2010–2019
I hellig skrud
April 2017


I hellig skrud

Vår himmelske Fader har sørget for alt som er nødvendig slik at vi kan bli hellig som han selv er hellig.

Mens jeg har forberedt meg til dette møtet, har mitt hjerte vendt seg til de mange trofaste søstre som jeg har møtt, både nær og fjern. For meg beskrives de best i en takksigelsessalme av kong David: “Gi Herren den ære som svarer til hans navn! Bær fram gaver og kom for hans åsyn! Tilbe Herren i hellig skrud!”1

Jeg ser søstre som er kledd i hellig skrud ved at deres hjerte er sentrert rundt alt som er godt, og som ønsker å bli mer lik Frelseren. De gir hele sin sjel, hele sitt hjerte, all makt, sinn og styrke til Herren i måten de lever på i sitt daglige liv.2 Hellighet kommer fra vår innsats og streben etter å holde budene og hedre paktene vi har inngått med Gud. Hellighet er å ta valg som fører til at vi beholder Den hellige ånd som vår veileder.3 Hellighet er å sette til side våre naturlige tilbøyeligheter og bli “en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning”.4 “Hvert eneste øyeblikk av [vårt liv] må være helliget Herren.”5

Himmelens Gud befalte Israels barn, “For jeg er Herren deres Gud, og dere skal hellige dere. Dere skal være hellige, for jeg er hellig. Dere skal ikke gjøre dere selv urene.”6

Eldste D Todd Christofferson har sagt: “Vår himmelske Fader er en Gud med høye forventninger… Han ønsker å gjøre oss hellige så vi kan ‘tåle en celestial herlighet’ (L&p 88:22) og ‘bo i hans nærhet’ (Moses 6:57)”.7 Lectures on Faith forklarer, “Intet vesen kan tåle hans herlighet uten å være i besittelse av hans fullkommenhet og hellighet.”8 Vår himmelske Fader kjenner oss. Han elsker oss, og han har sørget for alt som er nødvendig slik at vi kan bli hellig som han selv er hellig.

Vi er døtre av vår himmelske Fader, og hver enkelt av oss har en guddommelig arv av hellighet. Vår Fader i himmelen har erklært, “Se, jeg er Gud, Hellighetens Menneske er mitt navn.”9 I den førjordiske verden elsket vi vår Fader og tilba ham. Vi ønsket å bli som ham. På grunn av fullkommen farskjærlighet ga han sin elskede sønn, Jesus Kristus, for å bli vår Frelser og Forløser. Han er Hellighetens Menneskes Sønn.10 Hans “navn er Hellig”,11 “Israels Hellige”.12

Vårt håp om hellighet er sentrert om Kristus, i hans barmhjertighet og han nåde. Med tro på Jesus Kristus og hans forsoning kan vi bli rene og plettfrie, når vi nekter oss selv ugudelighet13 og oppriktig omvender oss. Vi blir døpt i vann til syndenes forlatelse. Vår sjel blir helliggjort når vi mottar Den hellige ånd med et åpent hjerte. Ukentlig tar vi del i nadverdens ordinans. I omvendelsens ånd, og med oppriktige ønsker om rettferdighet, inngår vi en pakt om at vi er villige til å påta oss Kristi navn, minnes ham og holde hans bud, slik at hans Ånd alltid kan være hos oss. Over tid, når vi kontinuerlig streber etter å bli ett med Faderen, Sønnen og Den hellige ånd, blir vi delaktige i deres guddommelige natur.14

Hellighet er å holde våre pakter

Vi gjenkjenner mangfoldet av prøvelser, fristelser og vanskeligheter som kan trekke oss bort fra alt som er dydig og prisverdig for Gud. Men våre jordiske erfaringer gir oss mulighet til å velge hellighet. Som oftest er det de offer vi gjør for å holde våre pakter som helliggjør oss.

Bilde
Evangeline, en ung kvinne i Ghana

Jeg så hellighet i ansiktet til Evangeline, en 13 år gammel pike i Ghana. En av måtene hun holder sine pakter på er ved å foredle sitt kall som president for bikubeklassen. Hun forklarte ydmykt at hun går hjem til sine venner, de mindre aktive unge kvinnene, for å be foreldrene om å gi sin tillatelse til at de kan få komme til kirken. Foreldrene sier til henne at det er vanskelig fordi barna må gjøre husarbeid på søndagene. Så Evangeline drar og hjelper til med oppgavene, og ved hjelp av hennes innsats får ofte vennene hennes komme til kirken.

