2010–2019
Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan
April 2017


Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan

Låt oss lägga vår rädsla åt sidan och i stället leva med glädje, ödmjukhet, hopp och en djärv tillförsikt om att Herren är med oss.

Mina kära bröder och systrar, kära vänner, vilken förmån och glädje det är att samlas som en världsomfattande kyrka, förenade i vår tro och kärlek till Gud och hans barn.

Jag är särskilt tacksam för att vår käre profet Thomas S. Monson är med oss. President Monson, vi ska alltid ta till oss dina vägledande ord, dina råd och din visdom. Vi älskar dig president Monson, och vi ber alltid för dig.

För många år sedan när jag verkade som stavspresident i Frankfurt kom en uppskattad men olycklig syster fram till mig efter ett av våra stavsmöten.

”Är det inte fruktansvärt?” sa hon. ”Minst fyra eller fem personer sov djupt under ditt tal!”

Jag tänkte efter ett ögonblick och svarade: ”Jag är rätt säker på att den sömn man får i kyrkan är den hälsosammaste av all sömn.”

Min underbara fru Harriet hörde samtalet och nämnde senare att det var ett av de snällaste svar jag någonsin hade gett.

Den stora väckelsen

För några hundra år sedan i Nordamerika spred sig en rörelse som kallades ”den stora väckelsen” på landsbygden. Ett av rörelsens främsta mål var att väcka de personer som tycktes sova andligen.

Den unge Joseph Smith påverkades av det han hörde från predikanterna som var en del av denna religiösa väckelse. Det var en av anledningarna till att han bestämde sig för att uppriktigt söka Herrens vilja i enskild bön.

Dessa predikanter hade en dramatisk och känslosam predikostil, med predikningar som var kända för den tunga betoningen på de brinnande plågorna som väntade syndaren i helvetet.1 Deras predikningar fick ingen att somna, men de kan ha orsakat en hel del mardrömmar. Deras syfte och mönster tycktes vara att skrämma folket till att komma till kyrkan.

Manipulera genom rädsla

Historiskt sett har rädsla ofta använts för att få personer att handla. Föräldrar har använt den mot sina barn, arbetsgivare mot anställda och politiker mot väljare.

Experter inom marknadsföring förstår hur effektiv rädslan är och använder den ofta. Det är därför en del annonser tycks framföra det underförstådda budskapet att om vi inte köper deras frukostflingor eller det nyaste tv-spelet eller den senaste mobiltelefonen, riskerar vi att livet blir outhärdligt och vi kommer att dö ensamma och olyckliga.

Vi ler åt detta och tänker att vi aldrig skulle falla för sådan manipulation, men det gör vi ibland. Vad värre är, ibland använder vi liknande metoder för att få andra att göra det vi vill.

Mitt budskap har två syften i dag: För det första vill jag få oss att begrunda och fundera över i vilken utsträckning vi använder rädsla för att motivera andra – inklusive oss själva. För det andra vill jag föreslå ett bättre sätt.

Problemet med rädsla

Låt oss först tala om varför rädsla är ett problem. Vem av oss har när allt kommer omkring inte sporrats av rädsla till att äta bättre, använda säkerhetsbältet, träna mer, spara pengar eller till och med omvända oss från synder?

Det är sant att rädslan kan ha ett mäktigt inflytande på våra handlingar och vårt beteende. Men det inflytandet tenderar att vara tillfälligt och ytligt. Rädslan har sällan kraften att förändra hjärtat, och den förvandlar oss aldrig till människor som älskar det rätta och som vill lyda vår himmelske Fader.

Människor som är rädda kan säga och göra det rätta, men de känner inte det rätta. De känner sig ofta hjälplösa och förbittrade, till och med arga. Med tiden leder sådana känslor till misstro, trots och till och med uppror.

Tyvärr är detta missriktade sätt att leva och leda inte begränsat till den icke-kyrkliga världen. Det smärtar mig att höra talas om medlemmar i kyrkan som utövar orättfärdigt herravälde, vare sig det sker i hemmet, genom ämbeten i kyrkan, på jobbet eller i det dagliga samspelet med andra.

