2010–2019
Suuret ja kalliit lupaukset
Lokakuu 2017


Suuret ja kalliit lupaukset

Taivaallisen Isän suuri onnensuunnitelma sisältää ne opit, ne toimitukset, ne liitot sekä ne suuret ja kalliit lupaukset, joiden ansiosta voimme tulla osallisiksi jumalallisesta luonnosta.

Yksi niistä suurista haasteista, joita jokainen meistä kohtaa joka päivä, on olla antamatta tämän maailman huolien hallita ajankäyttöämme ja tarmoamme siinä määrin, että laiminlyömme iankaikkiset asiat, joilla on eniten merkitystä.1 Monet velvollisuutemme ja kiireinen aikataulumme voivat liian helposti viedä huomiomme niin ettemme muista välttämätöntä hengellistä tärkeysjärjestystä. Toisinaan yritämme kiiruhtaa niin nopeasti, että saatamme unohtaa, minne olemme menossa ja miksi olemme kiiruhtamassa.

Apostoli Pietari muistuttaa meille, Jeesuksen Kristuksen opetuslapsille, että ”Hänen jumalallinen voimansa on antanut meille lahjaksi kaiken, mikä kuuluu tosi elämään ja jumalanpelkoon. Olemmehan päässeet tuntemaan hänet, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja voimallaan.

Näin hän on meille lahjoittanut suuret ja kalliit lupaukset, jotta te niiden avulla pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, ja tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta.”2

Sanomani tähdentää sitä, kuinka merkityksellisiä Pietarin kuvailemat suuret ja kalliit lupaukset ovat todellisina muistuttajina siitä, minne olemme menossa kuolevaisuuden matkallamme ja miksi. Puhun myös lepopäivän, pyhän temppelin ja kotimme tehtävästä auttaa meitä muistamaan nämä tärkeät hengelliset lupaukset.

Rukoilen vilpittömästi, että Pyhä Henki opettaisi meitä jokaista, kun tarkastelemme yhdessä näitä tärkeitä totuuksia.

Meidän jumalallinen identiteettimme

Taivaallisen Isämme suuri onnensuunnitelma sisältää ne opit, ne toimitukset, ne liitot sekä ne suuret ja kalliit lupaukset, joiden ansiosta voimme tulla osallisiksi jumalallisesta luonnosta. Hänen suunnitelmassaan määritetään meidän iankaikkinen identiteettimme ja tie, jota meidän täytyy kulkea, jotta opimme, muutumme, kasvamme ja lopulta pääsemme asumaan Hänen luonaan ikuisesti.

Kuten perhejulistuksessa selostetaan:

”Kaikki ihmiset – miehet ja naiset – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä. – –

Kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa henkipojat ja -tyttäret tunsivat Jumalan iankaikkisena Isänään ja palvelivat Häntä sellaisena sekä hyväksyivät Hänen suunnitelmansa, jonka mukaan Hänen lapsensa voivat saada fyysisen ruumiin ja saada maanpäällistä kokemusta edistyäkseen kohti täydellisyyttä ja toteuttaakseen lopulta jumalallisen päämääränsä iankaikkisen elämän perillisinä.”3

Jumala lupaa lapsilleen, että jos he noudattavat Hänen suunnitelmansa säädöksiä ja Hänen rakkaan Poikansa esimerkkiä, pitävät käskyt ja kestävät uskossa loppuun asti, silloin Vapahtajan lunastuksen voimalla he ”[saavat] iankaikkisen elämän, joka lahja on suurin kaikista Jumalan lahjoista”4. Iankaikkinen elämä on tärkein suurista ja kalliista lupauksista.

Hengellinen uudestisyntyminen

Me ymmärrämme täydemmin nämä suuret ja kalliit lupaukset ja alamme päästä osallisiksi jumalallisesta luonnosta, kun vastaamme myöntävästi Herran kutsuun tavoitella kirkkautta ja hyveellisyyttä. Kuten Pietari kuvaili, tähän kutsuun vastataan pyrkimällä välttymään maailmassa vallitsevalta turmelukselta.