Hvis vi vil holde de tilhørende pakter, vil de hellige prestedømsordinansene forandre oss, helliggjøre oss, og forberede oss til å komme inn i Herrens nærhet.15 Så vi bærer hverandres byrder, vi styrker hverandre. Vi bevarer en tilgivelse for våre synder når vi gir åndelig og timelig hjelp til de fattige, de sultne, de nakne og de syke.16 Vi holder oss ubesmittet av verden når vi holder sabbatsdagen og verdig tar del i nadverden på Herrens hellige dag.17

Vi velsigner vår familie og gjør vårt hjem til et hellig sted. Vi holder våre lidenskaper i tømme så vi kan bli fylt med ren og evigvarende kjærlighet.18 Vi strekker oss ut til andre i vennlighet, med medfølelse, og står som vitner for Gud. Vi blir et Sions folk, av ett hjerte og sinn, et rent folk som dveler sammen i enhet og rettferdighet.19 “For Sion må tilta i skjønnhet og hellighet.”20

Søstre, kom til templet. Hvis vi skal være et hellig og forberedt folk som skal ta imot Frelseren ved hans komme, må vi stå opp og iføre oss våre skjønne klær.21 Med styrke og ære forsaker vi verdens veier og holder våre pakter, slik at vi kan bli “ikledd renhet, ja, rettferdighetens kappe”.22

Hellighet er å motta Den hellige ånd som vår veileder

Hellighet er en av Åndens gaver. Vi tar imot denne gaven når vi velger å gjøre de ting som vil øke Den hellige ånds helliggjørende kraft i vårt liv.

Bilde
Maria lyttet til Frelserens ord

Da Marta tok imot Jesus Kristus i sitt hjem, følte hun et sterkt ønske om å tjene Herren etter beste evne. Hennes søster, Maria, valgte å sette seg ved “Jesu føtter” og lytte til hans ord. Da Marta følte seg tynget av at hun måtte yte tjeneste uten noen form for hjelp, klaget hun, “Herre, bryr du deg ikke om at min søster har latt meg bli alene med å tjene deg?”

Jeg elsker ordene i den mildeste irettesettelse jeg kan forestille meg. Med fullkommen kjærlighet og uendelig medfølelse formante Herren:

“Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting.

Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt fra henne.”23

Søstre, hvis vi vil være hellige, må vi lære å sitte ned ved Israels Helliges føtter og gi tid til hellighet. Legger vi til side telefonen, den uendelige listen over gjøremål, og verdens bekymringer? Bønn, skriftstudium og å adlyde Guds ord innbyr hans rensende og helbredende kjærlighet inn i vår sjel. La oss bruke tid på å bli hellig, slik at vi kan bli fylt med hans hellige og helliggjørende Ånd. Med Den hellige ånd som vår veileder vil vi bli forberedt til å motta Frelseren i hellig skrud.24

Hellighet er å bli en hellig gjennom Jesu Kristi forsoning

Ifølge Kong Benjamins inspirerte ord er de som blir hellige gjennom Jesu Kristi forsoning de som er lydige, saktmodige, ydmyke, tålmodige og fulle av kjærlighet, som Frelseren er.25 Han profeterte at Jesus Kristus, “Herren Den Allmektige som regjerer, som var og er fra all evighet til all evighet, med kraft skal komme ned fra himmelen blant menneskenes barn og bo i et jordisk tabernakel.” Han kom for å helbrede de syke, de lamme, de døve og de blinde og oppreise alle som hadde dødd, til liv. Og likevel led han “mer enn et menneske kan tåle uten at det forvolder døden”.26 Og selv om han er den eneste hvorved frelse kommer ble han latterliggjort, pisket og korsfestet. Men Guds sønn oppsto fra graven, slik at vi alle kan overvinne døden. Han er den som vil dømme verden i rettferdighet. Han er den som vil forløse oss alle. Han er Israels Hellige. Jesus Kristus er vår hellige skrud.

Da kong Benjamins folk hørte hans ord falt de til jorden, så stor var deres ydmykhet og ærbødighet for vår Guds nåde og herlighet. De forsto sin kjødelige tilstand. Forstår vi vår totale avhengighet av vår Herre Kristi nåde og barmhjertighet? Forstår vi at vi mottar enhver god gave, timelig og åndelig, gjennom Kristus? Husker vi at ifølge Faderens evige plan, kan fred i dette liv og evighetens herlighet bli vår kun i og gjennom hans hellige Sønn?

Måtte vi stemme i med kong Benjamins folk da de ropte høyt med én røst, “Ha barmhjertighet med oss og anvend Kristi sonende blod, så vi kan få tilgivelse for våre synder og våre hjerter kan bli renset, for vi tror på Jesus Kristus, Guds Sønn, som skapte himmel og jord og alle ting.”27

Jeg vitner om at når vi kommer til Israels hellige, vil hans Ånd komme over oss slik at vi kan bli fylt med glede og få tilgivelse for synder og fred i samvittigheten.

Vår himmelske Fader har gitt hver og en av oss evnen til å bli hellig. Måtte vi gjøre vårt beste for å holde våre pakter og bruke Den hellige ånd som vår veileder. Med tro på Jesus Kristus blir vi hellige gjennom hans forsoning, slik at vi kan motta udødelighet og evig liv og gi Gud vår Fader den ære som svarer til hans navn. Måtte vårt liv alltid være et hellig offer, slik at vi kan stå foran Herren i hellig skrud. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.