2010–2019
Jotta teidän ilonne tulisi täydelliseksi
Lokakuu 2017


Jotta teidän ilonne tulisi täydelliseksi

Jeesus Kristus on kaiken parantumisen, rauhan ja iankaikkisen edistymisen lähde.

Veljet ja sisaret, on ilo olla kanssanne. Ja juuri siitä haluaisin puhua kanssanne tänä aamuna – ilon täyteyden saamisesta.

Eräässä äskettäisessä uutisotsikossa luki: ”Katastrofit vavisuttavat kansakuntaa [ja] maailmaa.”1 Hirmumyrskyjä ja tulvia, helleaaltoja ja kuivuutta, metsäpaloja ja maanjäristyksiä, sotia ja tuhoisia sairauksia – näyttää siltä, että ”koko maa on levottomuuden vallassa”2.

Miljoonat ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, ja nämä haasteet ovat ravisuttaneet lukemattomien ihmisten elämää. Myös kiistat perheissä ja yhteiskunnassa sekä pelon, epäilysten ja täyttymättömien odotusten aiheuttamat sisäiset kamppailut saavat meidät sekasorron valtaan. Voi olla vaikeaa tuntea sitä iloa, joka Lehin opetuksen mukaan on elämän tarkoitus.3 Olemme kaikki aika ajoin kysyneet: ”Missä on turvani? Löydänkö rauhaa…?”4 Ihmettelemme: ”Kuinka löydän iloa kuolevaisen elämän vaikeuksista huolimatta?”

Vastaus saattaa tuntua liiankin yksinkertaiselta, mutta se on osoittautunut oikeaksi Aadamin ajoista asti. Kestävä ilo tulee siitä, että keskitymme Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen ja elämme evankeliumin mukaan, kuten Hän on osoittanut ja opettanut. Mitä enemmän opimme Jeesuksesta Kristuksesta, uskomme Häneen ja olemme Hänen kaltaisiaan, sitä enemmän me opimme ymmärtämään, että Hän on kaiken parantumisen, rauhan ja iankaikkisen edistymisen lähde. Hän kutsuu meitä jokaista tulemaan luokseen5. Tätä kutsua presidentti Henry B. Eyring on luonnehtinut ”[tärkeimmäksi kutsuksi], minkä kukaan voi ottaa vastaan”6.

Ottakaa vastaan oppia Jeesukselta Kristukselta

Kuinka tulemme Hänen luokseen? Viime huhtikuussa presidentti Russell M. Nelson ja vanhin M. Russell Ballard kannustivat meitä tutkimaan julistusta ”Elävä Kristus”7 pyrkiessämme oppimaan Vapahtajasta. Monet ovat ottaneet haasteen vastaan ja saaneet siunauksia. Jokin aika sitten eräs rakas ystävä antoi jokaiselle aikuiselle lapselleen tästä julistuksesta kopion, jossa kutakin lausetta havainnollistivat evankeliumiaiheiset kuvat. Hän kannusti lapsiaan auttamaan hänen lastenlapsiaan ymmärtämään julistuksen ja opettelemaan sen ulkoa. Hieman myöhemmin ystäväni näytti videon, jossa hänen kuusivuotias lapsenlapsensa Laynie toistaa ulkoa oppimansa osuuden innokkaasti ja arvokkaasti. Käsitin, että jos kuusivuotias pystyy siihen, niin pystyn minäkin!

Kuva
Laynie, joka on opetellut ulkoa julistuksen ”Elävä Kristus”

Kun olen tutkinut Jeesuksen Kristuksen elämää ja opetuksia keskittyneemmin ja sitoutuen opettelemaan ulkoa julistuksen ”Elävä Kristus”, kiitollisuuteni ja rakkauteni Vapahtajaamme kohtaan ovat lisääntyneet. Tuon innoitetun julistuksen jokainen virke sisältää saarnan ja on lisännyt ymmärrystäni Hänen jumalallisista rooleistaan ja palvelutehtävästään maan päällä. Se, mitä olen oppinut ja tuntenut tänä tutkimisen ja mietiskelyn aikana, vahvistaa, että Jeesus todellakin ”on maailman valkeus, elämä ja toivo”8. Muinaiset pyhät kirjoitukset ja myöhempien aikojen profeettojen sanat, jotka on kirjoitettu tai lausuttu Hänen ylistyksekseen, todistavat, että ”Hänen tiensä on se polku, joka johtaa onneen tässä elämässä ja iankaikkiseen elämään tulevassa maailmassa”9.

