2010–2019
Den fullkomne vei til lykke
Oktober 2016


Den fullkomne vei til lykke

Jeg vitner om den store gaven som er vår Faders plan for oss. Det er den eneste fullkomne veien til fred og lykke.

Mine kjære brødre og søstre, både her i Konferansesenteret og over hele verden, hvor takknemlig jeg er for muligheten til å dele mine tanker med dere i dag.

For 52 år siden, i juli 1964, hadde jeg et oppdrag i New York City mens verdensutstillingen ble arrangert der. Tidlig en morgen besøkte jeg mormon-paviljongen på messen. Jeg kom rett før en visning av Kirkens film Menneskets søken etter lykke, en fremstilling av frelsesplanen som siden har blitt en klassiker i Kirken. Jeg satt ved siden av en ung mann som var kanskje 35 år gammel. Vi snakket litt sammen. Han var ikke medlem av vår kirke. Så ble lyset dempet, og filmen begynte.

Vi hørte fortelleren stille de gripende og universelle spørsmålene: Hvor kommer jeg fra? Hvorfor er jeg her? Hvor blir det av meg når jeg forlater dette livet? Alle ører anstrengte seg for å høre svarene, og alle øyne var festet på bildene som ble fremstilt. En beskrivelse av vårt førjordiske liv ble gitt, sammen med en forklaring av vår hensikt på jorden. Vi var vitne til en rørende skildring av en eldre bestefars bortgang fra dette livet og hans strålende gjenforening med sine kjære som hadde gått foran ham til åndeverdenen.

På slutten av denne vakre skildringen av vår himmelske Faders plan for oss, gikk publikum stille ut, og mange var synlig berørt av filmens budskap. Den unge besøkende ved siden av meg reiste seg ikke. Jeg spurte om han hadde likt presentasjonen. Han svarte ettertrykkelig: “Dette er sannheten!”

Faderens plan for vår lykke og vår frelse deles av våre misjonærer over hele verden. Ikke alle som hører dette guddommelige budskapet, tar imot det og tar det til seg. Men menn og kvinner overalt, akkurat som min unge venn på verdensutstillingen i New York, gjenkjenner dets sannheter, og de setter sine føtter på den vei som vil føre dem trygt hjem. Deres liv blir for alltid forandret.

Vår Frelser, Jesus Kristus, er avgjørende for planen. Uten hans sonoffer, vil alt være tapt. Det er imidlertid ikke nok å bare tro på ham og hans misjon. Vi må arbeide og lære, søke og be, omvende oss og bli bedre. Vi må kjenne Guds lover og etterleve dem. Vi må motta hans frelsende ordinanser. Bare ved å gjøre dette vil vi oppnå evig lykke.

Vi er velsignet med å ha sannheten. Vi er befalt å dele sannheten. La oss etterleve sannheten slik at vi kan gjøre oss kvalifisert til alt Faderen har til oss. Han gjør ingenting uten at det er til vårt beste. Han har fortalt oss: “For se, dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.”1

Fra dypet av min sjel og i all ydmykhet, vitner jeg om den store gaven som er vår Faders plan for oss. Det er den eneste fullkomne veien til fred og lykke både her og i den kommende verden.

Mine brødre og søstre, jeg vil avslutte med å gi dere min kjærlighet og min velsignelse, og jeg gjør det i vår Frelser og Forløser Jesu Kristi navn. Amen.