2010–2019
De volmaakte liefde drijft de vrees uit
April 2017


De volmaakte liefde drijft de vrees uit

Laten we onze angsten opzij zetten en in plaats daarvan leven met vreugde, ootmoed, hoop en stoutmoedig vertrouwen dat de Heer met ons is.

Mijn geliefde broeders en zusters, beste vrienden, wat is het een voorrecht en een vreugde om als leden van een wereldwijde kerk eensgezind in ons geloof en liefde voor God en zijn kinderen bijeen te komen.

Ik ben vooral dankbaar voor de aanwezigheid van onze geliefde profeet, Thomas S. Monson. President, wij nemen uw woorden van leiding, raad en wijsheid altijd ter harte. We hebben u lief, president Monson, en we bidden altijd voor u.

Toen ik jaren geleden in het Duitse Frankfurt ringpresident was, kwam er na een ringvergadering een lieve maar bedroefde zuster bij me.

‘Vindt u het niet verschrikkelijk?’ zei ze. ‘Er moeten tijdens uw toespraak wel vier of vijf mensen diep in slaap zijn geweest!’

Ik dacht daar even over na en antwoordde: ‘Ik ben ervan overtuigd dat er weinig gezonder is dan in de kerk een dutje doen.’

Mijn fantastische vrouw, Harriet, hoorde dit gesprek en zei later dat het een van de vriendelijkste antwoorden was die ik ooit had gegeven.

Het grote ontwaken

Enkele honderden jaren geleden verbreidde een beweging die ‘Het grote ontwaken’ werd genoemd, zich over het land. Een van de belangrijkste doelen was de mensen wakker te schudden die, wat geestelijke zaken betreft, gesluimerd leken te hebben.

De jonge Joseph Smith werd beïnvloed door wat hij van de predikanten van deze godsdienstige opleving hoorde. Het was een van de redenen dat hij besloot om oprecht in persoonlijk gebed naar de wil van de Heer te vragen.

Deze predikanten hadden een dramatische, emotionele manier van prediken, met preken die bekend stonden om hun sterke nadruk op de vurige verschrikkingen die de zondaar in de hel te wachten staan.1 Bij hun preken vielen de mensen niet in slaap — hoewel sommigen er misschien nachtmerries aan overhielden. Ze waren erop gericht om de mensen zo bang te maken dat ze naar de kerk gingen.

Angst als manipulatie

In de loop van de geschiedenis is angst vaak gebruikt als een manier om mensen tot actie aan te zetten. Ouders hebben het op hun kinderen gebruikt, werkgevers op werknemers, en politici op kiezers.

Marketingdeskundigen begrijpen de krachtige uitwerking van angst en maken er vaak gebruik van. Daarom lijken sommige reclames te suggereren dat als we niet de juiste ontbijtgranen kopen of niet het nieuwste computergame of de nieuwste mobiel hebben, we het risico lopen een ellendig leven te leiden, en eenzaam en ongelukkig dood te gaan.

Daar glimlachen we om, en we denken dat we niet in dergelijke manipulatie trappen. Maar soms doen we dat tóch. Erger nog, soms gebruiken wij zelf soortgelijke methodes om anderen te laten doen wat wij willen.

Mijn boodschap heeft vandaag twee doelen: ten eerste om ons aan het denken te zetten in hoeverre wij anderen— en onszelf — met angst motiveren. Ten tweede om een betere manier voor te stellen.

Het probleem met angst

Laten we het eerst eens hebben over het probleem met angst. Zijn we tenslotte niet allemaal wel eens door angst ertoe aangezet om beter te eten, een veiligheidsgordel om te doen, meer lichaamsbeweging te krijgen, geld te sparen, of ons zelfs van zonde te bekeren?

Het is waar dat angst grote invloed op onze daden en gedrag kan hebben. Maar doorgaans is die invloed tijdelijk en oppervlakkig. Slechts zelden heeft angst de macht om ons hart te veranderen, en het zal ons nooit veranderen in mensen die het goede liefhebben en hun hemelse Vader willen gehoorzamen.

Mensen die bang zijn, zeggen en doen misschien wel het goede, maar ze voelen niet het goede. Vaak voelen ze zich hulpeloos, koesteren ze wrok, en zijn ze zelfs boos. Na verloop van tijd leiden deze gevoelens tot wantrouwen, verzet en zelfs opstandigheid.

Helaas is deze ondoordachte benadering van het leven en van leidinggeven niet beperkt tot mensen in de wereld. Het doet mij verdriet als ik hoor over kerkleden die onrechtvaardige heerschappij uitoefenen — hetzij in hun gezin, kerkroeping, werk, of hun dagelijkse omgang met anderen.

