2010–2019
För vår andliga utveckling och lärdom
Oktober 2016


För vår andliga utveckling och lärdom

Guds hemligheter uppenbaras för oss endast enligt hans vilja och genom den Helige Andens kraft.

När jag var liten fick mina föräldrar en present som fascinerade min lillebror David och mig. Det var en miniatyrmodell av guldplåtarna som Joseph Smith fick av ängeln Moroni. Som jag minns det hade modellen av plåtarna ungefär tio metallsidor med skrivna ord. Men det var inte de sidorna som fångade vår uppmärksamhet.

Vi hade vuxit upp med berättelserna om återställelsen. Vi kände till och hade sjungit i Primär om guldplåtar som låg gömda djupt inne i en kulles jord och överlämnades av ängeln Moroni till Joseph Smith.1 Allteftersom våra unga sinnens nyfikenhet växte fanns det en sak vi verkligen ville veta: Vad stod skrivet på den lilla delen av plåtarna som förseglats med två små band av metall?

Plåtarna låg på ett litet bord i flera dagar innan vår nyfikenhet tog över. Fastän vi förstod att det här inte var de riktiga plåtarna som Moroni hade överlämnat, ville vi se den förseglade delen. Så vid flera tillfällen försökte jag och min bror använda smörknivar, gamla skedar och vad vi än kunde komma på för att bända upp den förseglade delen av plåtarna tillräckligt mycket för att se vad den innehöll – men inte för mycket så att de små banden gick sönder. Vi var i alla fall smarta nog att inte efterlämna något spår av vår okynniga och pojkaktiga nyfikenhet. Till vår besvikelse och frustration misslyckades alltid de här försöken att ”bända upp plåtarna”.

Jag vet fortfarande inte vad, eller ens om något, fanns gömt i den förseglade delen. Men det pinsamma med den här historien är att jag än i dag inte har någon aning om vad som stod på de metallsidor som var avsedda att läsas. Jag kan bara tänka mig att de här sidorna innehöll berättelser om återställelsen och Joseph Smiths och de tre och åtta vittnenas vittnesbörd, vilka såg de verkliga plåtarna som Moroni överlämnade.

Sedan den här jordens skapelse har vår kärleksfulle Fader i himlen skänkt vägledning, ledarskap och undervisning till sina barn genom profeter. Hans ord har förts vidare genom de här profeterna och finns bevarade som skrifter för vår utveckling och lärdom. Nephi beskrev det så här:

”Ty min själ gläds åt skrifterna, och mitt hjärta begrundar dem, och jag skriver dem till lärdom och nytta för mina barn.

Se, min själ gläds åt det som hör Herren till, och mitt hjärta begrundar ständigt det som jag har sett och hört.”2

Dessutom har värdiga medlemmar i Herrens kyrka, under tidigare utdelningar och i den här sista tidernas fullbordans utdelning, välsignats med den Helige Andens ständiga sällskap, vilken hjälper oss i vår andliga utveckling och lärdom.

Med tanke på min lillebrors ihärdiga natur kan jag mycket väl föreställa mig att han läste alla orden som stod på modellplåtarna i vårt föräldrahem. Jag, däremot, ignorerade de enkla och dyrbara sanningarna och ansträngde mig i stället att leta efter det som inte var avsett att uppenbaras.

Tyvärr kan vår utveckling och vårt lärande ibland saktas ner eller till och med stoppas av en missriktad vilja att ”bända upp plåtarna”. Dessa handlingar kan få oss att söka efter sådant som inte nödvändigtvis är avsett att förstås för tillfället, samtidigt som vi ignorerar de vackra sanningar som är till för oss och våra omständigheter – sanningarna som enligt Nephi skrevs till vår lärdom och nytta.

Nephis bror Jakob lärde: ”Se, stora och förunderliga är Herrens verk. Hur outgrundliga är inte hans hemligheters djup, och det är omöjligt för människan att förstå alla hans vägar.”3

Jakobs ord lär oss att vi inte kan ”bända upp plåtarna” eller tvinga Guds hemligheter att uppenbaras för oss. I stället uppenbaras Guds hemligheter för oss endast enligt hans vilja och genom den Helige Andens kraft.4

Jakob fortsätter:

”Och ingen människa känner hans vägar utan att de uppenbaras för henne. Bröder, förakta därför inte Guds uppenbarelser.

Ty se, genom hans ords makt kom människan till jorden. … o, varför skulle han då inte kunna befalla jorden, eller sina händers verk på dess yta, enligt sin vilja och sitt behag?

