2010–2019
Klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen
April 2017


Klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen

Till och med i de svåraste och mörkaste stunderna finns det ljus och godhet överallt omkring oss.

Paulus gav ett underbart budskap om hopp till korintierna:

”Vi är på allt sätt trängda men inte utan utväg, rådvilla men inte rådlösa,

förföljda men inte övergivna, nerslagna men inte utslagna.”1

Vilken var källan till Paulus hopp? Lyssna till hans förklaring: ”Ty Gud som sade: ’Ljus skall lysa fram ur mörkret’, han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken.”2

Till och med i de svåraste och mörkaste stunderna finns det ljus och godhet överallt omkring oss. I oktober i fjol påminde president Dieter F. Uchtdorf oss om att ”vi omges av en sådan mängd ljus och sanning att jag undrar om vi verkligen uppskattar det vi har”.3

Motståndaren däremot vill helst att vi fokuserar på ”mörkrets dimmor … som förblindar ögonen … förhärdar … hjärtan och leder … bort”.4

Men Herren, som förstår vår tids utmaningar till fullo, lovar: ”Det som är av Gud är ljus, och den som tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus, och detta ljus växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen.”5

Vi är Guds barn. Vi är skapade för att ta emot ljus, förbli i Gud och ta emot mer ljus. I begynnelsen följde vi ljuset, vi följde vår himmelske Fader och hans plan. Det ligger i vårt andliga DNA att söka efter ljuset.

Jag fick fantastiskt fin undervisning om den här eviga sanningen på en oväntad plats. När jag arbetade för en stor bank fick jag erbjudande om att delta i ett ledarskapsprogram för affärsmän vid University of Michigan. På utbildningen undervisade professor Kim Cameron om positivt ledarskap och dess heliotropiska effekt. Han förklarade: ”Detta syftar på alla levande organismers strävan mot positiv energi [ljus] och bort från negativ energi [mörker]. Allt levande, från encelliga organismer till komplexa mänskliga system, har en inbyggd dragning till det positiva och bortstötning från det negativa.”6

Med stöd av ett stort antal studier fokuserade han även på tre avgörande komponenter i en framgångsrik arbetskultur: medkänsla, förlåtelse och tacksamhet.7 Det känns logiskt att när människor vänder sig till det positiva (ljuset), så framträder de egenskaper som världens ljus, Jesus Kristus, exemplifierar!

Bröder och systrar, finn tröst i att ljuset är tillgängligt för oss. Låt mig föreslå tre områden där vi alltid kan hitta ljus:

1. Kyrkans ljus

Kyrkan är en ledstjärna i en mörknande värld. Det här är en underbar tid att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga! Kyrkan är starkare än någonsin8 och växer sig bokstavligen starkare för var dag då nya medlemmar förenar sig med oss, nya församlingar bildas, nya missionärer kallas och nya områden öppnas för evangeliet. Vi ser hur de som har varit mindre aktiva en tid kommer tillbaka när den undsättning som president Thomas S. Monson hade en vision om leder till dagliga underverk.

Jag besökte nyligen ungdomarna i Paraguay, Uruguay, Chile och Argentina på deras ungdomskonferenser (FSY). Tusentals och åter tusentals unga män och kvinnor tillbringade en vecka med att stärka sin kärlek till Frälsaren och återvände sedan hem till sina familjer och vänner, strålande av Kristi ljus och kärlek.

Kyrkan kommer alltid att ha sina kritiker. Så har det varit från början och så kommer det att förbli. Men vi får inte tillåta sådan kritik att fördunkla vår känslighet för ljuset som finns där för oss. Att känna igen ljuset och söka efter det gör oss värdiga ännu mer ljus.

I en mörknande värld lyser kyrkans ljus klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen.

2. Evangeliets ljus

Evangeliets ljus är stigen som ”växer i klarhet, tills dagen når sin höjd”9 och det lyser klarast i våra familjer och i templen över hela världen.

