2010–2019
De macht van Jezus Christus in ons leven brengen
April 2017


De macht van Jezus Christus in ons leven brengen

Het evangelie van Jezus Christus is vervuld van zijn macht. Deze is toegankelijk voor iedere zoon of dochter van God die Hem oprecht zoekt.

Geliefde broeders en zusters, we leven in een zeer moeilijke bedeling. Verwarring, verdeeldheid en verwikkelingen zijn alom. Deze turbulente tijden waren door de Heiland voorzien. Hij waarschuwde ons dat in onze tijd de tegenstander het hart van mensen tot toorn zou ophitsen en hen zou misleiden.1 Toch was het nooit de bedoeling van onze hemelse Vader dat we in dit doolhof van persoonlijke problemen en sociale vraagstukken aan onszelf zouden worden overgelaten.

God had de wereld zo lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft2 om ons te helpen.3 En zijn Zoon, Jezus Christus, heeft zijn leven voor ons gegeven, zodat wij toegang zouden hebben tot goddelijke macht — voldoende macht om om te gaan met de lasten, obstakels en verleidingen van deze tijd.4 Vandaag wil ik graag bespreken hoe we de macht van onze Heer en Meester, Jezus Christus, in ons leven kunnen brengen.

We beginnen door over Hem te leren.5 ‘Het is voor [ons] onmogelijk om in onwetendheid gered te worden.’6 Hoe meer we over de bediening en zending van de Heiland weten7 — hoe meer we begrijpen wat zijn leer is8 en wat Hij voor ons heeft gedaan — des te meer beseffen we dat Hij ons de macht kan geven die wij nodig hebben.

Eerder dit jaar heb ik de jonge volwassenen van de kerk gevraagd om elke week wat tijd te reserveren om alles in de standaardwerken over wat Jezus heeft gezegd en gedaan, te bestuderen.9 Ik heb hen uitgenodigd om de verwijzingen in de Gids bij de Schriften als lesstof voor hen persoonlijk te beschouwen.10

Ik heb die uitnodiging gegeven omdat ik die zelf al had aangenomen. Ik heb alle verzen die naar Jezus Christus verwezen, zoals die onder de hoofdkoppen en de 57 subkoppen in de Engelse Topical Guide voorkomen, gelezen en onderstreept.11 Na die verhelderende oefening vroeg mijn vrouw mij wat voor invloed het op mij had gehad. Ik antwoordde: ‘Ik ben nu een ander mens!’

Mijn toewijding aan Hem werd hernieuwd toen ik nogmaals in het Boek van Mormon las wat de Heiland zelf over zijn sterfelijke zending had gezegd: Hij heeft gezegd:

‘Ik [ben] in de wereld […] gekomen om de wil te doen van mijn Vader, want mijn Vader heeft Mij gezonden.

‘En mijn Vader heeft Mij gezonden opdat Ik aan het kruis zou worden verhoogd.’12

Als heiligen der laatste dagen omschrijven wij zijn zending als de verzoening van Jezus Christus, waardoor de opstanding voor iedereen werkelijkheid werd, en het eeuwige leven mogelijk werd gemaakt voor hen die zich bekeren en de benodigde verordeningen en verbonden ontvangen en onderhouden.

Het is leerstellig onvolledig om het zoenoffer van de Heer af te korten tot bijvoorbeeld ‘de verzoening’ of ‘de instaatstellende kracht van de verzoening’, of ‘de verzoening toepassen’, of ‘door de verzoening gesterkt worden’. Deze uitdrukkingen kunnen ons geloof de verkeerde kant opsturen door de indruk te wekken dat de gebeurtenis zelf kracht heeft, los van onze hemelse Vader en zijn Zoon Jezus Christus.

Volgens het grote eeuwige plan van de Vader is het de Heiland die heeft geleden. Het is de Heiland die de banden van de dood heeft verbroken. Het is de Heiland die de prijs voor onze zonden en overtredingen heeft voldaan en ze uitwist op voorwaarde van onze bekering. Het is de Heiland die ons van de lichamelijke en geestelijke dood redt.

Er is geen vormloos iets met de naam ‘verzoening’ dat we om hulp, genezing, vergeving of kracht kunnen vragen. Jezus Christus is de bron. Heilige termen als verzoening en opstanding beschrijven wat de Heiland volgens het plan van de Vader heeft gedaan, zodat wij in dit leven hoop mogen hebben en in de komende wereld het eeuwige leven mogen verkrijgen. We begrijpen en waarderen het zoenoffer van de Heiland — de gebeurtenis waar de hele menselijke geschiedenis om draait — het beste als we dit nadrukkelijk en duidelijk aan Hem koppelen.

De profeet Joseph Smith heeft met klem het belang van de zending van de Heiland als volgt samengevat: ‘De grondbeginselen van onze godsdienst zijn het getuigenis van de apostelen en profeten aangaande Jezus Christus; dat Hij stierf, werd begraven, ten derden dage verrees en ten hemel opvoer. Al het andere dat verband houdt met onze godsdienst is hier slechts een aanhangsel van.’13

Het was deze uitspraak van de profeet dat vijftien profeten, zieners en openbaarders, ertoe aanzette om hun getuigenis ter gelegenheid van de tweeduizendste verjaardag van de geboorte van de Heer te publiceren en ondertekenen. De titel van dat historische getuigenis is ‘De levende Christus’.14 Veel leden kennen het uit hun hoofd. Anderen weten niet eens dat het bestaat. Ik spoor u aan om meer over Jezus Christus te leren en ‘De levende Christus’ te bestuderen.

Als we de Heiland en zijn zoenoffer meer bestuderen, vinden we nog een belangrijke sleutel tot zijn macht: we kiezen ervoor om geloof in Hem te hebben en Hem te volgen.

