2010–2019
Låt oss sträva fram
April 2018


Låt oss sträva fram

Er önskan att lyda växer när ni minns och begrundar det ni känt under de senaste två dagarna.

Mina älskade bröder och systrar, när vi nu kommer till slutet på denna historiska konferens vill jag med er tacka Herren för hans ledning och inspirerande inflytande. Musiken har varit vacker och upplyftande. Talen har varit inte bara uppbyggande, de har varit livsförändrande!

I högtidlig församling har vi röstat in ett nytt första presidentskap. Två framstående män har insatts i de tolv apostlarnas kvorum. Och åtta nya generalauktoritetssjuttio har kallats.

Nu sammanfattas vår förnyade beslutsamhet, vår utmaning och vårt uppdrag att gå framåt i en favoritpsalm:

Låt oss sträva fram uti enighet och ljus,

så att när vi än dör vi kan nå Faderns hus.

Låt oss höja sanningens svärd i vår kamp

att sprida Guds ord och bud.

Frukta icke ondskans hån och hot;

modigt går vi fienden emot;

ty vår Herre står bredvid oss i den strid

som vi kämpar denna sista tid.1

Jag uppmanar er att studera den här konferensens budskap ofta – gång på gång – under de närmaste sex månaderna. Sök medvetet efter sätt att införliva de här budskapen i era hemaftnar, er evangelieundervisning, era samtal med familjemedlemmar och vänner, ja, även era samtal med människor av annan tro. Många goda människor reagerar positivt på de sanningar som förkunnas under denna konferens när de framförs kärleksfullt. Och er önskan att lyda växer när ni minns och begrundar det ni känt under de senaste två dagarna.

Den här generalkonferensen inleder en ny era med utvidgat tjänande. Herren har gjort viktiga justeringar i hur vi tar hand om varandra. Systrar och bröder – gamla som unga – kommer att tjäna varandra på ett nytt, heligare sätt. Äldstekvorum stärks så att de kan välsigna män, kvinnor och barn världen över. Hjälpföreningens systrar fortsätter att tjäna på sitt unika och kärleksfulla sätt, och ger yngre systrar möjlighet att tjäna med dem i lämpliga uppdrag.

Vårt budskap till världen är enkelt och uppriktigt: Vi inbjuder alla Guds barn på båda sidor om slöjan att komma till Frälsaren, ta emot det heliga templets välsignelser, nå bestående glädje och bli berättigade till evigt liv.2

Slutlig upphöjelse kräver fullständig trohet i dag mot förbund vi ingår och förrättningar vi tar emot i Herrens hus. I dag har vi 159 verksamma tempel och fler är under uppbyggnad. Vi vill föra templet närmare kyrkans växande medlemskap. Så det är med nöje vi tillkännager planerna på att bygga ytterligare sju tempel. Dessa tempel kommer att stå på följande platser: Salta, Argentina; Bengaluru, Indien; Managua, Nicaragua; Cagayan de Oro, Filippinerna; Layton, Utah; Richmond, Virginia; och en ännu inte fastställd större stad i Ryssland.

Mina kära bröder och systrar, uppförandet av dessa tempel kanske inte förändrar era liv, men er tid i templet gör säkerligen det. Därför välsignar jag er till att kunna urskilja det som kan läggas åt sidan så att ni kan tillbringa mer tid i templet. Jag välsignar er med större harmoni och kärlek i era hem och en djupare önskan att vårda era eviga familjeband. Jag välsignar er med ökad tro på Herren Jesus Kristus och med större förmåga att följa honom som hans sanna lärjungar.

Jag välsignar er till att höja er röst i vittnesbörd, som jag gör nu, om att vi är verksamma i den allsmäktige Gudens verk! Jesus är Kristus. Detta är hans kyrka som han leder genom sina smorda tjänare. Det vittnar jag om i kärlek till er alla i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. ”Låt oss sträva fram”, Psalmer, nr 166.

  2. Definierad i L&F 14:7 som ”den största av alla Guds gåvor”.