Ofta kan människor fördöma mobbning hos andra, men undgår att se det hos sig själva. De kräver att andra fogar sig efter deras egna godtyckliga regler, men när andra inte följer dessa lösryckta regler tillrättavisar de dem verbalt, känslomässigt och ibland till och med fysiskt.

Herren har sagt att ”när vi … utövar kontroll eller herravälde eller tvång över människobarnens själar genom någon grad av orättfärdighet … då drar sig himlarna tillbaka, och Herrens Ande sörjer”.2

Det kan komma tillfällen när vi frestas att rättfärdiga våra handlingar med åsikten att ändamålet helgar medlen. Vi kanske till och med tror att vi är kontrollerande, manipulativa och stränga för andras bästa. Så är det inte, för Herren har tydligt sagt att ”Andens frukt … är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning”.3

En bättre väg

Ju bättre jag lär känna min himmelske Fader, desto mer ser jag hur han inspirerar och leder sina barn. Han är inte arg, hämndlysten eller vedergällande.4 Hans innerliga syfte – hans verk och hans härlighet – är att hjälpa oss, upphöja oss och leda oss till hans fullhet.5

Gud beskrev sig själv för Mose som ”barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning”.6

Vår himmelske Faders kärlek till oss, hans barn, går långt utöver vad vi kan förstå.7

Innebär det att Gud godkänner eller överser med beteenden som strider mot hans befallningar? Nej, absolut inte!

Men han vill förändra mer än bara vårt beteende. Han vill förändra vårt innersta väsen. Han vill förändra våra hjärtan.

Han vill att vi ska ta ett fast grepp om ledstången av järn, möta vår rädsla och modigt gå framåt och uppåt längs den trånga och smala stigen. Han vill att vi ska göra det eftersom han älskar oss och eftersom det är vägen till lycka.

Så hur motiverar Gud sina barn att följa honom i vår tid?

Han sände sin Son!

Gud sände sin enfödde Son Jesus Kristus för att visa oss den rätta vägen.

Gud motiverar genom överbevisning, långmodighet, mildhet, ödmjukhet och uppriktig kärlek.8 Gud står på vår sida. Han älskar oss och när vi snubblar vill han att vi ska ställa oss upp, försöka igen och bli starkare.

Han är vår mentor.

Han är vårt stora och omhuldade hopp.

Han vill uppmuntra oss med tro.

Han litar på att vi ska lära oss av våra felsteg och göra rätta val.

Det är den bättre vägen!9

Men världens ondska då?

Ett sätt som Satan vill att vi ska manipulera andra på är genom att älta och till och med överdriva ondskan i världen.

Visst har vår värld alltid varit, och kommer att förbli, ofullkomlig. Alltför många oskyldiga människor lider av naturliga orsaker eller människans omänsklighet. Fördärvet och ogudaktigheten i vår tid är utan motstycke och skrämmande.

Men trots allt detta skulle jag inte vilja leva under någon annan tid i världens historia. Vi är så gränslöst välsignade som får leva i en tid med enastående välstånd, upplysning och möjligheter. Mest av allt: Vi är välsignade med Jesu Kristi evangeliums fullhet, som ger oss ett unikt perspektiv på världens faror och visar oss hur vi antingen kan undvika dessa faror eller handskas med dem.

När jag tänker på dessa välsignelser vill jag böja knä tacka vår himmelske Fader för hans oändliga kärlek till alla sina barn.

