2010–2019
Dit is het eeuwige leven
April 2017


Dit is het eeuwige leven

God kent jou en nodigt jou uit om Hem te leren kennen.

Ik spreek tot jullie, de opkomende generatie, jongeren en jongvolwassenen, vrijgezel of getrouwd, de toekomstige leiders van de kerk van de Heer. In deze wereld vol goddeloosheid, chaos, angst en verwarring vertel ik jullie duidelijk dat God leren kennen een grootse zegen is.

Jezus Christus leerde ons veel over het plan van geluk van onze hemelse Vader en jouw plaats in dat plan. Ik bespreek twee leringen die duidelijk maken wat je identiteit als kind van God en wat het doel van je leven is.

Ten eerste: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’1

Ten tweede: ‘En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt.’2

Hou deze leringen in gedachten. Zij leggen uit waarom, en ik leg uit hoe jullie en wij God kunnen leren kennen.

Hem door het gebed leren kennen

Jonge vrienden, we leren God kennen door te bidden.

Op 7 april 1829 begon de 22-jarige Oliver Cowdery als schrijver voor de 23-jarige Joseph Smith te werken. Ze waren jong, net als jullie. Oliver vroeg de Heer om bevestiging over de herstelling en zijn rol daarin. Als antwoord kreeg hij de volgende openbaring:

‘Zie, gij weet dat gij Mij hebt gevraagd en Ik uw verstand heb verlicht. […]

‘Ja, Ik zeg het u, opdat gij zult weten dat er buiten God niemand is die uw gedachten en de overleggingen van uw hart kent. […]

‘Indien u een verder getuigenis verlangt, denk dan terug aan de nacht toen u Mij in uw hart aanriep. […]

‘Heb Ik u […] geen vrede in uw gemoed geschonken? Welk groter getuigenis kunt u hebben dan van God?’3

Als jij bidt in geloof, voel je Gods liefde door zijn Geest die tot jouw ziel spreekt. Ook al voel je je soms alleen of onzeker, je staat er nooit alleen voor. God kent jou persoonlijk. Als je bidt, leer je Hem kennen.

Hem door Schriftstudie leren kennen

Als je de Schriften bestudeert, leer je niet alleen over de Heiland maar leer je Hem ook kennen.

In april 1985 gaf ouderling Bruce R. McConkie een toespraak in de algemene conferentie. Dat was amper dertien dagen voor zijn dood. Hij sloot af met dit getuigenis:

‘Ik ben een van zijn getuigen en eens zal ik de tekens van de nagels in zijn handen en zijn voeten voelen en zal ik zijn voeten baden in mijn tranen.

‘Maar ik zal dan niet zekerder weten dan nu dat Hij Gods almachtige Zoon is, onze Heiland en Verlosser, en dat het heil door zijn zoenbloed komt en op geen enkele andere wijze.’4

Wie ouderling McConkie die dag hoorde spreken, zal nooit vergeten hoe hij zich voelde. Bij het begin van zijn toespraak verduidelijkte hij zijn krachtige getuigenis. Hij zei:

‘Al sprekende over deze wonderbaarlijke zaken, zal ik mijn eigen woorden gebruiken, hoewel u misschien zult menen dat het woorden uit de Schriften zijn. […]

‘Weliswaar zijn ze in eerste instantie door anderen verkondigd, maar nu zijn ze mijn woorden, want de Heilige Geest heeft tot mij getuigd dat ze waar zijn, en het is alsof de Heer ze in de eerste plaats aan mij had geopenbaard. Zo heb ik dus zijn stem gehoord en ken ik zijn woord.’5

Als je de Schriften bestudeert en overdenkt, hoor ook jij Gods stem, leer je zijn woorden en leer je Hem kennen. God zal zijn eeuwige waarheden aan jou persoonlijk openbaren. Die leerstellingen en beginselen zullen jou eigen worden en van je ziel uitgaan.

