2010–2019
Bærere av himmelsk lys
Oktober 2017


Bærere av himmelsk lys

Som bærer av Guds prestedømme og som en disippel av Jesus Kristus er du en bærer av lys.

En eldre mann sto i kø på postkontoret for å kjøpe frimerker i skranken. En ung kvinne la merke til at han hadde vanskelig for å gå, og tilbød seg å vise ham hvordan han kunne kjøpe frimerker fra en automat for å spare tid. Den eldre mannen sa: “Takk, men jeg foretrekker å vente. Automaten vil ikke spørre meg om leddgikten min.”

Noen ganger hjelper det å snakke med noen som bryr seg om våre vanskeligheter.

Smerte, sorg og sykdom er erfaringer vi alle deler – øyeblikk med uhell, elendighet og motgang kan utgjøre en betydelig datamengde på vår sjels egen interne harddisk.

Når det gjelder vårt fysiske velvære, godtar vi aldring og sykdom som en del av vår jordiske reise. Vi søker råd fra fagfolk som forstår den fysiske kroppen. Når vi opplever følelsesmessig nød eller psykiske lidelser, søker vi hjelp fra eksperter som kan behandler slike plager.

Akkurat slik vi opplever fysiske og følelsesmessige prøvelser i dette jordelivet, opplever vi også åndelige utfordringer. De fleste av oss har opplevd perioder i livet da vårt vitnesbyrd brenner sterkt. Vi kan også ha opplevd perioder da vår himmelske Fader virker langt borte. Noen ganger verdsetter vi det som hører Ånden til, av hele vårt hjerte. Det kan også forekomme perioder da det virker mindre verdifullt eller ikke fullt så viktig.

I dag ønsker jeg å tale om åndelig velvære – hvordan vi kan finne helbredelse fra stagnasjon og gå videre med god åndelig helse.

Åndelig sykdom

Noen ganger er åndelig sykdom et resultat av synd eller følelsesmessige sår. Noen ganger kommer åndelige sammenbrudd så gradvis at vi knapt skjønner hva som skjer. I likhet med lag av sedimentære bergarter kan åndelig smerte og sorg bygge seg opp over tid og tynge vår ånd til det nesten blir for tungt å bære. Dette kan for eksempel skje når våre ansvarsoppgaver på jobb, hjemme og i kirken blir så overveldende at vi mister av syne gleden over evangeliet. Vi kan til og med føle at vi ikke har mer å gi eller at det å etterleve Guds bud er mer enn vi har styrke til.

Men bare fordi åndelige prøvelser er reelle, betyr det ikke at de er uhelbredelige.

Vi kan leges åndelig.

Selv de dypeste åndelige sår – ja, til og med dem som ser ut til å være uhelbredelige – kan helbredes.

Mine kjære venner, Jesu Kristi helbredende kraft er ikke fraværende i vår tid.

Frelserens helbredende berøring kan forandre liv i vår tid, akkurat som den gjorde på hans tid. Hvis vi bare vil ha tro, kan han ta våre hender, fylle vår sjel med himmelsk lys og helbredelse og si disse velsignede ord til oss: “Stå opp, ta din seng og gå!”1

Mørke og lys

Uansett hva som forårsaker våre åndelige plager, har de alle én ting felles: fravær av guddommelig lys.

Mørke reduserer vår evne til å se klart. Det svekker vårt perspektiv på det som en gang var klart og tydelig. Når vi er i mørke, har vi lettere for å ta dårlige valg, fordi vi ikke kan se farer på veien. Når vi er i mørke, har vi lettere for å miste håpet, fordi vi ikke kan se den fred og glede som venter oss om vi bare fortsetter å streve fremover.

Lys, derimot, hjelper oss å se ting slik de virkelig er. Det hjelper oss å skjelne mellom sannhet og villfarelse, mellom det viktige og det trivielle. Når vi er i lyset, kan vi gjøre riktige valg basert på sanne prinsipper. Når vi er i lyset, har vi “et fullkomment, klart håp”,2 fordi vi kan se våre jordiske prøvelser i et evig perspektiv.

Vi vil finne åndelig helbredelse når vi kommer bort fra verdens skygge og inn i Kristi evige lys.

