2010–2019
‘Mijn vrede laat Ik u’
April 2017


‘Mijn vrede laat Ik u’

De Heer beloofde zijn discipelen vrede toen Hij op het punt stond hen te verlaten. Hij heeft ons hetzelfde beloofd.

Lieve zusters, Gods Geest is ons vandaag tot zegen. De geïnspireerde boodschappen van de sterke leidsters en de muziek sterken ons geloof en moedigen ons aan om onze heilige verbonden met onze liefhebbende hemelse Vader na te komen. Wij voelen meer liefde voor de Heer Jezus Christus en waardering voor zijn wonderbaarlijke zoenoffer.

Mijn boodschap vanavond is eenvoudig. Ieder van ons heeft vanavond vrede gevoeld. Wij willen deze vrede graag vaak voelen in onszelf, ons gezin en de mensen om ons heen. De Heer beloofde zijn discipelen vrede toen Hij op het punt stond hen te verlaten. Hij heeft ons hetzelfde beloofd. Maar Hij heeft gezegd dat Hij ons vrede zou geven op zijn manier, niet op een wereldse manier. Hij heeft uitgelegd hoe Hij vrede zendt:

‘Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.’ (Johannes 14:26–27.)

De zonen van Mosiah hadden deze gave van vrede nodig toen ze op zending vertrokken naar de Lamanieten. Ze voelden zich erg onzeker vanwege de omvang van hun opdracht en baden om geruststelling. En ‘de Heer [bezocht] hen met zijn Geest en [zeide] tot hen: Weest vertroost. En zij waren vertroost.’ (Alma 17:10; zie ook Alma 26:27.)

U verlangt wellicht naar vrede als u met onzekerheid en dreigende beproevingen te maken hebt. De zonen van Mosiah leerden wat de Heer aan Moroni had onderwezen. Het is een leidraad voor ons allemaal: ‘Indien de mensen tot Mij komen, zal Ik hun hun zwakheid tonen. Ik geef de mensen zwakheid, opdat zij ootmoedig zullen zijn; en mijn genade is genoeg voor [al wie] zich voor mijn aangezicht verootmoedigen; want indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik zwakke dingen sterk voor hen laten worden.’ (Ether 12:27.)

Moroni zei: ‘Toen ik […] die woorden had gehoord, was ik vertroost.’ (Ether 12:29.) Daar zit troost in voor ons allemaal. Wie zijn zwakheid niet ziet, maakt geen vooruitgang. Het besef van uw zwakheid is een zegen, omdat het u nederig houdt en u aanspoort u tot de Heiland te wenden. De Geest troost niet alleen. Hij bewerkstelligt door de verzoening ook een verandering in uw aard. Dan worden zwakke dingen sterk.

Uw geloof zal door Satan op de proef worden gesteld. Dat geldt voor alle discipelen van Jezus Christus. U kunt zich tegen deze aanvallen verdedigen als u de Heilige Geest als uw metgezel hebt. De Geest brengt gemoedsrust in uw ziel. Hij stuwt u voorwaarts in geloof. En Hij zal u doen terugdenken aan die momenten waarop u het licht en de liefde van Jezus Christus voelde.

Een herinnering kan een van de kostbaarste gaven van de Geest zijn. Hij ‘zal u […] alles […] in herinnering brengen […] alles wat [de Heer] u gezegd [heeft]’ (Johannes 14:26). Die herinnering kan een beantwoord gebed zijn, een ontvangen priesterschapsverordening, de bevestiging van uw getuigenis, of een moment waarop u de leidende hand van God in uw leven zag. Misschien brengt de Geest u uw gevoelens van deze bijeenkomst in herinnering als u in de toekomst behoefte hebt aan kracht. Ik bid dat dit mag gebeuren.

De Geest herinnert mij vaak aan een avondmaalsdienst die we jaren geleden op een avond in een bijgebouw van golfplaten in Innsbruck (Oostenrijk) hielden. Het gebouwtje lag vlakbij een spoorlijn. Er waren maar een twaalftal mensen die op houten stoelen zaten. De meesten waren vrouwen van verschillende leeftijden. Ik zag dankbare tranen toen het avondmaal in die kleine gemeente werd rondgediend. Ik voelde de liefde van de Heiland voor die heiligen en zij ook. Maar het wonder dat ik me vooral herinner, was het licht dat het gebouwtje vulde en een gevoel van vrede teweegbracht. Het was avond en er waren geen ramen. En toch was de ruimte helder verlicht als door de middagzon.

Het licht van de Heilige Geest was toen helder en rijkelijk aanwezig. Het licht scheen naar binnen door de nederige harten van deze heiligen, die aan de Heer vergeving van hun zonden kwamen vragen en beloofden Hem altijd indachtig te zijn. Het was toen niet moeilijk om Hem indachtig te zijn, en dankzij de herinnering aan die dag kon ik Hem en zijn verzoening in de jaren nadien makkelijker indachtig zijn. Het avondmaalsgebed belooft dat wij de Geest bij ons mogen hebben. Deze belofte werd die dag vervuld en bracht licht en vrede.

Net als u ben ik dankbaar voor de talrijke manieren waarop de Heer mij met de Trooster heeft bezocht als ik behoefte aan vrede had. Onze Vader in de hemel bekommert Zich echter niet alleen om ons welzijn, maar nog meer om onze gestage vooruitgang. ‘De Trooster’ is slechts één manier waarop de Heilige Geest in de Schriften wordt beschreven. Hier is er nog één: ‘En nu, voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Stel uw vertrouwen in die Geest die ertoe beweegt goed te doen’ (LV 11:12). Meestal wil dat zeggen dat Hij u ertoe beweegt anderen te stimuleren om troost van God te voelen.

