2010–2019
Sök i de bästa böcker
Oktober 2017


Sök i de bästa böcker

När vi studerar ur de bästa böcker skyddar vi oss själva från de hotfulla gap som vill tugga i sig våra andliga rötter.

Tidigt en morgon såg jag en hungrig och välkamouflerad larv på en vacker rosenbuske. Med tanke på hur några av de bladlösa skotten såg ut var det tydligt, även vid ett snabbt ögonkast, att den hade tuggat i sig de späda bladen med sitt hotfulla gap. Jag kunde inte låta bli att tänka att det metaforiskt sett finns en del människor som är som den här larven; de finns runt om i världen men är så listigt förklädda att vi ibland släpper in dem i våra liv, och innan vi vet ordet av har de ätit upp våra och våra familjemedlemmars och vänners andliga rötter.

Vi lever i en tid då det vimlar av felaktig information om vad vi tror på. Om vi i sådana här tider försummar att skydda och fördjupa våra andliga rötter är det som att be om att få dem uppätna av dem som strävar efter att förgöra vår tro på Kristus och hans återställda kyrka. På Mormons boks tid var det Zeezrom som försökte omintetgöra människornas tro.

Hans ord och handlingar var ”motståndarens snaror som han … lagt för att fånga folket, så att han kunde få dem till att underkasta sig honom, så att han kunde omsluta dem med sina kedjor” (se Alma 12:6). Samma snaror finns i dag, och om vi inte andligen är på vår vakt och bygger en säker grundval på vår Återlösare (se Hel. 5:12), kan det hända att vi låter oss bindas av Satans kedjor och varsamt ledas ner längs de förbjudna stigar som nämns i Mormons bok (se 1 Ne. 8:28).

Aposteln Paulus gav på sin tid en varning som gäller även i våra dagar: ”För jag vet att … ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida” (Apg. 20:29–30).

Hans och våra apostlars och profeters varningar påminner oss om att vi måste göra allt vi kan för att andligen rusta oss mot motstånd och bedrägeri. När jag besöker kyrkans församlingar och stavar blir jag inspirerad av vad jag ser, hör och känner när våra heliga på ett positivt och trofast sätt följer Frälsarens och hans tjänares lärdomar.

Att medlemmar blivit bättre på att helga sabbatsdagen är bara ett exempel på hur de rustar sig andligen genom att hörsamma profetiska uppmaningar. Ett annat bevis finner vi i hur mycket mer tempel- och släktforskningsarbete som utförs när familjer samlar in sina förfäder genom templets förrättningar. Våra andliga rötter sträcker sig djupare när vi befäster vår tro genom uppriktiga personliga böner och familjeböner, omvänder oss dagligen, söker den Helige Andens sällskap och lär oss om vår Frälsare och hans egenskaper och strävar efter att bli mer som han (se 3 Ne. 27:27).

Vår Frälsare Jesus Kristus är världens ljus, och han kallar oss att följa honom. Vi måste ständigt lita på honom, särskilt under mörka och stormiga nätter när tvivlens och osäkerhetens vindar drar in som en tät dimma. Om det verkar som om man pekar finger mot er från ”andra sidan floden [där] en stor och rymlig byggnad” står (1 Ne. 8:26), för att håna, förnedra och locka er, vill jag att ni omedelbart vänder er bort så att ni inte genom list och falskhet övertalas att skiljas från sanningen och dess välsignelser.

Men enbart det kommer inte att räcka i vår tid, när förvrängningar talas, skrivs och visas. Äldste Robert. D Hales lärde: ”Om ni inte är helt hängivna evangeliet – och inte lever enligt det med allt ert ’hjärta, all er förmåga, allt ert förstånd och all er styrka’ – kan ni inte frambringa nog mycket andligt ljus för att mota bort mörkret” (se ”Från mörkret till hans underbara ljus”, Liahona, juli 2002, s. 78). Nog är det väl så att vår önskan att följa Kristus, som är världens ljus (se Joh. 8:12), innebär att vi måste handla enligt hans lärdomar. Vi blir andligt stärkta, befästa och skyddade när vi handlar utifrån Guds ord.

Ju starkare ljuset i våra liv är, desto färre blir skuggorna. Men även i ett överflöd av ljus stöter vi på personer och kommentarer som förvränger vår lära och prövar vår tro. Aposteln Jakob skrev: ”Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga” (Jak. 1:3). Med denna insikt lärde Neal A. Maxwell: ”En uthållig lärjunge … blir varken förvånad eller tillintetgjord när kyrkan förtalas” (”Patience” [andligt möte vid Brigham Young-universitetet, 27 nov. 1979], speeches.byu.edu).