Ware discipelen van Jezus Christus zijn bereid om zich te laten zien en horen, en anders te zijn dan de mensen van de wereld. Ze zijn onverschrokken, toegewijd en moedig. Ik hoorde over zulke discipelen tijdens een recent bezoek aan Mexico, waar ik zowel functionarissen van de overheid als die van andere godsdiensten ontmoette. Ieder van hen dankte mij voor de heldhaftige manier waarop onze leden in hun land erin slagen om sterke huwelijks- en gezinsbanden te smeden en in stand te houden.

Zo’n krachtige discipel word je bepaald niet vanzelf. Onze focus moet continu op de Heiland en zijn evangelie gericht zijn. Het is een forse mentale inspanning om bij elke gedachte op Hem te vertrouwen.15 Maar als we dat doen, vervliegen onze twijfels en angsten.16

Ik hoorde laatst over een lauwermeisje dat niet bang was. Op precies dezelfde avond dat ze had beloofd naar een ZHV-bijeenkomst in de ring te gaan, was ze uitgenodigd om haar school op een belangrijke wedstrijd te vertegenwoordigen. Toen ze dit besefte en de wedstrijdleiding uitlegde dat ze eerder weg moest voor een belangrijke vergadering, kreeg ze te horen dat ze in dat geval zou worden gediskwalificeerd.

Wat deed dit lauwermeisje? Ze hield zich aan haar belofte om naar de ZHV-bijeenkomst gaan. En ja, ze werd inderdaad gediskwalificeerd. Op de vraag waarom ze dat had gedaan, antwoordde ze eenvoudig: ‘De kerk is toch belangrijker?’

Geloof in Jezus Christus zet ons aan tot dingen die we anders niet zouden doen. Geloof dat ons in beweging zet, geeft ons meer toegang tot zijn macht.

Ook als we heilige verbonden sluiten en nauwgezet nakomen, neemt de macht van de Heiland in ons toe. Onze verbonden binden ons aan Hem en geven ons goddelijke macht. Als getrouwe discipelen bekeren we ons en volgen we Hem door ons te laten dopen. Dan vervolgen we het verbondspad naar andere essentiële verordeningen.17 En gelukkig voorziet Gods plan er ook in dat die zegeningen beschikbaar zijn voor voorouders die deze niet in hun sterfelijke leven ontvingen.18

Mannen en vrouwen die hun verbonden naleven, zoeken naar manieren om zichzelf onbevlekt van de wereld te houden, zodat niets hun toegang tot de macht van de Heiland in de weg staat. Onlangs heeft een trouwe vrouw en moeder geschreven: ‘Dit zijn moeilijke en gevaarlijke tijden. Wat zijn we gezegend met meer kennis van het heilsplan en de geïnspireerde leiding van liefdevolle profeten, apostelen en leiders, waardoor we deze stormachtige zee veilig kunnen oversteken. We waren gewend om ’s ochtends de radio aan te zetten. Dat doen we niet meer. Nu luisteren we elke ochtend op onze mobiele telefoon naar een conferentietoespraak terwijl we ons klaarmaken voor de dag.

Nog een andere manier waarop we de macht van de Heiland in ons leven brengen, is door in geloof naar Hem omhoog te reiken. Dat vereist inzet en gerichte inspanning.

Afbeelding
Vrouw raakt de kwast van het kleed van Christus aan

Herinnert u zich het Bijbelverhaal over de vrouw die 12 jaar gebukt ging onder een slopend probleem?19 Ze oefende groot geloof in de Heiland toen ze zei: ‘Als ik maar Zijn kleren kan aanraken, zal ik gezond worden.’20

Deze gelovige, vastbesloten vrouw moest zich zover mogelijk uitstrekken om op zijn macht beroep te doen. Zij strekte zich lichamelijk uit, als symbool dat zij zich ook geestelijk uitstrekte.

Velen van ons hebben uit de grond van hun hart hun eigen variatie op deze woorden van de vrouw uitgeroepen: ‘Kon ik mij geestelijk maar ver genoeg uitstrekken om de macht van de Heiland in mijn leven te brengen, dan zou ik weten hoe met mijn afschuwelijke dilemma om te gaan. Dan zou ik weten wat ik moest doen. En de macht hebben om het te doen.’

Als u net zo intens naar de macht van de Heer omhoog reikt als een drenkeling die naar adem snakt, zult u macht van Jezus Christus ontvangen. Als de Heiland weet dat u echt naar Hem omhoog wilt reiken — als Hij voelt dat het uw grootste verlangen is om zijn macht in uw leven te brengen — zal de Heilige Geest u precies laten weten wat u moet doen.21

Als u zich geestelijk verder uitstrekt dan u ooit heeft gedaan, dan zal zijn macht u toestromen.22 En dan begrijpt u de diepe betekenis van de woorden die we zingen in de lofzang ‘The Spirit of God’:

De Heiland verleent de heiligen inzicht. […]

De kennis en macht van God nemen toe;

De sluier der aarde wordt opengescheurd.23

Het evangelie van Jezus Christus is vervuld van zijn macht. Deze is toegankelijk voor iedere zoon of dochter van God die Hem oprecht zoekt. Ik getuig dat als we zijn macht in ons leven brengen, zowel Hij als wij ons daarin zullen verblijden.24

Als een van zijn bijzondere getuigen verklaar ik dat God leeft! Jezus is de Christus! Zijn kerk is op de aarde hersteld! Gods profeet in deze wereld is president Thomas S. Monson. Ik steun hem met heel mijn hart. Dat getuig ik, en ik spreek mijn liefde en zegen voor ieder van u uit. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.