2010–2019
”En utvald siare skall jag uppresa”
Oktober 2016


”En utvald siare skall jag uppresa”

Eftersom Joseph var profet ser vi mer än en glimt av himlen: själva porten till evigheten står öppen för oss.

När Moroni först kom till Joseph Smith så varnade han för att Josephs ”namn skulle hållas för gott och ont bland alla nationer”.1 Vi har sett den profetian uppfyllas. I kriget mellan gott och ont har återställelsen av evangeliet genom profeten Joseph Smith inspirerat troende som följer honom, men också uppväckt motståndare som ursinnigt kämpar mot Sions sak och Joseph som person. Det här är inget nytt. Det började strax efter att Joseph gick in i den heliga lunden och fortsätter i dag med ökad exponering på internet.

Herren förkunnade själv för Joseph Smith:

”Jordens ändar skall fråga efter ditt namn och dårarna skall göra dig till åtlöje och helvetet skall rasa mot dig,

medan de i hjärtat rena och de visa och de ädla och de dygdiga ständigt skall söka råd och myndighet och välsignelser under din hand.”2

I dag bär jag mitt vittnesbörd till alla som söker efter att bättre förstå Joseph Smith Jr:s heliga uppdrag som återställelsens profet.

Vi behöver inte skämmas för att vittna om Josephs uppdrag som profet, siare och uppenbarare, för Herren har alltid arbetat genom profeter.3 Tack vare de sanningar som Joseph Smith återställde känner vi till mycket mer om vår himmelske Fader och Frälsaren Jesus Kristus. Vi känner till deras gudomliga egenskaper, deras relation till varandra och till oss, och den stora återlösningsplanen som gör det möjligt för oss att återvända till deras närhet.

President Brigham Young sa följande om Joseph: ”Det bestämdes i evighetens råd, långt innan jordens grundvalar lades, att han skulle vara den i den sista evangelieutdelningen i denna värld, som skulle frambringa Guds ord till människorna och motta fullheten av Guds Sons prästadömes nycklar och makt. Herren hade ögonen på honom … [för han] förutordinerades i evigheten till att presidera över denna sista evangelieutdelning.”4

Som förberedelse för detta stora verk föddes Joseph Smith in i en kärleksfull familj som upplevde många av vardagens bördor och prövningar. Allteftersom Joseph växte upp var hans känslor för Gud ”djupa och starka”5, men han förvirrades över de motstridiga religiösa lärorna som undervisades av predikanterna på hans tid. Tack och lov lät inte den unge Joseph frågorna lamslå hans tro. Han sökte svar i Bibeln och fann det här rådet: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.”6

Joseph minns: ”Aldrig har något skriftställe gjort större intryck på en människas hjärta än vad detta den gången gjorde på mitt. Det tycktes med stor kraft tränga in i mitt hjärtas innersta känslor. Jag begrundade det om och om igen.”7

I sin enkla tro handlade Joseph efter de här andliga känslorna. Han hittade en avskild plats, knäböjde och ”började uppsända [sitt] hjärtas önskningar till Gud”.8 Det finns stor kraft i Josephs beskrivning av vad som hände:

”Jag [såg] en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen, som sänkte sig gradvis tills den föll på mig. …

När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!9

Joseph Smith såg Gud, den evige Fadern, och Jesus Kristus, världens Frälsare och Återlösare. Detta var Josephs första syn. Under de år som följde översatte Joseph Mormons bok genom Guds gåva och kraft. Många andra himmelska varelser besökte honom och återställde sanningar och myndighet som hade varit förlorade i århundraden. Dessa gudomliga tillkännagivanden för Joseph Smith öppnade himlens fönster och evighetens härlighet för vår syn. Josephs liv står som vittne om att om någon av oss brister i visdom, kan vi med tro be till Gud och få svar – ibland från himmelska varelser men oftare genom den Helige Andens kraft, som talar till oss genom inspirerade tankar och känslor.10 Det är genom den Helige Anden vi kan ”få veta sanningen om allting”11.

För många av oss börjar vårt vittnesbörd om profeten Joseph Smith med att vi läser Mormons bok. Första gången jag läste Mormons bok från pärm till pärm var som ung elev i morgonseminariet. Med min pojkaktigt levande fantasi bestämde jag mig för att läsa den som om jag var Joseph Smith som upptäckte sanningarna i Mormons bok för allra första gången. Det påverkade mitt liv så starkt att jag fortsätter att läsa Mormons bok på det sättet. När jag gör det, märker jag ofta att min uppskattning av profeten Joseph Smith och de återställda sanningarna i den här värdefulla boken fördjupas.

