2010–2019
De Vader
Oktober 2018


De Vader

Wij bezitten allen het potentieel om zoals de Vader te worden. Om dat te verwezenlijken, moeten we de Vader in de naam van de Zoon aanbidden.

Mijn vrouw, Melinda, probeert al heel haar leven een trouwe discipel van Jezus Christus te zijn. Als jong meisje dacht ze echter dat ze de liefde en zegeningen van haar hemelse Vader niet waard was, omdat ze zijn aard niet begreep. Gelukkig bleef Melinda ondanks haar droefheid de geboden onderhouden. Enkele jaren geleden maakte ze een en ander mee waardoor ze Gods aard beter ging begrijpen, zoals zijn liefde voor zijn kinderen en zijn dankbaarheid voor onze onvolmaakte pogingen om zijn werk te doen.

Ze legt uit hoe dit haar heeft beïnvloed: ‘Ik weet nu zeker dat het plan van de Vader werkt, dat Hij persoonlijk met ons succes begaan is, en dat Hij ons van de lessen en ervaringen voorziet die we nodig hebben om bij Hem terug te keren. Nu zie ik mezelf en anderen meer zoals God ons ziet. Ik kan met meer liefde en minder angst mijn taak als ouder doen, onderwijzen en dienen. Ik heb gemoedsrust en zelfvertrouwen in plaats van angst en onzekerheid. Ik voel me niet bekritiseerd, maar gesteund. Mijn geloof is zekerder geworden. Ik voel de liefde van mijn Vader vaker en intenser.’1

‘Een juist begrip van het karakter, de volmaaktheden en eigenschappen [van onze hemelse Vader]’ is onmisbaar voor een geloof dat naar verhoging leidt.2 Als wij het karakter van onze hemelse Vader begrijpen, gaan we onszelf en anderen anders zien, en krijgen we meer begrip voor Gods onmetelijke liefde voor zijn kinderen en zijn grote verlangen om ons te helpen meer zoals Hij te worden. Als we zijn aard verkeerd inschatten, kunnen we het idee krijgen dat we nooit meer in zijn aanwezigheid kunnen wonen.

Ik wil vandaag enkele belangrijke leerstellingen over de Vader aanhalen die ons allen, maar vooral hun die zich afvragen of God van hen houdt, meer inzicht geven in zijn ware aard, en die ons geloof in Hem, zijn Zoon en zijn plan voor ons vergroten.

Het voorsterfelijk leven

In de voorsterfelijke wereld werden we geboren als geestkinderen van onze hemelse Ouders en hoorden we bij hun gezin.3 Zij kenden ons, onderwezen ons en hielden van ons.4 Wij wilden erg graag op onze hemelse Vader lijken. We wisten echter dat we daarvoor iets moesten doen:

  1. Een verheerlijkt, onsterfelijk lichaam verkrijgen;5

  2. Trouwen en een gezin stichten door de verzegelbevoegdheid van het priesterschap;6 en

  3. Alle kennis, macht en goddelijke eigenschappen verwerven.7

Daartoe werkte de Vader een plan uit waardoor wij onder bepaalde voorwaarden8 een stoffelijk lichaam konden krijgen dat in de opstanding onsterfelijk en verheerlijkt zou worden. Wij konden tijdens ons sterfelijk leven trouwen en een gezin stichten, of, als we trouw bleven en niet die kans kregen, na ons sterfelijk leven.9 Wij konden vooruitgang maken op weg naar volmaking, en uiteindelijk bij onze hemelse Ouders en ons gezin terugkeren, in een staat van verhoging en eeuwig geluk.10

In de Schriften wordt dit het heilsplan genoemd.11 Wij waren zo dankbaar voor dat plan dat we van vreugde juichten toen het ons werd uitgelegd.12 Ieder van ons heeft de voorwaarden van dat plan aanvaard, waaronder de ervaringen en beproevingen van het sterfelijk leven waardoor wij goddelijke eigenschappen kunnen ontwikkelen.13

Het sterfelijk leven

Onze hemelse Vader geeft ons in ons sterfelijk leven de omstandigheden die we nodig hebben om vooruitgang te maken binnen zijn plan. De Vader gewon Jezus Christus in het vlees14 en gaf Hem goddelijke hulp om zijn aardse zending te vervullen. Als wij ernaar streven zijn geboden te onderhouden, zal onze hemelse Vader ook ieder van ons helpen.15 De Vader geeft ons keuzevrijheid.16 Ons leven ligt in zijn handen, onze ‘dagen zijn bekend’ en ‘zullen niet verminderd worden’.17 En Hij zorgt ervoor dat alle dingen uiteindelijk meewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben.18

Onze hemelse Vader geeft ons ons dagelijks brood,19 waarmee letterlijk voedsel wordt bedoeld, maar ook de kracht die we nodig hebben om zijn geboden te onderhouden.20 De Vader geeft ons goede gaven.21 Hij hoort en verhoort onze gebeden.22 Als we dat toelaten, verlost onze hemelse Vader ons van het kwade.23 Hij huilt voor ons als wij lijden.24 Uiteindelijk komen al onze zegeningen van de Vader.25

Onze hemelse Vader leidt ons, en geeft ons de ervaringen die we nodig hebben op basis van onze sterke punten, onze zwakheden en keuzes, zodat we goede vruchten voortbrengen.26 De Vader kastijdt ons zo nodig, omdat Hij van ons houdt.27 Hij is een ‘Raadsman’28 die ons raad geeft als wij daarom vragen.29