Kun ponnistelemme nöyrästi eteenpäin uskoen Vapahtajaan, niin Hänen sovituksensa ja Pyhän Hengen voima saavat aikaan ”voimallisen muutoksen meissä eli meidän sydämissämme, niin ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää”5. Me synnymme uudesti eli synnymme Jumalasta, muutumme lihallisesta ja langenneesta tilastamme vanhurskauden tilaan ja tulemme Jumalan lunastamiksi.6 ”Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!”7

Niin täydellinen muutos luonteessamme ei tavallisesti tapahdu nopeasti tai yhdellä kertaa. Vapahtajan tavoin mekään emme ”aluksi [saa] täyteydestä, vaan [saamme] armoa armon lisäksi”8. ”Sillä katso, näin sanoo Herra Jumala: Minä annan ihmislapsille rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla; ja siunattuja ovat ne, jotka kuulevat minun opetuksiani ja kallistavat korvansa minun neuvoilleni, sillä he oppivat viisautta.”9

Pappeuden toimitukset ja pyhät liitot ovat välttämättömiä tässä jatkuvassa hengellisen uudestisyntymisen prosessissa. Ne ovat myös se Jumalan määräämä keino, jolla me saamme Hänen suuret ja kalliit lupauksensa. Toimitukset, jotka vastaanotetaan kelvollisina ja muistetaan jatkuvasti, avaavat taivaan väylät, joiden kautta jumalisuuden voima voi virrata meidän elämäämme. Liitot, jotka pidetään kunniassa päättäväisesti ja muistetaan aina, antavat tarkoitusta ja lupauksen siunauksista sekä kuolevaisuudessa että iankaikkisuudessa.

Esimerkiksi, Jumala lupaa meille uskollisuutemme mukaan jumaluuden kolmannen jäsenen eli Pyhän Hengen jatkuvan kumppanuuden10, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta voimme saada ja aina säilyttää syntiemme anteeksiannon11, että voimme saada rauhan tässä maailmassa12, että Vapahtaja on katkaissut kuoleman siteet ja voittanut haudan13 ja että perheet voivat olla yhdessä koko iankaikkisuuden.

Kaikkia suuria ja kalliita lupauksia, joita taivaallinen Isä tarjoaa lapsilleen, ei ymmärrettävästikään voi luetella tai kuvailla kattavasti. Kuitenkin jo mainitsemani osittaisenkin luettelon luvatuista siunauksista tulisi saada jokaisen meistä tuntemaan ihmetystä14 ja lankeamaan maahan ja palvelemaan Isää15 Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Lupausten muistaminen

Presidentti Lorenzo Snow varoitti: ”Olemme liiankin taipuvaisia unohtamaan elämän suuren tarkoituksen, taivaallisen Isämme motiivin Hänen lähettäessään meidät tänne pukeaksemme päällemme kuolevaisuuden, sekä unohtamaan myös sen pyhän kutsumuksen, johon meidät on kutsuttu. Siksi – sen sijaan että nousisimme ajan hetkellisten asioiden yläpuolelle – – me annamme liian usein itsemme laskeutua maailman tasolle hyödyntämättä jumalallista apua, jonka Jumala on säätänyt ja joka yksin voi tehdä meidät kykeneviksi voittamaan nuo [hetkelliset] asiat.”16

Lepopäivä ja pyhä temppeli ovat kaksi nimenomaista jumalallisen avun lähdettä, jotka Jumala on antanut avuksemme kohotaksemme maailman tason ja turmeluksen yläpuolelle. Saatamme aluksi ajatella, että lepopäivän pyhittämisen ja temppelissä käymisen kokonaisvaltaiset tarkoitukset liittyvät kyllä toisiinsa mutta ovat erillisiä. Uskon kuitenkin, että näillä kahdella on yksi ja sama tarkoitus ja yhdessä ne vahvistavat meitä hengellisesti yksilöinä ja kodissamme.