Vaak veroordelen mensen wél dwingelandij in anderen, maar zien ze niet in dat ze het zelf ook doen. Ze vergen dat anderen zich aan hun willekeurige regels houden, en als die mensen dat niet doen, worden zij mondeling, emotioneel en soms zelfs lichamelijk gekastijd.

De Heer heeft gezegd dat ‘wanneer wij […] in enige mate van onrechtvaardigheid […] zeggenschap of heerschappij of dwang op de ziel der mensenkinderen [uitoefenen], de hemelen zich terug[trekken en] de Geest des Heren gegriefd [is].’2

Wij kunnen soms in de verleiding zijn om ons gedrag te rechtvaardigen met de gedachte dat het doel de middelen heiligt. Wij zouden zelfs kunnen denken dat overheersend, manipulatief en hardvochtig zijn voor het welzijn van anderen is. Maar de Heer heeft dit duidelijk gemaakt: ‘De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid [en] zelfbeheersing.’3

Een betere manier

Hoe beter ik mijn hemelse Vader leer kennen, hoe meer ik inzie hoe Hij zijn kinderen inspireert en leidt. Hij is niet boos of wraakzuchtig.4 Zijn doel — zijn werk en zijn heerlijkheid — is ons te coachen, te verhogen en naar zijn volheid te leiden.5

God zei tegen Mozes dat Hij ‘barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw’ was.6

De liefde van onze hemelse Vader voor ons, zijn kinderen, is groter dan wij kunnen bevatten.7

Betekent dit dat God gedrag goedkeurt of door de vingers ziet dat tegen zijn geboden indruist? Nee, beslist niet!

Maar Hij wil meer dan alleen ons gedrag veranderen. Hij wil onze aard veranderen. Hij wil ons hart veranderen.

Hij wil dat wij onze hand uitstrekken en de roede van ijzer stevig vastpakken, onze angsten onder ogen zien, en moedig voorwaarts en opwaarts gaan over het enge en nauwe pad. Hij wil dat omdat Hij van ons houdt en omdat dit de weg naar het geluk is.

Dus hoe motiveert God zijn kinderen om Hem in onze tijd te volgen?

He heeft zijn Zoon gezonden!

God heeft zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, gezonden om ons de juiste weg te wijzen.

God motiveert door overreding, lankmoedigheid, mildheid, zachtmoedigheid en ongeveinsde liefde.8 God staat aan onze kant. Hij heeft ons lief. En als wij struikelen, wil Hij dat wij opstaan, dat wij het opnieuw proberen en sterker worden.

Hij is onze Mentor.

Hij is onze grote, dierbare Hoop.

Hij wil ons met geloof stimuleren.

Hij vertrouwt erop dat wij van onze fouten leren en de juiste beslissingen nemen.

Dit is de betere manier!9

En hoe zit het met het kwaad van de wereld?

Een van de manieren waarop Satan wil dat wij anderen manipuleren, is door nadruk te leggen op het kwaad in de wereld, of het zelfs te overdrijven.

Onze wereld is altijd onvolmaakt geweest en zal dat altijd blijven. Veel te veel onschuldige mensen lijden, zowel door natuurlijke omstandigheden als door de gevoelloosheid van hun medemens. De omvang van de ontaarding en het kwaad in onze tijd is uniek en alarmerend.

Maar desondanks zou ik het leven in deze tijd niet met het leven in enige andere tijd in de geschiedenis willen verruilen. Wij zijn buitenmate gezegend dat we leven in een tijd van ongeëvenaarde welvaart, verlichting en voordeel. Maar bovenal zijn wij gezegend met de volheid van het evangelie van Jezus Christus, wat ons een unieke kijk geeft op de gevaren van de wereld en ons laat zien hoe wij die kunnen vermijden of ermee omgaan.

Als ik aan die zegeningen denk, wil ik op mijn knieën vallen en mijn stem in oneindige lof tot onze hemelse Vader verheffen, in dankzegging voor de oneindige liefde die Hij voor al zijn kinderen heeft.