Jo mer vi forstår og anvender det doktrinære begrepet lys, desto bedre kan vi beskytte oss mot åndelige sykdommer som kan hjemsøke eller plage oss på alle kanter, og desto bedre kan vi virke som energiske, tapre, omsorgsfulle og ydmyke bærere av Det hellige prestedømme – sanne tjenere og disipler av vår elskede og evige Konge.

Verdens lys

Jesus Kristus sa: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys!”3

Hva betyr det?

Ganske enkelt at den som ydmykt følger Jesus Kristus, vil oppleve og få del i hans lys. Og dette lyset vil vokse til det til slutt fordriver selv det dypeste mørke.

Det vil si at det finnes en kraft og en sterk innflytelse som utgår fra Frelseren. Den utgår “fra Guds nærhet for å fylle det uendelige rom”.4 Fordi denne kraften opplyser, oppbygger og lyser opp vårt liv, kaller Skriftene den ofte for lys, men den kalles også ånd og sannhet.

I Lære og pakter leser vi: “Herrens ord er sannhet, og det som er sannhet er lys, og det som er lys er Ånd, ja, Jesu Kristi Ånd.”5

Denne dype innsikten – at lyset er ånd som er sannhet, og at dette lyset skinner på hver sjel som kommer inn i verden – er like viktig som at den gir håp. Kristi lys opplyser og gjennomsyrer sjelen til alle som lytter til Åndens røst.6

Kristi lys fyller universet.

Det fyller jorden.

Og det kan fylle ethvert hjerte.

“Gud [gjør ikke] forskjell på folk.”7 Hans lys er tilgjengelig for alle – store og små, rike og fattige, de privilegerte og de vanskeligstilte.

Hvis dere åpner deres sinn og hjerte for å motta Kristi lys og ydmykt følger Frelseren, vil dere motta mer lys. Linje på linje, litt nå og litt da, vil dere samle mer lys og sannhet i deres sjel, til mørket har blitt forvist fra deres liv.8

Gud vil åpne deres øyne.

Gud vil gi dere et nytt hjerte.

Guds kjærlighet, lys og sannhet vil få det som sover til å våkne til liv, og dere vil bli gjenfødt til et nytt liv i Kristus Jesus.9

Herren har lovet: “Og hvis deres øye ene og alene er vendt mot min ære, skal hele deres legeme fylles med lys, og det skal ikke være noe mørke i dere, og det legeme som er fylt med lys, fatter alle ting.”10

Dette er den beste behandling for åndelig sykdom. Mørke forsvinner der det er lys.

En metafor for åndelig mørke

Gud vil imidlertid ikke tvinge oss til å ta imot hans lys.

Hvis vi blir komfortable med mørke, er det lite sannsynlig at vårt hjerte vil forandre seg.

For at en forandring skal finne sted, må vi aktivt slippe inn lyset.

På mine flyvninger over hele verden som flykaptein var jeg alltid fascinert av hvor praktfullt og fullkomment Guds skaperverk er. Jeg syntes forholdet mellom jorden og solen var ekstra spennende. Jeg anser det som en dyptgripende konkretisering av hvordan mørke og lys er til.

Som vi alle vet, blir natt til dag og dag til natt hver 24-timersperiode.

Hva er så natten?

Natten er ikke noe annet enn en skygge.

Selv på de mørkeste netter slutter ikke solen å sende ut sitt lys. Den fortsetter å skinne like sterkt som alltid. Men halvparten av jorden er i mørke.

Fravær av lys fører til mørke.

Når nattens mørke faller på, blir vi ikke fortvilet og redde for at solen er slukket. Vi påstår ikke at solen ikke er der eller at den er død. Vi forstår at vi er i en skygge, at jorden vil fortsette å rotere, og at solens stråler til slutt vil nå oss igjen.

Mørke er ikke en indikasjon på at det ikke finnes lys. Som oftest betyr det ganske enkelt at vi ikke er på rett sted til å motta lyset. Under den siste solformørkelsen gjorde mange store anstrengelser for å komme inn i det smale båndet av skygge som månen skapte, midt på en strålende solskinnsdag.

