2010–2019
Vende tilbake og motta
April 2017


Vende tilbake og motta

Å vende tilbake til Guds nærhet og å motta de evige velsignelsene som kommer av å inngå og holde pakter, er de viktigste målene vi kan sette oss.

Mine brødre og søstre, det er nå min oppgave å tale til dere, og deres oppgave er å lytte. Mitt mål er å fullføre min oppgave før dere er ferdig med deres. Jeg skal gjøre mitt beste.

I årenes løp har jeg sett at de som oppnår mest i denne verden, er de som har en visjon for livet, med delmål som holder dem fokusert på sin visjon og taktiske planer for å oppnå dem. Å vite hvor du skal og hvordan du forventer å komme dit, kan gi livet mål, mening og tilfredsstillelse.

Noen har problemer med å skille mellom et mål og en plan før de lærer at et mål er et bestemmelsessted eller et endepunkt, mens en plan er ruten man følger for å komme dit. Vi kan for eksempel ha som mål å kjøre til et ukjent sted, og som noen av dere kjære søstre vet, har vi menn ofte lett for å tro at vi vet hvordan vi skal komme dit – noe som ofte fører til at vi sier: “Jeg vet det må være rett rundt hjørnet.” Min hustru smiler sikkert. Målet var klart, men det var ingen god plan på plass for å nå målet.

Målsetting er i bunn og grunn å begynne med resultatet i sinne. Og planlegging er å utarbeide en måte å oppnå dette resultatet på. En nøkkel til lykke ligger i å forstå hvilke bestemmelsessteder som virkelig betyr noe – og så bruke vår tid, våre krefter og vår oppmerksomhet på det som utgjør en sikker måte å komme dit på.

Gud, vår himmelske Fader, har gitt oss det fullkomne eksempel på målsetting og planlegging. Hans mål er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv”,1 og hans middel til å nå det er frelsesplanen.

Vår kjære himmelske Faders plan omfatter å gi oss et fysisk jordeliv hvor vi kan vokse, strekke oss og lære for å bli mer lik ham. Ved å ikle vår evige ånd en fysisk kropp, etterleve hans Sønn Herren Jesu Kristi læresetninger og bud, og danne evige familier, kan vi ved hjelp av Frelserens forsoning oppfylle Guds mål om udødelighet og evig liv for sine barn sammen med ham i hans celestiale rike.

Klok målsetting omfatter å forstå at kortsiktige mål bare er effektive hvis de fører til tydelig forståtte langsiktige mål. Jeg tror at en viktig nøkkel til lykke er å lære å sette våre egne mål og utarbeide våre egne planer innenfor rammen av vår himmelske Faders evige plan. Hvis vi fokuserer på denne evige veien, vil vi uunngåelig kvalifisere oss til å vende tilbake til hans nærhet.

Det er godt å ha mål og planer for vår karriere, vår utdannelse og til og med vårt golfspill. Det er også viktig å ha mål for vårt ekteskap, vår familie og for våre råd og kall i Kirken. Dette gjelder ikke minst misjonærer. Men våre største og mest overordnede mål skulle passe inn i vår himmelske Faders evige plan. Jesus sa: “Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette lagt til.”2

Eksperter på målsetting forteller oss at jo enklere og mer oversiktlig et mål er, desto mer kraft vil det ha. Når vi kan redusere et mål til ett tydelig bilde eller ett eller to kraftfulle og symbolske ord, kan dette målet bli en del av oss og veilede nesten alt vi tenker og gjør. Jeg tror det er tre ord som i denne sammenheng symboliserer Guds mål for oss og våre viktigste mål for oss selv. Ordene er å vende tilbake og å motta.

Å vende tilbake til hans nærhet og å motta de evige velsignelsene som kommer av å inngå og holde pakter, er de viktigste målene vi kan sette oss.

Vi kan vende tilbake og motta ved å ha “urokkelig tro på [Herren Jesus Kristus] og ved å stole fullt og fast på hans fortjeneste”, og streve “fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker… [nyte] Kristi ord og [holde] ut til enden”.3

Lucifer godtok ikke vår Faders plan som gjorde det mulig for oss å vende tilbake til hans nærhet og motta hans velsignelser. Lucifer gjorde faktisk opprør og forsøkte å endre vår himmelske Faders plan fullstendig, fordi han selv ønsket å overta Guds herlighet, ære og makt. Som følge av dette ble han kastet ut fra Guds nærhet sammen med sine tilhengere, og “ble Satan, ja, djevelen, all løgnens far, for å bedra og forblinde menneskene, og for å føre dem fanget etter sin vilje, ja, så mange som ikke ville lytte til [Herrens] røst”.4

På grunn av sine førjordiske valg, kan Satan hverken vende tilbake eller motta. Det eneste som gjenstår for ham, er å motarbeide Faderens plan ved hjelp av alle mulige lokkemidler og fristelser for å bringe oss ned og gjøre oss like ulykkelige som han selv er.5 Satans plan for å oppnå sitt djevelske mål gjelder for alle mennesker, generasjoner, kulturer og samfunn. Han bruker høye røster – røster som prøver å overdøve Den hellige ånds milde og lave røst som kan vise oss “alt” vi skulle gjøre for å vende tilbake og motta.6

Disse røstene tilhører dem som ser bort fra evangeliets sannhet og som bruker Internett, sosiale og trykte medier, radio, TV og filmer til å presentere umoral, vold, stygt språk, urenhet og smuss på en forlokkende måte som distraherer oss fra våre mål og de planer vi har for evigheten.