Föreställ er till exempel hur det kändes för Joseph när han översatte avsnitten om dop till syndernas förlåtelse. Joseph, som hade blivit tillsagd att inte ansluta sig till någon av de existerande kyrkorna, hade naturligtvis frågor om denna frälsande förrättning. Hans frågor ledde honom återigen till att be, och den bönen ledde till ett besök av Johannes Döparen, som återgav aronska prästadömet och myndigheten att döpa.12

Eller tänk er hur Joseph kan ha känt när han för första gången fick veta att Jesus Kristus besökte människorna på det västra halvklotet – att han undervisade dem, bad för dem, botade deras sjuka, välsignade deras barn, förlänade prästadömets myndighet och administrerade sakramentet till dem.13 Joseph var kanske inte medveten om det då, men det han lärde sig om Kristi forntida kyrkas förrättningar och organisation förberedde honom att senare hjälpa Herren att återställa samma kyrka till jorden.

Under översättningen av Mormons bok sörjde Joseph och hans fru Emma sin nyfödde sons död. På den tiden var det vanligt att predikanterna lärde att barn som dog utan att vara döpta var fördömda för evigt. Föreställ er med tanke på detta hur Joseph måste ha känt när han översatte följande ord från profeten Mormon: ”Små barn behöver varken omvändelse eller dop. … [För] små barn är levande i Kristus ända från världens grundläggning.”14

Det mest förunderliga kapitlet i Mormons bok för den unge Joseph var kanske det tredje kapitlet i 2 Nephi. Det här kapitlet innehåller en forntida profetia om en ”utvald siare” som Herren skulle uppresa i de sista dagarna – en siare som hette Joseph, namngiven efter sin far. Denna framtida profet skulle vara ”högt aktad” och utföra ett verk ”av stort värde” för sitt folk. Han skulle ”vara stor liksom Mose” och ges makten att ”föra fram [Guds] ord”.15 Tänk er hur Joseph måste ha känt då han förstod att den här profetian handlade om honom! Han översatte inte bara historia, han översatte en syn om de sista dagarna, om den mirakulösa återställelsen av Jesu Kristi evangelium – och Joseph själv skulle hjälpa till att uppfylla den!

I dag, nästan 200 år senare, är det lätt att se hur den här profetian har uppfyllts. Vi känner till de stora saker Joseph utförde som Herrens profet. Men kom ihåg att när Joseph översatte den här profetian hade han inte gjort många av de saker som profeterna förutsagt. Han var fortfarande en ung man i tidig tjugoårsålder. Kyrkan hade ännu inte organiserats. Det fanns inga församlingar eller grenar, inga missionärer och inga tempel. Nästan ingen hade hört talas om Joseph Smith och några av dem som hade det var aktiva motståndare till honom. Se nu på det stora verk Herren förde fram genom sin tjänare Joseph, trots motståndet mot honom. Är inte uppfyllelsen av den här profetian ett övertygande bevis på Joseph Smiths profetiska kall?

Er som ifrågasätter ert vittnesbörd om Joseph Smith eller kämpar med felaktig, missledande eller ytlig information om hans liv och verksamhet, uppmanar jag att tänka på frukterna – de många välsignelser vi har fått genom Joseph Smiths mirakulösa uppdrag som återställelsens profet.

Eftersom Joseph var profet är uppenbarelser och profeter inte längre något som tillhör det förgångna. ”Underverkens dag” – med syner, helbrägdagörelse och änglabetjäning – är inte förbi.16

Eftersom Joseph var profet har var och en av oss tillgång till det heliga prästadömets makt och välsignelser, däribland dopet, den Helige Andens gåva och sakramentet.

Eftersom Joseph var profet har vi templets välsignelser och förrättningar som förenar oss med Gud, gör oss till hans folk och uppenbarar ”gudaktighetens kraft”, som gör det möjligt för oss att en dag ”se Guds, ja Faderns, ansikte och leva”17.

Eftersom Joseph var profet vet vi att äktenskapet och familjen är en väsentlig del i Guds plan för vår lycka. Vi vet att genom templets förrättningar och förbund kan våra dyrbara familjerelationer vara för evigt.

Eftersom Joseph var profet ser vi mer än en glimt av himlen: själva porten till evigheten står öppen för oss. Vi kan känna ”den ende sanne Guden, och den som [han] har sänt, Jesus Kristus”.18 Vi kan få evigt liv.

Men framför allt, eftersom Joseph var profet har vi vittne efter vittne, vittnesbörd på vittnesbörd, om att Jesus Kristus är Guds Son och världens Frälsare. Vi har en obruten kedja av särskilda vittnen om Jesus Kristus, inklusive vår profet i dag, president Thomas S. Monson, rådgivarna i första presidentskapet och medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum. Till deras vittnesbörd lägger jag mitt eget ödmjuka men fasta vittnesbörd: Jesus Kristus lever och leder sin kyrka. Joseph Smith var och är återställelsens profet. Guds prästadöme och myndighet finns åter på jorden. Må vi oförskräckt förkunna vårt vittnesbörd och vår tacksamhet för Herrens underbara profet, siare och uppenbarare är min bön i Jesu Kristi heliga namn, amen.