Het is onze hemelse Vader die ons de invloed en de gave van de Heilige Geest schenkt.30 Door de gave van de Heilige Geest, kan de heerlijkheid – ofwel intelligentie, licht en macht – van de Vader in ons wonen.31 Als we ernaar streven meer licht en waarheid te verwerven tot ons oog alleen op Gods heerlijkheid is gericht, zal onze hemelse Vader ons de Heilige Geest van de belofte sturen om het eeuwige leven op ons te verzegelen en zijn gelaat voor ons te ontsluieren, hetzij in dit leven, hetzij in het hiernamaals.32

Het nasterfelijk leven

In de nasterfelijke geestenwereld blijft onze hemelse Vader de heilige Geest uitstorten en zendelingen sturen naar hen die behoefte aan het evangelie hebben. Hij verhoort gebeden en helpt mensen zo nodig om de plaatsvervangende heilsverordeningen te ontvangen.33

De Vader verwekte Jezus Christus en gaf Hem de macht om de opstanding teweeg te brengen,34 zodat wij een onsterfelijk lichaam verkrijgen. De verlossing en opstanding van de Heiland brengen ons terug in de tegenwoordigheid van de Vader, en daar zullen we door Jezus Christus worden geoordeeld.35

Wie vertrouwt op ‘de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messias’,36 zal een verheerlijkt lichaam krijgen zoals de Vader,37 en met Hem ‘in een staat van nimmer eindigend geluk’ wonen.38 Dan zal de Vader tranen van onze ogen afwissen39 en ons blijven bijstaan in ons streven om zoals Hij te worden.

Het is duidelijk dat onze hemelse Vader altijd voor ons klaar zal staan.40

Het karakter van de Vader

Als wij zoals de Vader willen worden, moeten we ons zijn karaktereigenschappen eigen maken. De volmaaktheden en eigenschappen van onze hemelse Vader zijn onder meer:

  • De Vader is ‘Eindeloos en Eeuwig’.41

  • Hij is volmaakt rechtvaardig, barmhartig, geduldig, en Hij wil alleen het beste voor ons.42

  • Onze hemelse Vader is liefde.43

  • Hij komt zijn verbonden na.44

  • Hij verandert niet.45

  • God kan niet liegen.46

  • De Vader is geen aannemer des persoons.47

  • Hij weet alles – het verleden, het heden en de toekomst – vanaf het begin.48

  • Onze hemelse Vader is intelligenter49 dan wij allen.50

  • De Vader heeft alle macht51 en doet alles wat Hem na aan het hart ligt.52

Broeders en zusters, wij kunnen op de Vader vertrouwen en ons op Hem verlaten. Omdat Hij vanuit een eeuwig perspectief kijkt, ziet onze hemelse Vader wat wij niet kunnen zien. Zijn vreugde, werk en heerlijkheid is onze onsterfelijkheid en ons eeuwig leven tot stand te brengen.53 Alles wat Hij doet, is voor ons welzijn. Hij ‘[verlangt ons] eeuwig geluk nog meer dan [wijzelf]’.54 En Hij laat ‘[ons] geen seconde langer problemen doormaken dan absoluut noodzakelijk is voor [ons] welzijn of dat van [onze] dierbaren’.55 Daarom gaat het Hem erom dat Hij ons helpt om vooruitgang te maken, niet dat Hij ons veroordeelt en verdoemt.56

Zoals onze Vader worden

Als geestzonen en -dochters van God bezitten wij allen het potentieel om zoals de Vader te worden. Om dat te verwezenlijken, moeten we de Vader in de naam van de Zoon aanbidden.57 Dat doen we door naar gehoorzaamheid aan de wil van de Vader te streven, zoals de Heiland,58 en door ons voortdurend te bekeren.59 Als we dat doen, zullen we ‘genade voor genade ontvangen’ tot we van de volheid van de Vader ontvangen,60 en met ‘zijn karakter, volmaaktheid en eigenschappen’ worden begiftigd.61

Omdat wij als stervelingen nog zo ver verwijderd zijn van wat onze hemelse Vader is geworden, is het geen wonder dat sommigen denken dat ze onmogelijk zoals de Vader kunnen worden. Nochtans zijn de Schriften hier duidelijk over. Als wij Christus in geloof aankleven, ons bekeren, en door gehoorzaamheid naar Gods genade streven, zullen we uiteindelijk zoals de Vader worden. Ik vind het een hele geruststelling dat wie naar gehoorzaamheid streven, ‘genade voor genade [zullen] ontvangen’ en uiteindelijk ‘van zijn volheid ontvangen’.62 Wij zullen met andere woorden niet op eigen houtje als de Vader worden.63 Dat zal eerder gebeuren door gaven van genade die soms groot maar meestal klein zijn, en op elkaar voortbouwen tot we een volheid hebben. Maar, broeders en zusters, het zal gebeuren!

Ik spoor u aan om erop te vertrouwen dat uw hemelse Vader weet hoe Hij u kan verhogen. Roep dagelijks zijn hulp en steun in, en streef voorwaarts met geloof in Christus, zelfs als u Gods liefde niet kunt voelen.

We weten nog lang niet alles van hoe we als de Vader kunnen worden.64 Maar ik getuig met zekerheid dat ons streven om meer als de Vader te worden elk offer waard is.65 De offers die we tijdens ons sterfelijk leven brengen, hoe groot die ook zijn, wegen niet op tegen de onmetelijke vreugde, het geluk en de liefde die we in de tegenwoordigheid van God zullen ervaren.66 Als u moeilijk kunt geloven dat de offers die van u worden gevraagd de moeite waard zijn, denk dan aan de uitnodiging van de Heiland: ‘U hebt nog niet begrepen welke grote zegeningen de Vader […] voor u heeft bereid; […] u kunt nu niet alle dingen verdragen; niettemin, wees welgemoed, want Ik zal u voortleiden.’67

Ik getuig dat uw hemelse Vader van u houdt en wil dat u bij Hem terugkeert. In de naam van Jezus Christus. Amen.