2010–2019
Den fullkomliga vägen till lycka
Oktober 2016


Den fullkomliga vägen till lycka

Jag vittnar om den stora gåva som är vår Faders plan för oss. Det är den enda fullkomliga vägen till frid och lycka.

Mina älskade bröder och systrar, både här i konferenscentret och över hela världen, jag är så tacksam för tillfället att delge er mina tankar den här morgonen.

För femtiotvå år sedan, i juli 1964, hade jag ett uppdrag i New York under den tid som Världsutställningen hölls där. Varje morgon besökte jag mormonpaviljongen på Världsutställningen. Jag kom fram strax före visningen av kyrkans film Människans sökande efter lycka, en framställning av frälsningsplanen, som sedan dess blivit en klassiker i kyrkan. Jag satt bredvid en ung man på kanske 35 år. Vi hade ett kort samtal. Han var inte medlem i vår kyrka. Så sänktes belysningen och filmen började.

Vi lyssnade till berättarrösten som ställde de viktiga och universella frågorna: Varifrån kommer jag? Varför är jag här? Vart kommer jag efter det här livet? Allas öron spändes för att höra svaren och allas ögon fästes på bilderna på duken. En beskrivning av vår föruttillvaro gavs, tillsammans med en förklaring om avsikten med vårt liv på jorden. Vi såg en rörande framställning av hur en gammal man lämnade detta liv och hans härliga återförening med nära och kära som gått före honom till andevärlden.

Efter denna fina framställning av vår himmelske Faders plan för oss, gick publiken sakta ut, många synbart rörda av filmens budskap. Den unge besökaren bredvid mig ställde sig inte upp. Jag frågade om han tyckt om föreställningen. Han svarade med eftertryck: ”Det här är sanningen!”

Vår Faders plan för vår lycka och vår frälsning sprids av våra missionärer över hela världen. Inte alla som hör detta gudomliga budskap accepterar och tar det till sig. Men män och kvinnor överallt, precis som min unge vän vid Världsutställningen i New York, känner igen dess sanningar och börjar gå den stig som leder dem hem i säkerhet. Deras liv förändras för alltid.

Väsentlig för planen är vår Frälsare Jesus Kristus. Utan hans försoningsoffer skulle allt vara förlorat. Men det räcker inte att bara tro på honom och hans mission. Vi behöver arbeta och lära, söka och be, omvända oss och bli bättre. Vi behöver känna till Guds lagar och leva efter dem. Vi behöver ta emot hans frälsande förrättningar. Endast genom att göra det uppnår vi sann, evig lycka.

Vi är välsignade med att ha sanningen. Vi har uppdraget att sprida sanningen. Låt oss leva efter sanningen, så att vi blir värdiga allt som Fadern vill ge oss. Han gör ingenting som inte är till nytta för oss. Han har sagt oss: ”Detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.”1

Ur djupet av min själ och i all ödmjukhet vittnar jag om den stora gåva som är vår Faders plan för oss. Det är den enda fullkomliga vägen till frid och lycka, både här och i den tillkommande världen.

Mina bröder och systrar, jag ger er min kärlek och min välsignelse till avslutning, och jag gör det i vår Frälsares och Återlösares, ja, Jesu Kristi namn, amen.