2010–2019
Terugkeren en ontvangen
April 2017


Terugkeren en ontvangen

De belangrijkste doelen die we kunnen stellen zijn: naar de aanwezigheid van God terugkeren en de eeuwige zegeningen ontvangen die voortvloeien uit het sluiten en nakomen van verbonden.

Mijn broeders en zusters, nu is het mijn taak om u toe te spreken en het is uw taak naar mij te luisteren. Mijn doel is mijn taak af te maken voor u met de uwe stopt. Ik ga mijn best doen.

Ik heb door de jaren heen gezien dat zij die een visie voor hun leven hebben, met doelen die om hun visie draaien en met strategische plannen om ze te verwezenlijken, het meeste in deze wereld bereiken. Weten waar u naartoe gaat en hoe u verwacht daar te geraken, kan uw leven zin, richting en voldoening geven.

Sommige mensen vinden het moeilijk onderscheid te maken tussen een doel en een plan, totdat zij begrijpen dat een doel een bestemming is of een eindpunt en dat een plan de weg is die men neemt om daar te geraken. We kunnen bijvoorbeeld een doel hebben om naar een bepaalde onbekende bestemming te rijden. Zoals sommigen van u, lieve zusters, weten, denken wij mannen vaak dat we wel weten hoe we daar kunnen geraken. Vaak zeggen we dan: ‘Ik weet het; het ligt vast om de volgende bocht.’ Mijn vrouw zal nu wel glimlachen. Het doel was duidelijk, maar er was geen goed plan om de bestemming te bereiken.

Een doel stellen is in feite met het eindpunt in gedachten beginnen. En plannen is een manier bedenken om dat eindpunt te bereiken. Inzicht in het belang van bestemmingen is een sleutel tot geluk. Vervolgens besteden we onze tijd, moeite en aandacht aan de dingen die ons daar met zekerheid zullen brengen.

God, onze hemelse Vader, heeft ons het volmaakte voorbeeld van doelen stellen en plannen maken gegeven. Zijn doel is ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’1 en de manier waarop Hij dit wil bereiken, wordt het heilsplan genoemd.

Het plan van onze geliefde hemelse Vader houdt in dat we een lichamelijk, sterfelijk leven leiden waarin we kunnen groeien, onszelf overwinnen en leren. Zo kunnen we zoals Hij worden. Nu onze eeuwige geest met een stoffelijk lichaam bekleed is, wij de leringen en geboden van Gods Zoon, de Heer Jezus Christus, naleven en eeuwige families vormen, kunnen we, dankzij het zoenoffer van de Heiland, Gods doel van onsterfelijkheid verwezenlijken en eeuwig met Hem in zijn celestiale koninkrijk samenwonen.

Om verstandig doelen te stellen moeten we begrijpen dat kortetermijndoelen alleen doeltreffend zijn, als ze naar duidelijke langetermijndoelen leiden. Ik geloof dat we, om gelukkig te worden, moeten leren hoe we doelen stellen en plannen maken binnen het kader van het eeuwige plan van onze hemelse Vader. Als we ons op dit eeuwige pad richten, kan het niet anders dan dat we in zijn tegenwoordigheid zullen terugkeren.

Het is goed om doelen en plannen te hebben voor onze loopbaan, voor onze opleiding, zelfs voor ons spelletje golf. Het is ook belangrijk doelen voor ons huwelijk, ons gezin, en onze kerkroepingen en -raden te hebben. Dit geldt in het bijzonder voor zendelingen. Maar onze grootste en hoogste doelen horen in het eeuwige plan van onze hemelse Vader te passen. Jezus heeft gezegd: ‘Maar zoekt eerst het koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid, en al die dingen zullen u worden toegevoegd.’2

Experts in doelen stellen hebben gezegd dat hoe eenvoudiger en duidelijker een doel is, des te krachtiger het is. Als we een doel tot één duidelijk beeld of één of twee krachtige symbolische woorden herleiden, wordt het een deel van ons en leidt het ons in praktisch alles wat we denken en doen. Ik denk dat er binnen deze context twee woorden zijn die Gods doelen voor ons en onze belangrijkste doelen symboliseren. Die woorden zijn terugkeren en ontvangen.

De belangrijkste doelen die we kunnen stellen zijn: naar zijn aanwezigheid terugkeren en de eeuwige zegeningen ontvangen die voortvloeien uit het sluiten en nakomen van verbonden.

