2010–2019
“Jeg har et verk for deg”
Oktober 2017


“Jeg har et verk for deg”

Hver og en av oss har en meningsfylt rolle å spille for å fremme Guds verk.

Til Moses erklærte Gud: “Jeg har et verk for deg” (Moses 1:6). Har du noen gang lurt på om vår himmelske Fader har et verk for deg? Er det viktige ting han har forberedt deg – og deg spesielt – til å utføre? Jeg vitner om at svaret er ja!

Bilde
Girish Ghimire

Tenk på Girish Ghimire, som er født og oppvokst i Nepal. Som tenåring studerte han i Kina, hvor en klassekamerat presenterte Jesu Kristi evangelium for ham. Til slutt kom Girish til Brigham Young University for påbyggingsstudier og møtte sin fremtidige hustru. De slo seg ned i Salt Lake Valley og adopterte to barn fra Nepal.

Mange år senere, da mer enn 1500 flyktninger fra leirer i Nepal ble flyttet til Utah,1 følte Girish seg inspirert til å hjelpe. Siden Girish snakket språket flytende og hadde kulturell forståelse, arbeidet han som tolk, lærer og veileder. Da de hadde etablert seg i lokalsamfunnet, viste noen av de nepalske flyktningene interesse for evangeliet. En nepalskspråklig gren ble organisert, og Girish virket senere som grenspresident der. Han var også med på å oversette Mormons bok til nepalsk.

Bilde
Girish Ghimire med en nepalsk Mormons bok

Kan dere se hvordan vår himmelske Fader forberedte og bruker Girish?

Gud har et verk til hver enkelt av oss

Brødre og søstre, Gud har viktig arbeid til hver enkelt av oss. Da han talte til søstrene, men underviste sannheter som gjelder alle, sa president Spencer W. Kimball: “Før vi kom [til jorden, fikk vi] visse oppgaver… Selv om vi nå ikke kan huske enkelthetene, så forandrer ikke dette den strålende realiteten av det vi engang sa oss enige i.”2 For en foredlende sannhet! Vår himmelske Fader har noe konkret og viktig som du og jeg skal utføre (se Efeserne 2:10).

Disse guddommelige oppgavene er ikke forbeholdt noen privilegerte få, men er til oss alle sammen – uansett kjønn, alder, rase, nasjonalitet, inntektsnivå, sosial status eller kall i Kirken. Hver og en av oss har en meningsfylt rolle å spille for å fremme Guds verk (se Moses 1:39).

Noen av oss tviler på om vår himmelske Fader kan bruke oss til å gi viktige bidrag. Men husk at han alltid har brukt vanlige mennesker til å utføre uvanlige ting (se 1 Korinterbrev 1:27-28; L&p 35:13; 124:1). “[Vi] har kraften i [oss] til å handle” for å “tilveiebringe mye rettferdighet” (L&p 58:27-28).3

President Russell M. Nelson har forklart:

“Herren har mer i tankene for deg enn det du selv har! Du er blitt holdt tilbake og bevart til denne tid og dette sted…

Herren trenger deg for å forandre verden. Når du godtar og følger hans vilje med deg, vil du se at du kan klare det umulige!”4

Hvordan lærer vi så å forstå og utføre arbeidet Gud har tiltenkt oss? La meg gi dere fire prinsipper som vil hjelpe.

Fokuser på andre

For det første: Fokuser på andre. Vi kan følge Kristus, “som gikk omkring og gjorde vel” (Apostlenes gjerninger 10:38; se også 2 Nephi 26:24).

Da jeg kom hjem fra heltidsmisjon, savnet jeg den daglige hensikten jeg hadde nytt. Naturligvis trengte jeg å holde mine pakter, skaffe meg utdannelse, stifte familie og tjene til livets opphold. Men jeg lurte på om det var noe mer, eller noe spesielt, som Herren ønsket at jeg skulle gjøre. Etter å ha grunnet i flere måneder, kom jeg over dette verset: “Hvis dere ønsker det, skal dere bli et redskap til å gjøre mye godt i denne generasjon” (L&p 11:8). Ånden hjalp meg å forstå at hovedhensikten med guddommelige oppdrag er å velsigne andre og å gjøre “mye godt”.