Det händer att det uppstår frågor om vår kyrkas historia och lära. Vi måste vara mycket noga med vart vi vänder oss för att finna de rätta svaren. Vi vinner ingenting på att utforska en mindre vetande eller missnöjd persons uppfattningar och åsikter. Aposteln Jakob gav oss det bästa rådet: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud” (Jak 1:5).

Innan vi ber till Gud måste vi först noggrant studera, för som skrifterna säger måste vi ”söka i de bästa böcker efter visdomsord” och att ”söka lärdom, ja, genom studier och även genom tro” (se L&F 88:118). Det finns ett rikt överflöd av dessa böcker, som skrivits av gudomligt inspirerade ledare i kyrkan och erkända, säkra och pålitliga forskare som studerat kyrkans historia och lärosatser. Dock överträffar ingen av dem de storslagna ord som Gud har uppenbarat i helig skrift. Från dessa tunna sidor som ändå rymmer så många andliga insikter lär vi oss sanning genom den Helige Anden och växer därför i ljus.

President Thomas S. Monson har vädjat till oss ”att under bön studera och begrunda Mormons bok varje dag”, (”Kraften i Mormons bok”, Liahona, maj 2017, s. 87).

För flera år sedan när jag verkade som president för Fijimissionen Suva, hade några missionärer en upplevelse som stärkte deras övertygelse om Mormons boks kraft till omvändelse. En varm och fuktig dag kom två äldster till ett hus i en liten by i Labasa.

När de knackade på dörren öppnade en gammal man som lyssnade på missionärerna när de vittnade om att Mormons bok är sann. De gav honom ett exemplar och inbjöd honom att läsa den och be för att, som de, få veta att den är Guds ord. Hans svar var kort: ”I morgon ska jag ut och fiska igen. Jag ska läsa den när jag är ute på havet och när jag kommer tillbaka kan ni besöka mig igen.”

Medan han var borta gjordes förflyttningar och några veckor senare kom ett nytt par äldster på besök till fiskaren. Vid det laget hade han läst hela Mormons bok, fått bekräftelse på att den var sann och var ivrig att få veta mer.

Den här mannen hade blivit omvänd genom den Helige Anden som vittnade om de dyrbara orden på varje sida med händelser och lärosatser som förmedlades för länge sedan och bevarades för vår tid i Mormons bok. Samma välsignelse är tillgänglig för var och en av oss.

Hemmet är en idealisk plats för familjer att studera och dela med sig av viktiga insikter från skrifterna och levande profeters ord och för att hämta kyrkans material på LDS.org. Där finner ni ett överflöd av information om evangelieämnen såsom beskrivningar av den första synen. När vi studerar ur de bästa böcker skyddar vi oss själva från de hotfulla gap som vill tugga i sig våra andliga rötter.

Även när vi bett, studerat och begrundat, kan det fortfarande finnas frågor som vi ännu inte har svar på, men vi får inte låta det släcka den trons låga som flämtar inom oss. Sådana frågor ger oss möjlighet att bygga vår tro och bör inte ge bränsle åt ett flyktigt ögonblick av bedrägligt tvivel. Det ligger i religionens natur att inte ha ett givet svar på varje fråga, för det är ett av syftena med tro. Angående tro har Jeffrey R. Holland lärt oss att ”när de stunderna kommer och problem uppstår, vars lösning inte uppnås omedelbart, håll då fast vid det du redan vet och var stark tills du får ytterligare kunskap” (”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 93–94).

Runt omkring oss ser vi glädjen hos så många som står starka genom att ständigt nära sina andliga rötter. Deras tro och lydnad räcker för att de ska sätta ett stort hopp till Frälsaren och från det kommer stor glädje. De påstår sig inte veta allt men de har betalat priset för att veta tillräckligt för att känna frid och ha tålamod i sin strävan att veta mer. Rad på rad, befästs deras tro i Kristus, och de står starka som medborgare tillsammans med de heliga.

Låt oss alla leva så att inte kamouflerade larvers hotfulla gap, vare sig nu eller någonsin, finner en plats i våra liv, så att vi förblir ”ståndaktiga i tron på Kristus intill änden” (Alma 27:27). I Jesu Kristi namn, amen.