Naast je persoonlijke studie is het belangrijk de Schriften als gezin te bestuderen.

In ons gezin wilden we onze kinderen de stem van de Geest leren herkennen. Wij geloven dat dit is gelukt, doordat we het Boek van Mormon elke dag als gezin hebben bestudeerd. Ons getuigenis werd sterker doordat we over heilige waarheden praatten.

Schriftstudie wordt de manier waarop de Geest ons privéles geeft. Als je elke dag persoonlijk en met het gezin Schriftstudie doet, leer jij de stem van de Geest herkennen en leer je God kennen.

Hem leren kennen door zijn wil te doen

Naast ons gebed en Schriftstudie moeten we Gods wil doen.

De Heiland is het volmaakte voorbeeld. Hij zei: ‘Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.’6

Toen de herrezen Heiland aan de Nephieten verscheen, zei Hij: ‘Zie, Ik ben het licht en het leven der wereld; en Ik heb gedronken uit die bittere beker die de Vader Mij heeft gegeven en heb de Vader verheerlijkt door de zonden der wereld op Mij te nemen, waarmee Ik Mij in alle dingen aan de wil van de Vader heb onderworpen vanaf het begin.’7

Jij en ik doen de wil van de Vader door onze verbonden te eren, de geboden te onderhouden, en God en onze medemensen te dienen.

Mijn vrouw, Rhonda, en ik hebben gewone ouders, net als jullie. Maar ik vind het geweldig dat onze ouders hun leven aan de dienst van God hebben toegewijd en ons dat ook hebben geleerd.

Toen Rhonda’s ouders nog maar enkele jaren waren getrouwd, werd haar 23-jarige vader als voltijdzendeling geroepen. Hij liet zijn jonge vrouw en hun dochtertje van twee achter. Toen werd zijn vrouw geroepen om de laatste zeven maanden van zijn zending met hem te dienen. Hun dochtertje lieten ze bij familieleden achter.

Een paar jaar later verhuisden ze met hun vier kinderen naar Missoula (Montana, VS), zodat haar vader naar de universiteit kon gaan. Na slechts enkele maanden werd mijn schoonvader door president Spencer W. Kimball en ouderling Mark E. Petersen geroepen als de eerste president van de nieuwe ring Missoula. Hij was pas vierendertig. Hij dacht niet meer aan de universiteit maar streefde ernaar de wil van de Heer te doen en niet de zijne.

Mijn ouders hebben meer dan dertig jaar in de tempel gediend. Mijn vader was verzegelaar, mijn moeder was tempelwerkster. Ze hebben als koppel ook vijf voltijdzendingen vervuld: in Riverside (Californië), Ulaanbaatar (Mongolië), Nairobi (Kenia), de Nauvootempel (Illinois) en de Monterreytempel (Mexico). In Mexico moesten ze hard werken om een nieuwe taal te leren, wat voor tachtigjarigen niet makkelijk was. Maar ze wilden liever de wil van de Heer doen dan hun eigen verlangens nastreven.

Voor hen en voor alle toegewijde heiligen der laatste dagen wereldwijd herhaal ik de woorden van de Heer aan de profeet Nephi, de zoon van Helaman: ‘Gezegend bent u, […] voor de dingen die u hebt gedaan; […] onvermoeid, [want u] bent niet bezorgd geweest om uw eigen leven, maar hebt ernaar gestreefd mijn wil te kennen en mijn geboden te onderhouden.’8

Als wij Gods wil doen door Hem en onze naasten trouw te dienen, voelen we zijn goedkeuring en leren we Hem werkelijk kennen.