Vi kan ta avgjørende beslutninger i vårt liv – for eksempel hva vi skal studere, hva slags arbeid vi skal velge eller hvor vi skal bo – i sammenheng med å hjelpe andre.

En familie flyttet til en ny by. Istedenfor å finne et hjem i et velstående nabolag, følte de seg tilskyndet til å finne et område med betydelige sosiale og økonomiske behov. I årenes løp har Herren virket gjennom dem for å støtte mange enkeltpersoner og for å bygge opp deres menighet og stav.

En helsearbeider drev en vanlig praksis, men følte seg ledet til å sette av én dag i uken til å gi gratis omsorg til personer uten helseforsikring. På grunn av denne mannens og hans hustrus villighet til å velsigne andre, gjorde Herren det mulig for dem å hjelpe hundrevis av pasienter i nød, samtidig som de tok seg av sin store familie.

Oppdag og utvikle åndelige gaver

For det annet: Oppdag og utvikle åndelige gaver. Vår himmelske Fader ga oss disse gavene for å hjelpe oss å oppdage, utføre og nyte arbeidet han har til oss.

Noen av oss tenker: “Har jeg noen gave i det hele tatt?” Igjen er svaret ja! “Enhver er gitt en gave ved Guds Ånd… for at alle kan ha nytte av det” (L&p 46:11-12; uthevelse tilføyd).5 En rekke åndelige gaver er dokumentert i hellig skrift (se 1 Korinterbrev 12:1-11, 31; Moroni 10:8-18; L&p 46:8-26), men det finnes mange andre.6 Det kan for eksempel være å ha medfølelse, gi uttrykk for håp, ha lett for å omgås mennesker, være en effektiv organisator, snakke eller skrive overbevisende, undervise tydelig og arbeide hardt.

Hvordan blir vi så kjent med våre gaver? Vi kan studere vår patriarkalske velsignelse, spørre dem som kjenner oss best, og selv finne ut hva vi er naturlig flinke til og liker å gjøre. Ikke minst kan vi spørre Gud (se Jakobs brev 1:5; L&p 112:10). Han kjenner våre gaver, for det var han som ga dem til oss (se L&p 46:26).

Når vi oppdager våre gaver, har vi et ansvar for å utvikle dem (se Matteus 25:14-30). Ikke engang Jesus Kristus “mottok… av fylden til å begynne med, men [utviklet seg] fra nåde til nåde” (L&p 93:13).

Bilde
Maleri av Frelseren: Ben Simonsen

En ung mann laget illustrasjoner for å fremme religiøse verdinormer. Favoritten min er et portrett av Frelseren. En kopi av det henger hjemme hos oss. Denne mannen utviklet og brukte sine kunstneriske evner. Ved å arbeide gjennom ham har vår himmelske Fader inspirert andre til å forbedre sitt disippelskap.

Noen ganger føler vi at vi ikke har noen særlig viktige gaver. En dag ba en motløs søster: “Herre, hva er min personlige tjenestegjerning?” Han svarte: “Legg merke til andre.” Det var en åndelig gave! Siden den gang har hun funnet glede i å legge merke til dem som ofte blir glemt, og Gud har arbeidet gjennom henne for å velsigne mange. Selv om noen åndelige gaver kanskje ikke er fremtredende sett med verdens øyne, er de viktige for Gud og hans verk.7

Gjør bruk av motgang

For det tredje: Gjør bruk av motgang. Våre prøvelser hjelper oss å oppdage og forberede oss til arbeidet vår himmelske Fader har til oss. Alma forklarte: “Etter stor trengsel hørte Herren mine rop og… [gjorde] meg til et redskap i sin hånd” (Mosiah 23:10).8 I likhet med Frelseren, hvis sonoffer gjør det mulig for ham å hjelpe oss (se Alma 7:11-12), kan vi bruke kunnskap som oppnås gjennom vanskelige opplevelser, til å oppmuntre, styrke og velsigne andre.

Da en fremgangsrik personalsjef ble oppsagt, leste han sin patriarkalske velsignelse og følte seg inspirert til å starte et firma for å hjelpe andre fagfolk å finne arbeid. (Han hjalp også meg å finne arbeid da familien vår kom hjem fra misjon.) Herren brukte prøvelsen hans som et springbrett til å velsigne andre, samtidig som det ga ham en mer meningsfylt karriere.