Lepopäivä

Kun Jumala oli luonut kaiken, Hän lepäsi seitsemäntenä päivänä ja antoi käskyn, että joka viikko yhden päivän tulee olla levon aikaa auttamassa ihmisiä muistamaan Hänet.17 Lepopäivä on Jumalan aikaa, pyhää aikaa, joka on nimenomaan erotettu Hänen palvelemiseensa sekä Hänen suurten ja kalliiden lupaustensa vastaanottamiseen ja muistamiseen.

Herra on käskenyt tänä taloudenhoitokautena:

”Jotta voisit varjella itsesi täydellisemmin, niin ettei maailma saastuta, mene rukoushuoneeseen antamaan uhriksi sakramenttisi minun pyhänä päivänäni;

sillä totisesti tämä on päivä, joka on määrätty sinulle levätäksesi töistäsi ja omistaaksesi hartautesi Korkeimmalle.”18

Näin ollen lepopäivänä me palvelemme Isää Pojan nimessä osallistumalla toimituksiin sekä oppimalla liitoista ja vastaanottamalla, muistamalla ja uudistamalla ne. Hänen pyhänä päivänään meidän ajatuksemme, tekomme ja käytöksemme ovat merkkejä, joita annamme Jumalalle, ja osoitus rakkaudestamme Häntä kohtaan.19

Lisäksi lepopäivän tarkoituksena on kohottaa näkemyksemme maailman asioista iankaikkisuuden siunauksiin. Kun tänä pyhänä hetkenä irrottaudumme monista kiireisen elämämme säännöllisistä rutiineista, voimme ”turvautua Jumalaan ja elää”20 vastaanottamalla ja muistamalla ne suuret ja kalliit lupaukset, joiden myötä tulemme osallisiksi jumalallisesta luonnosta.

Pyhä temppeli

Herra on aina käskenyt kansaansa rakentamaan temppeleitä, pyhiä paikkoja, joissa kelvolliset pyhät osallistuvat evankeliumin pyhiin seremonioihin ja toimituksiin itse ja kuolleiden puolesta. Temppelit ovat kaikista jumalanpalveluspaikoista kaikkein pyhimpiä. Temppeli on kirjaimellisesti Herran huone, pyhä paikka, joka on nimenomaisesti erotettu Jumalan palvelemiseen sekä Hänen suurten ja kalliiden lupaustensa vastaanottamiseen ja muistamiseen.

Herra on käskenyt tänä taloudenhoitokautena: ”Järjestäytykää; valmistakaa kaikki tarpeellinen; ja perustakaa huone, nimittäin rukoushuone, paastohuone, uskon huone, opin huone, kirkkauden huone, järjestyksen huone, Jumalan huone.”21 Temppelipalvelu keskittyy ensisijaisesti siihen, että osallistumme toimituksiin sekä opimme liitoista, vastaanotamme ja muistamme ne. Temppelissä me ajattelemme, toimimme ja pukeudumme eri tavoin kuin muissa paikoissa, joissa saatamme käydä säännöllisesti.

Temppelin yksi tärkeä tarkoitus on kohottaa näkemyksemme maailman asioista iankaikkisuuden siunauksiin. Kun lyhyeksi hetkeksi irrottaudumme meille tutusta maailmallisesta ympäristöstä, voimme ”turvautua Jumalaan ja elää”22 vastaanottamalla ja muistamalla ne suuret ja kalliit lupaukset, joiden myötä tulemme osallisiksi jumalallisesta luonnosta.

Huomaattehan, että lepopäivä on pyhä aika ja temppeli on pyhä paikka, jotka on nimenomaan erotettu siihen, että palvelemme Jumalaa sekä vastaanotamme ja muistamme Hänen suuret ja kalliit lupauksensa lapsilleen. Kuten Jumala on säätänyt, näiden kahden jumalallisen avunlähteen tärkein tarkoitus on täsmälleen sama: keskittää meidän huomiomme voimallisesti ja toistuvasti taivaalliseen Isäämme, Hänen ainosyntyiseen Poikaansa, Pyhään Henkeen ja niihin lupauksiin, jotka liittyvät Vapahtajan palautetun evankeliumin toimituksiin ja liittoihin.

