2010–2019
Vil du bli frisk?
Oktober 2018


Vil du bli frisk?

Hvis vi velger å omvende oss og helt og fullt vende vårt hjerte til Frelseren, vil han helbrede oss åndelig på grunn av Jesu Kristi forsoning.

Etter å ha vært ute på misjon i noen få måneder, var vår yngste sønn og misjonærledsageren hans i ferd med å fullføre sitt studium da sønnen vår kjente en ubestemmelig smerte i hodet. Han følte seg veldig rar. Først mistet han kontrollen over sin venstre arm, så ble tungen hans nummen. Den venstre siden av ansiktet begynte å henge ned. Han hadde vanskelig for å snakke. Han visste noe var galt. Det han ikke visste var at han opplevde et alvorlig slag i tre områder i hjernen. Frykt begynte å snike seg inn etterhvert som han ble delvis lam. Hvor raskt en slagpasient får behandling kan ha dramatisk innvirkning på helbredelsesprosessen. Hans trofaste misjonærledsager handlet bestemt. Etter å ha ringt nødnummeret, ga han ham en prestedømsvelsignelse. Mirakuløst nok var ambulansen bare 5 minutter unna.

Etter at sønnen vår ankom sykehuset, vurderte helsepersonellet raskt situasjonen og bestemte seg for å gi ham en medisin som med tiden skulle kunne motvirke slaglammelsene.1 Men hvis sønnen vår ikke hadde slag, kunne medisinen medføre alvorlige konsekvenser som for eksempel blødninger i hjernen. Sønnen vår måtte velge. Han valgte å ta imot medisinen. Selv om det skulle ta flere operasjoner og mange måneder å bli helt frisk, vendte vår sønn til slutt tilbake og fullførte sin misjon etter at virkningene av slaget i stor grad var blitt reversert.

Vår himmelske Fader er allmektig og allvitende. Han kjenner våre fysiske prøvelser. Han er klar over vår fysiske smerte som følge av sykdom, aldring, ulykker eller fødselsdefekter. Han er klar over følelsesmessige prøvelser knyttet til angst, ensomhet, depresjon eller sinnslidelser. Han kjenner hver person som har vært utsatt for urettferdighet eller har blitt misbrukt. Han kjenner våre svakheter og de tilbøyeligheter og fristelser vi strever med.

I jordelivet blir vi prøvet for å se om vi vil velge godt fremfor ondt. De som holder hans bud vil bo sammen med ham “i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”2 For å hjelpe oss i utviklingen mot å bli ham lik, har vår himmelske Fader gitt all makt og kunnskap til sin Sønn, Jesus Kristus. Det finnes ingen fysisk, følelsesmessig eller åndelig lidelse som Kristus ikke kan helbrede.3

Skriftene beretter om mange mirakuløse hendelser under Frelserens jordiske tjenestegjerning, der Jesus Kristus brukte sin guddommelige kraft til å helbrede dem som led fysisk.

I Johannes’ evangelium fortelles det om en viss mann som hadde hatt en ødeleggende sykdom i 38 år.

“Jesus så ham ligge der, og visste at han hadde vært syk i lang tid. Han sa da til ham: Vil du bli frisk?”

Den kraftløse mannen svarte at det ikke var noen som kunne hjelpe ham når han trengte det mest.

“Da sier Jesus til ham: Stå opp, ta din seng og gå!

Og straks ble mannen frisk, og han tok sin seng og gikk.”4

Legg merke til kontrasten mellom hvor lenge denne mannen hadde lidd på egenhånd – 38 år – og hvor raskt helbredelsen kom da Frelseren ble involvert. Helbredelsen skjedde “straks.

I et annet tilfelle fortelles det om en kvinne som hadde hatt blødninger i 12 år, og som hadde “brukt til leger alt det hun skulle leve av, …Hun kom … bakfra og rørte ved kanten av kappen hans, og straks stanset blødningene …

Men Jesus sa: Noen rørte ved meg, for jeg kjente at en kraft gikk ut fra meg.

“Da nå kvinnen så at det ikke var skjult, … fortalte hun hvorfor hun hadde rørt ved ham, og hvordan hun straks var blitt helbredet.”5

Gjennom sin tjenestegjerning lærte Kristus oss at han hadde makt over det fysiske legemet. Vi kan ikke kontrollere tidspunktet for når Kristi helbredelse av våre fysiske lidelser vil finne sted. Helbredelse finner sted i henhold til hans vilje og visdom. I Skriftene led noen i tiår, andre hele sitt jordiske liv. Jordiske lidelser kan foredle oss og øke vår tillit til Gud. Men når vi lar Kristus få engasjere seg i vårt liv, vil han alltid styrke oss åndelig slik at vi kan stå bedre rustet til å bære våre byrder.