Et ungt ektepar opplevde en dødfødsel. Med sønderknust hjerte bestemte de seg for å hedre sin datter ved å gi rådgivning og materiell støtte til foreldre som opplevde lignende situasjoner. Herren har arbeidet gjennom dette ekteparet på grunn av deres spesielle medfølelsesevne som de utviklet gjennom motgang.

Stol på Gud

Og for det fjerde: Stol på Gud. Når vi ber til ham i tro og med ærlig hensikt, vil han åpenbare våre guddommelige oppgaver for oss.9 Når vi har funnet frem til dem, vil han hjelpe oss å utføre disse oppgavene. “Alle ting er synlige for [hans] øyne” (L&p 38:2; se også Abraham 2:8), og på de rette tidspunktene vil han åpne de dørene som er nødvendige for oss (se Åpenbaringen 3:8). Han sendte også sin Sønn Jesus Kristus slik at vi kan stole på ham for å få styrke utover våre naturlige evner (se Filipperne 4:13; Alma 26:12).

En mann som var opptatt av lokalpolitiske beslutninger, følte seg tilskyndet til å stille til valg. Til tross for en skremmende valgkampprosess, utøvet han tro og samlet ressursene for å kunne stille. Han vant ikke, men følte at Herren ga ham veiledning og styrke til å ta opp saker som var viktige for lokalsamfunnet.

En enslig mor som oppdro barn med utviklingshemninger, tvilte på om hun kunne klare å dekke familiens behov. Selv om det har vært vanskelig, føler hun seg styrket av Herren til å utføre sin aller viktigste oppgave på en god måte.

En liten advarsel

Samtidig med at Gud hjelper oss med å utføre guddommelige oppgaver, prøver djevelen å distrahere og fraråde oss fra et meningsfylt liv.

Synd er kanskje vår største snublesten, som sløver vår følsomhet for Den hellige ånd og begrenser vår tilgang til åndelig kraft. For å utføre arbeidet vår himmelske Fader har til oss, må vi gjøre vårt beste for å være rene (se 3 Nephi 8:1). Lever vi slik at Gud kan virke gjennom oss?

Satan prøver også å distrahere oss med mindre viktige ting. Herren advarte en av Kirkens tidlige ledere: “Dine tanker har dvelt mer ved jordiske ting enn ved det som er av meg… og ved den tjenestegjerning du er blitt kalt til” (L&p 30:2). Er vi så opptatt av verdslige ting at vi blir avledet fra våre guddommelige oppgaver?

I tillegg prøver Satan å gjøre oss motløse med følelser av utilstrekkelighet. Han får arbeidet vårt til å virke for vanskelig eller skremmende. Men vi kan stole på Gud. Han elsker oss. Han vil at vi skal lykkes. Han “drar foran [oss], han skal være med [oss] – han skal ikke slippe [oss]” (5 Mosebok 31:8; se også Salmene 32:8; Ordspråkene 3:5-6; Matteus 19:26; L&p 78:18).

Satan kan også friste oss til å se på arbeidet vårt som mindre verdifullt enn arbeidet som er tildelt andre. Men ethvert oppdrag fra Gud er viktig, og vi vil finne tilfredsstillelse når vi “frydes over det Herren har befalt [oss]” (Alma 29:9).

Når Gud virker gjennom oss, kan Satan friste oss til å ta æren for enhver prestasjon. Vi kan imidlertid ta etter Frelserens ydmykhet ved å avlede personlig ros og ære Faderen (se Matteus 5:16; Moses 4:2). Da en journalist forsøkte å anerkjenne Mor Teresa for hennes livsoppgave, svarte hun: “Det er [Guds] arbeid. Jeg er som en… blyant i hans hånd… Han står for tenkingen. Han står for skrivingen. Blyanten har ingenting med det å gjøre. Blyanten må bare få lov til å bli brukt.”10

Konklusjon

Mine Kjære brødre og søstre, jeg oppfordrer hver enkelt av oss til å “[fremstille oss] for Gud… som rettferdighetens våpen” (Romerne 6:13). Å fremstille oss innebærer å la ham vite at vi ønsker å være til nytte, søke hans veiledning og få tilgang til hans styrke.