We keren terug en ontvangen de zegeningen door ‘onwrikbaar geloof in [de Heer Jezus Christus], [ons] geheel verlatend op’ zijn verdiensten, ‘standvastig in Christus voorwaarts strevend, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen [ons] vergastend aan het woord van Christus, en tot het einde volhard[end]’.3

Lucifer zag niets in het plan van onze Vader, waarmee wij in Gods tegenwoordigheid kunnen terugkeren en zijn zegeningen kunnen ontvangen. Hij kwam zelfs in opstand en probeerde het plan van onze Vader volledig te veranderen. Hij wilde de glorie, eer en macht van God zelf hebben. Als gevolg daarvan werden Lucifer en zijn volgelingen van Gods tegenwoordigheid uitgeworpen. ‘En hij werd Satan, ja, namelijk de duivel, de vader van alle leugen, om de mensen te misleiden en te verblinden en om hen gevankelijk weg te voeren naar zijn wil, ja, allen die weigerden naar [de] stem [van de Heer] te luisteren’.4

Vanwege zijn voorsterfelijke keuzes, kan Satan noch terugkeren noch ontvangen. Het enige wat hem nog rest is het plan van onze Vader tegen te werken. Daarvoor gebruikt hij elke mogelijke verleiding waarmee hij ons kan neerhalen en ons even ellendig als zichzelf kan maken.5 Satans plan om zijn duivelse doel te bereiken richt zich op elk individu, elke generatie, cultuur, en samenleving. Hij gebruikt luide stemmen; stemmen die de zachte, stille stem van de Heilige Geest kunnen verdringen, die ons op ‘alle dingen’ wijst die we behoren te doen om terug te keren en te ontvangen.6

Die luide stemmen zijn van mensen die de waarheid van het evangelie negeren en het internet, sociale en gedrukte media, radio, televisie, en film gebruiken om onzedelijkheid, geweld, slechte taal, vuiligheid, en obsceniteit zo voor te stellen dat we van onze doelen en plannen voor de eeuwigheid worden afgeleid.

Deze stemmen kunnen ook van mensen met goede bedoelingen zijn, die verblind zijn door wereldse filosofieën en eropuit zijn geloof te vernietigen en de eeuwige focus te verleggen van wie eenvoudigweg proberen in de tegenwoordigheid van God terug te keren en ‘alles wat [onze] Vader heeft’ te ontvangen.7

Als ik mij wil blijven concentreren op terugkeren en de beloofde zegeningen ontvangen, moet ik regelmatig de tijd nemen om mezelf de vraag: ‘Waar sta ik?’ te stellen.

Het is net alsof u een persoonlijk, vertrouwelijk gesprek met uzelf houdt. En als dat vreemd klinkt, denk er dan eens over na: wie in deze wereld kent u beter dan uzelf? U kent uw gedachten, uw persoonlijke handelingen, uw verlangens en uw dromen, doelen en plannen. En u weet beter dan wie ook hoe ver u al bent op de weg naar terugkeren en ontvangen.

Als leidraad voor mezelf tijdens dit persoonlijke, vertrouwelijke gesprek, lees ik graag de woorden uit het vijfde hoofdstuk van Alma die tot zelfbeschouwing aanzetten en denk ik er over na. Alma vraagt daar: ‘Zijt gij geestelijk uit God geboren? Hebt gij zijn beeld in uw gelaat ontvangen? Hebt gij die machtige verandering in uw hart ondervonden?’8 De vragen van Alma herinneren ons eraan wat onze doelen en plannen moeten omvatten om terug te keren en te ontvangen.

Denk aan de uitnodiging van de Heiland: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel.’9

Als ons geloof toeneemt in de macht van de Heer Jezus Christus om ons rust in onze ziel te schenken door onze zonden te vergeven, onvolmaakte relaties te redden, de geestelijke wonden die groei onderdrukken te genezen, en ons te sterken en in staat te stellen om de eigenschappen van Christus te ontwikkelen, zullen we meer waardering krijgen voor de omvang van de verzoening van de Heer Jezus Christus.10

Maak in de volgende weken tijd vrij om uw levensdoelen en plannen te evalueren en zorg ervoor dat ze met het grote plan van onze hemelse Vader voor ons geluk overeenkomen. Als u zich moet bekeren en veranderen, overweeg dan om dat nu te doen. Neem de tijd om onder gebed na te denken welke aanpassingen nodig zijn om uw ‘oog alleen gericht op de eer van God’ te houden.11

We moeten de leer en het evangelie van Jezus Christus als het richtpunt van onze doelen en plannen houden. Zonder Hem is er geen eeuwig doel mogelijk en zullen onze plannen om onze eeuwige doelen te bereiken beslist mislukken.

