2010–2019
Sielun vilpitön halu
Lokakuu 2016


Sielun vilpitön halu

Jokainen kallisarvoisen rukouksen hetki voi olla pyhää aikaa, jonka vietämme Isämme kanssa Pojan nimessä Pyhän Hengen voimalla.

Kuolevaisuuden kamppailuissa meitä ei jätetä koskaan yksin toteuttamaan työtämme, käymään taisteluitamme tai kohtaamaan vastoinkäymisiä ja vastaamattomia kysymyksiä. Jeesus Kristus opetti vertauksen avulla, että meidän tulee rukoilla aina, koskaan lannistumatta. Hän kertoi tuomarista, joka ei pelännyt Jumalaa eikä piitannut ihmiskunnasta. Hänen luokseen tuli yhä uudelleen leskivaimo, joka pyysi rangaistusta riitapuolelleen. Tuomari ei pitkään aikaan suostunut siihen. Mutta lesken uskollisen, hellittämättömän pyytämisen vuoksi tuomari viimein ajatteli: ”Tästä leskestä on minulle vaivaa. Minä autan häntä saamaan oikeuden, muuten hän ennen pitkää [väsyttää minut].”

Sitten Jeesus selitti:

”Tottahan sitten Jumala hankkii oikeuden valituilleen, jotka päivin ja öin huutavat häntä avuksi – –.

Minä sanon teille: hän hankkii heille oikeuden viipymättä.”

Ja sitten Herra esittää tämän kysymyksen: ”Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?”1

Rukous on välttämätöntä, jotta usko voi vahvistua. Kun Herra tulee jälleen, löytääkö Hän kansan, joka osaa rukoilla uskossa ja joka on valmis ottamaan vastaan pelastuksen? Sillä ”jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu”2. Me olemme rakastavan taivaallisen Isän lapsia, ja me voimme nauttia henkilökohtaisesta yhteydenpidosta Hänen kanssaan, kun me rukoilemme ”vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen”3 ja sitten toimimme niiden vastausten mukaan, joita me saamme Pyhän Hengen kehotuksina. Uskossa me rukoilemme, me kuuntelemme ja me tottelemme, jotta oppisimme, kuinka meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa.4

Uskon rukous avaa mahdollisuuden saada loistavia taivaasta lähetettyjä siunauksia. Vapahtaja on opettanut:

”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.

Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.”5

Jos me odotamme saavamme, meidän täytyy pyytää, etsiä ja kolkuttaa. Etsiessään totuutta Joseph Smith luki pyhistä kirjoituksista: ”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.”6 Vastauksena hänen uskon rukoukseensa taivaat avautuivat. Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus laskeutuivat kirkkaudessa ja puhuivat Joseph Smithille aloittaen aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden. Kun ilmaisemme sielun vilpitöntä halua7 uskossa, meille voi vastauksena tulla muun muassa ihmeellinen parantuminen, voimallista suojelusta, jumalallista tietoa, vapauttava anteeksianto tai kallisarvoista rauhaa.

Me rukoilemme Isäämme Jeesuksen Kristuksen nimessä Pyhän Hengen voimalla ottaen näin kaikki kolme jumaluuden jäsentä mukaan rukouksiimme.

Me rukoilemme taivaallista Isäämme ja vain Häntä, koska Hän on taivaan Jumala, ”joka on ääretön ja iankaikkinen, ikuisuudesta ikuisuuteen – –, taivaan ja maan ja kaiken niissä olevan Luoja”. Luojanamme Hän antoi käskyt, että meidän tulee ”rakastaa ja palvella häntä, ainoaa elävää ja todellista Jumalaa”, ja että Hänen tulee ”olla ainoa olento”, jota meidän tulee rukoilla.8

Kun rukoilette taivaallista Isää uskossa, ”hän lohduttaa teitä ahdingoissanne, – – [jotta voitte kestitä] itseänne hänen rakkaudellaan”9. Presidentti Henry B. Eyring on kertonut, että hänen isänsä rukoukset tämän toivottomassa taistelussa syöpää vastaan opettivat hänelle syvällisen henkilökohtaista suhdetta Jumalan ja Hänen lastensa välillä:

”Kun tuska kävi ankaraksi, löysimme hänet eräänä aamuna polviltaan vuoteen äärestä. Hän oli ollut liian heikko nousemaan takaisin vuoteeseen. Hän kertoi meille, että hän oli rukoillut kysyen taivaalliselta Isältään, miksi hänen piti kärsiä niin paljon, kun hän oli aina yrittänyt olla hyvä. Hän sanoi saaneensa hyväntahtoisen vastauksen: ’Jumala tarvitsee urheita poikia.’