Ik geloof niet dat God wil dat zijn kinderen bang zijn of dat zij uitgebreid bij het kwaad in de wereld stilstaan. ‘Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid.’10

Hij heeft ons een overvloed aan redenen tot vreugde gegeven. We hoeven ze alleen maar te zoeken en te herkennen. De Heer herinnert ons hier vaak aan: ‘Schrik niet’, ‘heb goede moed’11 en ‘Wees niet bevreesd, kleine kudde’.12

De Heer zal onze strijd strijden

Broeders en zusters, wij zijn de ‘kleine kudde’ van de Heer. Wij zijn de heiligen van de laatste dagen. Inherent aan onze naam is het vaste voornemen uit te zien naar de wederkomst van de Heiland en de wereld voor te bereiden om Hem te ontvangen. Laten wij daarom God dienen en onze medemens liefhebben. Laten we dat ootmoedig en met vanzelfsprekend vertrouwen doen, en nooit op een andere godsdienst of groepering neerkijken. Broeders en zusters, ons is opgedragen het woord van God te bestuderen en aan de stem van de Geest gehoor te geven, zodat wij ‘de tekenen der tijden [mogen] kennen, en de tekenen van de komst van de Zoon des Mensen.’13

Daarom zijn wij wel degelijk op de hoogte van de problemen van de wereld en de moeilijkheden van onze tijd. Dat betekent echter niet dat wij onszelf of anderen met voortdurende angst moeten belasten. Zou het niet beter zijn om minder aandacht te besteden aan de omvang van onze moeilijkheden en in plaats daarvan te denken aan de oneindige grootsheid, goedheid en absolute macht van onze God, op Hem te vertrouwen en ons met vreugde in ons hart op de wederkomst van Jezus de Christus voor te bereiden?

Als zijn verbondsvolk hoeven wij ons niet te laten verlammen door onze angst voor de nare dingen die er zouden kunnen gebeuren. In plaats daarvan kunnen wij de moeilijkheden en kansen die voor ons liggen, met geloof, moed, vastberadenheid en vertrouwen in God tegemoet treden.14

Wij bewandelen het pad van het discipelschap niet alleen. ‘Het is de Heere, uw God, Die met u meegaat. Hij zal u niet loslaten en u niet verlaten.’15

‘De Heere zal voor ulieden strijden, en gij zult stil zijn.’16

Laten we, als we door angst overvallen worden, moed vatten, ons geloof oefenen en vertrouwen putten uit de belofte dat ‘elk wapentuig dat tegen u wordt vervaardigd, […] niets [zal] uitrichten.’17

Leven wij in gevaarlijke en roerige tijden? Natuurlijk.

God heeft zelf gezegd: ‘In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’18

Kunnen wij dat geloven en ernaar handelen? Kunnen wij ons aan onze toezeggingen en heilige verbonden houden? Kunnen wij ook onder moeilijke omstandigheden de geboden van God onderhouden? Natuurlijk!

Want God heeft beloofd: ‘Alle dingen zullen voor uw welzijn samenwerken, indien gij oprecht wandelt.’19 Laten we daarom onze angsten opzij zetten en in plaats daarvan leven vol vreugde, ootmoed, hoop en stoutmoedig vertrouwen dat de Heer met ons is.

De volmaakte liefde drijft de vrees uit

Mijn geliefde vrienden, mijn geliefde broeders en zusters in Christus, als we ons ooit in de greep van angst bevinden, of als we ooit merken dat onze eigen woorden, gedrag of daden angst in anderen oproepen, dan bid ik met alle kracht van mijn ziel dat we van deze angst bevrijd mogen worden door het door God voorgeschreven tegengif voor angst: de reine liefde van Christus, want ‘de volmaakte liefde drijft de vrees uit’.20

De volmaakte liefde van Christus verdrijft elke verleiding om anderen iets aan te doen, ze te intimideren, koeioneren of verdrukken.

Door de volmaakte liefde van Christus kunnen wij nederig, waardig en met groot vertrouwen als volgeling van onze geliefde Heiland leven. De volmaakte liefde van Christus geeft ons dit grote vertrouwen om onze angst opzij te zetten en ons volledig op de macht en de goedheid van onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te verlaten.

Laten wij thuis, op ons werk, in onze kerkroeping en in ons hart angst door de volmaakte liefde van Christus vervangen. Christus’ liefde zal angst door geloof vervangen!

Door zijn liefde zijn wij in staat om de goedheid van onze hemelse Vader, zijn goddelijke plan, zijn evangelie en zijn geboden te erkennen, te vertrouwen en te geloven.21 Als we God en onze naasten liefhebben, wordt onze gehoorzaamheid aan Gods geboden een zegening in plaats van een last. Door de liefde van Christus worden wij wat vriendelijker, vergevensgezinder, zorgzamer en toegewijder aan zijn werk.

Vullen wij ons hart met de liefde van Christus, dan ontwaken wij met een hernieuwde geestelijke frisheid en wandelen wij vol vreugde en vertrouwen, wakker, en levendig in het licht en de heerlijkheid van onze geliefde Heiland, Jezus Christus.

