2010-2019
Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv
April 2017


Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv

Jesu Kristi evangelium er fuld af hans kraft, som er tilgængelig for enhver oprigtigt søgende datter eller søn af Gud.

Kære brødre og søstre, vi lever i en meget vanskelig uddeling. Udfordringer, kontroverser og kompleksiteter findes overalt omkring os. Disse urolige tider blev forudset af Frelseren. Han advarede os om, at modstanderen i vore dage ville ophidse til vrede i menneskenes hjerte og føre dem på afveje.1 Men vor himmelske Fader har aldrig tiltænkt, at vi selv skulle klare det virvar af personlige og sociale problemer.

For Gud elskede verden, så han sendte sin enbårne Søn2 for at hjælpe os.3 Og hans Søn, Jesus Kristus, gav sit liv for os. Alt sammen for at vi kunne få adgang til guddommelig kraft – kraft nok til at klare vore dages byrder, forhindringer og fristelser.4 I dag vil jeg tale om, hvordan vi kan trække på vor Herre og Mester Jesu Kristi kraft i vores liv.

Vi begynder med at lære om ham.5 »Det er umuligt for [os] at blive frelst i uvidenhed.«6 Jo mere vi ved om Frelserens tjeneste og mission7 – jo mere vi forstår hans lære8 og det, som han gjorde for os – desto mere ved vi, at han kan give os den nødvendige kraft, som vi har brug for.

Tidligere på året bad jeg de unge voksne i Kirken om at vie en del af deres tid hver uge til at studere alt, som Jesus sagde og gjorde, som det står skrevet i standardværkerne.9 Jeg inviterede dem til at lade skriftstedshenvisninger om Jesus Kristus i Topical Guide være deres personlige grundlæggende læseplan.10

Jeg gav denne udfordring, fordi jeg allerede selv havde accepteret den. Jeg læste og understregede alle vers om Jesus Kristus, som er nævnt under hovedoversigten og i 57 underemner i Topical Guide.11 Da jeg færdiggjorde denne spændende aktivitet, spurgte min hustru mig, hvilken indvirkning det havde på mig. Jeg fortalte hende: »Jeg er en ny mand!«

Jeg følte en fornyet hengivenhed for Frelseren, da jeg igen læste hans egen udtalelse om sin jordiske mission i Mormons Bog. Han erklærede:

»Jeg kom til verden for at gøre min Faders vilje, fordi min Fader sendte mig.

Og min Fader sendte mig, for at jeg kunne blive løftet op på korset.«12

Vi omtaler som sidste dages hellige hans mission som Jesu Kristi forsoning, der gjorde opstandelsen til en realitet for alle og gjorde evigt liv muligt for dem, der omvender sig fra deres synder og modtager og holder hans nødvendige ordinancer og pagter.

Det er lærdomsmæssigt ufuldstændigt at tale om Herrens sonoffer ved at bruge forkortede vendinger så som »forsoningen«, »den muliggørende kraft i forsoningen«, »anvende forsoningen« eller »blive styrket af forsoningen«. Disse udtryk udgør en reel risiko for vildledning ved at behandle den begivenhed, som om den i sig selv var et levende væsen med evner uafhængigt af vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

I Faderens store evige plan er det Frelseren, der led. Det er Frelseren, der brød dødens bånd. Det er Frelseren, der betalte prisen for vores synder og overtrædelser og fjerner dem på betingelse af vores omvendelse. Det er Frelseren, der udfrier os fra fysisk og åndelig død.

Der er ingen formløs enhed kaldet »forsoningen«, hvorfra vi kan trække på hjælp, helbredelse, tilgivelse eller kraft. Jesus Kristus er kilden. Hellige udtryk så som forsoning og opstandelse beskriver, hvad Frelseren gjorde i henhold til Faderens plan, så vi kan leve med håb i dette liv og opnå evigt liv i den tilkommende verden. Frelserens sonoffer – den centrale handling i hele menneskets historie – bliver bedst forstået og værdsat, når vi udtrykkeligt og tydeligt forbinder den med ham.

