2010–2019
Till kyrkans vänner och undersökare
April 2017


Till kyrkans vänner och undersökare

Om du betalar priset för uppenbarelse, ödmjukar dig, läser, ber och omvänder dig, då öppnar himlarna sig och du får veta att Jesus är Kristus.

En fredagseftermiddag den 16 september 1988, i Vicente López församlings möteshus i Buenos Aires i Argentina, döptes jag till medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. En mycket god vän, Alin Spannaus, döpte mig den dagen och jag kände mig glad, lättare och ivrig att lära mer.

Bild
Äldste Costas dop

I dag vill jag berätta om en del saker som jag lärde mig på min väg till dopet, lärdomar som jag hoppas kan hjälpa dem av er som lyssnar och som ännu inte är medlemmar i kyrkan. Jag ber att era hjärtan berörs av Anden, liksom mitt blev.

Första lärdomen: Träffa missionärerna

Varför skulle en person utan svåra utmaningar, behov eller frågor vara intresserad av att träffa missionärerna och lyssna på deras lektioner? I mitt fall var det kärleken, kärleken till en flicka som hette Renee. Jag blev förälskad i henne och ville gifta mig med henne. Hon var annorlunda och hennes normer skilde sig från de flesta unga kvinnors jag kände. Men jag föll för henne och friade till henne. Och hon sa nej!

Bild
Äldste och syster Costa

Jag var förvirrad. Jag tyckte jag var ett riktigt kap! Jag var stilig, 24 år gammal och hade en högskoleexamen och ett bra jobb. Hon pratade om sina mål – om att endast gifta sig med någon som kunde ta henne till templet, om att få en evig familj – och tackade nej till mitt frieri. Jag ville fortsätta ha kontakt med henne, så jag gick med på att lyssna på missionärerna. Är det en bra anledning till att träffa missionärerna? Nåja, det var det för mig.

När jag först träffade missionärerna förstod jag inte mycket av vad de sa och för att vara helt ärlig så kanske jag inte lyssnade så noga. Mitt hjärta var inte öppet för en ny religion. Jag ville bara bevisa att de hade fel och vinna tid för att övertala Renee att gifta sig med mig ändå.

Mina barn har verkat som och verkar i dag som missionärer och jag förstår vilka uppoffringar dessa unga män och unga kvinnor gör för att undervisa om Jesu Kristi evangelium. Nu önskar jag att jag hade lyssnat mer till äldste Richardson, äldste Farrell och äldste Hyland, de underbara missionärerna som undervisade mig.

Från min första lärdom säger jag till kyrkans vänner och undersökare: När ni träffar missionärerna, ta dem på allvar. De ger upp viktiga år av sina liv för er skull.

Andra lärdomen: Gå i kyrkan

Första gången jag gick på ett möte i kyrkan hörde jag flera ord som jag inte förstod. Vilka var bikupsflickorna? Vad var aronska prästadömet? Hjälpföreningen?

Om det här är första gången du är på ett möte i kyrkan och du känner dig förvirrad över något som du inte förstår, oroa dig inte! Jag fattade inte heller någonting. Men jag kommer fortfarande ihåg intrycken, de nya känslorna av frid och glädje. Jag visste det inte då, men den Helige Anden viskade i mina öron och till mitt hjärta att ”detta är rätt”.

Låt mig sammanfatta den här lärdomen: Om du är förvirrad, oroa dig inte. Kom ihåg att de känslor du fått kommer från Gud.

Tredje lärdomen: Läs Mormons bok

Efter flera möten med missionärerna hade jag inte gjort några betydande framsteg. Jag kände att jag inte hade fått någon bekräftelse på att evangeliet var sant.

En dag frågade Renee mig: ”Läser du Mormons bok?”

Jag svarade: ”Nej.” Jag lyssnade på missionärerna, räckte inte det?

Med tårar i ögonen försäkrade Renee mig att hon visste att Mormons bok var sann och förklarade att om jag ville veta om den är sann, då måste jag läsa den! Och sedan fråga!

