2010–2019
Voorbeeldige heiligen der laatste dagen worden
Oktober 2018


Voorbeeldige heiligen der laatste dagen worden

Ik schenk u mijn liefde en zegen dat u zich zult vergasten aan de woorden van Christus en zijn leringen in uw leven zult toepassen.

Dit is een inspirerende en historische conferentie geweest. We zien de toekomst met enthousiasme tegemoet. We zijn gemotiveerd het beter te doen en beter te zijn. De geweldige toespraken die door onze algemene autoriteiten en functionarissen zijn gehouden en de muziek die ten gehore is gebracht, waren van hoog gehalte! Ik spoor u aan om die toespraken te bestuderen, en daar al in de komende week mee te beginnen.1 Zij verwoorden de zin en wil van de Heer voor zijn volk in deze tijd.

Het nieuwe, thuisgerichte en kerkgesteunde, geïntegreerde leerplan zal in elk gezin dat zijn woning bewust en zorgvuldig in een heiligdom van geloof verandert, krachten vrijmaken. ‘Ik beloof u dat uw sabbat, als u uw woning ijverig tot een centrum voor evangeliestudie omvormt, in de loop van de tijd een verlustiging zal worden. Uw kinderen zullen maar wat graag de leringen van de Heiland leren en naleven. De invloed van de tegenstander in uw leven en uw gezin zal afnemen. De veranderingen in uw gezin zullen indrukwekkend en bestendig zijn.

In deze conferentie hebben we ons stellig voorgenomen om ons best te doen eer te geven aan de Heer Jezus Christus, elke keer als we de naam van zijn kerk gebruiken. Ik beloof u dat u in uw geloof zult worden gesterkt als u zorgvuldig aandacht schenkt aan het gebruik van de correcte naam van zijn kerk en haar leden. De leden van zijn kerk zullen meer geestelijke kracht hebben.

Laten we het nu over tempels hebben. We weten dat onze tijd in de tempel zowel voor onszelf als voor ons gezin van wezenlijk belang is voor ons heil en verhoging.

Als we onze eigen tempelverordeningen hebben ontvangen en heilige verbonden met God hebben gesloten, heeft ieder van ons de constante geestelijke versterking en het persoonlijke onderricht nodig, die we alleen in het huis des Heren krijgen. En onze voorouders zijn van ons afhankelijk. Wij moeten dit werk plaatsvervangend voor hen doen.

Overweeg de grote barmhartigheid en billijkheid van God, die al vóór de grondlegging van de wereld voorzieningen trof om de mensen die zonder kennis van het evangelie stierven de tempelzegeningen te geven. Die heilige tempelriten stammen uit de oudheid. Dat ze al heel oud zijn, vind ik fantastisch en voor mij is dat het bewijs dat ze authentiek zijn.2

Geliefde broeders en zusters, de aanvallen van de tegenstander nemen exponentieel toe, zowel in intensiteit als in verscheidenheid.3 Het is nog nooit zo belangrijk geweest dat we op geregelde basis in de tempel zijn. Ik smeek u gebedvol na te gaan hoe u met uw tijd omgaat. Investeer uw tijd in uw toekomst en in die van uw gezin. Als u niet al te ver van een tempel af woont, verzoek ik u dringend geregeld een afspraak met de Heer te maken om naar zijn heilige huis te gaan. Houd u daarna exact en blij aan die afspraak. Ik beloof u dat de Heer de wonderen tot stand brengt waarvan Hij weet dat u ze nodig heeft, als u offers brengt om in zijn tempel te dienen.

Momenteel hebben we 159 ingewijde tempels. De juiste zorg en het juiste onderhoud van die tempels zijn heel belangrijk voor ons. Na verloop van tijd kan het niet anders dat tempels toe zijn aan renovatie en vernieuwing. Daarom worden er momenteel plannen ontwikkeld om de Salt Laketempel en andere tempels uit de tijd van de pioniers te renoveren en moderniseren. De bijzonderheden van deze projecten zullen later, als ze vaste vorm krijgen, worden bekendgemaakt.

Het doet ons genoegen dat we de bouw van nog eens twaalf tempels kunnen aankondigen. Die tempels worden op de volgende locaties gebouwd: Mendoza (Argentinië); Salvador (Brazilië); Yuba City (Californië, VS); Phnom Penh (Cambodja); Praia (Kaapverdië); Yigo (Guam); Puebla (Mexico); Auckland (Nieuw-Zeeland); Lagos (Nigeria); Davao (Filipijnen); San Juan (Porto Rico) en Washington County (Utah, VS).

De bouw en het onderhoud van tempels hoeft uw leven niet te veranderen, maar de tijd die u in de tempel doorbrengt wel. Wie al een tijd niet naar de tempel is geweest, moedig ik aan zich voor te bereiden en zo spoedig mogelijk weer te gaan. En dan nodig ik u uit in de tempel te dienen en te bidden dat u de oneindige liefde van de Heiland voor u zult voelen, en dat ieder van u een getuigenis zal krijgen dat Hij dit heilige en tijdloze werk leidt.4

Broeders en zusters, ik wil u danken voor uw geloof en toegewijde inspanningen. Ik schenk u mijn liefde en zegen dat u zich zult vergasten aan de woorden van Christus en zijn leringen in uw leven zult toepassen. Ik verzeker u dat de kerk openbaring blijft ontvangen en dat altijd zal blijven ontvangen ‘totdat Gods oogmerken zijn bereikt en de grote Jehova zegt dat het werk is volbracht.’5

Ik zegen u met meer geloof in Hem en in zijn heilige werk, en met het geloof en het geduld om uw persoonlijke problemen op te lossen. Ik zegen u dat u voorbeeldige heiligen der laatste dagen zult worden. Ik zegen u daarmee, en geef u mijn getuigenis dat God leeft! Jezus is de Christus! Dit is zijn kerk. Wij zijn zijn volk, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie de algemene conferentie online op LDS.org en in de app Evangeliebibliotheek. Het verloop van de conferentie verschijnt in de Ensign en de Liahona. De kerktijdschriften, met inbegrip van de New Era en de Vriend, die u per post ontvangt of online downloadt, zijn een belangrijk deel van uw evangeliebibliotheek thuis.

  2. Zie bijvoorbeeld, Exodus 28; 29; Leviticus 8.

  3. Zie Mosiah 4:29.

  4. Zie Wilford Woodruff, ‘The Law of Adoption’, toespraak gehouden in de algemene conferentie van de kerk, 8 april 1894. President Woodruff sprak: ‘We hebben nog niet alle openbaring ontvangen. We zijn nog niet klaar met het werk van God. […] Er zal geen eind aan dit werk komen totdat het vervolmaakt is.’ (Deseret Evening News, 14 april 1894, 9.)

  5. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 153.