Disse røstene kan også omfatte velmenende personer som er forblindet av verdslige filosofier, og som forsøker å ødelegge troen og avlede det evige fokuset til dem som bare prøver å vende tilbake til Guds nærhet og motta “alt som [vår] Fader har”.7

Jeg har funnet ut at for å holde fokus på å vende tilbake og å motta de lovede velsignelsene, må jeg jevnlig ta meg tid til å spørre meg selv: “Hvordan ligger jeg an?”

Det er omtrent som å ha et personlig intervju med deg selv. Og hvis det høres uvanlig ut, tenk etter: Hvem i denne verden kjenner deg bedre enn du kjenner deg selv? Du kjenner dine tanker, dine private handlinger, dine ønsker og dine drømmer, mål og planer. Og du vet bedre enn noen hvordan du utvikler deg på veien til å vende tilbake og motta.

Som en rettesnor for meg under denne personlige selvransakelsen, liker jeg å lese og grunne på de selvbeskuende ordene i Alma kapittel 5, hvor Alma spør: “Er dere blitt åndelig født av Gud? Har dere fått hans bilde i deres ansikter? Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”8 Almas spørsmål er en påminnelse om hva våre mål og planer bør omfatte for å kunne vende tilbake og motta.

Husk Frelserens innbydelse: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.”9

Etter hvert som vi styrker vår tro på vår Herre Jesu Kristi kraft til å gi vår sjel hvile ved å tilgi synder, forløse ufullkomne relasjoner, helbrede åndelige sår som kveler vekst, og styrke og gjøre oss i stand til å utvikle Kristi egenskaper, vil vi forstå enda dypere omfanget av vår Herre Jesu Kristi forsoning.10

I løpet av de kommende ukene håper jeg dere vil finne tid til å vurdere deres mål og planer og sørge for at de er i overensstemmelse med vår himmelske Faders store plan for vår lykke. Hvis dere trenger omvendelse og forandring, håper jeg dere vil vurdere å gjøre det nå. Ta dere tid til med bønnens hjelp å tenke på hvilke justeringer som trengs for å hjelpe dere å ha “øyet fullt og helt vendt mot Guds ære”.11

Vi må ha Jesu Kristi lære og evangelium i sentrum av våre mål og planer. Uten ham er ingen evige mål oppnåelige, og våre planer for å nå våre evige mål vil med sikkerhet mislykkes.

Bilde
Dokumentet “Den levende Kristus”

En ekstra hjelp er “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”,12 som ble presentert for Kirken 1. januar 2000. Ha et eksemplar der dere kan se det, og ta dere tid til å vurdere hvert av utsagnene som finnes i dette inspirerte vitnesbyrdet om Kristus av hans spesielle vitner som undertegnet det.

Bilde
“Den levende Kristus” og erklæringen om familien

Jeg vil oppfordre dere til å studere det sammen med “Familien – en erklæring til verden”. Vi snakker ofte om familieerklæringen, men husk å lese den i lys av den levende Kristi frelsende kraft. Uten den levende Kristus ville våre største forventninger forbli urealisert. Slik det står i familieerklæringen: “Den guddommelige plan for lykke muliggjør en fortsettelse av familieforholdet på den andre siden av graven. Hellige ordinanser og pakter som er tilgjengelige i hellige templer, gjør det mulig for enkeltmennesker å vende tilbake til Guds nærhet og for familier å bli evig forenet.”13

Dette kan bare skje fordi den levende Kristus er verdens forsonende Frelser og Forløser.

I denne forbindelse kan dere også vurdere å granske Skriftene for å styrke deres forståelse av de konkrete sannheter som finnes i “Den levende Kristus”.

Å lese “Den levende Kristus” med en bønn i hjertet er som å lese vitnesbyrdene til Matteus, Markus, Lukas, Johannes og profetene i Mormons bok. Det vil styrke deres tro på Frelseren og hjelpe dere å holde fokus på ham når dere følger deres planer for å nå deres evige mål.

Til tross for våre feil og svakheter, avstikkere og synder, gjør Jesu Kristi forsoning det mulig for oss å omvende oss og forberede oss til å vende tilbake og motta de uforlignelige velsignelsene som Gud har lovet – å leve evig sammen med Faderen og Sønnen i den høyeste graden i Det celestiale rike.14

Som dere alle vet, vil ingen unnslippe døden. Derfor skulle vårt langsiktige mål og vår plan være at når vi vender tilbake til vår himmelske Fader, vil vi motta alt han har planlagt for hver enkelt av oss.15

Jeg vitner om at det ikke finnes noe større mål i jordelivet enn å leve evig sammen med våre himmelske foreldre og vår kjære Frelser, vår Herre Jesus Kristus. Men det er mer enn bare vårt mål – det er også deres mål. De har en fullkommen kjærlighet til oss, mer kraftfull enn vi har mulighet til å fatte. De er helt, fullstendig og for evig på linje med oss. Vi er deres verk. Vår herlighet er deres herlighet. Mer enn noe annet ønsker de at vi skal komme hjem – vende tilbake og motta evig lykke i deres nærhet.

Mine kjære brødre og søstre, om en uke feirer vi palmesøndag til minne om Kristi seierrike inntog i Jerusalem. Om to uker feirer vi 1. påskedag til minne om Frelserens seier over døden.

Når vi vier vår oppmerksomhet til Frelseren i løpet av disse to spesielle søndagene, la oss minnes ham og fornye vår livslange forpliktelse til å holde hans bud. La oss se dypt inn i vårt eget liv, sette egne mål og la våre planer fokusere på å innrette oss etter Gud på en måte som til syvende og sist vil føre til vårt dyrebare privilegium å vende tilbake og motta. Det er min ydmyke bønn i Jesu Kristi navn. Amen.