Met de apostel Johannes getuig ik: ‘Er is in de liefde [van Christus] geen vrees.’22 Broeders en zusters, beste vrienden, God kent u door en door. Hij heeft u volmaakt lief. Hij weet wat de toekomst voor u in petto heeft. Hij wil dat u ‘niet bevreesd [bent]’, maar alleen gelooft,23 en dat u ‘in Zijn [volmaakte] liefde blijf[t]’.24 Dat is mijn gebed en mijn zegen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. George Whitehead en Jonathan Edwards zijn twee vooraanstaande voorbeelden van deze soort predikanten.

  2. Leer en Verbonden 121:37.

  3. Galaten 5:22–23.

  4. De Heiland wilde eens een Samaritaans dorp binnengaan. Maar de mensen verwierpen Jezus en wilden Hem niet in hun dorp toelaten. Twee van zijn discipelen waren diep beledigd en vroegen: ‘Heere, wilt U dat wij zeggen dat er vuur van de hemel moet neerdalen en hen verteren?’ Jezus antwoordde met deze waarschuwing: ‘U beseft niet wat voor geest u hebt, want de Zoon des mensen is niet gekomen om zielen van mensen te gronde te richten, maar om ze te behouden.’ (Zie Lukas 9:51–56.)

  5. Zie Mozes 1:39; zie ook Efeze 3:19.

  6. Exodus 34:6.

  7. Zie Efeze 3:19.

  8. Zie Leer en Verbonden 121:41. Als God van ons, zijn sterfelijke kinderen, verwacht dat wij ons zo tegenover elkaar gedragen, zal Hij — die volmaakt is en elke deugd bezit — toch zeker het goede voorbeeld van dat gedrag geven.

  9. De voorsterfelijke hemelse raad is een uitstekend voorbeeld van Gods karakter. Daar presenteerde onze hemelse Vader zijn plan voor onze eeuwige vooruitgang. De belangrijkste elementen van dat plan waren keuzevrijheid, gehoorzaamheid en heil door de verzoening van Jezus Christus. Maar Lucifer stelde een andere benadering voor. Hij garandeerde dat allen zouden gehoorzamen en dat er niemand verloren zou gaan. De enige manier om dat te bereiken, zou door tirannie en dwang zijn. Maar onze hemelse Vader wilde zo’n plan niet toelaten. Hij hechtte waarde aan de keuzevrijheid van zijn kinderen. Hij wist dat wij vergissingen moesten maken om echt te kunnen leren. En daarom voorzag Hij in een Heiland die ons met zijn eeuwige offer van zonde zou reinigen en onze terugkomst in Gods koninkrijk mogelijk zou maken.

    Toen onze hemelse Vader zag dat veel van zijn geliefde kinderen door Lucifer verleid waren, dwong Hij ze toen om zijn plan te volgen? Intimideerde of bedreigde Hij hen die zo’n slechte keuze deden? Nee. Onze almachtige God had die opstand ongetwijfeld kunnen bedwingen. Hij had allen die het niet met Hem eens waren zijn wil kunnen opleggen. Maar in plaats daarvan liet Hij zijn kinderen zelf kiezen.

  10. 2 Timotheüs 1:7.

  11. Zie bijvoorbeeld Jozua 1:9; Jesaja 41:13; Lukas 12:32; Johannes 16:33; 1 Petrus 3:14; Leer en Verbonden 6:36; 50:41; 61:36; 78:18.

  12. Lukas 12:32.

  13. Leer en Verbonden 68:11.

  14. De raad die Mozes het volk in zijn tijd gaf, is nog steeds van toepassing: ‘Wees niet bevreesd, […] zie het heil van de Heere dat Hij vandaag nog voor u zal bewerken!’ (Exodus 14:13.)

  15. Deuteronomium 31:6.

  16. Exodus 14:14.

  17. Jesaja 54:17.

  18. Johannes 16:33.

  19. Leer en Verbonden 90:24; zie ook 2 Korinthe 2:14; Leer en Verbonden 105:14.

  20. 1 Johannes 4:18.

  21. Laten wij bedenken dat de Heiland ‘niet in de wereld [was] gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.’(Johannes 3:17). In feite doet Hij ‘niets, tenzij het voor het welzijn der wereld is; want Hij heeft de wereld lief, zodat Hij zelfs zijn eigen leven aflegt teneinde alle mensen tot Zich te kunnen trekken’ (2 Nephi 26:24).

  22. 1 Johannes 4:18; zie ook 1 Johannes 4:16.

  23. Markus 5:36.

  24. Johannes 15:10.