Vigtigheden af Frelserens mission blev understreget af profeten Joseph Smith, der eftertrykkeligt erklærede, at »de fundamentale principper og grundsætninger i vores religion er apostlenes og profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, blev begravet og igen opstod den tredje dag og fór til himlen; og alt andet, som falder ind under vores religion, er kun tillæg dertil.«13

Det var denne udtalelse fra profeten, der specifikt tilskyndede 15 profeter, seere og åbenbarere til at udgive og underskrive deres vidnesbyrd for at mindes 2000 året for Herrens fødsel. Dette historiske vidnesbyrd kaldes »Den levende Kristus«.14 Mange medlemmer har lært dets sandheder udenad. Andre ved knap nok, at det eksisterer. Når I stræber efter at lære mere om Jesus Kristus, opfordrer jeg jer til at studere »Den levende Kristus«.

Når vi bruger tid på at lære om Frelseren og hans sonoffer, bliver vi draget til at deltage i andet, der er nødvendigt for at få adgang til hans kraft: Vi vælger at have tro på ham og følge ham.

Sande Jesu Kristi disciple er villige til at skille sig ud, sige noget og være anderledes end andre mennesker i verden. De er ufortrødne, dedikerede og modige. Jeg lærte om sådanne disciple under en opgave i Mexico for nyligt, hvor jeg mødte officielle embedsmænd såvel som ledere af andre religiøse trosretninger. De takkede mig alle for vores medlemmers heroiske indsats for at beskytte og bevare stærke ægteskaber og familier i deres land.

Der er intet nemt eller automatisk ved at blive så stærke disciple. Vores fokus må være solidt baseret på Frelseren og hans evangelium. Det kræver en stor mental indsats at stræbe efter at se hen til ham i alle tanker.15 Men når vi gør det, vil vores tvivl og frygt forsvinde.16

Jeg hørte for nyligt om en ung frygtløs laurbærpige. Hun blev inviteret til at deltage i et statsmesterskab med sin high school samme aften, som hun havde forpligtet sig til at deltage i et stavshjælpeforeningsmøde. Da det gik op for hende, og hun forklarede dommerne i konkurrencen, at hun var nødt til at forlade konkurrencen tidligere for at deltage i et vigtigt møde, fik hun at vide, at hun ville blive diskvalificeret, hvis hun gjorde det.

Hvad gjorde denne sidste dages laurbærpige? Hun overholdt sin forpligtelse til at deltage i hjælpeforeningsmødet. Som lovet blev hun diskvalificeret ved statsmesterskaberne. Da hun blev spurgt om sin beslutning, svarede hun blot: »Kirken er vigtigere, er den ikke?«

Tro på Jesus Kristus driver os til at gøre ting, vi ellers ikke ville gøre. Tro, der motiverer os til at handle, giver os mere adgang til hans kraft.

Vi forøger også Frelserens kraft i vores tilværelse, når vi indgår hellige pagter og nøje overholder disse pagter. Vores pagter binder os til ham og giver os guddommelig kraft. Som trofaste disciple omvender vi os og følger ham ned i dåbens vande. Vi går på pagtens sti for at modtage andre nødvendige ordinancer.17 Og vi er taknemlige for, at Guds plan giver mulighed for, at de velsignelser bliver skænket til de forfædre, der er døde uden mulighed for at få dem i deres jordiske liv.18

Kvinder og mænd, der holder deres pagter, stræber efter at holde sig uplettede af verden, så der ikke vil være noget, som forhindrer dem i at få adgang til Frelserens kraft. En trofast hustru og mor skrev for nylig dette: »Dette er urolige og hårde tider. Hvor er vi velsignede ved at have en større kundskab om frelsesplanen og inspireret vejledning fra kærlige profeter, apostle og ledere, der hjælper os med at sejle i sikkerhed på disse urolige have. Vi ændrede vores vane med at tænde for radioen om morgenen. I stedet lytter vi nu til generalkonferencetaler på vores mobiler hver morgen, mens vi forbereder os til en ny dag.«

Et andet element i at trække på Frelserens kraft i vores liv er at række ud til ham i tro. Dette kræver en flittig og ihærdig indsats.

Billede
Kvinde rører ved Frelserens kappe

Husker I beretningen fra Bibelen om kvinden, der i 12 år led af et invaliderende problem?19 Hun udøvede stor tro på Frelseren og sagde: »Bare jeg rører ved hans tøj, bliver jeg frelst.«20

Denne trofaste fokuserede kvinde skulle række så langt, hun kunne, for at få adgang til hans kraft. At hun rakte fysisk ud var symbolsk for, at hun også rakte ud åndeligt.