Läs, begrunda i era hjärtan och ”fråga Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, … med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus” (se Moro. 10:4) om Mormons bok är sann, om detta är den sanna kyrkan.

En sammanfattning av den tredje lärdomen: När du får dessa uppteckningar – Mormons bok – och du uppmanas att läsa och fråga Gud om de är sanna: Gör det bara!

Sista lärdomen: Omvänd dig

Den sista upplevelsen jag vill ta upp handlar om omvändelse. När jag hade lyssnat till alla missionärslektionerna var jag fortfarande inte övertygad om att jag behövde ändra på något i mitt liv. Det var äldste Cutler – en ung, självsäker missionär med knapphändig spanska – som en dag sa: ”Joaquin, låt oss läsa Alma 42 tillsammans och lägga till ditt namn när vi läser.”

Jag tyckte att det var fånigt men gjorde som äldste Cutler bad mig och läste vers 1: ”Och nu, min son [Joaquin], märker jag att det finns något mer som oroar ditt sinne, något som du inte förstår.” Åh! Boken talade till mig.

Och vi läste i vers 2: ”Se, min son [Joaquin], jag skall förklara detta för dig”, och sedan beskrevs Adams fall.

Och sedan i vers 4: ”Och sålunda ser vi att [Joaquin] fick en tid till att omvända sig.”

Vi fortsatte sakta läsa en vers i taget tills vi kom till de tre sista verserna. Då kände jag en mäktig kraft. Boken talade direkt till mig och jag började gråta när jag läste: ”Och nu, [Joaquin] min son, önskar jag att du inte låter dessa frågor oroa dig längre. Och låt endast dina synder oroa dig med den oro som leder dig … till omvändelse” (v. 29).

Jag inser i dag att jag hade förväntat mig uppenbarelse utan att betala priset. Fram till dess hade jag aldrig riktigt talat med Gud och tanken på att tala med någon som inte var närvarande kändes löjlig. Jag behövde ödmjuka mig och göra det som jag ombads att göra även om det för mitt världsliga sinne lät fånigt.

Den dagen öppnade jag mitt hjärta för Anden, kände en önskan att omvända mig och ville bli döpt! Innan den stunden hade jag sett omvändelse som något negativt och endast förknippat det med synd och överträdelse. Men plötsligt såg jag det från en annan synvinkel, som något positivt som banade vägen mot tillväxt och glädje.

Äldste Cutler är här i dag och jag vill tacka honom för att han öppnade mina ögon. Varje beslut jag har fattat i mitt liv sedan dess har påverkats av den stunden när jag ödmjukade mig och bad om förlåtelse och lät Jesu Kristi försoning för mina synder bli en del av mitt liv.

En sammanfattning av den sista lärdomen:Omvänd dig. Inget tar dig närmare Jesus Kristus än en önskan att förändras.

Min kära undersökare, kyrkans vän, om du lyssnar i dag så är du väldigt nära att uppnå den högsta lyckan. Du är nära!

Låt mig uppmana dig av hela mitt hjärta och ur djupet av min själ: Gå och bli döpt! Det är det bästa du någonsin kan göra. Det förändrar inte bara ditt liv utan även dina barns och barnbarns liv.

Bild
Äldste och syster Costa på deras bröllopsdag

Herren har välsignat mig med en familj. Jag gifte mig med Renee och vi har fyra vackra barn. Och tack vare mitt dop kan jag, liksom den forntida profeten Lehi, uppmana dem att ta del av frukten av livets träd, som är Guds kärlek (se 1 Ne. 8:15; 11:25). Jag kan hjälpa dem att komma till Kristus.

Så var snäll och ta lärdom av mina upplevelser och 1) ta missionärerna på allvar, 2) gå till kyrkan och kom ihåg andliga känslor, 3) läs Mormons bok och fråga Herren om den är sann och 4) omvänd dig och bli döpt.

Jag betygar för dig att om du betalar priset för uppenbarelse, ödmjukar dig själv, läser, ber och omvänder dig, så öppnas himlen och du får veta, liksom jag vet, att Jesus är Kristus. Han är min Frälsare och han är din Frälsare. I Jesu Kristi namn. Amen.