På lignende vis skinner åndelig lys kontinuerlig over hele Guds skaperverk. Satan vil gjøre enhver anstrengelse for å skape en skygge eller få oss inn i en skygge som vi selv har skapt. Han ønsker å tvinge oss til å skape vår egen formørkelse. Han ønsker å dytte oss inn i sin mørke hule.

Åndelig mørke kan trekke et glemselens slør til og med over dem som en gang vandret i lyset og gledet seg i Herren. Men selv i våre mørkeste stunder hører Gud våre ydmyke bønner, når vi ber: “Herre, jeg tror! Hjelp min vantro!”11

På Almas tid var det mange som strevde med å godta åndelige ting, og “på grunn av [deres] vantro” kunne ikke Guds lys trenge inn i deres sjel, “og deres hjerter var forherdet”.12

Vi er bærere av lys

Brødre, det er opp til oss å være på rett sted til å se Jesu Kristi evangeliums guddommelige lys og sannhet. Selv når natten har falt på, og verden synes mørk, kan vi velge å vandre i Kristi lys, holde hans bud og tappert vitne om at han lever og om hans storhet.

Som bærer av Guds prestedømme og som en disippel av Jesus Kristus er du en bærer av lys. Fortsett å gjøre det som vil gi næring til hans guddommelige lys. “Løft deres lys opp”13 og “la [det] skinne for menneskene” – ikke så de skal se og beundre dere, men “så de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Far i himmelen”.14

Mine kjære brødre, dere er redskaper i Herrens hender med det formål å bringe lys og helbredelse til vår himmelske Faders barns sjeler. Dere føler dere kanskje ikke kvalifisert til å helbrede de åndelig syke – så absolutt ikke mer enn en ansatt på postkontoret er kvalifisert til å hjelpe med leddgikt. Kanskje opplever dere selv åndelige utfordringer. Likevel har Herren kalt dere. Han har gitt dere myndighet og ansvar for å strekke dere ut til de trengende. Han har begavet dere med sin hellige prestedømskraft for å bringe lys til mørket og bygge opp og velsigne Guds barn. Gud har gjenopprettet sin kirke og sitt dyrebare evangelium, “som leger den sårede sjel.”15 Han har beredt veien til åndelig velvære, til å finne helbredelse fra stagnasjon og gå i retning av god åndelig helse.

Hver gang dere vender deres hjerte til Gud i ydmyk bønn, vil dere oppleve hans lys. Hver gang dere søker hans ord og vilje i Skriftene, blir lyset sterkere. Hver gang dere legger merke til noen i nød og ofrer deres egen komfort for å strekke dere ut i kjærlighet, vil lyset vokse og svulme. Hver gang dere avviser fristelse og velger renhet, hver gang dere søker eller gir tilgivelse, hver gang dere tappert vitner om sannheten, jager lyset bort mørket og tiltrekker seg andre som også søker lys og sannhet.

Tenk på deres egne personlige erfaringer, øyeblikk med å tjene Gud og medmennesker da guddommelig lys har strålt i deres liv – i det hellige tempel, ved nadverdsbordet, i et fredelig øyeblikk med stille bønn og ettertanke, på deres familiesammenkomster eller når dere har utført prestedømstjeneste. Del disse øyeblikkene med familie, venner og ikke minst med våre ungdommer som søker lys. De trenger å høre fra dere at med dette lyset følger håp og helbredelse, selv i en verden full av mørke.

Kristi lys gir håp, lykke og helbredelse for enhver åndelig skade eller sykdom.16 De som opplever denne foredlende innflytelsen, blir redskaper i hendene til Verdens lys for å gi lys til andre.17 De vil føle det kong Lamoni følte: “Dette lys hadde fylt hans sjel med så stor glede at mørkets sky var blitt drevet bort og det evige livs lys var tent i hans sjel.”18

Mine kjære brødre, mine kjære venner, det er vårt mål å søke Herren helt til hans evige livs lys skinner klart i oss og vårt vitnesbyrd blir sikkert og sterkt selv om vi er omgitt av mørke.

Det er min bønn og velsignelse at dere skal lykkes med å oppfylle deres mål som den allmektige Guds prestedømsbærere og alltid være glade bærere av hans himmelske lys. I Jesu Kristi, vår Mesters hellige navn. Amen.