Uskokaa Jeesukseen Kristukseen

Kun tutkitte Kristuksen elämää ja opetuksia lukuisin tavoin, teidän uskonne Häneen kasvaa. Tulette tietämään, että Hän rakastaa teitä yksilönä ja ymmärtää teitä täydellisesti. 33-vuotisen elämänsä aikana kuolevaisuudessa Hän kärsi torjumista, vainoa, ruumiin nälkää, janoa ja uupumusta10, yksinäisyyttä, sanallista ja fyysistä pahoinpitelyä sekä viimein tuskallisen kuoleman syntisten ihmisten käsissä.11 Getsemanen puutarhassa ja Golgatan ristillä Hän koki kaikki meidän kipumme, ahdinkomme, koetuksemme, sairautemme ja heikkoutemme.12

Olimmepa kärsineet mitä tahansa, Hän on parantumisen lähde. Ne, jotka ovat kokeneet millaista kärsimystä tahansa – pahoinpitelyä, järkyttävän menetyksen, kroonista sairautta tai toimintakyvyn vievää ahdinkoa, perättömiä syytteitä, ilkeää vainoa tai synnin tai väärinkäsitysten aiheuttamaa hengellistä vauriota – voivat maailman Lunastajan avulla kaikki kokea eheytymisen. Hän ei kuitenkaan tule kutsumatta. Meidän täytyy tulla Hänen luokseen ja antaa Hänen tehdä ihmeitään.

Eräänä kauniina kevätpäivänä jätin oven auki nauttiakseni raittiista ilmasta. Yksi pikkulintu lensi avonaisesta ovesta sisään ja käsitti sitten joutuneensa paikkaan, jossa se ei halunnut olla. Se lensi epätoivoisesti ympäri huonetta lennähdellen toistuvasti ikkunalasia päin yrittäessään päästä pakoon. Yritin lempeästi ohjata sitä avointa ovea kohti, mutta se oli peloissaan ja lennähteli jatkuvasti poispäin. Viimein se laskeutui ikkunaverhojen ylle hämmentyneen uupuneena. Otin luudan ja hitaasti ojensin harjaspään siihen kohtaan, jossa lintu pelokkaana kyyhötti. Kun pitelin näin luutaa linnun jalkojen vieressä, se astahti epävarmana harjasten päälle. Hitaasti, hyvin hitaasti astelin avoimen oven luo pidellen luutaa niin vakaana kuin pystyin. Heti kun pääsimme avonaisen oven luo, lintu lensi nopeasti vapauteen.

Tuon linnun tavoin meitä toisinaan pelottaa luottaa Jumalaan, koska emme ymmärrä Hänen ehdotonta rakkauttaan ja haluaan auttaa meitä. Mutta kun tutkimme taivaallisen Isän suunnitelmaa ja Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävää, me ymmärrämme, että Heidän ainoana päämääränään on meidän iankaikkinen onnellisuutemme ja edistymisemme.13 He mielellään auttavat meitä, kun pyydämme, etsimme ja kolkutamme.14 Kun osoitamme uskoa ja avaamme nöyrästi sisimpämme Heidän vastauksilleen, me vapaudumme väärinkäsitystemme ja oletustemme rajoituksista ja meille voidaan näyttää tie eteenpäin.

Jeesus Kristus on myös rauhan lähde. Hän kutsuu meitä tarttumaan käteensä turvaisaan15 ja lupaa ”[rauhan], joka ylittää kaiken ymmärryksen”16, tunteen, joka tulee, kun Hänen Henkensä ”[puhuu] rauhaa meidän sielullemme”17, ympäröivätpä meitä mitkä haasteet tahansa. Olipa kyse henkilökohtaisista kamppailuista, perhettä koskevista ongelmista tai yhteiskunnallisista kriiseistä, me saamme rauhan, kun luotamme siihen, että Jumalan ainosyntyisellä Pojalla on voima tyynnyttää meidän tuskainen sielumme.

Kuva
Snježana Podvinski, jäsen Kroatiassa

Snježana Podvinski, yksi sisar pienestä pyhien joukosta Karlovacista Kroatiasta, tarttui Vapahtajan käteen, kun hänen aviomiehensä ja vanhempansa kuolivat puolen vuoden sisällä toisistaan viime vuonna. Murheen murtamana mutta luottaen todistukseensa siitä, että perheet ovat ikuisia, hän käytti kaikki säästönsä matkustaakseen temppeliin, missä hänet sinetöitiin aviomieheensä ja vanhempiinsa. Hän kertoi, että ne päivät temppelissä ovat olleet yksi hänen elämänsä kohokohdista. Koska Snježanalla on luja todistus Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan, hän on tuntenut rauhaa ja kokenut parantumista, mikä on ollut voimana myös hänen lähipiirissään oleville.

