2010–2019
Det finnes en kraft i boken
Oktober 2016


Det finnes en kraft i boken

Den største kraft Mormons bok har, er dens evne til å bringe oss nærmere Jesus Kristus.

På grunn av feilinformasjon om Kirken, forbød regjeringen i Ghana 14. juni 1989 all aktivitet i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i dette afrikanske landet. Myndighetene beslagla alle Kirkens eiendommer, og all misjonsvirksomhet stoppet opp. Kirkens medlemmer, som omtaler denne perioden som “stillstanden”, gjorde sitt beste for å etterleve evangeliet uten grensmøter eller støtte fra misjonærer. Det finnes mange inspirerende historier om hvordan medlemmene holdt liv i evangeliets lys ved å ha møter i sitt hjem og passe på hverandre som hjemmelærere og besøkende lærerinner.

Omsider ble misforståelsen oppklart, og den 30. november 1990 ble stillstanden avsluttet, og Kirkens normale aktiviteter ble gjenopptatt.1 Siden den gang har det vært et utmerket forhold mellom Kirken og myndighetene i Ghana.

Medlemmer som opplevde stillstanden, er snare til å påpeke velsignelsene som kom fra denne uvanlige perioden. Manges tro ble styrket på grunn av motgangen de opplevde. Men én velsignelse av stillstanden kom på en uvanlig måte.

Nicholas Ofosu-Hene var en ung politimann som holdt vakt over et av Kirkens møtehus under stillstanden. Hans oppgave var å overvåke bygningen om natten. Første gang Nicholas kom til møtehuset, så han at ting hadde blitt spredt rundt, og papirer, bøker og møbler lå slengt overalt. Midt i dette kaoset så han et eksemplar av Mormons bok. Han prøvde å ignorere boken fordi han hadde blitt fortalt at den var ond. Men han følte seg merkelig tiltrukket av den. Til slutt klarte ikke Nicholas å ignorere boken lenger. Han plukket den opp. Han følte trang til å begynne å lese den. Han leste hele natten, og tårene rant nedover kinnene mens han leste.

Første gang han leste i den, leste han hele 1 Nephi. Andre gang leste han hele 2 Nephi. Da han kom til 2 Nephi kapittel 25, leste han følgende: “Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder.”2

Da følte Nicholas Ånden så sterkt at han begynte å gråte. Han innså at i løpet av sin lesning hadde han fått flere åndelige tilskyndelser om at denne boken var hellig skrift, og den mest korrekte han noensinne hadde lest. Han skjønte at de siste-dagers-hellige, i motsetning til det han hadde hørt, har stor tro på Jesus Kristus. Da stillstanden opphørte og misjonærer kom tilbake til Ghana, sluttet Nicholas, hans hustru og hans barn seg til Kirken. Da jeg så ham i fjor, var han politisjef og virket som president for Kirkens Tamale Ghana distrikt. Han sier: “Kirken har forandret livet mitt … Jeg takker den allmektige Gud for at han ledet meg til dette evangeliet.”3

Alibert Davies, en annen ghaneser, ble med en venn til et av våre møtehus, hvor vennen hadde et presidentskapsmøte. Mens han ventet på vennen, leste Alibert i en bok han fant i nærheten. Da møtet var over, ønsket Alibert å ta boken med seg hjem. Han fikk lov til ikke bare å med seg den boken, men også et eksemplar av Mormons bok. Da han kom hjem, begynte han å lese Mormons bok. Han kunne ikke legge den fra seg. Han leste i skinnet fra stearinlys til klokken tre på natten. Dette gjorde han i flere netter, overveldet av det han leste og det han følte. Alibert er nå medlem av Kirken.

Angelo Scarpulla startet sine teologiske studier i hjemlandet Italia da han var 10 år. Han ble til slutt prest, og virket trofast i sin kirke. På ett tidspunkt begynte troen hans å vakle, og han søkte og fikk anledning til videre studier. Jo mer han studerte, desto mer bekymret ble han. Det han leste og følte, overbeviste ham om at det hadde funnet sted et generelt frafall fra den sanne lære som Jesus og de første apostlene underviste. Angelo søkte etter Guds sanne religion i forskjellige trosretninger, uten å finne noe tilfredsstillende på mange år.

En dag møtte han to medlemmer av Kirken som hjalp misjonærene å finne flere personer å undervise. Han følte seg tiltrukket av dem, og lyttet med glede til budskapet deres. Angelo tok med glede imot en Mormons bok.