Som alltid kan vi se hen til Jesus Kristus, vårt fullkomne eksempel. I det førjordiske liv spurte vår himmelske Fader: “Hvem skal jeg sende?”

Og Jesus svarte: “Her er jeg, send meg” (Abraham 3:27; se også Jesaja 6:8).

Jesus Kristus godtok, forberedte seg til og gjennomførte sin forutordinerte rolle som vår Frelser og Forløser. Han gjorde Faderens vilje (se Johannes 5:30; 6:38; 3 Nephi 27:13) og utførte sine guddommelige oppgaver.

Når vi følger Kristi eksempel og fremstiller oss for Gud, vitner jeg om at han også vil bruke oss til å fremme sitt verk og velsigne andre. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Refugee Processing Center, “Admissions and Arrivals,” ireports.wrapsnet.org/Interactive-Reporting.

  2. Spencer W. Kimball, “De rettferdige kvinners rolle,” Lys over Norge, mai 1980, 147.

  3. President Gordon B. Hinckley ga følgende oppmuntring: “Ha tro på deg selv. Tro på din evne til å gjøre store og gode ting… Du er et barn av Gud med ubegrensede evner” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Gordon B. Hinckley [2016], 74).

  4. Russell M. Nelson, Accomplishing the Impossible: What God Does, What We Can Do (2015), 147.

  5. President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

    “Vår himmelske Fader ser vårt egentlige potensial. Han vet ting om oss som vi ikke vet selv. Han tilskynder oss i løpet av livet til å oppfylle vår skapelses mål…

    La oss bestemme oss for å følge Frelseren og arbeide med flid for å bli den personen vi var ment å bli. La oss lytte til og adlyde tilskyndelser fra Den hellige ånd. Når vi gjør det, vil vår himmelske Fader åpenbare for oss ting vi aldri visste om oss selv. Han vil belyse veien videre og åpne våre øyne så vi kan se våre ukjente og kanskje uante talenter” (“Om anger og forsetter,” Liahona, november 2012, 23).

  6. Eldste Bruce R. McConkie forklarte: “Åndelige gaver er uendelige i antall og uendelige i mangfold. De som er nevnt i det åpenbarte ord, er bare illustrasjoner på den grenseløse strøm av guddommelig nåde som en nådig Gud gir dem som elsker og tjener ham” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], 371).

  7. Eldste Marvin J. Ashton sa:

    “La meg nevne noen gaver som ikke alltid er like tydelige eller bemerkelsesverdige, men som likevel er meget viktige. Blant disse kan dine egne gaver være – gaver som ikke er så åpenbare, men ikke desto mindre reelle og verdifulle.

    La oss se nærmere på disse ikke fullt så iøynefallende gavene: evnen til å kunne spørre, evnen til å lytte, evnen til å gi akt på og følge den lille stemmen, evnen til å gråte, evnen til å unngå stridigheter, evnen til å være omgjengelig, evnen til å unngå unødvendige gjentagelser, evnen til å søke rettferdighet, evnen til å la være å dømme andre, evnen til å be Gud om veiledning, evnen til å være en god disippel, evnen til å vise omsorg for andre, evnen til å overveie, evnen til å be, evnen til å bære et sterkt vitnesbyrd og evnen til å motta Den hellige ånd” (“Der er mange gaver”, Lys over Norge, januar 1988, 17).

  8. Paulus underviste også: “[Gud] som trøster oss i all vår trengsel, for at vi skal kunne trøste dem som er i all slags trengsel, med den trøst vi selv blir trøstet med av Gud” (2 Korinterbrev 1:4).

  9. Eldste Richard G. Scott forklarte: “Gud har en bestemt plan med deres liv. Han vil åpenbare deler av denne planen for dere om dere søker den med tro og konsekvent lydighet” (“Hvordan leve godt blant økende ugudelighet,” Liahona, mai 2004, 102).

  10. Mor Teresa, i Edward W. Desmond, “Interview with Mother Teresa: A Pencil in the Hand of God,” Time, 4. des. 1989, time.com.