2010–2019
For vår åndelige utvikling og læring
Oktober 2016


For vår åndelige utvikling og læring

Guds mysterier blir bare utfoldet for oss i henhold til hans vilje og ved Den hellige ånds kraft.

Da jeg var liten gutt, fikk mor og far en gave som ble fascinerende for min yngre bror David og meg. Gaven var en miniatyrmodell av gullplatene profeten Joseph Smith mottok fra engelen Moroni. Så vidt jeg husker, hadde modellplatene omtrent 10 metallsider med ord skrevet på. Det var imidlertid ikke disse sidene som vekket vår oppmerksomhet.

Vi hadde blitt oppdratt med å høre historiene om gjenopprettelsen. Vi visste om og hadde sunget i Primær om gullplatene som var gjemt dypt i en fjellside og ble levert til Joseph Smith av engelen Moroni.1 Da nysgjerrigheten i våre unge sinn ble vekket, var det én ting vi virkelig ønsket å se – hva som sto skrevet på den lille delen av modellplatene som var trygt forseglet med to små metallbånd.

Platene lå på et hjørnebord i flere dager før nysgjerrigheten tok overhånd. Selv om vi helt klart forsto at dette ikke var de virkelige platene Moroni hadde overlevert, ønsket vi å se den forseglede delen. Ved flere anledninger prøvde derfor min bror og jeg å bruke smørkniver, gamle skjeer og alt mulig annet vi kunne komme på, til å lirke fra hverandre den forseglede delen av platene akkurat nok til å se hva de inneholdt, men ikke nok til at de små båndene røk. Vi var i det minste smarte nok til ikke å etterlate spor etter vår gutteaktige og rampete nysgjerrighet. Til vår skuffelse og frustrasjon var alltid disse forsøkene på å “snuse på platene” mislykket.

Jeg vet fortsatt ikke hva – om noe – som var skjult i denne forseglede delen. Men den pinlige delen av historien er at til denne dag har jeg ingen anelse om hva som var skrevet på den delen av metallsidene som det var meningen å lese. Jeg kan bare forestille meg at disse sidene inneholdt historier om gjenopprettelsen og vitnesbyrdene til Joseph Smith og de tre og åtte vitnene, som så de virkelige platene som Moroni overleverte.

Siden denne jordens skapelse har vår kjærlige Fader i himmelen sørget for veiledning, ledelse og undervisning til sine barn gjennom profeter. Hans ord har blitt overlevert gjennom disse profetene og spart som hellig skrift for vår utvikling og læring. Nephi beskrev det slik:

“For min sjel fryder seg over Skriftene, og mitt hjerte fordyper seg i dem, og jeg skriver dem til mine barns lærdom og gavn.

Se, min sjel fryder seg over de ting som er av Herren, og mitt hjerte fordyper seg stadig i de ting som jeg har sett og hørt.”2

I tillegg har verdige medlemmer av Herrens kirke i tidligere evangelieutdelinger og i denne siste evangelieutdeling i tidenes fylde, blitt velsignet med Den hellige ånds konstante veiledning, som hjelper vår åndelige utvikling og læring.

Når jeg vet hvor flittig min yngre bror er, kan jeg tenke meg at han sannsynligvis leste alle ordene som var skrevet på modellplatene i våre foreldres hjem. Jeg, derimot, ignorerte disse tydelige og viktige sannhetene og brukte isteden min energi på å søke etter det som ikke var ment å komme frem.

Dessverre kan vår utvikling og læring til tider bremse opp eller stoppe helt på grunn av et dårlig gjennomtenkt ønske om å “snuse på platene”. Disse handlingene kan få oss til å søke etter ting som ikke nødvendigvis er ment å bli forstått på det nåværende tidspunkt, samtidig som vi ignorerer de vakre sannhetene som er ment for oss og våre omstendigheter – sannheter Nephi beskrev som skrevet til gavn og lærdom for oss.

Nephis bror Jakob sa: “Se, store og forunderlige er Herrens gjerninger. Hvor uransakelige er ikke hans mysteriers dyp, og det er umulig for mennesket å finne ut alle hans veier.”3

Jakobs ord lærer oss at vi ikke kan lykkes med å “snuse på platene” eller tvinge Guds hemmeligheter til å bli åpenbart for oss. Guds mysterier blir isteden bare utfoldet for oss i henhold til hans vilje og ved Den hellige ånds kraft.4

Jakob fortsetter:

“Og intet menneske kjenner til hans veier uten at det blir åpenbart for ham. Derfor, brødre, forakt ikke Guds åpenbaringer.

For se, ved hans ords kraft kom mennesket til jorden … Hvorfor skulle han så ikke være istand til å befale jorden eller sine henders gjerninger på den ifølge sin vilje og sitt behag?