Den kvelden begynte han å lese boken. Han ble overveldet av glede. Gjennom Ånden ga Gud Angelo en indre visshet om at han i Mormons bok ville finne sannheten som han hadde søkt i så mange år. Gode følelser strømmet gjennom ham. Det han leste og det han lærte av misjonærene, bekreftet hans konklusjon om at det hadde vært et generelt frafall, men han fant også ut at Guds sanne kirke var blitt gjenopprettet på jorden. En kort stund senere ble Angelo døpt inn i Kirken.4 Da jeg traff ham, var han president for Rimini gren av vår kirke i Italia.

Det Nicholas, Alibert og Angelo opplevde med Mormons bok, minner om Parley P. Pratts opplevelse:

“Ivrig åpnet jeg [boken] … Jeg leste hele dagen. Å spise var en byrde, jeg hadde ikke lyst på mat. Å sove var en byrde når natten kom, for jeg foretrakk å lese fremfor å sove.

Mens jeg leste, var Herrens ånd over meg, og jeg visste og forsto at boken var sann, like klart og tydelig som en mann forstår og vet at han er til. Min glede var nå fullkommen slik forholdene var, og jeg frydet meg tilstrekkelig til at det mer enn oppveide alle sorger, ofre og anstrengelser i mitt liv.”5

Noen har en så sterk opplevelse med Mormons bok første gang de åpner den, men for andre kommer vitnesbyrdet om sannheten etter hvert som de leser og ber angående den. Slik var det med meg. Jeg leste Mormons bok første gang som tenåring og Seminar-elev. Dette er det eksemplaret av Mormons bok som jeg leste. Jeg kan ikke gi dere eksakt tid eller sted da det skjedde, men en eller annen gang i løpet av den gjennomlesningen, begynte jeg å føle noe. Det var en varme og en ånd som kom hver gang jeg åpnet boken. Følelsen vokste etter hvert som jeg fortsatte å lese. Denne følelsen fortsetter til denne dag. Hver gang jeg åpner Mormons bok, er det som å skru på en bryter – Ånden strømmer inn i mitt hjerte og min sjel.

For andre mennesker kommer et vitnesbyrd om Mormons bok langsommere, etter mye studium og bønn. Jeg har en venn som leste Mormons bok og prøvde å finne ut om den var sann. Han fulgte oppfordringen i Moroni om å spørre Gud med et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og tro på Kristus, om Mormons bok er sann.6 Men han fikk ikke umiddelbart det lovede åndelige svaret. En dag da han var i dype tanker mens han var ute og kjørte bil, vitnet imidlertid Ånden for ham om at Mormons bok er sann. Så glad og overveldet var han at han rullet ned bilvinduet og ropte til alle og ingen, men likevel til hele verden: “Den er sann!”

Enten vårt vitnesbyrd om Mormons bok kommer første gang vi åpner den, eller med tiden, vil den påvirke oss alle våre dager hvis vi fortsetter å lese den og anvende dens lære. President Ezra Taft Benson sa: “Det finnes en kraft i boken som vil begynne å tilflyte deres liv i samme øyeblikk som dere begynner på et seriøst studium av den. Dere vil få større kraft til å motstå fristelse. Dere vil få kraft til å unngå å bli ført vill. Dere vil få kraft til å holde dere på den snevre og smale sti.”7

Jeg oppfordrer alle som mottar dette budskapet, herunder Det aronske prestedømme som er forsamlet til dette møtet i kveld, til å oppdage kraften i Mormons bok. President Thomas S. Monson har oppfordret oss: “Les Mormons bok. Grunn på dens læresetninger. Spør vår himmelske Fader om den er sann.”8 I løpet av denne prosessen vil dere føle Guds Ånd i deres liv. Denne Ånden vil være en del av deres vitnesbyrd om at Mormons bok er sann, at Joseph Smith var en Guds profet, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds sanne kirke på jorden i dag. Dette vitnesbyrdet vil hjelpe dere å motstå fristelser.9 Det vil forberede dere til “å arbeide flittig i Herrens vingårder”.10 Det vil stå som et sikkert ankerfeste når beskyldninger eller ærekrenkende uttalelser blir brukt til å utfordre deres tro, og det vil være et bunnsolid fundament når dere blir utfordret med spørsmål dere ikke kan svare på, i hvert fall ikke umiddelbart. Dere vil kunne skjelne mellom sannhet og villfarelse, og dere vil føle tryggheten ved at Den hellige ånd bekrefter deres vitnesbyrd om og om igjen mens dere fortsetter å lese Mormons bok gjennom hele deres liv.