Usko Jeesukseen Kristukseen tuo muitakin lahjoja kuin parantumisen ja rauhan. Kuten presidentti Henry B. Eyring on sanonut: ”Olen ollut kiitollinen niistä monista tavoista, joilla Herra on siunannut minua Lohduttajalla, kun olen tarvinnut rauhaa. Siltikään taivaallinen Isämme ei ole kiinnostunut pelkästään lohdustamme vaan sitäkin enemmän edistymisestämme ylöspäin.”18

Jeesuksen Kristuksen sovitus, johon sisältyvät lunastuksen ja ylösnousemuksen lahjat, mahdollistaa meille parannuksenteon, muuttumisen ja iankaikkisen edistymisen. Sen voiman avulla, jota Hän antaa meille ollessamme kuuliaisia, me pystymme yltämään korkeammalle kuin pystyisimme koskaan omin voimin. Emme ehkä ymmärrä täysin kuinka, mutta jokainen meistä, joka on tuntenut Kristukseen kohdistuvan uskonsa kasvavan, on myös saanut suuremman ymmärryksen jumalallisesta identiteetistämme ja päämäärästämme, mikä johtaa meidät tekemään valintoja, jotka ovat sopusoinnussa tämän tiedon kanssa.

Huolimatta maailmasta, joka yrittää alentaa meidät eläinten kaltaisiksi19, niin tieto siitä, että Jumala on meidän Isämme, vahvistaa meille, että meille on annettu jumalallisia mahdollisuuksia ja kuninkaallinen lupaus. Huolimatta maailmasta, joka väittää meille tämän elämän olevan umpikuja, niin tieto siitä, että Jumalan ainosyntyinen Poika on suonut meille mahdollisuuden tulla lunastetuiksi ja saada ylösnousemuksen, antaa meille toivon iankaikkisesta edistymisestä.

Olkaa Jeesuksen Kristuksen kaltaisia

Kun opimme lisää Jeesuksesta Kristuksesta, me saamme vahvemman uskon Häneen ja luonnollisesti haluamme noudattaa Hänen esimerkkiään. Hänen käskyjensä pitämisestä tulee suurin halumme. Sydämemme kaipaa saada lievittää muiden kärsimystä kuten Hän teki, ja haluamme heidän kokevan rauhaa ja onnellisuutta, jota itse olemme löytäneet.

Miksi se, että pyrimme toimimaan Hänen tavallaan, on niin voimallista? Koska kun muutamme uskomme toiminnaksi, Pyhä Henki todistaa iankaikkisesta totuudesta.20 Jeesus käskee opetuslapsiaan pitämään Hänen käskynsä, koska Hän tietää, että kun noudatamme Hänen esimerkkiään, me alamme kokea iloa, ja kun jatkamme kulkua pitkin Hänen polkuaan, me saamme ilon täyteyden. Hän on selittänyt: ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.”21

Rakentuuko meidän todistuksemme Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa kallionlujalle perustalle? Kun elämän myrskyt ahdistavat meitä, etsimmekö kuumeisesti apua jostakin opaskirjasta tai internetjulkaisusta? Se, että käytämme aikaa kasvattaaksemme ja vahvistaaksemme tietoamme ja todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta, tuottaa runsaasti tuloksia koettelemusten ja vastoinkäymisten aikoina. Pyhien kirjoitusten ja elävien profeettojen sanojen päivittäinen lukeminen ja pohtiminen, paneutuminen merkitykselliseen henkilökohtaiseen rukoukseen, sakramentin nauttiminen ajatuksella joka viikko, palveleminen Vapahtajan tavoin – kukin näistä yksinkertaisista toiminnoista muodostuu ilontäyteisen elämän rakennuskiveksi.

Mikä tuo teille iloa? Rakkaidenne näkeminen pitkän päivän päätteeksi? Tyytyväisyys hyvin tehdystä työstä? Valo jonkun silmissä, kun olette jakaneet heidän taakkaansa? Jonkin kirkon laulun sanat, jotka kiirivät syvälle sydämeenne? Läheisen ystävän kädenpuristus? Pohdiskelkaa hetki itseksenne siunauksianne ja keksikää sitten keinoja jakaa niitä. Kun pyritte palvelemaan ja kohottamaan veljiänne ja sisarianne naapurustossanne ja kaikkialla tässä maailmassa, joka on niin suuren levottomuuden vallassa, te koette suurempaa rauhaa, parantumista ja myös edistymistä.

Tulkaa Hänen luokseen. Todistan, että kun keskitätte elämänne Jeesukseen Kristukseen, te löydätte iloa omissa olosuhteissanne, olivatpa ne millaisia tahansa. Todellakin, ”Vain yksin Hän”22 on vastaus. Järjestäkää ja varatkaa aikaa siihen, että tulette tuntemaan Jeesuksen Kristuksen tutkimalla uutterasti, saamalla vahvemman uskon Häneen ja pyrkimällä tulemaan entistä enemmän Hänen kaltaisikseen. Niin tehdessämme mekin tunnemme pikku Laynien tavoin innoitusta sanoa: ”Jumalalle kiitos Hänen jumalallisen Poikansa vertaansa vailla olevasta lahjasta.”23 Jeesuksen Kristuksen siunatussa ja pyhässä nimessä. Aamen.