Mange af os har fra bunden af vores hjerte udråbt en variation af denne kvindes ord: »Hvis jeg kunne strække mig langt nok åndeligt til at trække Frelserens kraft ind i mit liv, ville jeg vide, hvordan jeg skal takle min svære situation. Jeg ville vide, hvad jeg skulle gøre. Og jeg ville have kraften til at gøre det.«

Når I rækker ud efter Herrens kraft i jeres liv med samme intensitet som en druknende person, der hiver og gisper efter luft, vil kraften fra Jesus Kristus blive jeres. Når Frelseren ved, at I virkelig ønsker at række ud til ham – når han kan føle, at jeres hjertes største ønske er at trække hans kraft ind i jeres liv – vil I blive ledt af Helligånden til at vide præcist, hvad I bør gøre.21

Når I åndeligt strækker jer mere, end I nogensinde har gjort tidligere, vil hans kraft flyde ind i jer.22 Og så vil I forstå den dybere mening med ordene, vi synger i salmen: »Guds Ånd som en ild«:

Vor Gud nu har udrakt sin hånd over jorden …

og dertil gengivet sit præstedoms orden

og ladet forkynde sin evige pagt.23

Jesu Kristi evangelium er fuld af hans kraft, som er tilgængelig for enhver oprigtigt søgende datter eller søn af Gud. Det er mit vidnesbyrd, at når vi trækker hans kraft ind i vores liv, vil både han og vi glæde os.24

Jeg erklærer som en af Guds særlige vidner, at han lever! Jesus er Kristus! Hans kirke er blevet genoprettet på jorden! Guds profet på jorden i dag er Thomas S. Monson, som jeg opretholder af hele mit hjerte. Jeg bærer dette vidnesbyrd med kærlighed og velsignelse til hver af jer, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se 2 Ne 28:19-30.

  2. Se Joh 3:16.

  3. Jesus var den Salvede – salvet af vor himmelske Fader til at være hans personlige repræsentant i alt, hvad der hører til frelse af menneskeheden. Jesus var salvet til at være vor Frelser og Forløser. Inden verden blev skabt, blev Jesus salvet til at gøre udødelighed til en realitet og evigt liv en mulighed for alle Guds børn (se Joh 17:24; 1 Pet 1:20). Jesus havde således to unikke titler: Messias (hebræisk og aramæisk) og Kristus (græsk) – begge betyder »salvede«. (Se Guide til Skrifterne, »Salvede«).

  4. Vi kan beskytte os selv ved at kende og efterleve Guds ord (se Ef 6:17-18; L&P 27:18).

  5. Jesus skabte jorden under vejledning af sin Fader (se Joh 1:2-3) og utallige andre verdener (se Moses 1:33). Længe inden sin jordiske fødsel var Jesus den store Jahve – Gud i Det Gamle Testamente. Det var Jahve, der talte med Moses på Sinajbjerget. Det var Jahve, der indgik pagt med Abraham om, at alle nationer på jorden ville blive velsignet gennem Abrahams slægtslinje. Og det var Jahve, der indgik pagt med familierne i Israels hus. Jesus var også den lovede Immanuel, som Esajas profeterede om (se Es 7:14).

  6. L&P 131:6.

  7. Se L&P 76:40-41.

  8. Se 2 Ne 31:2-21.

  9. Bibelen, Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle.

  10. Se Topical Guide, »Jesus Christ«. Udover teksten under overskriften er der 57 undertitler om ham. Brug Guide til Skrifterne for ikke-engelske udgaver af skrifterne.

  11. Der er nævnt mere end 2.200 henvisninger på de 18 sider i Topical Guide.

  12. 3 Ne 27:13-14.

  13. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 50.

  14. Se »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2-3.

  15. Se Hel 8:15.

  16. Se L&P 6:36.

  17. Jesus Kristus underviste om vigtigheden af hellige ordinancer såsom dåb (se Joh 3:5), nadveren (se L&P 59:9) og begavelses- og beseglingsordinancerne i templet (se L&P 124:39-42).

  18. Se L&P 124:29-32.

  19. Se Luk 8:43-44.

  20. Se Mark 5:28.

  21. Se L&P 88:63.

  22. Da den trofaste kvinde rørte ved Frelserens klædning, sagde han med det samme: »Jeg mærkede, at der udgik en kraft [fra græsk dunamis, som betyder kraft] fra mig« (Luk 8:46).

  23. »Guds Ånd som en ild«, Salmer og sange, nr. 2.

  24. Se 3 Ne 17:20.