2010–2019
Nauwgezet versus nonchalant
Algemene aprilconferentie 2019


Nauwgezet versus nonchalant

Nu de wereldse trends steeds slechter worden, moeten we er ijverig naar streven standvastig op het pad te blijven dat naar onze Heiland leidt.

Ik zag eens een bord in een etalage waarop stond: ‘Geluk te koop, € 15’. Ik wilde weleens weten hoeveel geluk ik voor € 15 kon kopen, dus ging ik naar binnen. Er waren massa’s snuisterijen en hebbedingetjes, maar ik zag niets wat mij het beloofde geluk kon schenken! Ik denk nog vaak terug aan dat bord, en hoe we soms geneigd zijn geluk te zoeken in goedkope of vergankelijke dingen. Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zijn wij gezegend dat we weten hoe en waar we het ware geluk kunnen vinden. We vinden het door het evangelie dat onze Heer en Heiland, Jezus Christus, heeft gegeven, zorgvuldig na te leven, en door ernaar te streven meer zoals Hij te worden.

Een goede vriend van ons was treinmachinist. Toen hij op een dag aan het werk was, zag hij een auto op het spoor staan. Hij besefte meteen dat de auto klem zat en niet op tijd weg kon komen. Hij trok meteen aan de noodrem, zodat de remmen van alle wagons in werking werden gesteld. De rij wagons achter de locomotief was meer dan een kilometer lang en vervoerde bijna 6000 ton goederen. De trein kon onmogelijk op tijd stoppen. Gelukkig hadden de inzittenden de trein horen fluiten, en waren ze vóór de botsing uit de auto ontsnapt. Toen de machinist met de politie stond te praten, kwam een vrouw boos op hen af. Ze riep dat ze alles had zien gebeuren en getuigde dat de machinist niet eens had geprobeerd de auto te ontwijken!

Als de machinist in staat was geweest uit te wijken en om de auto heen te rijden, zou de trein uiteraard zijn ontspoord en bruusk tot stilstand zijn gekomen. Gelukkig zorgden de rails ervoor dat de wielen van de trein stevig in de richting van hun bestemming bleven rijden, ondanks het obstakel op hun weg. Gelukkig hebben wij ons leven ook op de rails: het verbondspad dat we bij onze doop als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen beloofden te volgen. Hoewel we af en toe obstakels op ons pad tegenkomen, bewegen we ons door het te volgen steeds in de richting van onze felbegeerde eeuwige bestemming.

Afbeelding
Lehi’s visioen van de boom des levens

Het visioen van de boom des levens leert ons hoe een nonchalante houding ons van het verbondspad weg kan leiden. U weet wel dat de roede van ijzer en het nauwe, smalle pad, of het verbondspad, recht naar de boom des levens leiden, waar alle zegeningen van onze Heiland en zijn verzoening voor de getrouwen ter beschikking staan. In het visioen was er ook een rivier met water, die symbool stond voor de vuilheid van de wereld. In de Schriften staat dat die rivier ‘vlak bij’ de boom voortstroomde, maar er niet naartoe leidde. De wereld zit boordevol afleidingen die zelfs de uitverkorenen kunnen misleiden en ervoor zorgen dat ze nonchalant worden in het naleven van hun verbonden. Ze leiden hen vlak bij de boom, maar er niet naartoe. Als we onze verbonden niet nauwgezet naleven, leiden onze nonchalante pogingen ons misschien naar verboden paden, of sluiten we ons aan bij de mensen in het grote en ruime gebouw. Als we niet voorzichtig zijn, verdrinken we misschien zelfs in de diepten van een vuile rivier.1

Je kunt alles op een nauwgezette of een nonchalante manier doen, en dat geldt ook voor het evangelie naleven. Zijn we nauwgezet of nonchalant in onze toewijding aan de Heiland? Zorgt onze sterfelijke aard er niet voor dat we soms ons gedrag goedpraten en zeggen dat onze daden zich in de grijze zone bevinden, of dat we het goede met het minder goede vermengen? Telkens als we ‘hoewel’, ‘behalve’ of ‘maar’ zeggen met betrekking tot de raad van onze profeten of het nauwgezet naleven van het evangelie, zeggen we eigenlijk: ‘Die raad is niet op mij van toepassing.’ We kunnen goedpraten wat we willen, maar er is geen goede manier om iets te doen wat verkeerd is!

Het jeugdthema van 2019 komt uit Johannes 14:15, waar de Heer zegt: ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.’ Als we zoveel van Hem houden als we beweren, kunnen we dat dan niet laten zien door zijn geboden wat nauwgezetter te gehoorzamen?

Nauwgezet het evangelie naleven betekent niet dat we stijf of saai zijn. Het betekent wel dat onze gedachten en daden gepast moeten zijn voor een discipel van Jezus Christus. Ik wil met u enkele verschillen doornemen tussen het evangelie nauwgezet en nonchalant naleven.