Afbeelding
Het document ‘De levende Christus’

Een aanvullende leidraad is ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’,12 die op 1 januari 2000 aan de kerk is bekendgemaakt. Leg die neer waar u hem kunt zien en neem de tijd om elk van de uitspraken over Christus in dit geïnspireerde getuigenis van zijn bijzondere getuigen, die het ondertekend hebben, te bestuderen.

Afbeelding
‘De levende Christus’ en de proclamatie over het gezin

Ik verzoek u dringend dit samen met ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ te bestuderen. We spreken vaak over de proclamatie over het gezin, maar leest u dit alstublieft in het licht van de verlossingsmacht van de levende Christus. Zonder de levende Christus blijven onze dierbaarste verwachtingen onvervuld. Zoals in de proclamatie over het gezin staat: ‘Door het goddelijk plan van geluk is het mogelijk dat familiebanden ook na de dood blijven bestaan. Heilige verordeningen en verbonden die in heilige tempels beschikbaar zijn, maken het mogelijk dat de mens in de tegenwoordigheid van God terugkeert en dat het gezin voor eeuwig verenigd wordt.’13

Dit is alleen mogelijk omdat de levende Christus onze verzoenende Heiland en Verlosser van de wereld is.

U kunt in dit verband overwegen om uw Schriftstudie op meer begrip van de specifieke waarheden in ‘De levende Christus’ te richten.

‘De levende Christus’ onder gebed lezen is hetzelfde als het getuigenis van Mattheüs, Markus, Lukas, Johannes en de profeten uit het Boek van Mormon lezen. Uw geloof in de Heiland neemt erdoor toe en u kunt erdoor op Hem gericht blijven, terwijl u uw plannen uitvoert om uw eeuwige doelen te bereiken.

Ondanks onze vergissingen, tekortkomingen, omwegen en zonden kunnen wij ons door de verzoening van Jezus Christus bekeren. Zo bereiden we ons voor om terug te keren en de onovertroffen zegeningen te ontvangen die God ons heeft beloofd: eeuwig bij de Vader en de Zoon in de hoogste graad van het celestiale koninkrijk wonen.14

Zoals u allen weet, ontsnapt niemand aan de dood. Op lange termijn horen ons doel en ons plan dus te zijn dat wij, wanneer we naar onze hemelse Vader terugkeren, alles zullen ontvangen wat Hij voor ieder van ons gepland heeft.15

Ik getuig dat er geen hoger doel in dit leven is dan eeuwig bij onze hemelse Ouders en onze geliefde Heiland, de Heer Jezus Christus, te wonen. Maar het is meer dan alleen ons doel. Het is ook hun doel. Ze hebben ons volmaakt lief; krachtiger dan we maar enigszins kunnen begrijpen. Zij richten Zich volkomen en eeuwig op ons. Wij zijn hun werk. Onze heerlijkheid is hun heerlijkheid. Maar Zij willen vooral dat we naar huis komen: dat we terugkeren en eeuwige vreugde in hun aanwezigheid ontvangen.

Mijn geliefde broeders en zusters, over een week vieren we palmzondag, de herdenking van de triomfale intocht van Christus in Jeruzalem. Over twee weken vieren we Pasen. Dan herdenken we de overwinning van de Heiland op de dood.

Als we tijdens deze twee bijzondere zondagen onze aandacht op de Heiland richten, laten we Hem dan indachtig zijn en onze levenslange belofte om zijn geboden te onderhouden, hernieuwen. Laten we diep in ons eigen leven kijken, onze eigen doelen stellen en onze plannen zo nauw afstemmen op die van God, dat we uiteindelijk ons dierbaar voorrecht om terug te keren en de zegeningen te ontvangen waarmaken. Dit is mijn nederig gebed in de naam van Jezus Christus. Amen.