2010–2019
Kristi lære
Oktober 2016


Kristi lære

Kristi lære gir oss tilgang til den åndelige kraft som vil løfte oss fra vår nåværende åndelige tilstand til en tilstand hvor vi kan bli fullkommengjort.

Jesu besøk til nephittene etter sin oppstandelse var omhyggelig organisert for å lære oss det som er av størst betydning. Det begynte med at Faderen vitnet for folket om at Jesus var hans “Sønn, den elskede! I ham [hadde han] velbehag”.1 Så kom Jesus selv ned og vitnet om sitt sonoffer,2 og inviterte folket til å få “vite med sikkerhet” at han var Kristus ved å komme frem og kjenne på sårmerket i hans side og naglegapene i hans hender og føtter.3 Disse vitnesbyrdene fastslo uten tvil at Jesu forsoning var fullført og at Faderen hadde oppfylt sin pakt om å sørge for en Frelser. Jesus underviste så nephittene om hvordan de kunne oppnå alle velsignelsene i Faderens plan for lykke, som er gjort tilgjengelig for oss på grunn av Frelserens forsoning, ved å lære dem Kristi lære.4

Mitt budskap i dag fokuserer på Kristi lære. Skriftene definerer Kristi lære som å utøve tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvende seg, bli døpt, motta Den hellige ånd og holde ut til enden.5

Kristi Lære gjør det mulig for oss å oppnå velsignelsene ved Kristi forsoning

Kristi forsoning skaper betingelsene som gjør at vi kan stole på “Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde”6 “bli fullkommengjort i [Kristus]”,7 oppnå alt godt8 og få evig liv.9

Kristi lære, på den annen side, er det middel – det eneste middel – hvorved vi kan oppnå alle velsignelser som er gjort tilgjengelig for oss ved Jesu forsoning. Det er Kristi lære som gir oss tilgang til den åndelige kraft som vil løfte oss fra vår nåværende åndelige tilstand til en tilstand hvor vi kan bli fullkommengjort i likhet med Frelseren.10 Om denne gjenfødelsesprosessen har eldste D. Todd Christofferson sagt: “Å bli født på ny, i motsetning til vår fysiske fødsel, er mer en prosess enn en hendelse. Å ta fatt på denne prosessen er hovedhensikten med jordelivet.”11

La oss se på hvert element av Kristi lære.

For det første, tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Profetene har sagt at tro begynner med å høre Kristi ord.12 Kristi ord vitner om hans sonoffer og forteller oss hvordan vi kan få tilgivelse, velsignelser og opphøyelse.13

Når vi har hørt Kristi ord, utøver vi tro ved å velge å følge Frelserens læresetninger og eksempel.14 For å gjøre dette, forklarte Nephi at vi må stole “fullt og fast på [Kristi] fortjeneste, han som er mektig til å frelse”.15 Fordi Jesus var en Gud i den førjordiske tilværelse,16 levde et liv uten synd17 og tilfredsstilte alle rettferdighetens krav for dere og meg i forsoningen,18 har han makt og nøkler til å tilveiebringe alle menneskers oppstandelse,19 og han har gjort det mulig for barmhjertigheten å overvinne rettferdigheten på betingelse av omvendelse.20 Når vi forstår at vi kan motta barmhjertighet ved Jesu Kristi sonoffer, kan vi “ha tro til omvendelse”.21 Å stole fullt og helt på Kristi fortjeneste er derfor å stole på at han gjorde det som var nødvendig for å frelse oss, og deretter handle ifølge denne troen.22

Tro får oss også til å slutte å bekymre oss så mye om hva andre syns om oss, og begynne å bry oss langt mer om hva Gud mener om oss.