Jag tror inte att Gud vill att hans barn ska vara rädda eller tänka för mycket på världens ondska. ”Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.”10

Han har gett oss så många skäl att glädjas. Vi behöver bara hitta dem och känna igen dem. Herren påminner oss ofta: ”frukta inte”, ”var vid gott mod”11 och ”var inte rädd, du lilla hjord”.12

Herren strider för vår sak

Bröder och systrar, vi är Herrens ”lilla hjord”. Vi är de sista dagars heliga. Vårt namn pekar på vår föresats att se fram emot Frälsarens återkomst och förbereda oss och världen för att ta emot honom. Låt oss därför tjäna Gud och älska vår nästa. Låt oss göra det med stilla tillförsikt, med ödmjukhet och utan att se ned på någon annan religion eller gruppering. Bröder och systrar, vi har fått ansvaret att studera Guds ord och hörsamma Andens röst, så att vi kan ”känna till tidernas tecken och tecknen på Människosonens ankomst”.13

Vi är därför inte omedvetna om världens utmaningar. Inte heller är vi omedvetna om vår tids svårigheter. Men det betyder inte att vi ska tynga oss själva och andra av ständig rädsla. I stället för att älta vidden av våra utmaningar, vore det inte bättre att fokusera på vår Guds oändliga storhet, godhet och allomfattande makt, lita på honom och förbereda oss med ett glatt hjärta för Jesus Kristus återkomst?

Som hans förbundsfolk behöver vi inte paralyseras av rädsla för att hemska saker kan hända. I stället kan vi gå framåt i tro, mod och beslutsamhet, och lita på Gud när vi tar oss an utmaningarna och möjligheterna som ligger framför oss.14

Vi vandrar inte ensamma längs lärjungeskapets stig. ”HERREN, din Gud, går själv med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig.”15

HERREN skall strida för er, och ni skall hålla er stilla.”16

När rädslan kommer, låt oss fatta mod, uppbåda vår tro och lita till löftet att ”inget vapen som smids mot oss skall ha framgång”.17

Lever vi i en farofylld och kaotisk tid? Visst gör vi det.

Gud själv har sagt: ”I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.”18

Kan vi utöva tro till att lita på det och handla därefter? Kan vi leva upp till våra åtaganden och heliga förbund? Kan vi hålla Guds bud även under svåra omständigheter? Naturligtvis kan vi det!

Det kan vi för Gud har lovat: ”Allt skall samverka till ert bästa om ni vandrar rättrådigt.”19 Låt oss därför lägga vår rädsla åt sidan och i stället leva med glädje, ödmjukhet, hopp och en djärv tillförsikt om att Herren är med oss.

Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan

Mina kära vänner, mina älskade bröder och systrar i Kristus, om vi inser att vi lever i rädsla eller oro, eller om vi märker att våra egna ord, vår egen attityd eller våra egna handlingar skapar rädsla hos andra, ber jag av all min själ att vi ska befrias från denna rädsla genom det gudagivna motgiftet mot rädsla: Kristi rena kärlek, för ”den fullkomliga kärleken driver ut rädslan”20.

Kristus fullkomliga kärlek övervinner frestelsen att skada, tvinga, mobba eller förtrycka.

Kristus fullkomliga kärlek låter oss vandra i ödmjukhet, värdighet och djärv tillförsikt som vår älskade Frälsares efterföljare. Kristus fullkomliga kärlek ger oss den här tillförsikten så att vi kan kämpa oss igenom vår rädsla och helt och hållet sätta vår lit till makten och godheten hos vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Låt oss i våra hem, på arbetet, i våra ämbeten i kyrkan och i hjärtat ersätta rädsla med Kristus fullkomliga kärlek. Kristus kärlek ersätter rädsla med tro!

Hans kärlek gör det möjligt för oss att känna igen, lita på och ha tro på vår himmelske Faders godhet, hans gudomliga plan, hans evangelium och hans bud.21 När vi älskar Gud och vår nästa blir vår lydnad mot Guds bud till en välsignelse i stället för en börda. Kristus kärlek hjälper oss att bli lite vänligare, mer förlåtande, mer omtänksamma och mer hängivna hans verk.

När vi fyller hjärtat med Kristus kärlek vaknar vi upp med förnyad frisk andlighet och vi vandrar med glädje, med tillförsikt, vakna och levandegjorda i vår älskade Frälsare Jesus Kristus ljus och härlighet.