Hem leren kennen door zoals Hij te worden

De Heiland leert ons dat wij God het beste kunnen leren kennen door zoals Hij te worden. Hij heeft gezegd: ‘Wat voor mannen behoort u daarom te zijn? Voorwaar, Ik zeg u, zoals Ik ben.’9

Om meer op Hem te gaan lijken, moeten we de kerknormen naleven. Hij draagt ons op ons ‘te heiligen; ja, zuivert uw hart en reinigt uw handen […] opdat Ik u rein zal kunnen maken’.10 Als we de weg aanvatten om zoals Hij te worden, bekeren we ons, ontvangen we zijn vergeving en reinigt Hij onze ziel.

Om ons te helpen meer zoals de Vader te worden, heeft de Heer ons beloofd: ‘Iedere ziel die zijn zonden verzaakt en tot Mij komt, en mijn naam aanroept en mijn stem gehoorzaamt en mijn geboden onderhoudt, [zal] mijn aangezicht zien en zal weten dat Ik ben.’11

Door ons geloof in zijn zoenoffer reinigt de Heiland ons, geneest Hij ons en stelt Hij ons in staat om Hem te leren kennen door ons te helpen meer zoals Hij te worden. Mormon zei: ‘Bidt tot de Vader met alle kracht van uw hart […] opdat u zonen [en dochters] van God zult worden; opdat wij, wanneer Hij verschijnt, Hem gelijk zullen zijn.’12 Als we ernaar streven meer op God te gaan lijken, kan Hij meer van ons maken dan we zelf zouden kunnen.

Hem leren kennen door voorbeelden te volgen

Om ons te helpen, heeft God ons voorbeelden en gidsen gegeven. Ouderling Neal A. Maxwell was zo iemand voor mij. Hij streefde er voortdurend naar zijn wil aan de wil van de Vader te onderwerpen om meer zoals God te worden.

Ruim twintig jaar geleden vertelde hij dat hij kanker had en hoe hij zich daarbij voelde. Hij zei: ‘Ik wil bij het team horen, hetzij aan deze kant [van de sluier], hetzij aan de andere kant. Ik wil niet naast het veld blijven staan. Ik wil meespelen.’13

De daaropvolgende weken wilde hij God niet om genezing vragen, hij wilde alleen de wil van God doen. Zijn vrouw, Colleen, merkte op dat Jezus in de hof van Gethsémané eerst uitriep: ‘Als het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan.’ Pas daarna zei de Heiland: ‘Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.’14 Zij moedigde ouderling Maxwell aan het voorbeeld van de Heiland te volgen, om verlichting te vragen, en daarna zijn wil aan de wil van God te onderwerpen. Dat deed hij.15

Na bijna een jaar van ingrijpende en slopende behandelingen was hij weer helemaal ‘terug van weggeweest’. Hij diende nog zeven jaar.

In die jaren vervulde ik enkele kerktaken samen met hem. Ik heb zijn vriendelijkheid, mededogen en liefde ervaren. Ik heb gezien dat hij geestelijk verder werd verfijnd door zijn lange lijden, zijn trouwe dienstbetoon en zijn streven om meer op de Heiland te gaan lijken.

Het ultieme voorbeeld en de gids die ons allen ter beschikking staat, is onze Heer en Heiland, Jezus Christus. Hij heeft gezegd: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’16 ‘Kom dan en volg Mij.’17

Jonge broeders en zusters, God leren kennen is een levenslange zoektocht. ‘En dit is het eeuwige leven, dat [wij] U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die [de Vader] gezonden [heeft].’18

‘Zullen wij niet voorwaarts gaan in zo’n groot werk? […] Houd moed, [jonge vrienden]; en op, op naar de overwinning!’19

God kent jou en nodigt jou uit om Hem te leren kennen. Bid tot de Vader, bestudeer de Schriften, streef ernaar Gods wil te doen en zoals de Heiland te worden, en volg rechtschapen voorbeelden. Zo zul jij God en Jezus Christus leren kennen en het eeuwige leven beërven. Daartoe nodig ik jullie uit, als geordende en bijzondere getuige van Hen. Zij leven. Zij hebben u lief. Hiervan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.