2010–2019
Openingswoord
Oktober 2018


Openingswoord

Het is tijd voor een thuisgerichte kerk, gedragen door het kerkleven in onze wijk- en ringgebouwen.

Lieve broeders en zusters, wij hebben ernaar uitgezien om weer met u bijeen te komen in deze algemene oktoberconferentie van de kerk. We heten u allen hartelijk welkom. We zijn zo dankbaar voor uw gebeden voor ons. Wij voelen het effect daarvan. Dank u wel!

We zijn dankbaar voor de fantastische manier waarop u gehoor heeft gegeven aan de raad die een half jaar geleden in de algemene conferentie is gegeven. Over de hele wereld hebben ringpresidiums voor de benodigde openbaring gebeden om de ouderlingenquorums te reorganiseren. Mannen uit die quorums werken gedreven met toegewijde ZHV-zusters samen om onze broeders en zusters op een hogere, heiligere manier te bedienen. We zijn geïnspireerd door uw goedheid en buitengewone inspanningen om de liefde van de Heiland naar uw gezin, buren en vrienden te brengen en hen te bedienen zoals Hij dat zou doen.

Sinds de aprilconferentie hebben mijn vrouw en ik met leden op vier continenten en op eilanden van de zee gesproken. Van Jeruzalem tot Harare, van Winnipeg tot Bangkok hebben wij uw grote geloof en de kracht van uw getuigenis ervaren.

We zijn heel blij met de vele jongeren die zich bij het jeugdbataljon van de Heer hebben gevoegd om het verstrooide Israël te helpen vergaderen.1 We danken jullie! En door gehoor te blijven geven aan mijn uitnodigingen op die wereldwijde devotional, geven jullie het voorbeeld dat de rest van ons kan navolgen. En wat een verschil maken jullie, jongens en meisjes!

In de afgelopen jaren hebben wij ons in de presiderende raden van de kerk over een fundamentele vraag gebogen: hoe kunnen we het evangelie in zijn eenvoudige zuiverheid en de verordeningen met hun eeuwige werking aan al Gods kinderen brengen?

Als heiligen der laatste dagen zijn we eraan gewend geraakt om ‘kerk’ te zien als iets wat in onze kerkgebouwen gebeurt en dat wordt gesteund door wat er thuis gebeurt. We moeten dat patroon bijstellen. Het is tijd voor een thuisgerichte kerk, gedragen door het kerkleven in onze wijk- en ringgebouwen.

Nu de kerk zich in de wereld verder blijft verbreiden, wonen veel leden in landen waar wij geen kerkgebouwen hebben en in de nabije toekomst misschien ook niet zullen hebben. Ik ken een gezin dat vanwege zulke omstandigheden in hun eigen huis vergaderde. Ik vroeg de moeder hoe ze het vond om in haar eigen huis naar de kerk te gaan. Ze antwoordde: ‘Ik vind het fijn! Mijn man let thuis nu beter op zijn taalgebruik, omdat hij weet dat hij hier elke zondag het avondmaal zal zegenen.’

Het permanente doel van de kerk is alle leden te helpen meer geloof in onze Heer Jezus Christus en zijn verzoening te krijgen, hen te helpen bij het sluiten en onderhouden van hun verbonden met God, en hun gezin te versterken en verzegelen. In de complexe wereld van vandaag is dat niet gemakkelijk. De aanvallen van de tegenstander op het geloof en op ons en onze gezinnen nemen exponentieel toe. Om geestelijk te overleven, hebben wij eigen strategieën en proactieve plannen nodig. Daarom willen wij nu organisatorische aanpassingen doorvoeren die onze leden en hun gezin verder versterken.

Al jaren werken kerkleiders aan een geïntegreerd leerplan om gezinnen en personen te versterken met een thuisgericht en kerkgesteund plan, zodat meer begrip van de kerkleer, een groter geloof en een diepere persoonlijke aanbidding worden bereikt. Onze inspanningen van de afgelopen jaren om de sabbat te heiligen – om die een verlustiging en een persoonlijk teken aan God van onze liefde voor Hem te maken – zullen aangevuld worden met de aanpassingen die wij nu introduceren.

Vanochtend kondigen wij een nieuwe balans en verbinding tussen het evangelieonderricht thuis en het evangelieonderricht in de kerk aan. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze eigen geestelijke groei. En de Schriften maken duidelijk dat het de ouders zijn die de primaire taak hebben om hun kinderen in de leer te onderwijzen.2 Het is de verantwoordelijkheid van de kerk om ieder lid te steunen in het door God omschreven doel om meer kennis van het evangelie te krijgen.

Ouderling Quentin L. Cook zal deze belangrijke aanpassingen nu uitleggen. Alle leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen staan unaniem achter deze boodschap. Dankbaar erkennen wij de inspiratie van de Heer, die de ontwikkeling van de plannen en procedures die ouderling Cook zal presenteren, heeft beïnvloed.

Lieve broeders en zusters, ik weet dat God leeft! Jezus is de Christus! Dit is zijn kerk, die Hij leidt door profetie en openbaring aan zijn nederige dienstknechten. Dat getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.