Vi vet at hver fysisk lidelse, hvert onde eller hver ufullkommenhet til slutt vil bli helbredet i oppstandelsen. Det er en gave til hele menneskeheten gjennom Jesu Kristi forsoning.6

Jesus Kristus kan helbrede mer enn bare vårt fysiske legeme. Han kan helbrede vår ånd også. Overalt i Skriftene leser vi hvordan Kristus hjalp dem hvis ånd var svak, og gjorde dem hele.7 Når vi grunner på disse hendelsene, øker vårt håp om og tro på Frelserens makt til å velsigne vårt liv. Jesus Kristus kan forandre vårt hjerte, helbrede oss fra virkningen av den urettferdighet eller det misbruk vi måtte oppleve, og styrke vår evne til å bære tap og hjertesorg, gi oss fred som kan hjelpe oss å utholde prøvelsene i vårt liv og helbrede oss følelsesmessig.

Kristus kan også helbrede oss når vi synder. Vi synder når vi bevisst bryter et av Guds bud.8 Når vi synder, blir vår sjel uren. Intet urent kan bo i Guds nærhet.9 “Å bli ren fra synd er å bli helbredet åndelig”.10

Gud Faderen vet at vi kommer til å synde, men han har forberedt en måte som gjør det mulig for oss å bli forløst. Eldste Lynn G. Robbins sa: “Omvendelse er ikke [Guds] reserveplan … i tilfelle vi mislykkes. Omvendelse er planen hans, fordi han vet at vi vil mislykkes.”11 Når vi synder, har vi anledningen til å velge det gode fremfor det onde. Vi velger det gode når vi omvender oss etter at vi har syndet. På grunn av Jesus Kristus og hans sonoffer kan vi alle bli forløst fra våre synder og bli ført tilbake til Gud Faderens nærhet hvis vi omvender oss. Åndelig helbredelse er ikke ensidig – den krever Frelserens forløsende kraft og oppriktig omvendelse fra den som synder. De som velger å ikke omvende seg, forkaster den helbredelse som Kristus tilbyr. For dem er det som om det ikke var noen forløsning.12

Når jeg har samtalt med andre som ønsker å omvende seg, har jeg vært forundret over at mennesker som levde i synd hadde vanskelig for å ta riktige avgjørelser. Den hellige ånd forlot dem, og de strevde ofte med å ta avgjørelser som ville bragt dem nærmere Gud. De kjempet i måneder og til og med år, forlegne eller redde for konsekvensene av sine synder. Ofte følte de at de aldri kunne forandre seg eller bli tilgitt. Jeg har ofte hørt dem fortelle om sin frykt for at hvis deres kjære visste hva de hadde gjort, ville de slutte å elske dem eller forlate dem. Når de fulgte denne tankerekken, bestemte de seg for å bare være stille og utsette sin omvendelse. Feilaktig følte de at det var bedre å ikke omvende seg nå slik at de ikke fortsatte å såre dem de var glad i. Ifølge deres tanker var det bedre å lide etter dette livet enn å gå gjennom omvendelsesprosessen nå. Brødre og søstre, det er aldri lurt å utsette sin omvendelse. Motstanderen bruker ofte frykt for å hindre oss i å handle umiddelbart ut fra vår tro på Jesus Kristus.

Når våre kjære konfronteres med sannheten om syndig oppførsel, ønsker de ofte – selv om de kan være dypt såret – å hjelpe synderen som oppriktig omvender seg, til å forandre seg og forsone seg med Gud. Åndelig helbredelse går virkelig raskere når synderen bekjenner og er omgitt av dem som er glad i dem, og hjelper dem til å forsake sine synder. Vær snill og husk at Jesus Kristus er mektig i måten han også helbreder de uskyldige ofrene av synd som vender seg til ham.13

President Boyd K. Packer uttalte: “Vår ånd blir skadet når vi gjør feil og begår synd. Men i motsetning til vårt jordiske legeme, gjenstår ingen arr når omvendelsesprosessen er fullført, på grunn av Jesu Kristi forsoning. Løftet er: ‘Den som har omvendt seg fra sine synder er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer ihu’ [Lære og pakter 58:42].”14

Når vi omvender oss “av hele [vårt] hjerte,”15 “skal den store forløsningsplan straks bli virksom” i vårt liv.16 Frelseren vil helbrede oss.