Jag vittnar som aposteln Johannes om att ”rädsla finns inte i [Kristus] kärlek”.22 Bröder och systrar, kära vänner, Gud känner er utan och innan. Han älskar er med fullkomlig kärlek. Han vet vad er framtid bär med sig. Han säger till er: ”Var inte rädd. Tro endast.”23 Och: ”Förbli i min [fullkomliga] kärlek.”24 Det är min bön och välsignelse i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. George Whitefield och Jonathan Edwards är två utmärkande exempel på sådana predikanter.

  2. Se L&F 121:37.

  3. Gal. 5:22–23.

  4. Vid ett tillfälle ville Frälsaren gå in i en av samariternas byar, men folket förkastade Jesus och ville inte ta emot honom i sin by. Två av hans lärjungar blev djupt förorättade och frågade: ”Herre, vill du att vi skall kalla ner eld från himlen som förtär dem?” Jesus svarade med denna varning: ”Ni vet inte av vilken ande ni är. Människosonen har inte kommit för att fördärva människors själar utan för att frälsa dem” (se FB 2014, Luk. 9:51–56).

  5. Se Mose 1:39; se även Ef. 3:19.

  6. 2 Mos. 34:6.

  7. Se Ef. 3:19.

  8. Se L&F 121:41. Naturligtvis är det så att om Gud förväntar sig att vi, hans dödliga barn, ska bete oss så mot varandra, så är han – en fullkomlig varelse som besitter varje dygd – ett exempel på sådant beteende.

  9. Det förjordiska rådet i himlen är ett utmärkt praktikfall som visar Guds natur. Där lade vår himmelske Fader fram sin plan för vår eviga utveckling. Viktiga delar i denna plan bestod av handlingsfrihet, lydnad och frälsning genom Kristi försoning. Men Lucifer förespråkade ett annat sätt. Han garanterade att alla skulle lyda – att ingen skulle gå förlorad. Det enda sättet att uppnå detta skulle vara genom tyranni och tvång. Men vår kärleksfulle himmelske Fader tillät inte en sådan plan. Han värdesatte sina barns handlingsfrihet. Han visste att vi måste göra misstag längs vägen för att verkligen kunna utvecklas. Och det är därför han gav oss en Frälsare, vars eviga offer skulle kunna rena oss från synden och ge oss inträde i Guds rike igen.

    När vår himmelske Fader såg att många av hans älskade barn förleddes av Lucifer, tvingade han dem att följa hans plan? Skrämde eller hotade han dem som gjorde ett sådant fruktansvärt val? Nej. Vår Allsmäktige Gud skulle förvisso ha kunnat kväsa detta uppror. Han kunde ha påtvingat sin vilja på avfällingarna och fått dem att foga sig. Men i stället lät han sina barn välja själva.

  10. 2 Tim. 1:7.

  11. Se till exempel Jos. 1:9; Jes. 41:13; Luk. 12:32; Joh. 16:33; 1 Petr. 3:14; L&F 6:36; 50:41; 61:36; 78:18.

  12. Luk. 12:32.

  13. L&F 68:11.

  14. Moses råd till folket på hans tid gäller fortfarande: ”Var inte rädda! … Bevittna den frälsning som HERREN i dag skall ge er” (2 Mos. 14:13).

  15. 5 Mos. 31:6.

  16. 2 Mos. 14:14.

  17. Se Jes. 54:17.

  18. Joh. 16:33.

  19. Se L&F 90:24; se även 2 Kor. 2:14; L&F 105:14.

  20. 1 Joh. 4:18.

  21. Låt oss minnas att Frälsaren inte kom ”till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom” (Joh. 3:17). Faktum är att ”han gör ingenting utom det som är till nytta för världen, ty han älskar världen så högt att han lägger ned sitt eget liv för att kunna dra alla människor till sig” (2 Ne. 26:24).

  22. 1 Joh. 4:18; se även 1 Joh. 4:16.

  23. Mark. 5:36.

  24. Joh. 15:10.