In zijn wijsheid heeft de Heer u verenigd in de hulporganisaties en klassen in de kerk. Zo kunt u meer goed doen. U hebt binnen deze hulporganisaties de taak om anderen in zijn naam te dienen. Zo kan je bisschop of jongevrouwenleidster jou als jongevrouw vragen om een ‘minderactief’ lauwermeisje te contacteren. Misschien ken jij haar beter dan de bisschop of de jongevrouwenleidster dat doen. Misschien weet jij dat ze kampt met problemen thuis, op school, of allebei. Misschien weten je leiders niet waarom ze jou moesten vragen, maar de Heer weet dat wel en Hij geeft leiding aan dit werk door de inspiratie van zijn Geest.

Om te slagen is het wonder van verandering van hart nodig, het jouwe en het hart van de jongevrouw die je redt. En daarvoor heb je het gezelschap van de Heilige Geest nodig. De Geest zal je laten zien hoe de Heer dat minderactieve lauwermeisje ziet. De Heer kent haar hart en het jouwe, en weet wat een verandering van hart teweeg kan brengen. Hij kan jullie beiden met zijn Geest inspireren tot nederigheid, vergevensgezindheid en liefde.

Die Geest kan de woorden, de daden en het geduld ingeven waarmee jij een lam terug naar de kudde kunt brengen. En Hij kan het hart van de kudde in de lauwermeisjesklas raken met liefde, zodat het verloren schaap zich welkom en thuis voelt.

Jullie macht om goed te doen als een groep dochters van God hangt in grote mate af van de eenheid en liefde die onder jullie heerst. Dit is nog een andere gave van vrede die we door de Heilige Geest krijgen.

Alma begreep dat. Daarom gebood hij zijn volk ‘dat er geen twist onder hen moest zijn, maar dat zij eensgezind vooruit moesten kijken, met één geloof en één doop, en met hun hart samengevoegd in eenheid en in liefde jegens elkaar’ (Mosiah 18:21).

Alleen in eenheid kunnen we de Geest in onze klas en in ons gezin uitnodigen. Maar jullie weten net als ik uit ervaring dat het moeilijk is die eenheid te behouden. We hebben de Heilige Geest als metgezel nodig om onze ogen te openen en onze gevoelens te verzachten.

Ik herinner mij dat onze zeven- of achtjarige zoon zo hard op zijn bed op en neer sprong dat ik voor brokken vreesde. In een vlaag van frustratie greep ik in om mijn huis in orde te brengen. Ik greep mijn zoon bij zijn schoudertjes en tilde hem tot ooghoogte op.

De Geest sprak in mijn gedachten. Het was een zachte stem die mijn hart doorboorde: ‘Je houdt een groot mens in je handen.’ Ik zette hem zachtjes weer op het bed en bood mijn excuses aan.

Nu is hij uitgegroeid tot de grote mens die de Heilige Geest mij veertig jaar geleden toonde. Ik ben de Heer eeuwig dankbaar dat Hij mijn onvriendelijke gevoelens wegnam door de Heilige Geest te zenden die mij een kind van God toonde zoals Hij hem zag.

De eenheid die we in ons gezin en in de kerk nastreven, komt tot stand als we de Heilige Geest onze gedachten en onze kijk op elkaar laten beïnvloeden. De Geest kijkt met de reine liefde van Christus. Luister naar wat Mormon zei over naastenliefde. Bedenk of u dit weleens hebt ervaren:

‘Naastenliefde is lankmoedig en goedertieren en niet afgunstig en niet opgeblazen; zij zoekt zichzelf niet, wordt niet verbitterd, rekent het kwade niet toe en is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid; zij verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen en doorstaat alle dingen.

‘Daarom, mijn geliefde broeders [en zusters], indien u geen naastenliefde hebt, bent u niets, want de naastenliefde vergaat nimmer. Houd daarom vast aan de naastenliefde, die het voornaamste van alles is, want alle dingen moeten vergaan —

‘Maar de naastenliefde is de reine liefde van Christus en zij houdt eeuwig stand; en wie ook ten laatsten dage in het bezit daarvan wordt bevonden, met hem zal het wel zijn.

‘Welnu, mijn geliefde broeders [en zusters], bidt tot de Vader met alle kracht van uw hart dat u met die liefde — die Hij heeft geschonken aan allen die ware volgelingen zijn van zijn Zoon Jezus Christus — vervuld zult zijn, opdat u zonen [en dochters] van God zult worden; opdat wij, wanneer Hij verschijnt, Hem gelijk zullen zijn, want wij zullen Hem zien zoals Hij is; opdat wij die hoop zullen hebben; opdat wij gereinigd zullen worden zoals Hij rein is.’ (Moroni 7:45–48.)

Dit doel heeft uw Vader in de hemel voor ogen voor u, zijn dierbare dochters. Voor u kan dit doel veraf lijken, maar vanuit zijn oogpunt bent u er dichtbij. Daarom zendt Hij zijn Geest om u te troosten, aan te moedigen en te inspireren.

Ik geef u mijn onwrikbare getuigenis dat de Vader u kent, uw naam en uw behoeften kent, van u houdt en uw gebeden verhoort. Zijn geliefde Zoon nodigt u uit om tot Hem te komen. En Zij zenden de Heilige Geest om u bij te staan als u anderen voor Hen dient.

Dankzij de verzoening van Jezus Christus kan het voortdurende gezelschap van de Heilige Geest een heiligende en reinigende invloed op uw geest hebben. Dan zult u de vrede voelen die de Heiland zijn discipelen beloofde. Die vrede brengt stralende hoop en een gevoel van licht en liefde van de Vader en zijn geliefde Zoon, die zijn koninkrijk op aarde door middel van openbaring aan zijn levende profeet leidt. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.