For det annet, omvendelse. Lamanitten Samuel sa: “Hvis dere tror på [Kristi] navn, vil dere omvende dere fra alle deres synder.”23 Omvendelse er en dyrebar gave fra vår himmelske Fader som er gjort mulig ved hans enbårne Sønns offer. Det er prosessen som Faderen har gitt oss for å forandre, eller snu, våre tanker, handlinger og vårt innerste vesen, slik at vi blir mer og mer lik Frelseren.24 Det er ikke bare for store synder, men det er en daglig prosess med selvransakelse og forbedring25 som hjelper oss å overvinne våre synder, våre ufullkommenheter, våre svakheter og vår utilstrekkelighet.26 Omvendelse får oss til å bli “sanne etterfølgere” av Kristus, som fyller oss med kjærlighet27 og fortrenger vår frykt.28 Omvendelse er ikke en reserveplan i tilfelle vår plan for å leve fullkomment mislykkes.29 Kontinuerlig omvendelse er den eneste veien som kan gi oss varig glede og gjøre oss i stand til å vende tilbake for å bo hos vår himmelske Fader.

Ved omvendelse blir vi underdanige og lydige mot Guds vilje. Dette er ikke noe vi gjør alene. En erkjennelse av Guds godhet og vår ubetydelighet,30 kombinert med vår beste innsats for å innrette vår oppførsel etter Guds vilje,31 bringer nåden inn i vårt liv.32 Nåde “er en guddommelig hjelp eller styrke, gitt gjennom Jesu Kristi store nåde og kjærlighet … til å gjøre gode gjerninger som [vi] ikke ville kunne ha gjort på egen hånd.”33 Fordi omvendelse egentlig dreier seg om å bli som Frelseren, noe som er umulig på egen hånd, har vi desperat behov for Frelserens nåde for å gjøre nødvendige endringer i vårt liv.

Når vi omvender oss, erstatter vi vår gamle, urettferdige adferd, våre svakheter, våre feil og vår frykt med ny adferd og nye trosoppfatninger som bringer oss nærmere Frelseren og hjelper oss å bli ham lik.

For det tredje, dåp og nadverden. Profeten Mormon forkynte at “omvendelsens første frukt er dåp”.34 For være fullstendig, må omvendelse kombineres med dåpsordinansen, forrettet av en som har prestedømmets myndighet fra Gud. For medlemmer av Kirken blir paktene som ble inngått i dåpen og ved andre anledninger, fornyet når vi tar del i nadverden.35

I ordinansene dåp og nadverden inngår vi pakt om å holde Faderen og Sønnens bud, alltid minnes Kristus og være villig til å påta oss Jesu Kristi navn (eller hans verk og egenskaper36).37 Til gjengjeld slutter Frelseren pakt om å tilgi, eller ettergi våre synder,38 og “utøse sin Ånd over [oss] i enda rikere grad”.39 Kristus lover også å forberede oss til evig liv ved å hjelpe oss å bli som ham.40

Douglas D. Holmes, førsterådgiver i Unge menns generalpresidentskap, har skrevet: “Ordinansene dåp og nadverden symboliserer både sluttresultatet og prosessen med å bli født på ny. I dåpen begraver vi det gamle kjødets menneske og kommer frem til et nytt liv.41 I nadverden lærer vi at denne endringen er en trinnvis prosess, [hvor] vi litt etter litt, uke etter uke, blir forvandlet når vi omvender oss, slutter pakt, og ved en større begavelse fra Ånden [blir Frelseren lik].”42

Ordinanser og pakter er avgjørende i Kristi lære. Det er ved verdig å motta prestedømmets ordinanser og holde de tilknyttede paktene at guddommelighetens kraft blir tilkjennegitt i vårt liv.43 Eldste D. Todd Christofferson forklarte at “denne ‘guddommelighetens kraft’ kommer gjennom Den hellige ånds person og innflytelse”.44

For det fjerde, Den hellige ånds gave. Etter dåpen mottar vi Den hellige ånds gave ved bekreftelsens ordinans.45 Denne gaven, hvis vi mottar den, hjelper oss å stadig ha en Guds veiledning46 og kontinuerlig tilgang til den nåde som følger med hans innflytelse.