Ja niin hän kesti sinnikkäästi loppuun asti luottaen siihen, että Jumala rakasti häntä, kuunteli häntä ja tukisi häntä. Häntä oli siunattu niin, että hän oli tiennyt jo varhain eikä koskaan unohtanut, että rakastava Jumala on yhtä lähellä kuin rukous.”10

Me rukoilemme Jeesuksen Kristuksen nimessä, koska pelastuksemme on Kristuksessa eikä ”mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, – – ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla”11. Me tulemme Isän luo Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä12, koska Hän on puolustajamme Isän luona ja Hän ajaa asiaamme.13 Hän kärsi, vuoti verta ja kuoli kirkastaakseen Isänsä, ja Hänen armolliset vetoomuksensa meidän hyväksemme tuovat keinon, jolla jokainen meistä voi saada rauhan tässä elämässä ja ikuisen elämän tulevassa maailmassa. Hän ei halua meidän kärsivän pidempään tai kestävän enempää koettelemuksia kuin on tarpeen. Sen sijaan Hän haluaa meidän kääntyvän Hänen puoleensa ja antavan Hänen keventää kuormiamme, parantaa sydämemme ja puhdistaa sielumme Hänen puhdistavalla voimallaan. Me emme koskaan halua hokemalla ja toistuvin sanoin käyttää Hänen nimeään turhaan. Vilpittömät rukoukset, jotka lausutaan Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä, ovat ilmaus omistautuneesta rakkaudestamme, iankaikkisesta kiitollisuudestamme ja vakaasta halustamme rukoilla kuten Hän rukoili, tehdä kuten Hän teki ja tulla sellaisiksi kuin Hän on.

Me rukoilemme Pyhän Hengen voimalla, koska ”se, joka pyytää Hengessä, pyytää Jumalan tahdon mukaan”14. Kun rukoilemme uskossa, Pyhä Henki voi ohjata ajatuksiamme, jotta sanamme ovat Jumalan tahdon mukaisia. ”Älkää pyytäkö mitään kuluttaaksenne sen himoissanne, vaan pyytäkää horjumattoman lujina, ettette antaudu mihinkään kiusaukseen vaan että palvelette todellista ja elävää Jumalaa.”15

”On tärkeää, että tiedämme, kuinka rukoilla, ja on yhtä tärkeää, että tiedämme, kuinka saamme vastauksen rukoukseemme, että olemme huomiokykyisiä, olemme valppaita, olemme kykeneviä näkemään selkeän näkemyksen turvin ja kykeneviä ymmärtämään selkeä aie mielessämme Jumalan meitä koskevan tahdon ja tarkoituksen.”16

Presidentti Eyring on sanonut: ”Minun rukouksiini on vastattu. Nuo vastaukset ovat olleet selkeimpiä silloin, kun vastustamaton tarve tietää, mitä Jumala halusi, on vaientanut sen, mitä minä halusin. Juuri silloin taivaallisen Isän vastaus voidaan puhua mieleemme hiljaisella, vienolla äänellä ja se voidaan kirjoittaa sydämeemme.”17

Kuva
Kristus apostolien seurassa
Kuva
Kristus Getsemanessa

Kun Vapahtaja meni Getsemanen puutarhaan, Hänen sielunsa oli tuskan, kuoleman tuskan, vallassa. Ainoa, jonka puoleen Hän saattoi tuskassaan kääntyä, oli Hänen Isänsä. Hän rukoili: ”Jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni.” Hän lisäsi kuitenkin: ”Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.”18 Vaikka Vapahtaja oli synnitön, Hänet kutsuttiin ”[kärsimään] kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia”, myös kansansa sairaudet ja vaivat. Hän ”kärsii lihan mukaisesti voidakseen ottaa päällensä kansansa synnit, voidakseen pyyhkiä pois sen rikkomukset vapautuksensa voiman mukaisesti”.19 Kolme kertaa Hän rukoili: ”Isä, toteutukoon sinun tahtosi.”20 Maljaa ei otettu pois. Nöyrässä, uskollisessa rukouksessa Häntä vahvistettiin kulkemaan eteenpäin ja täyttämään jumalallinen tehtävänsä valmistaa meidän pelastuksemme, jotta me voisimme tehdä parannuksen, uskoa, totella ja saada iankaikkisuuden siunaukset.

Kuva
Kristus rukoilemassa Getsemanessa

Vastaukset, joita saamme rukouksessa, eivät ehkä ole sitä, mitä haluaisimme. Mutta vaikeina aikoina rukouksistamme tulee rakkauden ja lempeiden armotekojen pelastusköysi. Rukoillessamme meitä voidaan vahvistaa kulkemaan eteenpäin ja tekemään kaikki se, mitä meidät on asetettu tekemään. Pyhilleen, jotka elävät vaikeina aikoina, Herra sanoo: ”Olkoon sydämenne lohdullinen – –; sillä kaikki liha on minun kädessäni; olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala.”21

Pidämmepä rukouksiamme yksin, perheemme kanssa, kirkossa, temppelissä tai missä sitten olemmekin, rukoilemmepa särkynein sydämin ja murtunein mielin tavoitellessamme anteeksiantoa, taivaallista viisautta tai vain voimaa kestää, me rukoilemme aina täydestä sydämestä lähestyen alati Jumalaa omaksi parhaaksemme ja ympärillämme olevien parhaaksi. Vilpittömät toiveet, jotka ilmaistaan kiitollisuuden hengessä runsaista siunauksista ja elämän opetuksista, juurruttavat sydämeemme lujan uskon Kristukseen, toivon kirkkauden ja rakkauden Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan.22

Rukous on lahja Jumalalta. Meidän ei tarvitse koskaan tuntea olevamme eksyksissä tai yksin. Todistan, että jokainen kallisarvoisen rukouksen hetki voi olla pyhää aikaa, jonka vietämme Isämme kanssa Jeesuksen Kristuksen nimessä Pyhän Hengen voimalla. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.