Misjonærledsageren og helsepersonellet som hjalp vår slagrammede sønn på misjonsmarken handlet raskt. Sønnen vår valgte å ta imot medisin mot slaget. Lammelsen etter slaget som kunne ha fulgt ham resten av hans jordiske liv, ble reversert. Likeledes, jo raskere vi omvender oss og bringer Jesu Kristi forsoning inn i vårt liv, jo snarere kan vi bli helbredet fra syndens virkninger.

President Russell M. Nelson ga oss denne innbydelsen: “Om du har gått bort fra stien, vil jeg invitere deg … å komme tilbake. Uansett hvilke bekymringer eller utfordringer du har, er det en plass for deg i Herrens kirke. Du og generasjoner som ennå ikke er født, vil bli velsignet på grunn av ditt valg om å vende tilbake til paktens sti.”17

Vår åndelige helbredelse krever at vi underkaster oss de betingelsene Frelseren har fremlagt. Vi må ikke utsette! Vi må handle i dag! Handle nå slik at åndelig lammelse ikke hindrer din evige utvikling. Hvis du, mens jeg har talt, har følt behovet for å be noen du har forurettet om tilgivelse, innbyr jeg deg til å handle. Fortell dem hva du har gjort. Be dem om tilgivelse. Hvis du har begått en synd som påvirker din tempelverdighet, innbyr jeg deg til å rådføre deg med din biskop – i dag. Utsett det ikke.

Mine brødre og søstre, Gud er vår kjære Fader i himmelen. Han har gitt all makt og kunnskap til sin elskede Sønn, Jesus Kristus. På grunn av ham vil hele menneskeheten en dag bli evig helbredet fra hver eneste fysiske lidelse. Hvis vi velger å omvende oss og helt og fullt vende vårt hjerte til Frelseren, vil han helbrede oss åndelig på grunn av Jesu Kristi forsoning. Denne helbredelsen kan begynne umiddelbart. Valget er vårt. Vil vi bli friske?

Jeg vitner om at Jesus Kristus betalte prisen slik at vi kan bli friske. Men vi må velge å ta imot den helbredende medisin han tilbyr. Ta den nå. Utsett det ikke. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Medisinen heter tPA (vevplasminogenaktivator)

  2. Mosiah 2:41.

  3. Se Matteus 4:24. Kristus helbredet alle som var syke, til og med dem med “forskjellige sykdommer” og “plager,” de som var “besatte” og de som hadde “månesyke”.

  4. Se Johannes 5:5-9; uthevelse tilføyd.

  5. Se Lukas 8:43-47; uthevelse tilføyd.

  6. Se Alma 40:23; Helaman 14:17.

  7. Se Lukas 5:20, 23-25; se også Joseph Smith Translation, Lukas 5:23 (i Lukas 5:23, fotnote a i Kirkens engelske versjon av Skriftene): “Kreves det mer kraft for å tilgi synd enn å få de syke til å stå opp og gå?”

  8. Se 1 Johannes 3:4.

  9. Se 3 Nephi 27:19.

  10. Jesu Kristi evangelium”, Forkynn mitt evangelium: En veiledning til misjonærarbeidet, rev. utg. (2018), lds.org/manual/missionary.

  11. Lynn G. Robbins, “Sytti ganger sju,” Liahona, mai 2018, 22.

  12. Se Mosiah 16:5.

  13. Jeg har i mange tilfeller sett at personer blir raskere helbredet når familiemedlemmer samler seg rundt en som har brutt tillits- og kyskhetspakter, og hjelper dem å vende seg mer fullstendig til Frelseren for å få hans helbredende kraft i sitt liv. Hvis den virkelig omvendte sjel oppriktig prøver å forandre seg, hjelper ikke bare familiemedlemmer som støtter dem i studium av evangeliet, oppriktig bønn og Kristus-lignende tjeneste synderen til å omvende seg, men de åpner også døren til Frelserens økte helbredelse i sitt liv. Når det er passende kan uskyldige ofre hjelpe den villfarne synder ved å søke himmelsk veiledning med hensyn til hva man skal studere sammen, hvordan man skal yte tjeneste og hvordan man skal involvere familiemedlemmer for å støtte og styrke den angrende sjel til å kunne forandre seg og dra nytte av Jesu Kristi forløsende kraft.

  14. Boyd K. Packer, “Planen for lykke”, Liahona, mai 2015, 28.

  15. 3 Nephi 18:32.

  16. Alma 34:31; uthevelse tilføyd.

  17. Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad,” Liahona, apr. 2018, 7.