Smith var og er gjenopprettelsens profet. Guds prestedømme og myndighet finnes igjen på jorden. Måtte vi fryktløst erklære vårt vitnesbyrd og vår takknemlighet for denne fantastiske Herrens profet, seer og åpenbarer. Det ber jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.