2010–2019
Grundläggande sanningar – vårt behov av att handla
Oktober 2017


Grundläggande sanningar – vårt behov av att handla

Den första synen och profeten Joseph Smith frambringade kunskap och sanning som är grundläggande för vår lycka i det här livet och vår upphöjelse.

När jag var ungefär sju år gammal frågade jag min mamma: ”När du och jag dör och kommer till himlen, är du fortfarande min mamma då? Hon hade inte väntat sig en sådan fråga. Men hon svarade så gott hon kunde: ”Nej, i himlen är vi bröder och systrar. Jag kommer inte att vara din mamma.” Det var inte svaret jag hade hoppats på.

En tid efter det korta samtalet kom två unga män till vår dörr. Som genom ett under lät min pappa dem komma in. De sa att de var missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

De här äldsterna, som vi lärde oss att kalla dem, började undervisa vår familj. Jag minns tydligt våra känslor av glädje och upprymdhet varje gång de kom hem till oss. De berättade för oss att en ung man hade ut i en lund för att fråga Gud vilken kyrka som var sann och att han såg Gud och Jesus Kristus.1 Äldsterna visade oss en illustration av den synen, och när jag såg den visste jag att Joseph Smith verkligen hade sett Gud Fadern och Jesus Kristus. Missionärerna sa att tack vare den här synen fanns Jesu Kristi sanna kyrka återigen på jorden.2

Bild
Den första synen

Missionärerna undervisade oss också om Guds plan för vår lycka och besvarade vår familjs frågor om religion. De lärde oss att familjer faktiskt kan vara tillsammans efter det här livet som far, mor och söner och döttrar.

Vår familj döptes. Vägen till att ändra på gamla vanor, överge traditioner och bli aktiva medlemmar i kyrkan var ibland besvärlig. Men tack vare Guds nåd och kärlek och med hjälp av många ledare och medlemmar, klarade vi oss igenom de första svåra åren.

Miljontals människor som redan anslutit sig till kyrkan, så väl som alla de som omvänder sig och låter döpa sig varje vecka, har fått ett vittnesbörd om den första synen. Den Helige Anden kan upprepa den här bekräftelsen ofta för oss var och en när vi försöker efterleva de enkla sanningarna i Jesu Kristi evangelium.

Den första synen och profeten Joseph Smith frambringade ytterligare kunskap och sanning som är grundläggande för vår lycka i det här livet och vår upphöjelse hos Gud. Jag ska nämna tre av de sanningar vi fått och måste handla efter, på grund av att en ung pojke knäböjde i uppriktig bön.

Gud kallar profeter att leda oss och visa vägen

En grundläggande sanning vi lär oss av den första synen och profeten Joseph Smith är att Gud kallar profeter3, siare och uppenbarare till att undervisa, vägleda, varna och leda oss.4 De här männen är Guds språkrör på jorden5 med myndighet att tala och handla i Herrens namn.6 Genom att noggrant följa deras anvisningar, blir vi beskyddade och får ta emot stora välsignelser på vår färd på den här jorden.

När jag studerade på Brigham Young University som ung, ensamstående återvänd missionär, deltog jag i ett prästadömsmöte på generalkonferensen i tabernaklet på Temple Square. President Ezra Taft Benson, som då var kyrkans president, betonade att varje återvänd missionär skulle ta äktenskap på allvar och prioritera det högst i sitt liv.7 Efter det mötet visste jag att jag hade kallats till omvändelse och behövde handla efter profetens anvisning.

Alltså bestämde jag mig för att resa till mitt hemland Brasilien för att finna en hustru. Innan jag reste till Brasilien för att praktisera i två månader, ringde jag min mamma och några vänner och gjorde en lista över ungefär tio unga kvinnor – var och en av dem en potentiell hustru.

I Brasilien, efter mycket begrundan och bön, träffade, dejtade, förlovade jag mig med och bestämde datum för att gifta mig med en av de unga kvinnorna på listan. Det var ingen rekordtid för studenter i Provo i Utah att dejta och förlova sig, men det gick snabbt med brasilianska mått mätt.

Några månader senare gifte jag mig med Elaine. Hon är mitt livs kärlek och en underbar välsignelse.

Jag föreslår inte att alla ska göra en liknande lista, men jag föreslår – och kanske mer än föreslår – att vi alltid ska handla när våra levande profeter talar.

Bild
Porträtt av president Thomas S. Monson

Guds profet i dag är president Thomas S. Monson, och vi blir välsignade genom att noggrant följa hans anvisningar.

Kunskapen om Guds sanna natur

Ytterligare en sanning vi lär oss tack vare den första synen och profeten Joseph Smith är den om Guds sanna natur. Tänk bara på hur välsignade vi är som vet att Gud är en varelse med en kropp av kött och ben, lika påtaglig som vår egen8, att vi kan dyrka en Gud som är verklig, som vi kan förstå och som har visat och uppenbarat sig själv och sin Son för sina profeter – både för forntida profeter och för profeterna i de här sista dagarna.9 Han är en Gud som hör och besvarar våra böner10, en Gud som vakar över oss från himlen där ovan11 och som ständigt bryr sig om vårt andliga och timliga välmående, en Gud som ger oss handlingsfrihet att själva bestämma oss för att följa honom och lyda hans befallningar utan tvång12, en Gud som ger oss välsignelser och låter oss möta prövningar så att vi kan växa och bli som han.

Han är en kärleksfull Gud som gav oss en plan genom vilken vi kan uppleva lycka i det här livet och i evigheten.

Jesus Kristus är vår Frälsare

Av den första synen och profeten Joseph Smith fick vi kunskap om Herren Jesu Kristi verklighet och heliga uppdrag, han som är hörnstenen i vår religion.

Eftersom döden kom in i världen kommer vi alla, så sant som vi lever nu, att dö en dag. En av dödens följder skulle ha varit den bestående förlusten av vår fysiska kropp: vi skulle inte ha kunnat göra något för att få tillbaka den. Dessutom skulle vi, eftersom vi alla syndar under vår resa här på jorden, aldrig ha kunnat återvända till vår himmelske Faders närvaro.

Kan ni tänka er följderna av att berövas samvaro med Gud och att aldrig få en kropp igen?

En Frälsare och Återlösare var nödvändig för att befria oss från död och synd. Under vår himmelske Faders ledning kom Jesus Kristus till jorden, led, dog på korset och uppstod så att också vi kan uppstå och, med uppriktig omvändelse och genom att ingå och hålla heliga förbund, än en gång få vara hos Gud.

Jakob förklarade: ”O, hur stor är inte vår Guds godhet som bereder en väg för vår flykt ut ur detta hemska vidunders grepp, ja, detta vidunder, död och helvete, som jag kallar kroppens död och även andens död.”13

Bild
Jesus och Maria vid graven

Jesus är den utlovade Messias, Lagstiftaren, Israels Helige, vår Herre, vår Frälsare, vår Återlösare, vår Kung, vårt Allt.

Må vi alla fortsätta handla enligt de här grundläggande sanningarna och den här kunskapen, och erbjuda Gud och hans Älskade Son vår lydnad. I Jesu Kristi namn, amen.