Derfor, brødre, forsøk ikke å råde Herren, men ta råd fra hans hånd.”5

For å kunne forstå Guds mysterier, eller det som bare kan forstås ved åpenbaring, må vi følge Nephis eksempel, som sa: “Og det skjedde at jeg, Nephi, som var meget ung, men likevel stor av vekst, også hadde et inderlig ønske om å kjenne Guds mysterier, derfor ropte jeg til Herren. Og se, han så til meg og bløtgjorde mitt hjerte så jeg trodde alle de ord min far hadde sagt.”6 Herren selv forklarte videre at Nephi hadde utøvd tro, søkt flittig i hjertets ydmykhet og holdt hans bud.7

Nephis eksempel på å søke kunnskap omfattet (1) et oppriktig ønske, (2) ydmykhet, (3) bønn, (4) tillit til profeten og utøvelse av (5) tro, (6) flid og (7) lydighet. Denne metoden for å søke står i stor kontrast til min “snusing på platene” eller å prøve å fremtvinge en forståelse av ting som er ment å bli åpenbart i henhold til Herrens tidsplan og ved Den hellige ånds kraft.

I vår tid har vi lært å forvente at kunnskap kan og bør oppnås umiddelbart. Når informasjonen ikke er lett å finne eller forstå, blir den ofte avvist eller mistrodd. På grunn av overfloden av informasjon setter noen uforvarende mer lit til tilgjengelige kilder av ukjent opprinnelse, istedenfor å stole på Herrens etablerte mønster for å motta personlig åpenbaring. Jakob kunne ha beskrevet vår tid da han sa: “Men se, [de] var et hårdnakket folk, og de foraktet de klare og tydelige ord … og søkte ting de ikke kunne forstå. Derfor måtte de på grunn av sin blindhet, en blindhet som kom av at de så forbi målet, nødvendigvis falle. For Gud har tatt det som var klart og tydelig bort fra dem, og har gitt dem mange ting som de ikke kan forstå, fordi de ønsket det.”8

Sammenlign dette med president Dieter F. Uchtdorfs råd. Han talte om misjonærer, men ordene hans er like aktuelle for alle som søker åndelig sannhet. “Når … misjonærer har tro på Jesus Kristus,” sa han, “stoler de nok på Herren til å følge hans bud – selv når de ikke helt forstår grunnene til dem. Deres tro vil tilkjennegis ved flid og arbeid.”9

Under generalkonferansen i april i år forklarte eldste Dallin H. Oaks: “Kirken gjør store anstrengelser for å være åpen med opptegnelsene vi har, men etter alt vi kan publisere, står våre medlemmer noen ganger igjen med grunnleggende spørsmål som ikke kan besvares ved studium … Enkelte ting læres kun ved tro.”10

Oldtidens profeter forkynte dette samme prinsippet, noe som viser at menneskets natur ikke har forandret seg med tiden, og at Herrens mønster for læring er tidløst. Overvei dette ordspråket i Det gamle testamente: “Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand!”11

Jesaja forklarte, idet han talte på vegne av Herren: “For som himmelen er høyere enn jorden, slik er mine veier høyere enn deres veier, og mine tanker høyere enn deres tanker.”12

Nephi tilføyde et annet vitnesbyrd da han erklærte: “O Herre, jeg har satt min lit til deg, og jeg vil stole på deg for evig.”13

Tro og tillit til Herren krever at vi erkjenner at hans visdom er større enn vår egen. Vi må også erkjenne at hans plan gir det største potensialet for åndelig utvikling og læring.

Det var aldri forventet at vi skulle “ha en fullstendig kunnskap om noe” i denne jordiske tilværelse. I stedet forventes det at vi “håper … på noe som ikke er sett, som er sant”.14

Selv Nephi, med sin store tro, erkjente sin begrensede forståelse da han svarte engelen som spurte ham: “Forstår du Guds nedlatenhet?” Nephi svarte: “Jeg vet at han elsker sine barn, men jeg forstår ikke hva alle ting betyr.15

På lignende vis uttrykte Alma til sin sønn Helaman: “Nå er disse mysterier ennå ikke fullstendig tilkjennegitt for meg, derfor sier jeg ikke mer om det.”16

Jeg vil uttrykke mitt vitnesbyrd om at vår himmelske Fader elsker sine barn, selv om jeg, i likhet med Nephi og Alma, ikke forstår hva alle ting betyr. Heller ikke trenger jeg å forstå alle ting. Jeg skal også la disse tingene ligge og tålmodig vente på Herren, for jeg vet at “jeg har alle ting til vitnesbyrd om at disse ting er sanne, og du har også alle ting til vitnesbyrd for deg om at de er sanne …

Skriftene er lagt foran deg, ja, og alle ting bærer bud om at det finnes en Gud. Ja, til og med jorden og alle ting som er på dens overflate, ja, og dens bevegelse, ja, og også alle planetene som beveger seg i sine faste baner, vitner om at det finnes en høyeste Skaper.”17

Når vi vet at vi er skapt av en klok og trofast Fader i himmelen, hvorfor ikke da la ham veilede vår åndelige utvikling og læring “ifølge sin vilje og sitt behag” istedenfor vår egen?18

Han lever. Jesus Kristus er hans enbårne Sønn og menneskehetens Forløser. På grunn av Kristi altomfattende forsoning har han visdom og forutseenhet til å veilede oss i disse siste dager. Joseph Smith er hans profet, som ble utvalgt til å gjenopprette hans rike på jorden til dets fylde. Thomas S. Monson er hans levende profet og talsmann i dag. Dette bærer jeg oppriktig vitnesbyrd om i Jesu Kristi navn. Amen.