Zijn we nauwgezet in onze sabbatheiliging en in onze wekelijkse voorbereiding om van het avondmaal te nemen?

Kunnen we nauwgezetter zijn in onze gebeden en Schriftstudie, en beter gebruikmaken van Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen?

Zijn we nauwgezet in ons tempelbezoek, en leven we onze doop- en tempelverbonden nauwgezet en bewust na? Zorgen we voor een gepast uiterlijk en fatsoenlijke kleding, in het bijzonder in heilige plaatsen en omstandigheden? Zijn we nauwgezet in het dragen van het heilige garment? Of worden we nonchalant omdat we de mode van de wereld willen volgen?

Zijn we nauwgezet in onze bediening en onze kerkroepingen, of kijken we er achteloos en nonchalant tegenaan?

Zijn we nauwgezet of nonchalant in wat we lezen en wat we op tv en onze mobiele apparaten bekijken? Letten we op ons taalgebruik? Of springen we losjes om met ruwe, vulgaire taal?

In het boekje Voor de kracht van de jeugd staan de normen die ons rijkelijk tot zegen zullen zijn en ons zullen helpen om op het verbondspad te blijven, als we ze nauwgezet volgen. Hoewel het boekje voor de jeugd is bedoeld, vervallen die normen niet zodra we het jongemannen- of jongevrouwenprogramma ontgroeien. Ze blijven altijd voor ieder van ons gelden. Als we deze normen nalezen, kunnen we ideeën opdoen om het evangelie nauwgezetter na te leven.

We verlagen onze normen niet om erbij te horen of iemand een goed gevoel te bezorgen. We zijn discipelen van Jezus Christus, en in die hoedanigheid bouwen we anderen op, verheffen we ze tot een hogere, heiligere plek, waar ook zij grotere zegeningen kunnen genieten.

Ik nodig ieder van ons uit om zich voor de leiding van de Heilige Geest open te stellen, zodat we te weten komen wat we moeten veranderen om nauwgezetter in overeenstemming met onze verbonden te leven. Ik smeek u ook om anderen die deze reis doormaken niet te bekritiseren. ‘Mij komt het oordeel toe, zegt de Heer.’2 We maken allemaal een proces van groei en verandering door.

Ik vind het verhaal van de afvallige Amlicieten in het Boek van Mormon interessant. Om aan te geven dat ze zich van Jezus Christus en zijn kerk hadden afgekeerd, zetten ze een duidelijk zichtbaar rood teken op hun voorhoofd.3 Met welke tekenen onderscheiden wij ons dan als discipel van Jezus Christus? Kunnen anderen duidelijk zien dat wij zijn beeld in ons gelaat hebben ontvangen, en zien ze aan ons gedrag wie wij vertegenwoordigen?

Wij horen ons als verbondsvolk niet aan de rest van de wereld aan te passen. Wij worden een apart volk genoemd, een volk dat God zich tot zijn eigendom maakte.4 Wat een compliment! Nu de wereldse trends steeds slechter worden, moeten we er ijverig naar streven standvastig op het pad te blijven dat naar onze Heiland leidt, en meer afstand scheppen tussen ons leven in het verbond en wereldse invloeden.

Als ik nadenk over ons streven naar blijvend geluk, stel ik vast dat we soms in een grijze zone zitten. Misten van duisternis doen zich onvermijdelijk op het verbondspad voor. Verleiding en nonchalance kunnen onze koers geleidelijk verleggen in de richting van wereldse duisternis, weg van het verbondspad. President Russell M. Nelson spoort ons aan om in dergelijke omstandigheden zo snel mogelijk weer op het verbondspad terug te keren. Ik ben erg dankbaar voor de gave van bekering en voor de macht van de verzoening van onze Heiland.

Het is onmogelijk om een volmaakt leven te leiden. Slechts één man heeft op deze telestiale planeet een volmaakt leven geleid. Dat was Jezus Christus. Broeders en zusters, hoewel we niet volmaakt zijn, kunnen we waardig zijn. Waardig om van het avondmaal te nemen, tempelzegeningen te genieten en persoonlijke openbaring te ontvangen.

Koning Benjamin getuigde van de zegeningen voor hen die de Heiland nauwgezet volgen: ‘En voorts wil ik dat u nadenkt over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke; en indien zij getrouw volharden tot het einde, worden zij in de hemel ontvangen, waardoor zij bij God kunnen wonen in een staat van nimmer eindigend geluk.’5

Is geluk te koop voor € 15? Nee. Intens, blijvend geluk is het gevolg van een bewust en nauwkeurig naleven van het evangelie van Jezus Christus. In de naam van Jezus Christus. Amen.