Som vår stadige ledsager gir Den hellige ånd oss ytterligere kraft og styrke til å holde våre pakter.47 Han helliggjør oss også,48 noe som betyr å gjøre oss “fri fra synd – renset, ren og hellig – gjennom Jesu Kristi forsoning”.49 Prosessen med helliggjørelse ikke bare renser oss, den gir oss også nødvendige åndelige gaver eller Frelserens guddommelige egenskaper,50 og forandrer vår natur,51 “så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer”.52 Hver gang vi slipper Den hellige ånd inn i vårt liv ved tro, omvendelse, ordinanser, Kristus-lignende tjeneste og andre gode gjøremål, blir vi forandret til vi trinn for trinn, litt etter litt, blir Kristus lik.53

For det femte, holde ut til enden. Profeten Nephi sa at etter å ha mottatt Den hellige ånd, må vi “[holde] ut til enden og [følge] det eksempel som den levende Guds Sønn har vist”.54 Eldste Dale G. Renlund beskrev prosessen med å holde ut til enden som følger: “Vi kan bli fullkommengjort ved gjentatte ganger å … utøve tro på [Kristus], omvende oss, ta del i nadverden for å fornye dåpens pakter og velsignelser, og i større grad motta Den hellige ånd som en konstant ledsager. Når vi gjør det, blir vi mer lik Kristus og blir i stand til å holde ut til enden, med alt dette innebærer.”55

Med andre ord, å motta Den hellige ånd og endringen som dette bevirker i oss, utvikler vår tro ytterligere. Økt tro fører til mer omvendelse. Når vi så symbolsk ofrer vårt hjerte og våre synder på nadverdens alter, mottar vi Den hellige ånd i større grad. Når vi mottar Den hellige ånd i større grad, beveger vi oss videre langs veien til å bli født på ny. Når vi fortsetter denne prosessen og mottar alle evangeliets frelsende ordinanser og pakter, mottar vi “nåde for nåde” til vi mottar en fylde.56

Vi må anvende Kristi lære i vårt liv

Brødre og søstre, når vi anvender Kristi lære i vårt liv, blir vi velsignet både timelig og åndelig, også i prøvelser. Til slutt bli vi i stand til å “gripe alt som er godt”.57 Jeg vitner om at denne prosessen har funnet sted og fortsetter å finne sted i mitt eget liv, trinn for trinn, litt etter litt.

Men ikke minst må vi anvende Kristi lære i vårt liv fordi den gir oss den eneste veien tilbake til vår himmelske Fader. Det er den eneste måten å motta Frelseren og bli hans sønner og døtre på.58 Den eneste måten å bli forløst fra synd og utvikle seg åndelig på, er faktisk å anvende Kristi lære i vårt liv.59 Alternativt, sa apostelen Johannes at “hver den som … ikke blir i Kristi lære, har ikke Gud”.60 Og Jesus selv sa til de nephittiske tolv at hvis vi unnlater å utøve tro på Kristus, omvende oss, bli døpt og holde ut til enden, vil vi “bli hugget ned og kastet på ilden, hvorfra [vi] aldri kan vende tilbake”.61

Hvordan kan vi så i større grad anvende Kristi lære i vårt liv? Én måte ville være å gjøre en bevisst innsats hver uke for å forberede oss til nadverden ved å ta oss tid til ydmykt å vurdere med bønnens hjelp hvor vi har størst behov for å forbedre oss. Vi kunne så ofre minst én ting som hindrer oss i å være som Jesus Kristus, ved nadverdens alter, be i tro om hjelp, be om nødvendige åndelige gaver og slutte pakt om å forbedre oss i løpet av den kommende uken.62 Når vi gjør det, vil Den hellige ånd komme inn i vårt liv i større grad, og vi vil ha ekstra styrke til å overvinne våre ufullkommenheter.

Jeg vitner om at Jesus Kristus er verdens Frelser og at hans navn er det eneste vi kan bli frelst ved.63 Alt som er godt, er bare gjort tilgjengelig gjennom ham.64 Men for faktisk å “gripe alt som er godt”,65 blant annet evig liv, må vi hele tiden anvende Kristi lære i vårt liv. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.