Jeg oppfordrer også alle foreldre som hører eller leser dette budskapet, til å gjøre Mormons bok til en viktig del av deres hjem. Da våre barn vokste opp, leste vi Mormons bok mens vi spiste frokost. Dette er bokmerket vi brukte. På forsiden er et sitat fra president Benson som lover at Gud ville utøse en velsignelse over oss når vi leste Mormons bok.11 På baksiden finner vi dette løftet fra president Marion G. Romney, tidligere rådgiver i Det første presidentskap: “Jeg er forvisset om at hvis foreldrene vil lese i Mormons bok regelmessig i hjemmet og be angående den, både for seg selv og sammen med barna, vil ånden i denne gode boken gjennomsyre hjemmet og alle som bor der … Stridens ånd vil forsvinne. Foreldre vil veilede sine barn i større kjærlighet og visdom. Barn vil bli mer mottakelige for og lydige mot sine foreldres rettledning. Rettferdigheten vil øke. Tro, håp og kjærlighet – Kristi rene kjærlighet – vil være rikelig tilstede i vårt hjem og i vårt liv, og i kjølvannet av alt dette vil det følge fred, glede og lykke.”12

Nå, mange år etter at våre barn har flyttet hjemmefra, og oppdrar sine egne barn, kan vi tydelig se oppfyllelsen av president Romneys løfte. Familien vår er langt fra fullkommen, men vi kan bære vitnesbyrd om kraften i Mormons bok og velsignelsene som det å lese den har gitt og fortsetter å gi til hele familien.

Den største kraften i Mormons bok er dens evne til å bringe oss nærmere Jesus Kristus. Den er et sterkt vitnesbyrd om ham og hans forløsende misjon.13 Gjennom den lærer vi å forstå storheten og kraften i hans forsoning.14 Den forkynner hans lære klart og tydelig.15 Og på grunn av de fantastiske kapitlene som beskriver da den oppstandne Kristus besøkte nephittene, ser vi og opplever ham elske, velsigne og undervise disse menneskene, og begynner å forstå at han vil gjøre det samme for oss hvis vi kommer til ham ved å etterleve hans evangelium.16

Brødre, jeg vitner om kraften i Mormons bok. Enten jeg har lest den på engelsk, italiensk eller fransk, på trykk eller på en elektronisk enhet, har jeg kjent den samme fantastiske ånd strømme fra dens kapitler og vers inn i mitt liv. Jeg vitner om dens evne til å trekke oss nærmere Kristus. Jeg ber om at hver enkelt av oss må dra full nytte av kraften som finnes i denne fantastiske boken med hellig skrift. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se “‘You Can’t Close My Heart’: Ghanaian Saints and the Freeze,” 6. jan. 2016, history.lds.org.

  2. 2 Nephi 25:26.

  3. E-post fra Nicholas Ofosu-Hene, 27. okt. 2015.

  4. Se Angelo Scarpulla, “Min søken etter gjenopprettelsen,” Lys over Norge, juni 1993, 16–20; e-post fra Ezio Caramia, 16. sep. 2016.

  5. Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. (1938), 37.

  6. Se Moroni 10:4-5.

  7. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson (2014), 141.

  8. Thomas S. Monson, “Våg å stå alene,” Liahona, nov. 2011, 62; se også Thomas S. Monson, “Prestedømmets kraft,” Liahona, mai 2011, 66; A Prophet’s Voice: Messages from Thomas S. Monson (2012), 490–94.

  9. President Thomas S. Monson har sagt: “Enhver prestedømsbærer skulle delta i daglig skriftstudium … Jeg lover, enten dere bærer Det aronske eller Det melkisedekske prestedømme, at om dere vil studere Skriftene flittig, vil deres evne til å unngå fristelse og motta veiledning fra Den hellige ånd i alt dere gjør, vokse” (“Gjør ditt aller beste,” Liahona, mai 2009, 68).

  10. Alma 28:14.

  11. “Jeg lover dere at fra denne stund av vil Gud, hvis vi daglig vil lese fra [Mormons boks] sider og følge dens forskrifter, utøse over alle Sions barn, og Kirken, en velsignelse som hittil har vært ukjent” (Læresetninger – Ezra Taft Benson, 127).

  12. Marion G. Romney, “The Book of Mormon,” Ensign, mai 1980, 67.

  13. Se for eksempel Mormons boks tittelside; 1 Nephi 11; 2 Nephi 25; Mosiah 16; 18; Alma 5; 12; Helaman 5; 3 Nephi 9; Mormon 7.

  14. Se for eksempel 2 Nephi 2; 9; Mosiah 3; Alma 7; 34.

  15. Se for eksempel 2 Nephi 31; 3 Nephi 11; 27.

  16. Se 3 Nephi 11-28.