I Predika mitt evangelium står det: ”Genom evangeliets ljus kan familjer klara av missförstånd, stridigheter och utmaningar. Familjer som splittrats genom oenighet kan bli helade genom omvändelse, förlåtelse och tro på kraften i Jesu Kristi försoning.”10 Nu mer än någonsin måste våra familjer vara källor till stort ljus för alla omkring oss. Familjer tilltar i ljus när de tillväxer i kärlek och vänlighet. När vi bygger våra familjer på ”tro, … omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek [och] medkänsla”11 känner vi ökad kärlek till Frälsaren och till varandra. Familjen blir starkare och ljuset inom oss blir klarare.

Vi läser i Bible Dictionary: ”Endast hemmet kan jämföras med templet i fråga om helighet.”12 Vi har nu 155 tempel i drift och fler är snart färdigställda. Fler och fler familjer beseglas för tid och all evighet. Medlemmar skickar in allt fler namn på förfäder till templet för att utföra frälsande förrättningar för dem. Vi upplever sannerligen stor glädje och firande på båda sidor om slöjan.

I en mörknande värld lyser evangeliets ljus klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen.

3. Kristi ljus

Man kan inte tala om ljuset i världen utan att tala om världens ljus, Jesus Kristus. Ett tecken på att vi har en kärleksfull himmelsk Fader är att alla som föds hit välsignas med Kristi ljus, som hjälper dem att återvända hem. President Boyd K. Packer lärde: ”Kristi ande finns alltid där. … Kristi ljus är lika universellt som solens ljus. Där det finns människor, där finns Kristi ande.”13 Kristi ljus ”inbjuder och lockar till att ständigt göra gott”14 och bereder alla som söker godhet och sanning för att ta emot den Helige Anden.

Frälsaren lär att han är det ljus som ”upplyser era ögon”, ”upplivar ert förstånd” och ”ger liv åt allting”.15 Kristi ljus hjälper oss se andra genom Frälsarens ögon. Vi blir mer kärleksfulla och förstår andras kamp bättre. Det hjälper oss ha större tålamod med dem som inte tillber som vi gör eller tjänar som vi kan. Det hjälper oss förstå den stora lycksalighetsplanen bättre och att se hur vi alla passar in i denna stora, kärleksfulla plan. Det ger liv, mening och syfte till allt vi gör. Men all den glädje vi känner när vi förstår Kristi ljus bättre, kan inte mäta sig med den lycka vi upplever när vi ser hur Kristi ljus verkar i andras liv – i släktingars, vänners och till och med totala främlingars liv.

Bild
Rädda ett brinnande stavscenter

Jag kände den glädjen när jag hörde om en grupp modiga brandmäns ansträngningar, när de kämpade för att rädda ett brinnande stavscenter i södra Kalifornien 2015. När elden rasade ringde ett gruppbefäl en vän som är sista dagars helig, för att fråga var de heliga relikerna och sakramentsbägarna fanns, så att de kunde räddas. Hans vän försäkrade honom att det inte fanns några heliga reliker och att sakramentsmuggarna var lätt ersättliga. Men gruppbefälet kände ändå att han borde göra något mer, så han skickade tillbaka brandmännen in i den brinnande byggnaden för att hämta alla tavlor på Kristus, så att de kunde bevaras. De ställde till och med en tavla ovanpå brandbilen i hopp om att Gud skulle vaka över brandmännen. Jag blev verkligen rörd av befälets omtanke, godhet och känslighet för ljuset i en farlig och svår situation.

Bild
Räddar tavla på Frälsaren från branden
Bild
Brandman med tavla på Frälsaren

I en mörknande värld lyser Kristi ljus klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen!

Jag upprepar Paulus ord: ”Låt oss … klä oss i ljusets vapenrustning.”16 Jag vittnar om Kristus. Han är världens ljus. Må vi bli styrkta av ljuset som är tillgängligt för oss genom att i högre grad delta i kyrkan och tillämpa evangeliets principer i våra familjer. Må vi ständigt se Kristi ljus i andra och hjälpa dem se det i sig själva. När vi tar emot ljuset blir vi välsignade med mer ljus, till dess att den fullkomliga dagen frambryter då vi åter får se ”ljusens Fader”10, vår himmelske Fader. Det vittnar jag om i världens ljus heliga namn, ja, Jesu Kristi namn, amen.