Kotimme

Mikä tärkeää, kodin tulisi olla paras sellainen ajan ja paikan yhdistelmä, jossa yksilöt ja perheet muistavat mitä tehokkaimmin Jumalan suuret ja kalliit lupaukset. Se, että lähdemme kodistamme ja vietämme aikaa sunnuntaikokouksissa ja että menemme temppelin pyhyyteen, on välttämätöntä muttei riittävää. Vain silloin kun tuomme mukanamme kotiimme sen hengen ja voiman, jota saamme näistä pyhistä toiminnoista, me voimme säilyttää huomiomme kuolevaisen elämän suurissa päämäärissä ja voittaa maailmassa olevan turmeluksen. Lepopäivänä ja temppelissä saatujen kokemusten tulisi olla hengellisiä muutoksen käynnistäjiä, jotka täyttävät yksilön ja perheen sekä kotimme jatkuvilla muistutuksilla opituista tärkeistä asioista, Pyhän Hengen läsnäololla ja voimalla, jatkuvalla ja syvenevällä kääntymyksellä Herraan Jeesukseen Kristukseen sekä täydellisellä toivon kirkkaudella23 Jumalan iankaikkisiin lupauksiin.

Lepopäivä ja temppeli voivat auttaa meitä luomaan kotiimme ”verrattomasti paremman tien”24, kun ”[yhdistämme] Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä”25. Sillä, mitä teemme kodeissamme Hänen pyhänä aikanaan ja mitä teemme sillä, mitä opimme Hänen pyhässä paikassaan, on ratkaisevan tärkeä merkitys päästäksemme osallisiksi jumalallisesta luonnosta.

Lupaus ja todistus

Kuolevaisuuden rutiinit ja arkiset asiat voivat helposti saada meistä voiton. Nukkuminen, syöminen, pukeutuminen, työskenteleminen, leikkiminen, liikkuminen ja monet muut tavanomaiset toimet ovat tarpeen ja tärkeitä. Mutta viime kädessä se, mitä meistä tulee, on tulosta siitä, mitä tiedämme Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä sekä mitä haluamme oppia Heiltä – se ei ole pelkästään päivittäisten toimiemme kokonaissumma elinaikamme kuluessa.

Evankeliumi on hyvin paljon enemmän kuin vain rutiiniluonteinen tarkistusluettelo erillisistä tehtävistä, jotka tulee suorittaa. Se on ennemminkin totuuden upea kuvakudos, joka on kudottu ja liitetty yhteen26 ja jonka tarkoituksena on auttaa meitä tulemaan taivaallisen Isämme ja Herran Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi sekä pääsemään osallisiksi jumalallisesta luonnosta. Tosiaankin me sokeudumme ”[katsomalla] yli maalin”27, kun tämä kokonaisvaltainen hengellinen todellisuus jää maailman murheiden, huolien ja välinpitämättömyyden varjoon.

Lupaan, että kun olemme viisaita ja kutsumme Pyhän Hengen oppaaksemme28, Hän opettaa meille, mikä on totta. ”Hän todistaa Kristuksesta [ja] valaisee mielemme taivaan näkemyksellä”29, kun pyrimme täyttämään iankaikkisen päämäärämme ja pääsemään osallisiksi jumalallisesta luonnosta.

Todistan, että toimituksiimme ja liittoihimme liittyvät suuret ja kalliit lupaukset ovat varmoja. Herra on niin vakuuttanut:

”Minä annan teille ohjeita, kuinka teidän tulee käyttäytyä minun edessäni, niin että se koituisi teidän pelastukseksenne.

Minä, Herra, olen sidottu, kun te teette, mitä minä sanon; mutta kun te ette tee, mitä minä sanon, teillä ei ole mitään lupausta.”30

Todistan, että taivaallinen Isämme elää ja Hän on laatinut pelastussuunnitelman. Jeesus Kristus on Hänen ainosyntyinen Poikansa, meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme. Hän elää. Ja todistan, että Isän suunnitelma ja lupaukset, Vapahtajan sovitus sekä Pyhän Hengen kumppanuus tekevät mahdollisiksi ”rauhan tässä maailmassa ja iankaikkisen elämän tulevassa maailmassa”31. Näistä asioista todistan Herran Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.