Bröder, försök därför inte ge Herren råd, utan ta emot råd ur hans hand.”5

För att kunna förstå Guds hemligheter, eller sådant som endast kan förstås genom uppenbarelse, måste vi följa Nephis exempel, vilken sa: ”Och det hände sig att jag, Nephi, som var mycket ung, men likväl stor till växten, även hade stor önskan att känna till Guds hemligheter. Därför ropade jag till Herren, och se, han besökte mig och uppmjukade mitt hjärta så att jag trodde alla de ord som hade talats av min far.”6 Herren själv förklarade sedan vidare att Nephi hade utövat tro, sökt flitigt med ödmjukt hjärta och hållit hans bud.7

Nephis exempel på att söka kunskap innefattade 1) en uppriktig önskan, 2) ödmjukhet, 3) bön, 4) förtröstan på profeten och utövande av 5) tro, 6) flit och 7) lydnad. Den här metoden att söka står i stark kontrast till mina försök att ”bända upp plåtarna” eller tvinga fram en förståelse av sådant som är avsett att uppenbaras enligt Herrens tidsplan och genom den Helige Andens kraft.

I vår moderna tid har vi börjat förvänta oss att kunskap kan och bör erhållas genast – när information inte är lättåtkomlig avfärdas eller misstros den ofta. Till följd av vårt överflöd av information finns det människor som omedvetet tillskriver tillgängliga källor av okänt ursprung mer trovärdighet i stället för att lita på Herrens fastställda mönster för att ta emot personlig uppenbarelse. Jakob kan ha beskrivit vår tid när han sa: ”Men se, [de] var ett styvnackat folk, och de föraktade de tydliga orden … och sökte efter sådant som de inte kunde förstå. På grund av sin blindhet, en blindhet som kom av att de riktade sina blickar bortom målet, måste de falla. Ty Gud har tagit det som var tydligt ifrån dem och överlämnat till dem mycket som de inte kan förstå, eftersom de önskade det.”8

Jämför detta med president Dieter F. Uchtdorfs råd. Han talade om missionärer, men hans ord gäller lika mycket alla som söker andlig sanning. ”När … missionärer har tro på Jesus Kristus”, sa han, ”litar de tillräckligt på Herren för att följa hans bud – även när de inte helt förstår anledningarna till dem. Deras tro visas genom flit och genom arbete”.9

Under förra aprilkonferensen sa äldste Dallin H. Oaks: ”Kyrkan gör stora ansträngningar för att vara öppen med de uppteckningar som finns, men trots allt som vi kan publicera har våra medlemmar ändå grundläggande frågor som inte kan lösas genom studier. … Det finns sådant som bara kan läras genom tro.”10

Forna profeter lärde samma princip, vilket visar att människans natur under tidernas gång inte har förändrats och att Herrens mönster för lärande är tidlöst. Tänk på det här ordspråket i Gamla testamentet: ”Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.”11

Jesaja förklarade då han talade i Herrens ställe: ”Så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar.”12

Nephi lade till ännu ett vittnesbörd när han förkunnade: ”O Herre, jag har förtröstat på dig och skall för evigt förtrösta på dig.”13

Tro och förtröstan på Herren kräver att vi erkänner att hans visdom är högre än vår egen. Vi måste också erkänna att hans plan ger oss den största potentialen för andlig utveckling och lärdom.

Vi förväntades aldrig ”att ha fullkomlig kunskap om något” under den här jordiska tillvaron. I stället förväntas vi ha ”hopp om ting som inte syns men som är verkliga”.14

Även med sin starka tro erkände Nephi sin begränsade förståelse när han svarade ängeln som frågade honom: ”Förstår du Guds nedlåtelse?” Nephi svarade: ”Jag vet att han älskar sina barn, men jag vet inte vad allting betyder.15

På liknande sätt uttryckte sig Alma till sin son Helaman: ”Nu har dessa hemligheter ännu inte helt tillkännagivits för mig, och därför avstår jag från att säga mer.”16

Jag vill framföra mitt vittnesbörd om att vår Fader i himlen älskar sina barn, men liksom Nephi och Alma vet jag inte vad allting betyder. Inte heller behöver jag veta allting, för jag ska också avstå från att säga mer och tålmodigt vänta på Herren, medveten om att ”jag har allt som ett bevis för att detta är sant, och du har också allt som ett bevis för dig att det är sant …

Skrifterna är lagda framför dig, ja, och allt tyder på att det finns en Gud. Ja, hela jorden och allt som finns på dess yta, ja, och dess rörelse, ja, och även alla planeterna som rör sig i sina regelbundna banor vittnar om att det finns en högste Skapare.”17

När vi erkänner att vi är en vis och hängiven himmelsk Faders verk, ”o, varför” då inte låta honom vägleda oss i vår andliga utveckling och lärdom ”enligt hans vilja och hans behag” snarare än vårt eget?18

Han lever. Jesus Kristus är hans Enfödde Son och hela mänsklighetens Återlösare. Tack vare Kristi eviga försoning har han visdom och framsynthet nog att vägleda oss i dessa sista dagar. Joseph Smith är hans profet, utvald till att återupprätta hans rike på jorden till dess fullhet. Thomas S. Monson är hans levande profet och språkrör i dag. Om detta bär jag mitt uppriktiga vittnesbörd i Jesu Kristi namn, amen.